[Artikel] 13 bra hojar till Cykelvasan

Redaktionen

Medlem
Skarmavbild-2024-07-08-kl.-00.38.07-2000x1241.jpg

Den andra helgen i augusti är det fest i Dalaskogarna igen. 96 snabba, leriga, soliga, underbara, galna kilometer på en cykelsadel. Cykelvasan kan innebära massor med olika saker för alla som älskar att trampa MTB. Precis som alla frågor som ställs av de som int

Läs hela artikeln:

Senast redigerad av en moderator:
Hej, se min tråd Åsikter om 13 bra hojar till Cykelvasan angående tipset om Allebike Rescue MB31 Deore.
Förutom ris vill jag också ge er ros och berömma er för allt ni gör ?

För det första: vem fan köper en cykel för 75 000–164 000 kronor två veckor före Cykelvasan och tänker att det är en rimlig tävlingsförberedelse? Då hinner man knappt få rätt position, däcktryck och eventuella barnsjukdomar utredda innan start.

För det andra borde det här reklammarkeras betydligt tydligare. Att kalla det ett ”bra och opartiskt urval” och sedan gömma informationen om affiliatelänkar längst ned känns minst sagt fräckt. En ärligare rubrik hade varit:

REKLAM: 13 AI-genererade reklamtexter om cyklar med affiliatelänkar

Särskilt när flera av ”nackdelarna” är i stil med att cykeln är för snygg, har tråkig färg eller saknar effektmätare för 164 000 kronor. Det här är inte ett seriöst köpunderlag, det är en länkkatalog med pressbilder och köpuppmaningar.

För det första: vem fan köper en cykel för 75 000–164 000 kronor två veckor före Cykelvasan och tänker att det är en rimlig tävlingsförberedelse? Då hinner man knappt få rätt position, däcktryck och eventuella barnsjukdomar utredda innan start.

För det andra borde det här reklammarkeras betydligt tydligare. Att kalla det ett ”bra och opartiskt urval” och sedan gömma informationen om affiliatelänkar längst ned känns minst sagt fräckt. En ärligare rubrik hade varit:

Särskilt när flera av ”nackdelarna” är i stil med att cykeln är för snygg, har tråkig färg eller saknar effektmätare för 164 000 kronor. Det här är inte ett seriöst köpunderlag, det är en länkkatalog med pressbilder och köpuppmaningar.
Den är också drygt två år gammal...

Ingen AI har använts när jag surfat genom olika tillverkares hemsidor och försökt hitta ett brett urval på cyklar i olika prisklasser och skriva om dem. Det står markerat överst i artikeln att det finna affiliate länkar i artikeln men långt från alla länkar är affiliate och ingen har sagt något om vad för cyklar som ska vara med.

Är inte en nackdel att en cykel för 160 000kr saknar effektmätare?
Den är också drygt två år gammal...
Orginalartikeln är 2 år gammal men alla cyklar är utbytta.

Ingen AI har använts när jag surfat genom olika tillverkares hemsidor och försökt hitta ett brett urval på cyklar i olika prisklasser och skriva om dem. Det står markerat överst i artikeln att det finna affiliate länkar i artikeln men långt från alla länkar är affiliate och ingen har sagt något om vad för cyklar som ska vara med.

Är inte en nackdel att en cykel för 160 000kr saknar effektmätare?
Antar att AI främst är tränad på sånt här.

Men jag förstår verkligen inte nyttan med själva artikeln. Vet att ni inte direkt har ambitionen att ta hem stora journalistpriset eller liknande men vad ger en lista på svindyra cyklar med säljtext oss läsare/medlemmar?

Här kommer lite förslag på andra artiklar eller uppslag som hade varit intressant:

* ring/SMSa/DMa/faxa de största favoriterna och fråga vad de tänker om däckval, utväxling, taktik, osv
* ställ SCF och organisationen bakom Cykelvasan mot väggen om att banan verkligen uppfyller SCFs regel 4.2.016
* granska ekonomin bakom arrangemanget, hur mycket pengar kommer in? hur mycket vinst? osv
* jämförande artikel där prestation hos någon i tätgruppen (typ wattsiffror och sånt) jämförs med andra stora tävlingar, ex någon tour-etapp, endagsklassiker eller XCM/gravel-mästerskap, clickbait rubrik hade kunnat vara "Nils Politt drog klungan i 2 cykelvasan i rad!" eller nåt

Edit: såg nu denna artikel, https://happyride.se/basta-dacket-for-cykelvasan/ betydligt bättre 👍

Det är väl helt fritt att skriva vad skit som helst även om jag själv är helt oförstående till varför det ska finnas artiklar på ett forum.

Det enda jag undrar är varför länkarna till alla cyklar utom en är till tillverkarens sida.

Finns det ingen förklaringen till varför det IGEN finns en länk till cykelkraft i en artikel så tycker jag det är dags att lägga ner forumet.

Antar att AI främst är tränad på sånt här.

Men jag förstår verkligen inte nyttan med själva artikeln. Vet att ni inte direkt har ambitionen att ta hem stora journalistpriset eller liknande men vad ger en lista på svindyra cyklar med säljtext oss läsare/medlemmar?

Här kommer lite förslag på andra artiklar eller uppslag som hade varit intressant:

* ring/SMSa/DMa/faxa de största favoriterna och fråga vad de tänker om däckval, utväxling, taktik, osv
* ställ SCF och organisationen bakom Cykelvasan mot väggen om att banan verkligen uppfyller SCFs regel 4.2.016
* granska ekonomin bakom arrangemanget, hur mycket pengar kommer in? hur mycket vinst? osv
* jämförande artikel där prestation hos någon i tätgruppen (typ wattsiffror och sånt) jämförs med andra stora tävlingar, ex någon tour-etapp, endagsklassiker eller XCM/gravel-mästerskap, clickbait rubrik hade kunnat vara "Nils Politt drog klungan i 2 cykelvasan i rad!" eller nåt

Edit: såg nu denna artikel, https://happyride.se/basta-dacket-for-cykelvasan/ betydligt bättre👍

Väldigt bra inspiration! 🙂

• De största favoriterna vet knappt vanliga cyklisten om vilka är och alla är sponsrade av diverse tillverkare. Men absolut skulle jag personligen vara intresserad av vad de tänker kring val av cykel och utväxling. Vet att Richard Larsén fick en specialklinga tillverkad åt sig själv förra året, eller året innan dess.

• Fick googla upp paragrafen. Borde väl fall inom ramarna eftersom det är kuperat och inte så mycket asfalt/gatsten? osäker på oljegruset bara. Men absolut kul idé.

• Sugen på att göra en ekonomiartikel? Jag vill gärna ta upp mer ekonomi. Både lopp.klubbar, butiker och cykeltillverkare. Men är själv ingen ekonomireporter. Så känner ni någon hojta till.

• Får kanske göra det efteråt :) Hur snabbt skulle Mvpd eller Poggie köra cykelvasan? :)

Tack för att du uppskattade däcktestet. Håller på med ett litet mindre vetenskapligt landsvägsdäckstest as we speak.

Tycker folk är onödigt negativa här. Artikeln är ju uppenbart relevant inför Vasan och lyfter fram många av de hetaste alternativen just nu, t.ex. nya Scott Spark, Orbea Oiz, Canyon Lux m.fl - som alla lanserats nu under sommaren. Intressant inslag också med Gravel/HT:n.

...Men det var väl någon stackare som blev kränkt av att inte se sin cykel listad. ;)

Tycker folk är onödigt negativa här. Artikeln är ju uppenbart relevant inför Vasan och lyfter fram många av de hetaste alternativen just nu, t.ex. nya Scott Spark, Orbea Oiz, Canyon Lux m.fl - som alla lanserats nu under sommaren. Intressant inslag också med Gravel/HT:n.

...Men det var väl någon stackare som blev kränkt av att inte se sin cykel listad. ;)
Eller?

Men ursäkta att folk använder ett diskussionsforum till att diskutera och ibland framför en annan åsikt än att allt är fantastiskt.

Nu håller vi varandra i handen, sjunger We Shall Overcome och konstaterar gemensamt att artikeln var perfekt, urvalet oantastligt och all kritik självklart bara beror på att någon blev kränkt över att den egna cykeln inte var med (trots att den var med i listan...). Det är ju betydligt enklare än att faktiskt bemöta kritiken.

Men ursäkta att folk använder ett diskussionsforum till att diskutera och ibland framför en annan åsikt än att allt är fantastiskt.
Jag inser att min kommentar från igår kunde uppfattas som att den var riktad mot dig. Det var den inte egentligen, ursäkta för det. Det du skrev var ju faktiskt konstruktivt (om nu CV-arrangörer hänger här?).
Jag håller med om att diskussionsforum går ut på att diskutera, men just när det kommer till saker vissa inte gillar, tex Cykelvasan och Vätternrundan, så blir det ett oerhört starkt engagemang och många vill klaga på hur dåliga eller dyra loppen är. Det känns lite trist då de sällan blir konstruktiva och ofta inte ens engagerar dem som faktiskt cyklar loppen. Tycker jag.

Jag inser att min kommentar från igår kunde uppfattas som att den var riktad mot dig. Det var den inte egentligen, ursäkta för det. Det du skrev var ju faktiskt konstruktivt (om nu CV-arrangörer hänger här?).
Jag håller med om att diskussionsforum går ut på att diskutera, men just när det kommer till saker vissa inte gillar, tex Cykelvasan och Vätternrundan, så blir det ett oerhört starkt engagemang och många vill klaga på hur dåliga eller dyra loppen är. Det känns lite trist då de sällan blir konstruktiva och ofta inte ens engagerar dem som faktiskt cyklar loppen. Tycker jag.
Min kritik var främst mot själva artikeln som bara listade en massa dyra cyklar och såg ut som ett reklamblad. Går ju att göra mer intressant innehåll kring Cykelvasan/Vätternrundan/vilket lopp som helst (exempelvis artikeln om däckval).

Sen är min personliga åsikt att det är synd att så mycket fokus hamnar på just Cykelvasan och Vätternrundan. Hade varit bättre för sporten och alla andra arrangörer om intresset var lite bredare. Men Cykelvasan har iaf seedningslopp som lockar lockar deltagare.

Vasaloppet är vad det är men det är nog bara att konstatera att det är motorn för både längdskidåkning och mtb cykling i Sverige.

Jag är själv ett stort fan av Vasaloppet och har åkte det 12 gånger på vintern. Det finns roligare lopp med mer spännande banor men som helhet är Vasaloppet svårslaget.

Skidoppet är det som fått in mig på cykel och jag kommer köra min andra Cykelvasan nu i år.

Gällande ekonomin så fungerar det så att på vintern så får de olika distrikten tillbaka en del av inkomsterna från Vasaloppet baserat på hur många som deltar. För Småland som jag representerar så är det hela grunden till alla verksamhet som Smålands skidförbund driver.

Är det någon som vet om det fungerar på samma sätt på sommaren?

Min kritik var främst mot själva artikeln som bara listade en massa dyra cyklar och såg ut som ett reklamblad. Går ju att göra mer intressant innehåll kring Cykelvasan/Vätternrundan/vilket lopp som helst (exempelvis artikeln om däckval).

Sen är min personliga åsikt att det är synd att så mycket fokus hamnar på just Cykelvasan och Vätternrundan. Hade varit bättre för sporten och alla andra arrangörer om intresset var lite bredare. Men Cykelvasan har iaf seedningslopp som lockar lockar deltagare.
Tyvärr så är läsarsiffrorna på denna artikel mer än dubbelt så hög som min artikel med däcktest eller cykelbyxtestet med tryckmätning och intervjuartiklar med cykelprofiler. Gällande dyra cyklar så har jag ju med minst 3 stycken som är under 20 000kr. Så försöker locka till en bredd av cyklar. Men när en tillverkare gör några extrema hojar med exotiska komponter så lockar det med. Lite som Dangerholm byggena

Årets Rekpriser är galna. Finns ingen möjlighet att det finns köpare till alla cyklar. Vi ser nu att elcykel punkten går i konkurs. Många fler butiker med stora lager lär följa efter. Vi behöver test och rekommendationer för de vanliga människorna. Det är för dom som cykelvasan finns. Sen när de börjat cykla och intressera sig kan de börja drömma om en 100000 kr cykel. Då är det bara att vänta till hösten och konkurserna så är det 40% på rekpriserna.

Tyvärr så är läsarsiffrorna på denna artikel mer än dubbelt så hög som min artikel med däcktest eller cykelbyxtestet med tryckmätning och intervjuartiklar med cykelprofiler.
Pratar du faktisk lässtatistik, eller är det klick som du egentligen menar? Det är inte så konstigt att en artikel med Cykelvasan i rubriken får många klick, det är ju nästan att betrakta som clickbait så här veckorna innan CV. Publicera gärna ovanstående artiklar igen nu och lägg till "inför Cykelvasan" i rubriken så ökar nog "läsningen" markant 😄

Pratar du faktisk lässtatistik, eller är det klick som du egentligen menar? Det är inte så konstigt att en artikel med Cykelvasan i rubriken får många klick, det är ju nästan att betrakta som clickbait så här veckorna innan CV. Publicera gärna ovanstående artiklar igen nu och lägg till "inför Cykelvasan" i rubriken så ökar nog "läsningen" markant 😄
Fast rubriken till däcktestet har cykelvasan i rubriken med. Men där var testet faktiskt också inriktat för att se vilka däck som rullade bra på underlag som passar cykelvasan. Så bara 50% clickbait

Tillbaka
Topp