[Artikel] Våra cykelkompisar - 16 älskade och hatade karaktärer

Jag saknar ”pretentiösen”. Den där som, även om tex shimano hade haft den bästa gruppen, så har han (ja, min erfarenhet är tydlig med att det är en han) vilket annat brand som helst, som är svårt att få tag på. Argumentet är byggt på ett hån mot exemplet shimano, men han kan aldrig riktigt ge ett sakligt svar på varför hans alternativ är bra egentligen. Jag tror det är samma filur som sveper en kall ljus lager hemma efter en cykeltur, men på gemensam afterbike självklart beställer någon udda ipa som ingen annan vet namnet på.

poiffif.jpg

Låt oss ta en titt på några fler av de kompisar som vi cyklar med. Här är 9 nya älskade och hatade cykelvänner.

Läs hela artikeln:

Kortslagsfascisten är inte med!

Denna person är samma person som på tidigt 2000-tal hade en bastant position på att breda skidor var kryckor för kassa skidåkare. "Riktiga skidåkare" skulle bara åka på smala, långa och framförallt JÄVLIGT hårda skidor.
Samma nisse återfinns i cyklingen där de menar att något mer än det hen användar är så otroligt overkill och det är bara dåliga cyklister som cyklar på cyklar med mer slaglängd.
Roligt på cykel!? Ja det har du mest på minst möjlig slaglängd och vill du ha något annat är du kass.

Hen pratar gärna om hur cyklarna förr i tiden såg ut och att de minsann kunde shredda stenhårt på dem. Sen att det gick i krypfart och kunde lika gärna sluta med en otb - hör inte till historien!

En annan sida som hen inte vill..... men måste ibland erkänna: denne person har gått nyligt gått upp i slaglängd själv - men det var pga dålig rygg, ålder(annan ursäkt som BARA berör den personen) eller att nya cyklarna är så bra att man kan ha lite längre slagländ ändå...men bara i ett visst intervall.. allt annat är, såklart, HELT onödigt.

Det finns bara ett sätt att cykla på och allt annat är fel.

Senast ändrad:
"en-petaren"
Kör bara enväxlat i företrädelsevis platt stad. Tar sats inför backarna för att hålla uppe kondensen och cyklar i slalomrörelse för att slippa gå av i de värsta uppförsluten. Allt över 19 taggar bak är "granny gear". Cyklar på asfalt men ekparkett hade varit idealet.

Kul läsning, men jag saknar den kategori som jag tillhör; ”Solofikacyklisten”. Cyklar 75% av gångerna själv för att det är bekvämt (behöver inte anpassa sig till någon annan) och nästan oavsett hur långt eller kort jag cyklar så försöker jag klämma in en kaffepaus på något rofyllt ställe. Försökte att se om jag passade in på någon av kategorierna i artikeln, men jag är inte snabb, sjukt duktig, våghalsig, klubbcyklist, har senaste prylarna eller har en fallfärdig cykel

Skulle säga att det finns två ingenjören, den klart vanligast nämns inte ens i inlägget. Hen är en person som ifrågasätter väldigt mycket inom cykelindustrin och tror sig konstant ha egna lösningar som är mycket bättre. Så fort det kommer något nytt och "revolutionerande" så är ingenjören där direkt med stora sågen och ska ifrågasätta allt, gärna med begrepp och ord för att låta smart men som egentligen inte passar in i sammanhanget. Detta gör ingenjören just eftersom ingenjören är en ingenjör.

Skulle säga att det finns två ingenjören, den klart vanligast nämns inte ens i inlägget. Hen är en person som ifrågasätter väldigt mycket inom cykelindustrin och tror sig konstant ha egna lösningar som är mycket bättre. Så fort det kommer något nytt och "revolutionerande" så är ingenjören där direkt med stora sågen och ska ifrågasätta allt, gärna med begrepp och ord för att låta smart men som egentligen inte passar in i sammanhanget. Detta gör ingenjören just eftersom ingenjören är en ingenjör.
Är den så vanlig? Har inga tydliga minnen av att ha träffat nån sån. Umgås du mycket med ingenjörer? I så fall, vilken sort?

Det låter som motsvarigheten till dataingenjören som läste datavetenskap på 70-talet och tycker att persondatorer är leksaker. "Vad ska man ha ett GUI till? Varför programerar inte alla i Assembler?" - typ.

Finns det motsvarande inom cykel?

Tillbaka
Topp