Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Hallå, för första gången i mitt liv ska jag nu montera ett par standardpedaler på en cykel. Jag kikade lite på Youtube och förstår nu hur man ska göra. Dock tycker jag att bakomliggande resonemang mellan ett par "auktoriteter" är motsägelsefullt.

I denna video:
säges:
"They're actually designed so that when you pedal, they're in fact trying to loose themselves away, because if it was the other way around, you would never manage to get you pedals off."

I denna video
säges
"De ska alltid bli skruvade åt det hållet pedalen snurrar, alltså framåt. För skulle det snurra åt andra hållet, finns det ju risk att den lossnar när du väl börjar trampa."

Motsägelsefullt?

Bonusfråga: Funkar det med en stor skiftnyckel istället för en fast nyckel?

Varför spelar ingen roll men det fanns nån väldigt kompliserat vetenskapligt(?) svar
Kör på rätt håll bara. Höger är rätt och vänster är fel.

Skiftnyckel går men det större risk att förstöra

Hallå, för första gången i mitt liv ska jag nu montera ett par standardpedaler på en cykel. Jag kikade lite på Youtube och förstår nu hur man ska göra. Dock tycker jag att bakomliggande resonemang mellan ett par "auktoriteter" är motsägelsefullt.

I denna video:
säges:
"They're actually designed so that when you pedal, they're in fact trying to loose themselves away, because if it was the other way around, you would never manage to get you pedals off."

I denna video
säges
"De ska alltid bli skruvade åt det hållet pedalen snurrar, alltså framåt. För skulle det snurra åt andra hållet, finns det ju risk att den lossnar när du väl börjar trampa."

Motsägelsefullt?

Säger de verkligen det i videon??

Riktningen av gängorna är så att pedalerna fastnar när man trampar. Annars skulle många pedaler ramla av. Samma riktning som rotationsriktning verkar motsägelsefullt men nyckeln är preccesion.

Man kan använda vilken nyckel som helst för att de faster sig själva ner man trampar. Men det är vikt med fett på gängorna så att de inte rostar fast.

Varför spelar ingen roll men det fanns nån väldigt kompliserat vetenskapligt(?) svar
Kör på rätt håll bara. Höger är rätt och vänster är fel.

Hmm, det låter som politik ...

Jag anväder höger=höger och vänster=vänster (bara inte att förvirra med vevlager: höger=vänser och vänster=höger).

Hade en äldre kamrat som sa att när han tog körkort så så behövde man bara kunna "bromsa kraftigt och håll till höger" för att klara teorin - samma som finanspolitik (sa han)

I denna video:
säges:

I denna video
säges

Motsägelsefullt?

Spelar ju ingen roll egentligen, kom ihåg att det är olika , kolla så det faktiskt är rätt på rätt sida. Fett på gängan och skruva in den för hand helt utan våld och dra åt det sista med verktyg så är chansen att något blir allvarligt fel väldigt liten.

I denna video:
säges:

I denna video
säges

Motsägelsefullt?

- som ovan men dra för tusan inte för kung och fosterland! Det räcker med en liten knyck. Som @Berk skriver, de drar sig fast över tid och man vill gärna kunna skruva av pedalerna igen vid behov.

Har Bike-Components slutat leverera Shimano till svenska kunder?

Jag har idag provklickat på ett stort antal Shimano-komponenter, tillbehör och skor hos Bike-Components, och alla har det gemensamt att det står i röd text:
"Delivery to Sweden is not possible"

Vad är detta? :unsure:

(förhoppningsvis bara ett tillfälligt fel)

Screenshot_20250320-113541-788.webp

Screenshot_20250320-114506.webp

Senast redigerad av en moderator:
Det går ju också att titta på gängorna på pedalen så ser man åt vilket håll den ska dras.

Ja, och när man monterar pedaler och gör fel så fastnar pendlarna inte, som är lätt att upptäcka och åtgärda. Det är när man tar av pedaler att man behöver regeln.

Jag personligen drar bara i pedaler med fingrarna, inte verktyg. De har inte lossat under färd för mig. Men att lossa dem kräver sedan verktyg när man har kört ett tag.

Jag har idag provklickat på ett stort antal Shimano-komponenter, tillbehör och skor hos Bike-Components, och alla har det gemensamt att det står i röd text:

Visa bilaga 757993

Visa bilaga 757994
Bike-Discount som ändå brukar vara billigare har inga såna begränsningar

Visa bilaga 757993

Visa bilaga 757994

Ojojoj!! Det låter inte bra! Allt från Shimano, komponenter och kläder, levereras inte längre till Sverige hos bike-components!

Bike24 och bike-discount levererar fortfarande. Hoppas att dom kommer att göra det framöver. Men det skulle vara konstigt om bara en butik slutar ...

ja, det låter konstigt. Shimano får nog hoppas SRAM gör likadant annars har jag köpt min sista Shimanoprodukt efter 25 år med enbart shimano.
Det gäller nog också att de skött kommunikationen med BC diskret för annars kan de nog åka dit ordentligt

ja, det låter konstigt. Shimano får nog hoppas SRAM gör likadant annars har jag köpt min sista Shimanoprodukt efter 25 år med enbart shimano.
Det gäller nog också att de skött kommunikationen med BC diskret för annars kan de nog åka dit ordentligt

Jag hoppas inte att Sram gör likadant. Jag undviker alla tillverkare som frågar mycket högre priser i en EU land än i en annan.

Jag ser nu dock att priserna av många Shimano komponenter hos tcm-cykel är nästan samma som hos bike24.

Jag hoppas inte att Sram gör likadant. Jag undviker alla tillverkare som frågar mycket högre priser i en EU land än i en annan.

Jag ser nu dock att priserna av många Shimano komponenter hos tcm-cykel är nästan samma som hos bike24.
Tcm är nog en av de bättre.

Parallellimport får inte förhindras men jag vet inte vad det innebär i praktiken. Om samtliga tyskar gör likadant så bör man nog anmäla det

Verkar inte vara några begränsningar hos r2 eller rosebikes heller.

Blir intressant att se hur det utvecklar sig. Och gött att vi kör sram på familjens alla mtb.

Verkar inte vara några begränsningar hos r2 eller rosebikes heller.

Tittade också i några andra EU butiker och hittade ingen begränsingar.

Blir intressant att se hur det utvecklar sig. Och gött att vi kör sram på familjens alla mtb.

Ja, vi har Sram på alla MTB och gruscyklar. Bara min (gamla) lvgcykel och alla pendlare har Shimano. Och om det skulle blir problematiskt är det få delar som behöver vara från Shimano. Det är väl framförallt SPD pedaler och klossar som jag vill har från Shimano, men tror inte att jag behöver köper något där de nästa fem år.

Är dessa reglage kompatibla med växeln ifråga? (Bortsett från antal växlar då.)

Bilagor

• PXL_20250322_142900512.webp
    PXL_20250322_142900512.webp
    646.7 KB · Besök: 53
  • PXL_20250322_142906342.webp
    PXL_20250322_142906342.webp
    244.9 KB · Besök: 41
  • PXL_20250322_142650708.MP.webp
    PXL_20250322_142650708.MP.webp
    427.4 KB · Besök: 40
När man skall lyfta bromsar av typ Shimano, är det då bättre att ha bromshandtaget så långt bort från styret som möjligt, eller så nära styret som möjligt? Jag antar att man vill justera ratten som kontrollerar detta så att man får så mycket utrymme som möjligt i "oljebehållaren".

När man skall lyfta bromsar av typ Shimano, är det då bättre att ha bromshandtaget så långt bort från styret som möjligt, eller så nära styret som möjligt? Jag antar att man vill justera ratten som kontrollerar detta så att man får så mycket utrymme som möjligt i "oljebehållaren".
Har handtaget kvar på styret, men vinklar cykel och styre så att bromsoket har lägsta positionen och öppningen i handtagets behållare högsta. På med tratten, i med vätska, knacka på ok, slang och behållare tills det inte kommer några bubblor. Stäng igen och justera in handtagen till sin normala position.

Jag postade den här frågan i e-bike forumet också, men ställer den även här. Hur får jag av framdrevet på en shimano steps motor? Tycker det ser ut som ett vanligt vevlagerverktyg ska användas, men det sitter som berget. Vad gör jag för fel eller har jag missat nått?
IMG_0882.webp

För elcyklar, har jag sett, finns det en herrans massa olika vevlagerverktyg. Du ska nog söka på verktyg för den specifika modellen.
Om det är nån tröst.

För elcyklar, har jag sett, finns det en herrans massa olika vevlagerverktyg. Du ska nog söka på verktyg för den specifika modellen.
Om det är nån tröst.
Ja, det har jag försökt. Men är en rätt gammal el-cykel så får bara fram till nyare varianter… kan ju vara så att det har ärjat fast också och att jag är för svag.

Ingen påverkar utrymme i oljebeh
Hittat i kommentarsfälten på youtube:

Pro Tip #1: Unscrew the free stroke adjustment screw on the lever while bleeding. VERY important on Shimano servo-wave levers.

Verkar ju alltså som att bromshandtaget ska vara så långt från styret som möjligt då.

Free stroke är dock något annat än reach adjust. Reach adjust påverkar hydraulisken inte alls. Bara dyra bromsar har free stroke adjust.

Tillbaka
Topp