Nu tillåtet med extra registreringsskylt på bilen

Visste inte ens att regeln var så. Jag beställde en extra regskylt för 3 år sedan o monterade den på Thule-hållaren.
Blev aldrig stoppade av polisen…

Blev stoppad av Polis för en rutinkontroll på vägen från Norge. De har sett skylten och inte ha sagt ngt… de har annat att göra. Åker man till en bikepark har de fleste Thuleiterna reserv reg så ingen bryr sig. drtär lättare att skaffa reserv än kapa skiten själv och måla i Comic Cans

Jag hänger inte med? Har det inte varit tillåtet att köpa och använda en extra skylt innan 2/2 2022?
jo, i praktiken, om den ordinarie skylten varit 'obrukbar' t ex pga att cyklar dolt den. dock har detta inte uppfattats av allmänheten, utan myten att det var förbjudet har fortsatt att odlas.

bra att det nu blir uttryckligen tillåtet.

jo, i praktiken, om den ordinarie skylten varit 'obrukbar' t ex pga att cyklar dolt den. dock har detta inte uppfattats av allmänheten, utan myten att det var förbjudet har fortsatt att odlas.

bra att det nu blir uttryckligen tillåtet.
Det var väl tillåtet att flytta ordinarie skylt till cykelhållaren förut, men inte att ha en extra skylt för det ändamålet.

Tidigare regler:
* Skylten fick inte vara skymd (av tex cykelhållare)
* Man fick inte ha dubbla skyltar (i samma ände av fordonet)
* Bilen skulle ha fast monterad skylt (på bilen)

Det var alltså lite svårt att göra rätt. I praktiken var dock risken att få böter minimal så länge man gjorde som lagen nu tillåter. Numera är det lätt att göra rätt. (Fast folk gnäller märkligt nog ändå.)

Det var alltså lite svårt att göra rätt. I praktiken var dock risken att få böter minimal så länge man gjorde som lagen nu tillåter. Numera är det lätt att göra rätt. (Fast folk gnäller märkligt nog ändå.)
Det är ju lite roligt att bryta mot lagen för att göra rätt. Nu är det slut med det, och vardagen är genast lite gråare :o

Jag tycker att det är slappt av tillverkarna att inte ha en happykorrekt hållare utan plats för regskylt. Tänk så mycket roliga för/emot-trådar vi kunde ha haft om illegal import av cykelhållare med skyltplats. En missad chans till cykelforumshistoria.

Jag tycker att det är slappt av tillverkarna att inte ha en happykorrekt hållare utan plats för regskylt. Tänk så mycket roliga för/emot-trådar vi kunde ha haft om illegal import av cykelhållare med skyltplats. En missad chans till cykelforumshistoria.
Jag tycker Happy ska börja sälja regplåtar med Happyride.se som tryck.
Så kan vi diskutera i evighet vad som är mest happykorrekt, happy-skylten eller tråkiga skylten.

Tillbaka
Topp