Vad tycker ni om Hövding?

GarryJones

Aktiv medlem
Råd och Rön skrev om Hövding. Inför publicering skickade Hövding följande brev till Råd och Rön.
"
Vi vill härmed försäkra oss om att ni uppmärksammat felaktigheterna och avstår från att publicera information om Hövding, baserad på dessa testresultat. Om ni inte vidtar rättelse, alternativt väljer att publicera, trots vetskap om de felaktigt utförda testerna, kommer ni orsaka Hövding stor skada med den tyngd och dignitet era rekommendationer har bland konsumenter. Hövding har lagt ner stora resurser på utveckling och testning av vår unika produkt och under sådana omständigheter tvingas Hövding vidta rättsliga åtgärder om ni inte följer vår vädjan.
"
Artikeln publicerades ändå och man lade även ut ovanstående hotbrev från Hövding.
Det efterföljande kommentarbråket mellan Hövding, Folksams forskningsavdelning, Råd och Rön (testchef och chefredaktör), trafikplaneraren Björn och SP (Hövdings testcenter) är legendarisk.

Det försvann från nätet för en tid sedan men jag hade laddat hem allting.

Här har ni själva artikeln och kommentarerna.

http://www.garryjones.se/extras/hovding_rr.pdf

Jag forskade lite mer...
Google is my friend:
(Hittat på nätet)
"
Företaget har startats med många miljoner i riskkapital. Tillsammans med senaste nyemissionen har 187 miljoner tagits in i bolaget från aktieägarna.
"
Hövding har fått 13 miljoner från EU. Hur är det möjligt? Hövding har varit bekostat med bidrag, bland annat från Vinnova, sedan hjälmen började utvecklas. Trots att produkten eller bolaget aldrig gjort någon vinst var bolaget skuldfritt vid börsintroduktionen. Och nu ytterligare 13 miljoner från EU.
"
Vad är hemligheten? Är det en korruptionsskandal? Hur kan ett företag startas utan att någon investerare behöver ta en ekonomisk risk? Tror inte upphovsmännen på produkten?
"
När sedan VD säljer sina aktier får man väl börja ana ugglor i mossen. Eller har jag fått på mig en foliehatt av misstag?
Alltid bra att få lite inspel kring olika sätt att se på saker och för min del är det även lite av en lärande process kring det här med optioner till VD.
"
VDn sålde av 10'000 aktier 18-22 Februari i år. Av börsen att döma till priset ca 15,50. Så då räknar jag att han fick köpa teckningsoptionerna till det facila priset 0,52 kr/st. Man kan tweaka Black-Scholes modeller med både diskonteringsränta och volatilitet tills detta pris blir "marknadsmässigt". Men så länge du som aktieägare är nöjd så behöver du ju inte vara misstänksam. Själv hade jag hellre valt att äga sådana optioner än aktierna. Nu väntar jag på att styrelsen kommer erbjuda oss andra samma möjlighet hehe
"

Källor
https://www.avanza.se/placera/forum/forum/hovding-sverige.html
http://artikel.di.se/artiklar/2016/3/30/hovding-far-stod-av-eu/

Vad tycker ni om hjälmen och om alla turerna kring detta?

Inte hört om detta. Hjälmen skulle jag aldrig ta på mig. Kör jag in i en lyktstolpe/ träd så kommer den inte lösa ut. Varmare med en sådan megakrage än en lätt hjälm dessutom svindyr. Känns som en produkt som är skapad utan att den fyller ett behov hos speciellt många.

Har ju sålt ett gäng Hövding och den där artikeln är ju ett par år gammal, för ett år sedan kom Hövding ut med en version 2.0 Att Hövding som var/är en svensk uppfinning (två tjejer som kom på själva idén) är ju väldigt bra. Dock som allt bra så finns det investerare som vill hänga med tåget och ägs idag av ett Amerikanskt bolag.

Jag har personligen varit med på två tester, bägge fungerade bra! Har även sett några Fb vänner som skrivit "hövding levererar" efter att de kört omkull. Dock så rek. vi inte dessa hjälmar till de som körde MTB, racer m.m. utan mer pendlare, eller de som enbart använda cykeln till vardagsbruk, typ cykla till affären m.m.

Sedan en tid tillbaka så försäkras alla sålda hövdingar genom Solid vilket innebär att om man vurpar så ersätter solid dig med en ny hövding.

Att allt som är bra blir intressanta för investerare är inte ovanligt, vi har ju en ex antal exempel på detta. POC ägs idag av ett amerikanske bolag. Volvo ägdes av amerikaner, nu kineser, Husman, Kalles Kaviar, ABBAs sill, Gevalia, m.m. m.m.ägs alla idag av utländska intressenter.

Med vänlig hälsning
CG

Varför all denna kritik? Rädsla för ny teknik? Tänk på alla dom som är rädda om sin frisyr eller helt enkelt inte vill se mesiga ut, nu finns det en möjlighet att skydda den obefintliga hjärnan.

Jag har hakat på trenden, på söndag kommer jag att dyka upp på distanskörningen med en Hövding. Om någon i klungan tittar snett kommer jag med en dräpande kommentar: "Vem är det som står på fikastället med perfekt frisyr?"

En typisk "VD-idé", när tillräckligt många småsparare investerat i aktier så säljer storinvesterarna sina.

Ser onekligen skumt ut, men men - företaget konkar väl snart och vissa har lyckats bli rika på kuppen. Inget ovanligt i det.

Produkten är absurd och det vore taskigt att ens presentera alla uppenbara argument emot den. Ett underbart exempel på att lösa ett ickeproblem med en ovanligt komplicerad lösning.

Less is more...

Om man bortser från själva produkten tycker jag att det är oerhört illa att man skickar hot till de som gjort oberoende tester.

Den är säkert jättebra om man vill kunna promenadcykla utan att sabba frisyren men till skillnad mot en vanlig hjälm måste den registrera ett fall för att börja skydda huvet. Skulle man som Akoa skriver bränna in i nåt hinder utan att trilla före smällen kan den bara skydda mot efterföljande våld, när huvudet slår i nästa föremål. Se upp för byggnadsställningar.

Varken Hövding eller Råd & Rön har kläm på vad som egentligen kommit ut av testningen alternativt vad som gäller för testandet. I Garrys pdf finns länk till en utsaga från nån som faktiskt vet nåt. Om man vill fatta nåt kan jag varmt rekommendera att läsa den. http://www.sp.se/sv/about/case/helmet/Documents/ang_rad_och_rons_artikel_ om_huvudskyddet.pdf

åberg sa:
Den är säkert jättebra om man vill kunna promenadcykla utan att sabba frisyren men till skillnad mot en vanlig hjälm måste den registrera ett fall för att börja skydda huvet. Skulle man som Akoa skriver bränna in i nåt hinder utan att trilla före smällen kan den bara skydda mot efterföljande våld, när huvudet slår i nästa föremål. Se upp för byggnadsställningar.

Varken Hövding eller Råd & Rön har kläm på vad som egentligen kommit ut av testningen alternativt vad som gäller för testandet. I Garrys pdf finns länk till en utsaga från nån som faktiskt vet nåt. Om man vill fatta nåt kan jag varmt rekommendera att läsa den. http://www.sp.se/sv/about/case/helmet/Documents/ang_rad_och_rons_artikel_ om_huvudskyddet.pdf

Fast hövding utlöser väl på häftiga rörelser. Så om man kör in i en lyktstolpe (med framhjulet först, vilket ju är rimligt att man gör) så borde ju hövdingen lösa ut.
Visst var det väl nån som hade nyst och fått den utlöst? Vill minnas det. Lite kul.

Stalle

Företaget verkar väldigt pressat, annars är man väl inte så dum att man ger sig efter ett testföretag? Är det ingen som kan ha en genomgång av The Streisand effect med dem?

Cykelgross sa:
Som sagt Garrys artikel är två år gammal och vad jag vet så går företaget helt OK idag

Med vänliga hälsningar
CG

Intressant definition på helt ok.
hovding.png

Jag älskar Hövding!!
Den introducerades för 18 kr på First North och ligger runt 24 kr i dagsläget. ( jag köpte ny hoj för vinsten)
Innovativ skön teknik, snygg produkt för medvetna storstadsmänniskor.
Jag säger köp ( även till aktien, kommer garanterat göra dig rik)

Peace

Amplifier sa:
Jag älskar Hövding!!
Den introducerades för 18 kr på First North och ligger runt 24 kr i dagsläget. ( jag köpte ny hoj för vinsten)

Peace

Sparar till framtida bruk.

Amplifier sa:
Jag älskar Hövding!!

Peace

Sluta haussa.

Amplifier sa:
Jag älskar Hövding!!

Peace

Haha. Kan du skicka mig kontrakt på din garanti?

Vi vet ju att hjälmhysterin orsakar stroke, hjärtproblem och en galopperade fetma, och dessutom får stackars barn att spela tvspel istf att ut och cykla. Gäller samma för Hövding?

Hövding är tekniskt intressant, men ur ett ingenjörsperspektiv idiotisk. En extremt komplicerad lösning på ett mycket enkelt problem. Dyr, underhållskrävande, tung, svettig, m.m. Dessutom frågetecken kring säkerhet och tillförlitlighet.

Mr Orange sa:
Hövding är tekniskt intressant, men ur ett ingenjörsperspektiv idiotisk. En extremt komplicerad lösning på ett mycket enkelt problem. Dyr, underhållskrävande, tung, svettig, m.m. Dessutom frågetecken kring säkerhet och tillförlitlighet.

Fåfängan trumfar nackdelarna?

En kompis till mig "halkade till" på cykeln med sin Hövding påslagen och den löste då ut helt i onödan. Den kan således vara överkänslig också.

perzzon sa:
Mr Orange sa:
... En extremt komplicerad lösning på ett mycket enkelt problem. Dyr, underhållskrävande, tung, svettig, m.m ...

Kräver den underhåll?

Vad jag vet så behöver den bara att du laddar batteriet då och då (följer med sladd, USB kontakt), finns en indikator på hjälmen som visar när det är dags.
Kan ju också vara bra att använda deras extra skydd som man kan ta av och tvätta då och då. "kragen" kan ju annars bli rätt så ofräsch.

Hälsningar
CG

Det är helt fascinerande hur gnälliga och teknikfientliga många här är. Råd och rön är väl att jämföra med ett Sverker test. Den som är nyfiken på teknik kan titta på vad Folksam (som har ett brett internationellt erkännade som trafikforskare) har kommit fram till.

http://www.folksam.se/media/folksam-bicycle-helmet-test-2015_tcm5-24933.pdf

Hövding vänder sig ju till modeintressedade och blir därmed helt obegripligt för många här på happy, men principen går att använda för mtb-produkter- ryggskydd är en tillämpning som bla. Poc har kikat på.

http://www.freeride.se/framtidens-ryggskydd-en-airbag/

"Eftersom hjälmen Hövding är så annorlunda hävdar företaget att inga befintliga standarder kan användas."

Lite som homeopati. :-)

Mr Orange sa:
Ubu sa:
Det är helt fascinerande hur gnälliga och teknikfientliga många här är. Råd och rön är väl att jämföra med ett Sverker test. Den som är nyfiken på teknik kan titta på vad Folksam (som har ett brett internationellt erkännade som trafikforskare) har kommit fram till.

Bifogar en bild på Folksams cykeltrafikexpert i vad hon tycker är lämpliga pendlarkläder.

Det kan nog vara bra att skilja på forskning och något man sett på tv. Men du kanske menar Folksam inte har så bra koll på trafiksäkerhetsforskning?

Ubu sa:
Mr Orange sa:
Ubu sa:

Bifogar en bild på Folksams cykeltrafikexpert i vad hon tycker är lämpliga pendlarkläder.

Det kan nog vara bra att skilja på forskning och något man sett på tv. Men du kanske menar Folksam inte har så bra koll på trafiksäkerhetsforskning?
Kooperativa Folksam gör sitt bästa för att få cykling att framstå som totalt livsfarligt. Så nä, deras sosserier ger jag inte mycket för.

Cykelgross sa:
perzzon sa:
Mr Orange sa:
... En extremt komplicerad lösning på ett mycket enkelt problem. Dyr, underhållskrävande, tung, svettig, m.m ...

Kräver den underhåll?

Vad jag vet så behöver den bara att du laddar batteriet då och då (följer med sladd, USB kontakt), finns en indikator på hjälmen som visar när det är dags.
Kan ju också vara bra att använda deras extra skydd som man kan ta av och tvätta då och då. "kragen" kan ju annars bli rätt så ofräsch.

Hälsningar
CG

Du verkar köra "jag är bara en vanlig människa som ogillar smutskastning av ett företag"-stilen. För att upprätthålla den fasaden någorlunda så borde du svara på inlägget från @xdr:

xdr sa:
Cykelgross sa:
Som sagt Garrys artikel är två år gammal och vad jag vet så går företaget helt OK idag

Med vänliga hälsningar
CG

Intressant definition på helt ok.
hovding.png

Tycker den är bra för de som kanske hade skitit i hjälm istället när dom pendlar till jobbet eller cyklar å köper glass.
Tror inte att det är något för mer "avancerad" cykling dock.

Sen blir det lite löjligt att man klagar på underhåll för att den måste laddas efter 18h ?

Om hövding tycker jag inte.
Dels för att jag vid inte mindre än två tillfällen sett en sån grunka smälla av utan (åtminstone för mig) synbar anledning, dels bara tanken att cykla omkring med en jättelik stödkrage om halsen.
Säkert bra för de som tycker att frillan är #1.

+1 på jimel
Den ersätter ju ingen hjälm öht. Den är väl möjligen ett alternativ för de som hellre cyklar utan och då är den väl möjligen bättre än inget alls. Om den inte invaggar i falsk säkerhet det vill säga...

Foxis sa:
+1 på jimel
Den ersätter ju ingen hjälm öht. Den är väl möjligen ett alternativ för de som hellre cyklar utan och då är den väl möjligen bättre än inget alls. Om den inte invaggar i falsk säkerhet det vill säga...

Där har du fel, däremot. Skyddseffekten är bättre än en vanlig frigolithjälm enligt testet.

Senast ändrad:
Pfaff sa:
Foxis sa:
+1 på jimel

Där har du fel, däremot. Skyddseffekten är bättre än en vanlig frigolithjälm enligt oberoende undersökning.

Möjligt. Men inte för alla typer av olyckor. Den skyddar inte alls för kollisioner med saker där det inte blir ett fall involverat. De krasch-filmer jag sett (för jo, jag är insatt) visar att den löser ut ganska sent/långsamt.

Foxis sa:
Pfaff sa:
Foxis sa:
+1 på jimel

Där har du fel, däremot. Skyddseffekten är bättre än en vanlig frigolithjälm enligt oberoende undersökning.

Möjligt. Men inte för alla typer av olyckor. Den skyddar inte alls för kollisioner med saker där det inte blir ett fall involverat. De krasch-filmer jag sett (för jo, jag är insatt) visar att den löser ut ganska sent/långsamt.

Vad är det för filmer du sett där den löser ut sent eller långsamt?
Och vad är det för olycka där fall inte är involverat?
Cykla full fart in i en vägg? Påkörd av lastbil? Jag tror dessa fall står för mindre än 1% av cykelolyckor..

Tillbaka
Topp