[Artikel] Bosch Performance Line CX Race, Snabbaste lagliga motorn?

Redaktionen

Medlem
FRE01337-2000x1333.jpg

Bosch har med sin Performance Line CX Race dominerat den elektrifierade endurocupen. Vi provcyklade en cykel med tävlingsmotorn, den säljs bara av cykeltillverkare som sponsrar cyklister i världscupen. Men skulle man vilja cykla till jobbet med den s

Läs hela artikeln:

Den stora skilnaden mot en ”vanlig” motor från Bosch är att Performance Line CX Race har en längre boost vid igångdrag, under Boost-perioden ger motorn en högre effekt än de 250 watt som är tillåtet under kontinuerlig drift
Om den är uteslutande för tävling, borde det inte vara ännu hårdare kontrollerat med max kraftuttag?

Om den är uteslutande för tävling, borde det inte vara ännu hårdare kontrollerat med max kraftuttag?
Så vitt jag vet så är tävlingarna reglerade så att man bara får ha viss mängd batteri. Använder man högre effekt så kommer det ta slut fortare och inte räcka hela tävlingen

Är detta klassat som en cykel eller är det en moped enligt Transportstyrelsen? Om cykel, hur lång får en boost på >250 watt maximalt vara för att det fortfarande ska anses vara en cykel?

Enligt Bosch:

Vad betyder nominell kontinuerlig effekt i samband med drivenheter?​

Den nominella kontinuerliga effekten beskriver den mekaniska effekt som din drivenhet kan leverera kontinuerligt utan att komponenterna överhettas eller skadas. Enligt EU-lagstiftningen är den nominella kontinuerliga mekaniska effekten begränsad till 250 W - detta gäller för alla elcyklar och elcykelmotorer.
Vad jag sett finns det ingen tid eller sträcka angivet för detta. Det kan ju också variera ganska mycket på temperatur och cyklistens vikt.

Jag tycker att man borde sätta en gräns för maxeffekt, blir lite löjligt när vissa motorer kan gå upp mot 1000w och ändå vara lagliga.

Enligt Bosch:

Vad jag sett finns det ingen tid eller sträcka angivet för detta. Det kan ju också variera ganska mycket på temperatur och cyklistens vikt.

Jag tycker att man borde sätta en gräns för maxeffekt, blir lite löjligt när vissa motorer kan gå upp mot 1000w och ändå vara lagliga.
Vid en snabb genomläsning innan jag måste rusa till jobbet känns det som att Bosch blandar begrepp här, eller? Kontinuerlig märkeffekt vs nominell effekt. I USA används nominell effekt vid klassning av motorer. I EU kontinuerlig märkeffekt.

Enligt Bosch:

Håller med. Reglementet är lite skumt.

Vid en snabb genomläsning innan jag måste rusa till jobbet känns det som att Bosch blandar begrepp här, eller? Kontinuerlig märkeffekt vs nominell effekt. I USA används nominell effekt vid klassning av motorer. I EU kontinuerlig märkeffekt.
Du får mer än gärna rätta mig när du har tid. Jag är själv förvirrad 🙂

Känns som att det är bl.a. detta vi "elcykelhatare" har varnat för länge, klassningen öppnar upp för effektuttag långt över de 250W som hävdas används och som därför inte sliter mer på marken än en "normalbyggd cyklist med lite klipp i benen". Skönt att Bosch är öppna med det iaf.

Hata hata. Bränn bränn.

Det är ett otroligt konstigt sätt att sätta en effektgräns på. OK att det i vissa fall är relevant att mäta effekten på det viset, men inte att använda den siffran för den här typen av gränser.

Kontinuerlig märkeffekt är en vedertagen definition som kom långt innan den applicerades på elcyklar 2016 (tror jag det var). Tillverkare vill naturligtvis veta hur de ska dimensionera sina applikationer om de t ex ska klara att dra en viss effekt timme ut o timme in under flera år. Ofta är inte maxeffekt viktigt här, så det är inga konstigheter egentligen.

Att välja att definiera elcyklar med nominell effekt, som i USA, då blir det ännu mer svårförstått och jag tycker personligen att kontinuerlig märkeffekt är bättre.

Det är svårt. När det var nytt med elbilar så reggades de med kontinuerlig märkeffekt, så en Tesla med 300-400hk hade 69kW i regbeviset. Det tyckte transportstyrelsen var dåligt, så de tog istället motorns maxeffekt (eller båda eller i vissa fall alla tre motorernas maxeffekt och lade ihop) och stoppade in i regbeviset.

Det blev egentligen ännu sämre eftersom den effekten aldrig går att nå, batteriet kan inte ge så mycket effekt. Blir rätt bisarra siffror ibland.

Jag tycker det är bra med kontinuerlig märkeffekt, men det borde kompletteras med en maxeffekt då många tillverkare jagar högre och högre siffror där för att sälja mer cyklar. DJI släppte ju nyligen sin motor som går upp till 1000w vilket jag tycker är för högt.

Jag tycker det är bra med kontinuerlig märkeffekt, men det borde kompletteras med en maxeffekt då många tillverkare jagar högre och högre siffror där för att sälja mer cyklar. DJI släppte ju nyligen sin motor som går upp till 1000w vilket jag tycker är för högt.
Ja, man kan ju fråga sig om den kontinuerliga märkeffekten verkligen är 250W för DJIs motor eller om dom har tagit sig lite för stora friheter vid klassificeringen.

Intressant frågeställning. Helt klart är att lagstiftningen inte förutsåg utvecklingen av elcykelmotorer.

Den oklara frågan är vad kontinuerlig märkeffekt på 250 watt egentligen innebär. Det måste ju vara baserat på någon form av tidsaspekt, har ju stor betydelse om det är över 3 minuter 30 minuter eller 3 timmar. Jag har ett minne av att jag sett 30 minuter någonstans, men kan inte hitta det igen. Någon som vet?

Jag tror också det kan vara en god ide’ att begränsa även maximalt vridmoment och effekt. 100 Nm och 1000 Watt känns onödigt högt för en cykel … och mer än så, näe.

/MM

Senast ändrad:
Är det kontinuerlig effekt vid +50 grader eller -50 grader Celsius?
Det finns en testcykel som elcyklar ska gå igenom och klara för att bli godkända. Om jag förstått det rätt så är det denna standard de ska följa:

Tyvärr kostar det att få tillgång till dokumentet.

Så här kan effektuttaget se ut för mig …, Bosch Performance Line CX i eMTB läge. Jag har inte märkt av att effekten strypts, förutom när hastigheten överstiger 25 km/h. Det här är mestadels grusväg och skogsbilväg samt några km stig. Inte tekniskt krävande men bitvis kuperat.

IMG_3095.jpeg

/MM

Samma fusk som i zwift .
Klassificeras efter ftp men allt avgörs i spurten ändå :)

Ockidocki ... om vi släpper frågan avseende vad gränsen 250W kontinuerlig märkeffekt egentligen innebär för en elcykel och istället och istället tittar på vad Bosch Performance Line CX Race motorn är i förhållende till den vanliga CX motorn.

Som jag uppfattar det har Racemotorn följande skillnader jämfört med vanliga CX (gen 4), och det finns säkert fler, men dessa tror jag är de mest väsentliga

+ Lättare, 2,75 kg jämfört med 2,9 kg
+ Högre assistans (dynamik), max 400% jämfört med 340%
+ Kraftfullare Extended Boost
+ Raceläge
, jämfört med Turbo

Lättare innebär, ja just det, lägre vikt och de fördelar det ger, framförallt vid accelaration. Men 150 gram gör sannolikt ingen stor skillnad.

Högre assistans ger snabbare accelaration och helt enkelt möjlighet att ta ut mer "kraft" ur motorn vid klättring och liknande situationer.

Extended Boost finns även på CX i eMTB-läget men vad jag förstår är det mer dynamiskt och kraftfullare på Racemotorn.

Raceläget, är som jag uppfattar det läget där Racemotorns fördelar gentemot vanliga CX nyttjas fullt ut. Racemotorn har även eMTB-läget och då antar jag att den beter sig mer som den vanliga CXmotorn.

I videon pratas det en hel del om Extended Boost, men det känns inte som varken Kalle eller Sofie har full koll.

Extended Boost är en funktion för att på enklare sätt kunna ta sig över hinder där man inte har tillräckligt utrymme/frigång för att fortsätta trampa. Genom att trycka till lite extra från högsta pedalläge till horisontellt läge får man helt enkelt en "motorBoost" som fortsätter någon sekund efter man slutat trampa ... Är man inte van vid denna funktion kan man hamna i "roliga" lägen och landa i "spenaten". Sannolikt detta som Kalle refererar till när han pratar om att behöva bromsa uppför. När man lärt sig och vant sig vid funktionen är den fantastiskt användbar. Men som sagt finns även i vanliga CX. :-)

Video som beskriver Extended Boost

Intressant är att Bosch tycks ha implementerat en del av Racemotorns teknik i generation 5 av den vanliga CX motorn, vilket innebär att den jämfört med gen 4 är lättare, tystare och har inställningsbar Extended Boost med mera ...

Info och test CX gen 5

/MM

Senast ändrad:
Med tanke på att de verkar göra 45 km/h så är de inte cyklar enligt Sveriges lag. Jag hittar inte så mycket information om hastigheten förutom det som står om "Limit"-läget.

Fast om de är tävlingsmaskiner så är de väl inte typgodkända så alltså är det inte mopeder (men kanske motorcyklar?). Eller har de plats för registreringsskylt?
Du borde nog läsa på lite och har kött på benen innan du skriver något . Ingen emtb gör 45 km/h och det är skillnad på pedelec som du länkar och en emtb.

Pedelec är ingen cykel utan klassas som en moped då dom dels som du säger går i 45km/h samt att dom har ett gashandtag där man gasar

Med tanke på att de verkar göra 45 km/h så är de inte cyklar enligt Sveriges lag. Jag hittar inte så mycket information om hastigheten förutom det som står om "Limit"-läget.

Fast om de är tävlingsmaskiner så är de väl inte typgodkända så alltså är det inte mopeder (men kanske motorcyklar?). Eller har de plats för registreringsskylt?
Jo som sagt … det här har du inte koll på.

Bosch Performance Line CX Race ger inte assistans över 25 km/h och ger inte mer än 250 watt i kontinuerlig märkeffekt. Alltså kan den monteras på en cykel som förblir en cykel enligt svensk lagstiftning och EU regler.

Jag har inte full koll på regelverket i eMTB tävlingar men som jag uppfattat det är det i grunden samma regelverk som för elcyklar och får alltså användas i trafik på samma sätt som andra cyklar.

Men … jag förstår att det här är svårt att greppa … men det finns en egen tråd som försöker reda ut vad 250 watt i kontinuerlig märkeffekt egentligen innebär avseende elcyklar.

/MM

Bosch CX Performance finns sedan gammalt i ett flertal versioner. Bl a en HS-version som jag tror står för High Speed.

Jag har kört en sådan under en vecka i Spanien (R&M SuperDelite). Toppfart 45 km/h och den krympte verkligen avstånden. Skitkul att upptäcka landsbygden med!

Men den kräver alltså skylt o trafikförsäkring och får inte cyklas med på cykelbanor. Den hade inte ngt gashandtag. Tyskarna kallar cykeltypen S-Pedelec. Gissar att S står för Speed och att bara Pedelec är en vanlig elcykel som vi är vana vid.

Som tidigare nämnts så har inte detta med eMTB att göra även om SuperDelite:en är ngn slags hybrid.

Tillbaka
Topp