Vad tycker ni om Hövding?

Inte jag i alla fall. Har inga problem med att sätta på en hjälm på huvudet. Tjock halsduk verkar mindre attraktivt. Dessutom är laddningsbehovet en klar nackdel i mina ögon.

Synd, jag har ett abnormt stort och ovalt huvud så får ont av de flesta hjälmar eller så sitter det väldigt dåligt. Hövding låter lockande.

NickPick sa:
... Och jag har fått en airbag smälld rakt i ansiktet och minns inte att ljudet försämrade hörseln ens momentant. Men det var ju en renault och fransmän är kass på mycket (tex bilar) så det kanske var en champagneflaska som var utlösningsmekanism...

Min ringa gissning är att det hände en del annat samtidigt som pockade på uppmärksamheten?

Bilagor

• Giro-Air-Attack-Shield-Helmet-Road-Helmets-Yellow-Black-2016-GIHAIRS9BS6-0.jpg
    Giro-Air-Attack-Shield-Helmet-Road-Helmets-Yellow-Black-2016-GIHAIRS9BS6-0.jpg
    19.5 KB · Besök: 106
Roade mig med en liten dialog med Hövding kring funktionen vid krock. Det var inte så lätt att skaka fram ett erkännande att den inte funkar i alla lägen men det gick! Inget ont om Hövding i sig, jag tror att det är en bra grej på rätt ställe.

Johan Sandström Berättar ni nån stans i er kommunikation att Hövding inte hjälper om man krockar med annan cyklist eller fast föremål? (förutom sekundärt, när man faller till marken förstås) Jag förstår att det är en ovanlig olyckstyp men tror samtidigt att många inte tänker på hur Hövding funkar vid en krock. Gillar er produkt men väljer själv vanlig hjälm på min snirkliga pendlingsväg med backar, mötande cyklister och skymda kurvor.
Skicka meddelande
GillaVisa fler reaktioner · Svara · 21 tim
Hantera
Hövding
Hövding Hej Johan, tack för din fråga och intresse i Hövding.
Hövding är konstruerad så att när Hövding är aktiverad jämför den ditt rörelsemönster med algoritmen 200 gånger per sekund. Det är gjort över 3000 tester på hur cykelmönstret ser ut och rörelsemönster som ligger utanför det normala cykelmönstret, kan Hövding tolka som en olycka och blåser då upp för att skydda dig. Hövding kan inte på förhand veta om du kommer slå i huvudet eller ej och tar alltid det säkra före det osäkra vilket betyder att kolliderar du med en cykel eller fast föremål kommer Hövding alltså lösa ut även om du inte slår huvudet i marken.

Ha en fin dag och cykla säkert.
Med vänlig hälsing/Hövding
GillaVisa fler reaktioner · Svara · 1 tim
Hantera
Johan Sandström
Johan Sandström Tack för svaret, tyvärr blev det ett yxskaft. Min frågan handlar om er kommunikation kring att Hövding inte skyddar vid krock. Ser ut som att ni klistrat in ett standardsvar om felutlösningar.
Hantera
Hövding
Hövding Hej igen Johan, nej det var inget standardsvar utan mer en förklaring hur Hövding är konstruerad och fungerar vid krock och vad det är som gör att Hövding vet när den ska lösa ut.
Med vänlig hälsning/Hövding
Hantera
Johan Sandström
Johan Sandström Ok, men ni är förhindrade att erkänna i text att Hövding inte gör nån nytta vid första smällen om man tex frontalkrockar med annan cyklist eller kör in i en balk vid ett bygge?
GillaVisa fler reaktioner · Svara · 32 min
Hantera
Hövding
Hövding Hej igen Johan, Hövding löser ut på 0.1 sekund så det du nämner är inget vi behöver erkänna eftersom Hövding skyddar även vid ovan nämnda scenario och är en av våra vanligaste registrerade olyckor.
Allt gott och cykla lugnt.
Med vänlig hälsning/Hövding
GillaVisa fler reaktioner · Svara · 14 min
Hantera
Johan Sandström
Johan Sandström Ok, det är inte sant förstås. Utan radar eller liknande är det omöjligt för Hövding med endast rörelsesensorer att lösa ut för en smäll som saknar förvarning. Men jag skulle köpa om ni argumenterade för att det är en ovanlig olyckstyp. Undrar lite om ni inte förstår frågan eller låtsas att inte förstå.
GillaVisa fler reaktioner · Svara · 9 min
Hantera
Hövding
Hövding Med Hänsyn till så kallad direktträff om det är det du menar så står det i vår användarmanual på sidan 78 såhär:

"Det krävs en onormal rörelse i cyklisten vid en olycka för att Hövding ska kunna reagera och blåsa upp. Airbagen i Hövding är fullt uppblåst på ca en tiondels sekund (0,1 sekund). Huvudislag som inträffar innan Hövding har reagerat och är fullt uppblåst, kallas för direktträff.
Exempel på direktträff kan vara en istapp som faller uppifrån, rakt ner på cyklistens huvud, eller om cyklisten cyklar in i en trädgren i huvudhöjd. Direktträff är dock en mycket ovanlig cykelolyckskategori.
Ingen cykelhjälm kan skydda dig mot alla typer av cykelolyckor. I en kollision med motorfordon är påkörningshastigheten alltid en begränsande faktor för vilket skydd en cykelhjälm kan erbjuda. Vid högre hastigheter ökar risken för direktträff samt att cyklisten får andra inre skador – skador som en cykelhjälm inte kan skydda mot."

Mvh/Hövding
GillaVisa fler reaktioner · Svara · 9 min
Hantera
Johan Sandström
Johan Sandström Topp, tack! :)

Tycker inte om. Säkert bra till damer som är rädda om frisyren och som inte cyklar sig svettiga.
Att den poppar upp om man knyter skorna gör den inte mer användbar.

Det hade ju varit ganska lätt för dem att ha en batteribytestjänst likt apple. Så kunde de få plocka upp airbagsen och kontrollblåsa dem osv samtidigt.

perzzon sa:
Det hade ju varit ganska lätt för dem att ha en batteribytestjänst likt apple. Så kunde de få plocka upp airbagsen och kontrollblåsa dem osv samtidigt.
Pax för att inte hantera sprängladdningar som hanterats ovarsamt av folk i 7 år. :)

(förutsätter att Hövding använder sprängladdning precis som vanliga airbags)

En del oklarheter här. Betänk att jsg har noll koll om produkten.

Hövding är alltså en produkt man laddar?

Om batterierna blir trötta efter ett antal år, är det något man märker? Artikeln är ju högst svävande.

marr sa:
Om batterierna blir trötta efter ett antal år, är det något man märker? Artikeln är ju högst svävande.
Det borde man ju eftersom det skulle motsvara 300+ laddningar (enligt artikeln) och märkte man inte att batteriet hade för låg spänning hade man antagligen inte laddat det en endaste gång...

Jösses, det där hotet med juridiskt ombud för att man failar ett konsumenttest... det är så rättshaveristgalenpanna över det att om jag nånsin hade sett hövding som en intressant produkt innan (det gör jag förstås inte) så hade jag av ren princip ändå aldrig velat ha med dem att göra efter att ha läst det där.

erik h sa:
Jösses, det där hotet med juridiskt ombud för att man failar ett konsumenttest... det är så rättshaveristgalenpanna över det att om jag nånsin hade sett hövding som en intressant produkt innan (det gör jag förstås inte) så hade jag av ren princip ändå aldrig velat ha med dem att göra efter att ha läst det där.

Medhåll.

ForesterGuy sa:
erik h sa:

Medhåll.

+1

I princip ska man ju byta en vanlig hjälm så ofta med. Men den kostar mindre och skulle vara svår att få till en längre livslängd. En hövding borde de ju kunna få till längre eller göra så man kan skicka in o få det bytt, som ett batteri på en srm enhet där man skickar in.

Över huvudtaget skeptisk till en så vital säkerhetsgrej som är beroende av att man ska behöva ladda den. Risken att man glömmer faller ju under mänskliga faktorn, med skillnaden mot att glömma ladda tex sina di2 växlar eller liknande kan bli rätt mycket mer allvarlig.

Jensen sa:
Över huvudtaget skeptisk till en så vital säkerhetsgrej som är beroende av att man ska behöva ladda den. Risken att man glömmer faller ju under mänskliga faktorn, med skillnaden mot att glömma ladda tex sina di2 växlar eller liknande kan bli rätt mycket mer allvarlig.

+1

Eveningstar sa:
perzzon sa:
Pax för att inte hantera sprängladdningar som hanterats ovarsamt av folk i 7 år. :)

(förutsätter att Hövding använder sprängladdning precis som vanliga airbags)
Hade varit nyttigt för dem att se på hur ABS hanterar sina kunder. En annan komplex säkerhetsprodukt med rejäl prislapp. Har aldrig känt mig bättre behandlad som kund än i samband med dem.
"refill? Självkostnadspris så klart."
"vi har en felfunktion rapporterad på EN enhet i din serie": skicka in den med den här fraktlappen så fixar vi det med vändande post"
Sen tar de ju betalt för produkten från början också.

erik h sa:
Jösses, det där hotet med juridiskt ombud för att man failar ett konsumenttest...
Hjälp mitt minne, vad handlar detta om?

Har haft hövding de senaste två åren och har funkat bra. Pendlar 10km (5km enkel väg) varje dag. Blev snabbt van vid att slå på den när jag börjar cykla och av precis innan jag börjar kliva av cykeln.

Har lösts ut en gång av misstag, då jag körde ned från en ganska hög trottoarkant utan att ställa mig upp, med hårt pumpade däck. Skrev ett mail till hövding (skickade med kvitto) och fick en ny på posten tre dagar senare utan att betala något. Hade det skett i samband med en olycka så hade jag blivit tvungen att få en ny via försäkringsbolaget.

Själva utlösningen var väldigt odramatisk, utan förstod först inte vad som hade hänt. Ljudet lät som en söm som sprack (vilket verkade vara det som hänt) och inte så mycket mer än så. Typ som om någon drog en dragkedja riktigt snabbt. Sedan kände jag hur huvudet var omslutet av något och hur den smet åt runt halsen och jag förstod att den var utlöst.

Angående hur vida det känns som en värd investering eller inte är nog mest upp till hur mycket användaren tror att den kommer råka utlösa den av misstag, samt hur mycket användaren skulle gräma sig om den "ramlade lite grann" och behövde köpa en ny hjälm efter det.

Som plus är den ju mindre än en hjälm (ungefär hälften, går ned i min axelväska), man kan ha vilken mössa/huvudbonad man vill, snyggare(?) och (kanske) skyddar bättre.
Minus är ju att man måste ladda och slå på den, att den förbrukas vid "småfall" då man kanske inte ens slår i huvudet och att man måste överväga sina halsbonader lite bättre (stora halsdukar eller jackor med stor krage kan bli lite obekväma).

Känns inte något som är lämpligt för körning utför alpvägar i alla fall. Att få en sån där sak uppblåst om man håller skaplig fart utför kan inte vara kul.

Tillbaka
Topp