Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
När sa:Lämnade påse nr.100 idag.
Peach sa:Det enda jag är skeptisk emot är järntabletterna får sjuksyrran baissade dem ganska friskt - magen skulle bli tjorvig och det skulle bli svart i muggen etc. Någon som vet om man kan skippa tabletterna eller är det bara att äta upp dem?
Peach sa:Då var även jag godkänd blodgivare och idag var det första gången jag blev fick lämna. Nålen var grövre än jag trott men tack vare en sjukt proffsig sjuksyrra kändes det knappt. Så ni som tvekar - gör inte det! Anmäl er idag!
Mitt blodvärde var 155 vilket tydligen är mitt i mitten för feta män med låg FTP så ingen "gratis" bloddoping där inte. Nu, ca 2h senare, känner jag mig småsvettig och har en lätt yrsel så kvällens pass får ställas in men det får man stå ut med.
Frugan frågade om vi skulle käka blodpudding (järnrik mat) till middag men så läste jag att en normal tappning kräver ca 10kg blodpudding för att kunna kompensera så det får bli något annat till middag istället.
Det enda jag är skeptisk emot är järntabletterna får sjuksyrran baissade dem ganska friskt - magen skulle bli tjorvig och det skulle bli svart i muggen etc. Någon som vet om man kan skippa tabletterna eller är det bara att äta upp dem?
eketjall sa:Fick du Duroferon och får problem med kistan kan du fråga efter Niferex istället. Inte nödvändigt bättre, men kan vara.
Stumpy sa:Kan känna av minskad ork samma dag och möjligen någon dag efter. Brukar även försöka planera in givningarna så de inte är mindre än två veckor innan tävling. Eftersom jag inte tävlar på någon högre nivå, så offrar jag gärna någon eventuell sekund för att kunna göra den goda gärningen att ge blod.
Vad gäller järntabletterna så funkar kapslarna bäst för mig. Tar en varannan dag på ett ungefär. Om man låter bli att ta tabletterna, så kanske det inte märks på järnvärdet på några givningar, men när depåerna utarmats så kan det börja sjunka.
tobiascyklar sa:får inte lämnas blod - för dåligt hb värde. antagligen för att jag cyklar och tränar så mycket - sa dom. förbrukar blodkroppar.
där ser man
Springer man mycket (vad mycket är vet jag inte men troligtvis minst ett par 3 mil i veckan) så kan man krossar de röda blodkropparna i fötterna (pga stötarna) och får därmed lägre Hb.Bergsmannen sa:tobiascyklar sa:får inte lämnas blod - för dåligt hb värde. antagligen för att jag cyklar och tränar så mycket - sa dom. förbrukar blodkroppar.
där ser man
Låter lite konstigt måste jag säga. Lämnar själv blod samtidigt som jag tränar 4-8 h i veckan. Känns som det måste vara något annat som spökar, iof kanske du tränar mycket mer än så.
Vet inte var du bor och hur läget är i ditt landsting, men i Sörmland är det akut brist på A och O och har varit klena lager ganska länge.Scale60 sa:Hittade papper från sista tappningen 2005-10-05, blodgrupp A RhD neg och Hb 148. Jag har funderat flera ggr under åren om jag skulle lämna en skvätt men sen kommer jag ihåg hur hård i magen jag blev av järntabletterna och brukar lägga ner det.
Man skulle det bli kris skulle jag ställa upp förstås.
eketjall sa:Vet inte var du bor och hur läget är i ditt landsting, men i Sörmland är det akut brist på A och O och har varit klena lager ganska länge.Scale60 sa:Hittade papper från sista tappningen 2005-10-05, blodgrupp A RhD neg och Hb 148. Jag har funderat flera ggr under åren om jag skulle lämna en skvätt men sen kommer jag ihåg hur hård i magen jag blev av järntabletterna och brukar lägga ner det.
Det akuta problemet löses inte med nya blodgivare (tar för lång tid med tester osv) men bra om de blodgrupper där det varit ont om blod får fler regelbundna blodgivare.
Scale60 sa:Hittade papper från sista tappningen 2005-10-05, blodgrupp A RhD neg och Hb 148. Jag har funderat flera ggr under åren om jag skulle lämna en skvätt men sen kommer jag ihåg hur hård i magen jag blev av järntabletterna och brukar lägga ner det.
-EDIT-
Hittade papper från tappningar flera år bakåt från 2005, lägsta Hb 139 annars mellan 144 och 148. Synd att jag blev så hård i magen av tabletterna eftersom mitt Hb var ganska ok hela tiden men 2005 fick jag nog av att vara hård i magen under nästan en månad.
Scale60 sa:Hittade papper från sista tappningen 2005-10-05, blodgrupp A RhD neg och Hb 148. Jag har funderat flera ggr under åren om jag skulle lämna en skvätt men sen kommer jag ihåg hur hård i magen jag blev av järntabletterna och brukar lägga ner det.
-EDIT-
Hittade papper från tappningar flera år bakåt från 2005, lägsta Hb 139 annars mellan 144 och 148. Synd att jag blev så hård i magen av tabletterna eftersom mitt Hb var ganska ok hela tiden men 2005 fick jag nog av att vara hård i magen under nästan en månad.
MarcusS sa:eketjall sa:Fick du Duroferon och får problem med kistan kan du fråga efter Niferex istället. Inte nödvändigt bättre, men kan vara.
De ena verkar gör min mage hård och den andra tvärtom. För mig funkar det bäst med en karta av varje sort och sedan tar jag varannan tablet.
Ät järntabletterna. Det är i stort sätt omöjligt att få i sig så mycket järn som du tappar ut via kosten.