[Artikel] Stockholm vill eliminera onödiga stopp: Inför Grön Våg och testar högersväng mot rött för cyklister

[Artikel] Stockholm vill eliminera onödiga stopp: Inför Grön Våg och testar högersväng mot rött för cyklister
Transportstyrelsen, efter mycket om och men, motvilligt medgav att det inte fanns några hinder mot att sätta tilläggstavlan "Gäller ej cykel" under vägmärke C1 ("Förbud mot infart med fordon").
Det skulle vara roligt att se vad som står i föreskriften för den aktuella skylten för en cykel är fortfarande ett fordon sen är frågan statlig väg eller kommunal väg.

Det skulle vara roligt att se vad som står i föreskriften för den aktuella skylten för en cykel är fortfarande ett fordon sen är frågan statlig väg eller kommunal väg.
Exempel ur STFS 0180 2020:04489:

"Stockholms kommun föreskriver med stöd av 10 kap. 1 § andra stycket 10 och 3 § första stycket trafikförordningen (1998:1276) följande.

I korsning mellan Drottninggatan och Wallingatan får fordon inte föras in i nordvästlig färdriktning på Drottninggatan.

Förbudet gäller inte cykel och moped klass II."

Bodde länge i Kanada, där det är lagligt att svänga höger vid rött med bil så länge man stannar innan sväng. Funkade som en stoppskylt. Borde kunna fungera liknande för cyklister.
Här ser jag den stora risken. Att bilister börjar göra likadant. Endera för att dom är korkade eller för att dom tagit körkort i länder där man får göra så.

Här ser jag den stora risken. Att bilister börjar göra likadant. Endera för att dom är korkade eller för att dom tagit körkort i länder där man får göra så.
Du menar att vi borde ha globala trafikregler? Jo, säkert bra i många fall, i alla fall om de är vettiga. Känns dock som ett recept för tandagnisslan och grått hår att försöka få världen dit.

Du menar att vi borde ha globala trafikregler? Jo, säkert bra i många fall, i alla fall om de är vettiga. Känns dock som ett recept för tandagnisslan och grått hår att försöka få världen dit.
Nej. Men konsekventa. Fordon ska stanna vid rödljus, fordon ska köra på höger sida osv. Jag gillar inte uppdelning av mopeder heller.
Ska detta med högersväng enbart gälla cyklar? Eller ska det omfatta även vissa mopeder?

Nej. Men konsekventa. Fordon ska stanna vid rödljus, fordon ska köra på höger sida osv. Jag gillar inte uppdelning av mopeder heller.
Ska detta med högersväng enbart gälla cyklar? Eller ska det omfatta även vissa mopeder?
Ok, kan i stort hålla med om att konsekvens är bra. Sen finns det lägen där jag tycker olika regler för olika fordon är lämpligt, t.ex. att cykla eller åka med A-traktor på motorväg känns tveksamt att tillåta. Även om det finns vägrenar är det normalt sån enorm fartskillnad mot övrig trafik att det är problematiskt. Och jag vet att det finns länder där det på vissa ställen är tillåtet att cykla på motorvägen. Känns dock inte helt idealiskt.

Får man inte svänga höger vid rött? ;)
Det är som med övergångsställen. Du får bara gå över vägen när det blir grönt för bilar/lastbilar/bussar som ska svänga in över övergångsstället. Jättelogiskt.

On topic (gällande cyklar):
Högersväng mot rött ljus kommer rädda liv! Hur många lastbilar har inte svängt höger över cyklister i den här stan genom åren? Nu får vi äntligen cykla före och slipper då invänta potentiell livsfara först.

Ingen fara, bilister har inte koll på trafikregler för cyklister ändå! Om 20 år med den här nya regeln kommer det fortfarande finnas bilister som kommer tuta och skälla ut dig för att du cyklat mot rött.

Är väl bara att sätta upp en grön lampa som markerar högersväng (separata rödljus för högersväng är ju tillåtet) och sen en tilläggstavla "gäller endast cykel".
Det som är dåligt med detta kan vara att en grön högerpil i trafikljus säger att det är rött för all korsande trafik på vägen man kommer in på. Det BORDE vara det iom att det är rött på vägen man kommer från och rimligen är grön på korsande väg men det kan säkert finnas undantag

Det som är dåligt med detta kan vara att en grön högerpil i trafikljus säger att det är rött för all korsande trafik på vägen man kommer in på. Det BORDE vara det iom att det är rött på vägen man kommer från och rimligen är grön på korsande väg men det kan säkert finnas undantag
Aha, hade ingen aning om att det fanns beroenden i ljussignalerna, i formell mening. Alltid lär man sig något nytt!

Ingen fara, bilister har inte koll på trafikregler för cyklister ändå! Om 20 år med den här nya regeln kommer det fortfarande finnas bilister som kommer tuta och skälla ut dig för att du cyklat mot rött.
Nu handlade mitt inlägg iofs om trafikregler för bilister, som dom inte heller brukar ha koll på. Men att hålla saker enkelt och med så få undantag som möjligt är det bästa, för alla trafikanter.

Tillbaka
Topp