[Artikel] Cannondale Super X och Ridley ASTR i minitest

Redaktionen

Medlem
Skarmavbild-2025-11-11-kl.-15.04.26-2000x1125.jpg

Under cykeltestarhelgen passade Caroline Janson och Kristoffer Hellman på att testa olika cyklar, i detta avsnitt får vi se hur de testar två nykomlingar för i år på marknaden. Cannondale Super X och Ridley Astr. Båda kompetenta gravelcyklar med lite olika målgrupper.

Läs hela artikeln:

Rätt dåligt test tycker jag.
Man behöver väl testa med personer som kört mycket med gravel och kan jämföra?

Rätt dåligt test tycker jag.
Man behöver väl testa med personer som kört mycket med gravel och kan jämföra?
I det här fallet så är Caroline en erfaren gravelcyklist som kört flertalet tävlingar och cyklar gravel regelbundet. Kristoffer är den som fick vara nybörjare i detta test. Och ibland kan även nybörjare komma med inputs som man som erfaren inte tänker på.

Kristoffer är mer erfaren trail cyklist och kunde uttala sig mer om vår jämförelse mellan Canyon spectral al och Specialized stumpjumper https://happyride.se/test-av-specialized-stumpjumper-och-canyon-spectral-al/

Detta är mer av en "first look" minitest för att få en initial känsla av olika cyklar som man kunde testa under cykeltestarhelgen i våras

Astr och Astr RS har ju samma geometri.
På vilket sätt är SuperX mer racig när astr både är lång och låg jämfört med superx som är ganska kort och låg?

Jag som också kört båda tycker SuperX helt klart är komfortablare, och bättre som racer och grus. Astr känns mer racig och tar större däck så bättre för ren gruscykling. Superx lite mer lättstyrd me Astr enklare att hålla rätt linje med på stig.

Astr och Astr RS har ju samma geometri.
På vilket sätt är SuperX mer racig när astr både är lång och låg jämfört med superx som är ganska kort och låg?

Jag som också kört båda tycker SuperX helt klart är komfortablare, och bättre som racer och grus. Astr känns mer racig och tar större däck så bättre för ren gruscykling. Superx lite mer lättstyrd me Astr enklare att hålla rätt linje med på stig.
IMG_6932.webp

34mm längre reach på en astr än en superX

Tillbaka
Topp