Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Rico sa:En kompis till mig "halkade till" på cykeln med sin Hövding påslagen och den löste då ut helt i onödan. Den kan således vara överkänslig också.
Mr Orange sa:Kooperativa Folksam gör sitt bästa för att få cykling att framstå som totalt livsfarligt. Så nä, deras sosserier ger jag inte mycket för.Ubu sa:Mr Orange sa:Ubu sa:Det är helt fascinerande hur gnälliga och teknikfientliga många här är. Råd och rön är väl att jämföra med ett Sverker test. Den som är nyfiken på teknik kan titta på vad Folksam (som har ett brett internationellt erkännade som trafikforskare) har kommit fram till.
http://www.folksam.se/media/folksam-bicycle-helmet-test-2015_tcm5-24933.pdf
Bifogar en bild på Folksams cykeltrafikexpert i vad hon tycker är lämpliga pendlarkläder.
Det kan nog vara bra att skilja på forskning och något man sett på tv. Men du kanske menar Folksam inte har så bra koll på trafiksäkerhetsforskning?
Loadrunner sa:Jag skulle definitivt lita mer på SP (för att dom är seriösa) och Folksam (för att dom har ett påtagligt ekonomiskt intresse i att rekommendera de hjälmar som ger bäst skydd, och även har statistik över försäkringsärenden att snegla på) än på Råd & Rön.
Vill minnas att R&R exempelvis brukade anse att sladdvinda är viktigare än adekvat funktion på hushållsapparater och dylika tokerier, men jag har inte läst publikationen i fråga på sistone. Av samma orsak som jag inte heller läser andra tidskrifter i samma kategori, som exempelvis Illusionerad Vetenskap eller En Ding Ding Värld...
Jag skrev inte för sent. Jag skrev ganska sent. Filmerna fanns på deras hemsida tidigare iaf.Zargon sa:Foxis sa:Pfaff sa:Foxis sa:+1 på jimel
Den ersätter ju ingen hjälm öht. Den är väl möjligen ett alternativ för de som hellre cyklar utan och då är den väl möjligen bättre än inget alls. Om den inte invaggar i falsk säkerhet det vill säga...
Där har du fel, däremot. Skyddseffekten är bättre än en vanlig frigolithjälm enligt oberoende undersökning.
Möjligt. Men inte för alla typer av olyckor. Den skyddar inte alls för kollisioner med saker där det inte blir ett fall involverat. De krasch-filmer jag sett (för jo, jag är insatt) visar att den löser ut ganska sent/långsamt.
Vad är det för filmer du sett där den löser ut sent eller långsamt?
Och vad är det för olycka där fall inte är involverat?
Cykla full fart in i en vägg? Påkörd av lastbil? Jag tror dessa fall står för mindre än 1% av cykelolyckor..
Zargon sa:Foxis sa:Pfaff sa:Foxis sa:+1 på jimel
Den ersätter ju ingen hjälm öht. Den är väl möjligen ett alternativ för de som hellre cyklar utan och då är den väl möjligen bättre än inget alls. Om den inte invaggar i falsk säkerhet det vill säga...
Där har du fel, däremot. Skyddseffekten är bättre än en vanlig frigolithjälm enligt oberoende undersökning.
Möjligt. Men inte för alla typer av olyckor. Den skyddar inte alls för kollisioner med saker där det inte blir ett fall involverat. De krasch-filmer jag sett (för jo, jag är insatt) visar att den löser ut ganska sent/långsamt.
Vad är det för filmer du sett där den löser ut sent eller långsamt?
Och vad är det för olycka där fall inte är involverat?
Cykla full fart in i en vägg? Påkörd av lastbil? Jag tror dessa fall står för mindre än 1% av cykelolyckor..
staine sa:Kanske löjligt men jag har hittills aldrig behövt ladda min hjälm det är väl ändå lite bättre?
Jimel sa:staine sa:Kanske löjligt men jag har hittills aldrig behövt ladda min hjälm det är väl ändå lite bättre?
Klart det är bättre att inte behöva ladda men om det betyder att någon inte använder hjälm och blir invalideiserad så är det väl bra?
Sen laddar folk ofta sin cykeldator och eller DI2, sram wireless så herregud vad jobbigt att ladda hjälmen.
Mycket intressant. Nu framstår "hotbrevet" riktigt vettigt. Råd och rön verkar inte ha haft många rätt i artikeln.åberg sa:Varken Hövding eller Råd & Rön har kläm på vad som egentligen kommit ut av testningen alternativt vad som gäller för testandet. I Garrys pdf finns länk till en utsaga från nån som faktiskt vet nåt. Om man vill fatta nåt kan jag varmt rekommendera att läsa den. http://www.sp.se/sv/about/case/helmet/Documents/ang_rad_och_rons_artikel_ om_huvudskyddet.pdf
tobiascyklar sa:Eller bara för att ni gynnar svenska jobb och företagsamhet.
NLC sa:Bad ska man säga? Yeah or nah?
http://mashable.com/2016/06/08/cycling-button-app/#i_BexhKWVmqW
johan e sa:I Malmö ser man numera rätt många hövdingar som sitter runt folks halsar, så köpare verkar finnas.
alternativ 3 och 4 ovan verkar ju vara perfekta målgrupper? Flera som jag pratat med har också köpt argumentet att den är säkrare än en vanlig hjälm.
zinkpasta sa:Att röka en hövding då och då är nog bara bra för hälsan.
Eller vad pratar ni om?
GoranS sa:Verkar halvt livsfarligt om de löser ut så där lätt. Tänk om man är på väg utför en bergsväg, kör över något hål så det skakar till rejält och helt plötsligt har en sån där sak att kämpa mot. Läskigt är bara förnamnet!
zinkpasta sa:Fan också, du menar att mitt streetslanglexikon är ungefär lika korrekt som Monty Pythons ungerska frasbok?
GoranS sa:Verkar halvt livsfarligt om de löser ut så där lätt. Tänk om man är på väg utför en bergsväg, kör över något hål så det skakar till rejält och helt plötsligt har en sån där sak att kämpa mot. Läskigt är bara förnamnet!
Foxis sa:Pfaff sa:Foxis sa:+1 på jimel
Foxis sa:@Handley
Har inga siffror. Men föreslår att du själv funderar på om du anser att Hövding kan leverera ett likvärdigt skydd jämfört med traditionell hjälm. Att titta på deras filmer är en bra start där det framgår tydligt att den fungerar väl för vissa kollisioner och fall. Dåligt för andra kollisioner och fall rakt framåt.
Jag är inte biased alls. Jag skulle kunna tänka mig en för vardagsbruk om den levererade. Min *personliga bedömning* är att den inte gör det.
Men, som jag också skrev tidigare i tråden så är den säkert bättre än inget alls.
Eftersom jag inte avser investera i hövding har jag inte tittat på ekonomin noggrant. Men baserat på staplarna som postats tidigare kan jag bara konstatera att de blöder pengar och har en kontroversiell produkt som precis som du skriver kräver ett etablerande av nytt användarmönster. Min erfarenhet är att det sistnämnda är väldigt dyrt, och försvåras avsevärt om det finns tveksamheter kring produkten.
Tror vad som bör sägas har sagts, så lycka till med funderingarna. ;)
GoranS sa:Det finns väl två (kopplade) saker som behöver hända för att företaget ska överleva långsiktigt:
a) Kundintresset ökar s.a. de kan sälja i betydligt större volymer än idag.
b) De lyckas få finansiärer att pytsa in pengar fram till dess att de sluter läcka pengar.
Jag tror att a kommer att ta så lång tid (om det över huvud taget kommer att ske) att de faller på punkt b.
Mr Handley sa:Foxis sa:@Handley
Har inga siffror. Men föreslår att du själv funderar på om du anser att Hövding kan leverera ett likvärdigt skydd jämfört med traditionell hjälm. Att titta på deras filmer är en bra start där det framgår tydligt att den fungerar väl för vissa kollisioner och fall. Dåligt för andra kollisioner och fall rakt framåt.
Jag är inte biased alls. Jag skulle kunna tänka mig en för vardagsbruk om den levererade. Min *personliga bedömning* är att den inte gör det.
Men, som jag också skrev tidigare i tråden så är den säkert bättre än inget alls.
Eftersom jag inte avser investera i hövding har jag inte tittat på ekonomin noggrant. Men baserat på staplarna som postats tidigare kan jag bara konstatera att de blöder pengar och har en kontroversiell produkt som precis som du skriver kräver ett etablerande av nytt användarmönster. Min erfarenhet är att det sistnämnda är väldigt dyrt, och försvåras avsevärt om det finns tveksamheter kring produkten.
Svaret på frågan jag ställde är nog nära noll säger jag helt utan att ha något data att backa det med. De enda gångerna när en kollision inte blir ett fall är ju när cyklisten spetsas på föremål och hindras att falla till marken.
Foxis sa:Mr Handley sa:Foxis sa:@Handley
Svaret på frågan jag ställde är nog nära noll säger jag helt utan att ha något data att backa det med. De enda gångerna när en kollision inte blir ett fall är ju när cyklisten spetsas på föremål och hindras att falla till marken.
Bristen på logik är ju skrämmande. :o :P
Du menar alltså att det inte finns tillfällen då huvudet slår i någonting innan hövding registrerar en fallrörelse? Då tror vi helt enkelt olika. Och vad gäller fall framåt så har du rätt i att ansikte ligger risigt till utan FF. Men, i filmen från Hövding på just framåtfall syns att "huvan" åker bakåt och inte skyddar pannan *alls*. En riktig hjälm hade skyddat vid den händelsen.
Men som sagt, vi tycker olika, du verkar övertygad och vill ha en, så det är väl bara att köpa?
Generellt verkar vi ha olika uppfattningar om både funktion och företagets framtid, så det är väl lämpligt att sätta punkt här. Iallafall för mig. :)
Lulle sa:GoranS sa:Det finns väl två (kopplade) saker som behöver hända för att företaget ska överleva långsiktigt:
a) Kundintresset ökar s.a. de kan sälja i betydligt större volymer än idag.
b) De lyckas få finansiärer att pytsa in pengar fram till dess att de sluter läcka pengar.
Jag tror att a kommer att ta så lång tid (om det över huvud taget kommer att ske) att de faller på punkt b.
De har väl nyss genomfört (kanske inte klart än?) en nyemission, så det är nog b) som gäller.