[OT] Vilken stekpanna är "stekigast" :)?

Efter ha diskuterat i tråden lite längre bak har vi numera två kolstålpannor. Dels en mindre från Ikea som beter sig exemplariskt och som ännu inte behövt ny inbränning, dels en större från Kockums. Den större har fått se mer tomatsås osv, och det var idag dags för en första ordentlig inbränning. På plattan, hög värme, smörjde på lite olja i taget med hushållspapper och pincett. Fick kanonfin ny yta i mitten av pannan, men inget i ytterkant. Prövade flytta runt pannan på induktionshällen, men blev inte bättre. Dålig panna eller dålig häll? Pröva inbränning i ugn istället? Vad är metoden då?
En del pannor har bara järn i en mindre cirkel i mitten för att klara induktion, de värms därför upp ojämnt. Så du kan steka in den i ugnen - men det är fortfarande problem med ojämn värme när du använder den.

Edit: Hur tänkte jag nu? Är inte allt kolstål magnetiskt så man behöver ingen järnkärna? Du får testa med magnet.

Någon som vill rekommendera traktörpanna (heter det så? sån med höga kanter och lock...). Den vi har är för lite sen familjen växte. Plus den har sån non-stick och jag är inte säker på att jag gillar det...
Jag kör Mathias Dahlgrens stora rostfria sauteuse som är 26cm och på 4,7 liter, med ngt standardlock. Använder den till typ allt. Går att steka i och kasta in i ugnen. Grytor, köttfärssås, mm. Magiskt bra faktisk!

Jag har aldrig förstått vitsen med en traktörpanna. Hade en tidigare som jag aldrig kom överens med. Tyckte det var mest till besvär med lodräta kanter. Nu använder jag istället en Demeyere proline 28 till allt. Den är kanon till stekjobb och tillräckligt djup för en minigryta och liknande. Den gången den inte räcker till tippar jag över i en kastrull. Den säljs utan lock men till 28 går det ju lätta att hitta udda lock.

En del pannor har bara järn i en mindre cirkel i mitten för att klara induktion, de värms därför upp ojämnt. Så du kan steka in den i ugnen - men det är fortfarande problem med ojämn värme när du använder den.

Edit: Hur tänkte jag nu? Är inte allt kolstål magnetiskt så man behöver ingen järnkärna? Du får testa med magnet.

Kolstålspannor är jätte-jätte magnetiska, hela vägen upp. Vanligtvis även handtaget.
Dock så kommer magnetfältet ledas via bottnen så kanten värms bara av värmeledning i materialet och den är inte superbra. Kanten har dessutom två sidor som leder bort värmet så det är knepigt att få upp temperaturen där.

Jag har aldrig förstått vitsen med en traktörpanna. Hade en tidigare som jag aldrig kom överens med. Tyckte det var mest till besvär med lodräta kanter. Nu använder jag istället en Demeyere proline 28 till allt. Den är kanon till stekjobb och tillräckligt djup för en minigryta och liknande. Den gången den inte räcker till tippar jag över i en kastrull. Den säljs utan lock men till 28 går det ju lätta att hitta udda lock.
Jag har en sån också, men den får oftast vara kvar i skåpet till fördel för den djupare sauteusen. N-1 ??

Väldigt nöjd över min onyx ceramic stekpanna. Kan rekommendera.

Jag har en 28 cm traktörpanna i koppar med försilvrat insida som jag använt i minst 30 år till allehanda tillagningar.
Den har tyvärr fått pensioneras då den inte funkar på induktion men som pannmodell är den super! Djupt saknad.
Lock köper jag i Spanien där de finns överallt (!) i alla storlekar från 12 till 36 cm för bara ett par euro. Inga prettolock där inte. Går fint med i cykelväskan bredvid hjulen ?

Jag har en 28 cm traktörpanna i koppar med försilvrat insida som jag använt i minst 30 år till allehanda tillagningar.
Den har tyvärr fått pensioneras då den inte funkar på induktion men som pannmodell är den super! Djupt saknad.
Lock köper jag i Spanien där de finns överallt (!) i alla storlekar från 12 till 36 cm för bara ett par euro. Inga prettolock där inte. Går fint med i cykelväskan bredvid hjulen ?

Men på vilket sätt är de lodräta kanterna till fördel jämfört med mjukt rundade?

Jag var också sugen på en traktör ett tag, sen köpte jag en sauteuse och kastar en skärbräda på som lock.. det visade sig räcka för mina behov. Ska jag verkligen koka något tar jag en gryta.

Men på vilket sätt är de lodräta kanterna till fördel jämfört med mjukt rundade?
Värmen stiger från botten och uppåt. Sautepannan har en svalare zon längsmed väggarna vilket är bra när känsliga såser mm skall vispas och innehållet går ihop långsammare.
Traktörspannan ger snabbare uppvärming av vätskan.

Till rätter med mycket vätska som tex shakshuka och andra grönsaksrätter som är voluminösa i början men sjunker ihop under tillagningen tycker jag att traktörpannan funkar bäst.

Värmen stiger från botten och uppåt. Sautepannan har en svalare zon längsmed väggarna vilket är bra när känsliga såser mm skall vispas och innehållet går ihop långsammare.
Traktörspannan ger snabbare uppvärming av vätskan.
Ojämn värme kan bara var till nackdel för känsliga livsmedel. Lägre värme och jämn sådan från hela ytan är det man eftersträvar. Min sauteuse har en värmeledande alu-kärna hela vägen upp till kanten. Det gör att det man tillagar också värms av kanterna. Man får en större värmande yta som gör att man kan hålla lägre temperatur men ändå få hyfsat snabb uppvärmning. Om värmen koncentreras till endast botten på kärlet så ökar risken för värmeskador.

FB_IMG_1732656549705.jpg

Jag är en något besviken stekpanneanvändare. Brukar köpa en non-stick på Ica eller Ikea, och den funkar bra i några månader, sen börjar det bränna fast mer och mer när beläggningen inte funkar längre. Shit ! Nu i rymdåldern med alla märkliga material så borde det väl gå att tillverka något bättre som håller några år ??

Jag är en något besviken stekpanneanvändare. Brukar köpa en non-stick på Ica eller Ikea, och den funkar bra i några månader, sen börjar det bränna fast mer och mer när beläggningen inte funkar längre. Shit ! Nu i rymdåldern med alla märkliga material så borde det väl gå att tillverka något bättre som håller några år ??
Ja, det är snarare rymdåldern som är problemet här. Det som fanns innan funkar fortfarande bättre och längre.

Problemet är att materialet de använder förstörs om de blir för varmt. Om man är jätteförsiktig när man värmer upp stekpannan så kan de hålla länge men en minuts ouppmärksamhet en gång så är stekpannan förstörd.

Problemet är att materialet de använder förstörs om de blir för varmt. Om man är jätteförsiktig när man värmer upp stekpannan så kan de hålla länge men en minuts ouppmärksamhet en gång så är stekpannan förstörd.

För att inte prata om oförsiktiga barn och fruar som i ett nafs skrapat sönder beläggningen.
Använder numera nästan enbart gjutjärnspannor själv och är grymt impad hur lätta de är att rengöra och de blir bara bättre och bättre.
Worst case häller man på lite vatten och ställer på plattan och börjar borsta loss det värsta medan den är varm.

Har också sett ljuset och skaffat De Laval diskborsten - och höll på få spel på landet sist när det blev uppenbart hur otroligt överlägsen den är skräpet man får med sig hem från Ica.
Har liiite svårt för den blåa färgen på borsten men annars vilken gamechanger 👍

Dessa är tillverkade någon gång 1930-1950 och används dagligen. Har inga andra stekpannor och steker allt som kan stekas (igår bryntes 1,5 kilo lammfärs i köfte-form). Fantastiskt att bara kunna slänga in i ugnen och att man kan använda gamla fina stekspadar i spänstigt stål. Tror inte man kan misslyckas med dessa, och givet att de har en livslängd som räcker fram till dess att man slarvar bort dem så kan jag inte begripa varför man skulle vilja köpa en teflonpanna..

IMG_9268.webp

De är utformade som traktörpannor och det var kanske inte ett helt frivilligt val eftersom de är köpta begagnade. Enda nackdelen jag ser med det är att det är lite krångligt att flippa pannkakor. Sen är de tunga också såklart, men inte tillräckligt för att det ska vara jobbigt. De är absolut inte som en modern Skeppshult som är som en sträv metallklump i jämförelse - dessa är lättare, spänstigare och glattare (kanske pga att de närmar sig ett sekel i ålder).

Sen är det såklart jobbigt att skrubba rent dem från gammal rost och skit när man hittar dem på en loppis, men sen är underhållet löjligt enkelt. Dessa är rengjorda på djupet och sen bara inoljade och inbrända i ugn, varpå de ser som nya ut. Därefter har de enbart blivit diskade med vatten och oftast tar jag ett papper och torkar dem torra, lägger i ett par droppar olivolja och vevar runt, sen ner i en låda. Den där oljan gör att materialet liksom alltid är fett på djupet oavsett vad man utsätter pannan för, och då verkar ingenting fastna ens över tid. Optimalt!

Saknade lock från början men hittade ett passande smällkaramellfärgat Nils Johan för några år sedan. Smarrigt!😛

IMG_9269.webp

Det är ofta jag blir glad av att ta fram stekpannan!

Den ser ut att ha en väldigt liten värmeledande sula. Täcker den ens botten? Rostfritt i sig leder inte värme särskilt bra så räkna med att det blir stora temperaturskillnader.

Sååå, för en som inte läst hela tråden - finns det ngn tydlig vinnare om man ska köpa non-stick stekpanna?

Jag kan sälja min skeppshult för lite pilsner annars. Min antika Ronneby är sjukt mycket bättreoch använder inte skeppshulten. Kommer nog inte orka finslipa/polera upp den heller

Googlade för en del år sedan på att bränna in en stekpanna (eller om det kallas steka in). Kommer inte ihåg länken nu men som första steg satte han in stekpannan i ugnen och körde ett pyrolysprogram, han började med en rostig och allmänt risig begagnad panna. Någon som testat pyrolys?

Googlade för en del år sedan på att bränna in en stekpanna (eller om det kallas steka in). Kommer inte ihåg länken nu men som första steg satte han in stekpannan i ugnen och körde ett pyrolysprogram, han började med en rostig och allmänt risig begagnad panna. Någon som testat pyrolys?
Jag har kört stålborste, den svinto, sen olivoljeindränkning och ungsbakning i typ 220 grader. Om gjutjärnet är rent blir det en fin jämnbrun, okladdig yta efter ungsbakningen. Typ som nytt!

Någon som testat pyrolys?
Testa och berätta!
Instruktionsboken för min ugn säger att stegar och galler måste avlägsnas innan pyrolysprogrammet körs. Finns de som säger sig bakat pizza med pyrolysprogrammet och kopplat bort luckspärren. Närmare 500 grader C är inte att leka med.

Testa och berätta!
Instruktionsboken för min ugn säger att stegar och galler måste avlägsnas innan pyrolysprogrammet körs. Finns de som säger sig bakat pizza med pyrolysprogrammet och kopplat bort luckspärren. Närmare 500 grader C är inte att leka med.

Nja, tänkte att någon annan var beredd att ta en för laget och offra ugnen.

Lite seriösare, har funderat på att testa, men lite osäker på hur man ska placera pannan isf. Ytbeläggningen i ugnen kanske inte gillar att ha något så varmt precis intill, om man ställer den på botten t.ex.

De som arbetar med att restaurera gjutjärn eller samlar på gjutjärn rekommenderar inte pyrolys. Gjutjärnet kan spricka. Det som föreslås är elektrolys eller lut och om det finns rost kvar ett bad i ättika (eller Evapo-Rust). Olja in tunt, torka av noga och bränn in i ugn x 4.

Nja, tänkte att någon annan var beredd att ta en för laget och offra ugnen.

Lite seriösare, har funderat på att testa, men lite osäker på hur man ska placera pannan isf. Ytbeläggningen i ugnen kanske inte gillar att ha något så varmt precis intill, om man ställer den på botten t.ex.
Vad jag förstår vill man polymerisera inte bränna oljan och pyrolys är på tok för varmt för att göra det.

Jag bara använder mina pannor, de blir successivt bättre med tiden.

Tillbaka
Topp