Den officiella Crescent Tråden

Hejsan...är ny på forumet och kan väldigt lite om cyklar i allmänhet. Har iaf ramlat över en gammal krigare som jag tänkt fixa till, mest tänkt som pendlarhoj. Skulle vilja veta lite mer om den.....ja o ja vet att det inte sitter nån vevsläng på den ;) håller på att bytas p.g.a slitna drev.

Bilagor

• IMG_20170825_141552.jpg
    IMG_20170825_141552.jpg
    380.7 KB · Besök: 253
Quiksilver sa:
Hejsan...är ny på forumet och kan väldigt lite om cyklar i allmänhet. Har iaf ramlat över en gammal krigare som jag tänkt fixa till, mest tänkt som pendlarhoj. Skulle vilja veta lite mer om den.....ja o ja vet att det inte sitter nån vevsläng på den ;) håller på att bytas p.g.a slitna drev.
fått snurr på den än? Kanske det är en liknande den här: https://happyride.se/forum/read.php/1/528862/528928

Kolla här vad jag hittade vid metallåtervinningen i Majorna. Tror det kan vara en 201 från 50-talet. Hur hamnade den här??

Jag har själv inte möjlighet att ta hand om den. Men är det möjligen nån Crescent-samlare som känner igen ramen? Kan ju vara stulen och slaktad, vad vet jag.

Bilagor

• IMG_3098.JPG
    IMG_3098.JPG
    366.5 KB · Besök: 377
LesGrossman sa:
Kan inte se vilken modell det är, men ser inte det här ut att vara en av crescents finare modeller från mitten av 90-talet??

Blocket Göteborg

Det är väl en Oden precis som min ombyggda pendlarhoj :) Mkt bra cykel. Hoppas du köpt den.

Bilagor

• IMG_2360.JPG
    IMG_2360.JPG
    585.9 KB · Besök: 294
Önsskar köpa nya hoods till min crescent 318 från ca 1978. Någon som vet vart jag kan göra det?

Bilagor

• 150747259598862979624.jpg
    150747259598862979624.jpg
    193.7 KB · Besök: 216
Nu har jag hunnit testa mina nya hjul en del, de väger 650g mindre än originalhjulen, samt att de frihjular mycket tystare. Det samt att mina nya sulor, Marathon Supreme, rullar som smöret. Det gör att min CX nu känns lite mer som en Räser! :) grymt härligt, då jag cyklar 95% asfalt/grus så känns ju dessa däck lite mer rätt. Får ta det väldigt lugnt på lera bara, men det kan jag stå ut med då det är så bra annars!

IMG_0553-Edit.jpg

Idag blev första långrundan på någon vecka, och första långrundan på nya hjulen också. Kändes riktigt bra. Skapligt kuperat det var, 1110m på 84km. Knäckte tre personbästa utan att ens anstränga mig nåt speciellt! Det var en bra dag idag!

20171102_155238.jpg

Var hos en kompis och grejade med en bil och i ett hörn stod hans gamla lodur. 18 år och i nyskick, har tjatat många ggr om att få köpa den...

Bilagor

• D7AC7C37-F790-49BF-8CB4-218B0AE774AD.jpeg
    D7AC7C37-F790-49BF-8CB4-218B0AE774AD.jpeg
    229.4 KB · Besök: 300
  • 70E13859-2DB8-4402-AF24-0FF43DFEEB52.jpeg
    70E13859-2DB8-4402-AF24-0FF43DFEEB52.jpeg
    146.1 KB · Besök: 305
Senast ändrad:
Idag var det vinterlandskapsnjutning. Noterade att jag cyklat just precis över 30000km på strava sedan jag började för nästan 3 år sedan! Kul. Firade med en Poppels :)

IMG_1214.jpg

Hej!

Någon som vet var man kan finna information om ramgeometri och storleksguide på den tidigare EXA-ramen för årsmodell 2014-2015?

Har kikat på crescent.se men hittar bara info om den nuvarande senaste modellen av EXA-ramen.

Tack på förhand!

Mvh,
Johan

Crescent Competition 12, 92309-50, som inköptes ny den 26/9 1982.
20170613_180538.jpg

Originalspecen:
- Ramrör; Reynolds 531
- Gaffel och bakram; Tange Hi Tensile
- Fälgar; Weinman LM 700C, 622mm
- Däck; Wolber högtryck (med beiga däcksidor)
- Ekrar; Rostfria
- Skärmar; ESGE Chromoplastics
- Nav; Shimano LM FH-a 610 lågfläns med snabbkoppling
- Kasset och krans Shimano 6-del
- Bromsar; Shimano Torney BR-TS 30
- Sadel; Arius Special
- Sadelstolpe; Sakae LM
- Styre; Sakae LM racer
- Styrstolpe; Sakae LM
- Styrlager; Hatta
- Vevparti; Sakae Silstar LM med svart dekor
- Kedjehjul Sakae Silstar LM
- Framväxel; Shimano 600-EX
- Bakväxel; Shimano 600-EX
- Kedja Shimano 600-UG
- Pakethållare; ESGE LM
- Flaskställ; LM

ScottJohan sa:
Hej!

Någon som vet var man kan finna information om ramgeometri och storleksguide på den tidigare EXA-ramen för årsmodell 2014-2015?

Har kikat på crescent.se men hittar bara info om den nuvarande senaste modellen av EXA-ramen.

Tack på förhand!

Mvh,
Johan
om du inte hittar kan jag kolla, har hemma nånstans :)

Nån som har en geometrikarta för crescent ultima pro 2016? Eller har tabellsixten lust att göra en jämförelsekarta mellan den och en scott scale 950 2016? :)

Hej nån som bytt framgaffel på en sån här ? Från gängat 1 tum till ogängat 1 1/8 och vet vilket styrlagermått man ska ha? Röret är nog tillräckligt brett iallafall 46 mm ytterdiameter (Har en gaffel liggande och tänkte rädda hojen från skroten)

Bilagor

• imagine.jpg
    imagine.jpg
    321.6 KB · Besök: 416
Har en sån här tjusig hoj efter min farfar. Skicket är helt OK förutom ett rostigt styre. Det är den större storleken på ram vilket kanske inte är optimalt för mig som är 177cm lång men det funkar om jag har sadeln i lägsta position.

Frågan är bara vad jag ska göra av eländet? Strippa den på allt som väger nånting och montera de där coola moderna räserhjulen som jag har liggandes? Eller ska jag bara strippa bort skärmar och annat tungt och försöka trycka dit lite robustare däck och ett touringstyre?

Nånting måste göras för att den ska komma till användning igen. Skulle funka fint som reservcykel i cykelskjulet på jobbet tänker jag...

Kom med förslag :)

crescyklar7080021.jpg

IMG_5615.jpg
IMG_5606.jpg

Min nyinköpta(nästan gratis) Lodur från 1996.

Herren jag köpte den av hade haft den sedan ny. Otroligt bra skick på ramen, inte som ny men näst intill :)
Den behöver dock en tvätt efter att ha stått i ett garage i många år.
Sadeln och bromsbeläggen har börjat bli väl torra dock så det får bli ett byte. Får se om barends, skärmar, reflexer och pedaler får sitta kvar eller ej.
image.jpeg
image1.jpeg

Några bilder från katalogen samma år som jag hittade längre bak i tråden. :)

competition12.jpg

Hallå alla Crescent-fan! Jag är på jakt efter en vit Crescent competition 12. Hojta gärna ifall ni vet nåt :) Vill lägga till en fråga ang. modellen : Visst är det så att den har fästen för pakethållare och stänkskärm? (hittar inga bilder med det monterat)
MVH / Danne

Eben sa:
Hallå alla Crescent-fan! Jag är på jakt efter en vit Crescent competition 12. Hojta gärna ifall ni vet nåt :) Vill lägga till en fråga ang. modellen : Visst är det så att den har fästen för pakethållare och stänkskärm? (hittar inga bilder med det monterat)
MVH / Danne
Nu är jag iofs. ingen större Crescent-fanboy, men jag svarar ändå ;)

Exakt en sådan har jag haft :) från 1980 fram till 1985 kanske? Gillade den skarpt, den ersatte en sämre 10vxl Crescent racer som blev stulen. På bilden ovan syns fästen fram/bak för skärmar. Även pakethållare går väl att montera (i samma fästen) (?) men frågan är hur tunga paket man vågar frakta på en 40 år gammal ram.

Den här köpte jag hösten 1982 och jag har den kvar.
20170613_180538.jpg

Den har för övrigt Uniglide kassett så om grejorna går sönder eller slits ut så kan det bli krångligt.

Senast ändrad:
Eben sa:
MVH / Danne
Cykeln på bilden levererades med stänkskärmar, pakethållare och även rampump men de är bortmonterade.

Trodde att jag var färdig med veteranracercyklar, men så dök den här upp på blocket bara 4 mil hemifrån och med en prislapp på 900 kr

Vevparti, växlar och baknav är Campa Record. Bromsarna är centrumdragna Mafac. Pedaler och sadel är ju helt fel och framhjulet har blivit ersatt med ett 630 kanttrådshjul, då originalhjulet har gått vidare till de sälla jaktmarkerna.

Vet inte modell eller årsmodell, men det står 76 på kontramuttrarna i baknavet.

Om någon vet var man kan få tag på lite mer tidstypiska pedaler och sadel, samt ett rakt och runt tubframhjul, så tar jag tacksamt emot info om det.

Bilagor

• 20190403_174619.jpg
    20190403_174619.jpg
    523.1 KB · Besök: 440
Jag har en crescent lodur med stel framgaffel som jag haft sen 1997, köpte den ny då. Jag tävlade med en en del på den tiden och den fungerade bra. Körde om de flesta i uppförsbackarna eftersom låsbara dämpare typ inte finns då och alla bara svampade bort effekten uppför.

Nu är hojen rätt sliten men jag har funderat på att renovera den så det går att köra på den i skogen. Gillar ramgeimetrin på nåt sätt. Går det fortfarande att köpa delar som passar denna cykel?

Tänkte nåt i stil med:
Dämpad låsbar gaffel fram
Nytt framhjul med skivbroms
Nytt bakhjul, här kanske det i te går med skivbroms, går det fortfarande att köpa hydraulisk magura fälgbroms?
Nytt vevparti, nya växlar fram och bak, typ motsvarande deore LX (vad det ny heter nu)

Vad kan en sån operation kosta tro?

Eben sa:
MVH / Danne

vet inte om det är exakt den cykeln, men snarlik. 12vxl dura ace. köptes av mig från förste ägaren för ett tiotal år sedan, som gåva till svärsonen, som gillar den skarpt.

bilden togs nyligen i samband att jag köpt till extra hjul med 28mm grand prix tänkta för pendling. originalhjulen har tubdäck. nya hjulen hittades färdigbyggda på biltema(!) är inte alltför blytunga ändå.

en 7vxl gängad kassett funkar invändningsfritt. väldigt direkt och samtidigt smidig växling med dura ace-uppsättningen. och bra bromsar med coolt utseende.

Bilagor

• 65197F12-4B10-42C3-82FC-2783DD25DDDF.jpeg
    65197F12-4B10-42C3-82FC-2783DD25DDDF.jpeg
    525.1 KB · Besök: 356
Rossin Crescent, nyrenoverad. Är nu (aug -19) kompletterad med rätt vev; en Campa Nuevo Record liksom bak och framväxel.Vinter och vår projekt som färdigställdes till sommaren. Dekalerna är inte helt rätt, competition-ränderna skall vara lite bredare.

// Thomas

Bilagor

• IMG_0289.JPG
    IMG_0289.JPG
    662.1 KB · Besök: 290
Köpte precis den här pärlan av en granne!
Hon ville först ge den till mig, men jag fick den för ungefär samma summa som 5 Norrlands på tullen kostar.

Nu sitter man här och kikar efter nya däck, pedaler, kedja, vajer, hjul, sadel osv osv.
IMG_20190829_183430.jpg

Hittade en nostalgibild på när jag hade hela TRE orange Crescent :)

Zepto / Yotta / Giga

Idag har jag bara Zepton kvar, den ersätter alla tre ganska bra. Fast jag kan sakna min touringbestyckade Yotta ibland.

P1010478.jpg

Tillbaka
Topp