[Artikel] Kommer vi äntligen att få en lagstadgad 1,5 metersregel?

Väldigt tydligt exempel på när det bästa blir det godas fiende.
Jag hade precis tänkt skriva det men du stal min formulering.

Vi kan glömma en lagstiftning som tar in en "humanistisk grundinställning" eller en lagparagraf med en massa AND/OR-varianter som ger olika tolkningar av olika personer. En enkel grundregel som 1,5-metersregeln tror jag är så bra vi realistiskt kan komma, det är långt ifrån perfekt men det ger i alla fall nånting. Det används i andra länder, och även om en sådan regel (givetvis) inte kommer att följas av alla bilister så sänder den iaf ett signalvärde till andra trafikanter att det är viktigt med avstånd till cyklister.

Eller så dissar man den och kräver en humanistisk grundinställning med helhetsperspektiv och så blir det ingenting.

1,5 meters avstånd: lätt att kommunicera, omöjligt att kontrollera.
Alla hjul över mittlinjen: lätt att kommunicera, lätt att kontrollera.
Och igen, saknas mittlinje på smal väg (sådana som JAG ofta kör på) vad ska gälla då?
Alltså, min. 1,5 meter eller ingen omkörning är väl inte så svårt att förstå?

Och igen, saknas mittlinje på smal väg (sådana som JAG ofta kör på) vad ska gälla då?
Alltså, min. 1,5 meter eller ingen omkörning är väl inte så svårt att förstå?
Det du efterfrågar är alltså en hård regel om omkörningsförbud om vägen är för smal?

Hade inte fungerat i praktiken med omkörningsförbud då många cyklister, likt epatraktorer och andra långsamtgående fordon, saknar vetskapen om att vi måste samverka i det offentliga rummet.

1.5 meter om man ska "köra om i farten", annars bromsa in till samma hastighet, och sedan göra en omkörning. Det är inte "bara" avståndet, utan även hastighetsskillnaden som gör att omkörningen inte blir säker. Det är även ganska enkelt att se att bakomvarande fordon saktat in till samma hastighet.

Självklart?! Eller?
Menar du att bilisters sekunder är värda mer än cyklisters liv?
du snöar in på de här extremt smala vägarna, där inte de mest obetryggande och farligaste omkörningarna sker.

jag skulle personligen kunna acceptera "helt filbyte, eller vid vägar utan mittlinje: så nära vänsterkanten som möjligt, dock som minst 1,5 meter". är det detta du vill ha?

eller är det enbart "1,5 meter" du vill ha? och de där allra smalaste vägarna är argumentet för att det liksom måste gälla alla vägar?

en tanke är pga prestige så kommer förmodligen politikerna som föreslagit 1,5 meter ha extremt svårt att släppa sin darling.

kunde den här syntesen – helt filbyte, eller vid vägar utan mittlinje: så nära vänsterkanten som möjligt kombinerat med hastighetssänkning, dock som minst 1,5 meter – vara ett sätt att göra om förslaget till ett bra förslag som överensstämmer med forskningen, och samtidigt kan politikerna behålla ansiktet och få sina 1,5 meter?

du snöar in på de här extremt smala vägarna, där inte de mest obetryggande och farligaste omkörningarna sker.

jag skulle personligen kunna acceptera "helt filbyte, eller vid vägar utan mittlinje: så nära vänsterkanten som möjligt, dock som minst 1,5 meter". är det detta du vill ha?

eller är det enbart "1,5 meter" du vill ha? och de där allra smalaste vägarna är argumentet för att det liksom måste gälla alla vägar?
Nu får du läsa vad jag skrivt.
Om nu det - mot förmodan - kommer wn lagändring ska den vara bra och ingen halvmesyr. Samt vara täckande såklart.

Nu får du läsa vad jag skrivt.
Om nu det - mot förmodan - kommer wn lagändring ska den vara bra och ingen halvmesyr. Samt vara täckande såklart.
jag frågade för jag gick tillbaka och inte kunde utläsa vad ditt förslag rent konkret är. och det blir inte tydligare av att du på direkt fråga först svarar med en motfråga och sen inte svarar alls.

Jag leder ett forskningsprojekt (vid VTI) i just denna fråga, läs mer här: https://www.vti.se/en/archives/projects/ComCy - det finns även länkar till publikationer rörande tidigare projekt inom området. Kort sammanfattat visar forskningen att ett helt filbyte/sidbyte är ett förslag som dels upplevs som förutsägbart och bra och som dels tar hänsyn till vägens bredd och därmed motorfordons hastighet. På smala vägar och i låga hastigheter kan även avstånd på mindre än 1.5 m fungera, men att bli omkörd av en lastbil med 1.5 m avstånd i 80 km/h upplevs som mycket obehagligt. Läs gärna på för att bilda er en uppfattning om 1.5 m är det mest önskvärda.
Om jag får välja så hellre en lastbil i 80 kmh på 1,5 meter än Rolle eller Eva-Marie på väg hem från affären med matkassar o ledsna barn i baksätet på 75 cm och 90 kmh.

Om jag får välja så hellre en lastbil i 80 kmh på 1,5 meter än Rolle eller Eva-Marie på väg hem från affären med matkassar o ledsna barn i baksätet på 75 cm och 90 kmh.
inte sett nån som förordat att varken rolle eller eva-marie ska få köra om på det sättet. allra minst forskaren du citerar.

inte sett nån som förordat att varken rolle eller eva-marie ska få köra om på det sättet. allra minst forskaren du citerar.
Läs vad @ulffo skrev. Han citerade forskaren för att denne explicit tog exemplet ”lastbil i 80 km/h”. Ergo: Det finns andra situationer som kan upplevas som mycket obehagligare. Jag håller med honom.

Inom vårt projekt (nämnt ovan) kommer vi att utvärdera en utbildningsinsats där man som bilist ska inta cyklistens position för att relatera till sin egen omkörning. Studien går av stapeln i början av oktober i år.
Klockrent. Kommer ni att föreslå att detta ingår i t ex körkortsutbildningar för buss, lastbil och personbil?

Läs vad @ulffo skrev. Han citerade forskaren för att denne explicit tog exemplet ”lastbil i 80 km/h”. Ergo: Det finns andra situationer som kan upplevas som mycket obehagligare. Jag håller med honom.
som jag förstår det: poängen är att det finns situationer när 1,5 meter eller mer upplevs ickebetryggande (t ex "lastbil med 1.5 m avstånd i 80 km/h") och det finns situationer där mindre än 1,5 meter upplevs betryggande (t ex "smala vägar och i låga hastigheter"). enligt forskning.

"Rolle eller Eva-Marie på väg hem från affären med matkassar o ledsna barn i baksätet på 75 cm och 90 kmh" omfattas inte av "smala vägar och i låga hastigheter". alltså: ingen har sagt att de föredrar rolle och eva-marie framför lastbilen. så ulffo begår i bästa fall goddag yxskaft och i sämsta fall halmgubbe.

som jag förstår det: poängen är att det finns situationer när 1,5 meter eller mer upplevs ickebetryggande (t ex "lastbil med 1.5 m avstånd i 80 km/h") och det finns situationer där mindre än 1,5 meter upplevs betryggande (t ex "smala vägar och i låga hastigheter"). enligt forskning.

"Rolle eller Eva-Marie på väg hem från affären med matkassar o ledsna barn i baksätet på 75 cm och 90 kmh" omfattas inte av "smala vägar och i låga hastigheter". alltså: ingen har sagt att de föredrar rolle och eva-marie framför lastbilen. så ulffo begår i bästa fall goddag yxskaft och i sämsta fall halmgubbe.
Vad fint att du passar på att sätta honom på plats! Trevligt!

För oss som cyklar på väg och inte ständigt propagerar för att hålla sig någon annanstans eftersom trafiken är så hemsk, finns det andra situationer som är värre än att bli omkörd av lastbil i 80. Det var nog det @ulffo var ute efter.

Men kör på för all del.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp