Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del tre

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Konstigt väder, solen sken när jag lämnade Täby, kallt om händerna då jag glömde långfingrade handskarna. Sen blev jag överfallen av ett lokalt ösregn halvvägs som bara varade ca 5 minuter tack och lov. Till sist tog jag rygg på en "äkta" fakenger på silvrig SS. TGIF!

Helt slut i benen, Tranebergsbron gick i slow motion och vart omkörd av en i bruna SPD-sandaler och shorts, verkar vara förkylning på gång.

"Whenever I start feeling sick, I just stop being sick and be awesome instead. True story."

Seg. Blåsig. Kall. Ruggig. Den Dåliga hösten är på väg.

Vacker morgon! Lite svalt om fingrarna men annars var det tippen-toppen.

Tog omvägen Gröndal, Essingen, Alvik, Kungsholmen för att köra lite ryck i backe över broarna, och det bästa med det förutom pulshöjningen var den mycket glesa trafiken. Typ fyra cyklister per bro mellan Gröndal och Alvik, och klart mindre (relativt tillgängligt utrymme) trafik på Tranebergsbron än på Västerbron. Kanske jag har hittat en ny pendlingsväg.

trötta ben, motvind, svalt och ganska jobbigt. fy fan vad skönt!! :D

kom igen nu fikasvettot, det är ju nu det roliga börjar!! :)

Seg ,nordlig motvind, 8 grader och duggregn inte veckans bästa morgon.

Bästa morgonen på länge. Svalt men soligt. Bestämde mig från start att idag blir det rekord.
Ställde datorn på snitt hastighet och intalade mig att över 32 ska jag klara hela vägen för då blir det rekord tid.
Sen trampades det ut av bara h-vete och trot eller ej men 19km på 34:26 med ett snitt över 33km/h.
jäkligt nöjd :-)

Brukar kunna hålla den farten längre sträckor på landsväg utan större problem. Men till jobbet är det alltid segt med alla rödljus, trottoarer och korsningar.

Fick min dom idag (ang påstådd rödljuskörning Hornsgatan).

HURRA!
Åttalet ogillades (med rösterna 2-2)

Nu har åklagaren 3 veckor på sig för ett ev. överklagande.
Men det tror jag inte att det blir.
(men om det blir så så går jag dit i tempostrut igen! :-) )

Jobbat övertid på annan ort i veckan, så ingen cykelpendling förutom i måndags. Tur att jag har världens förkylning just nu då.

Sitter och suktar efter en Singular Peregrine - är jag verkligen inte värd en sån i 40-årspresent från mig själv?

MickeS skrev:
-------------------------------------------------------
> Sitter och suktar efter en Singular Peregrine -
> är jag verkligen inte värd en sån i
> 40-årspresent från mig själv?

Det tycker jag absolut att du är värd!

/Magnus

Supertramp skrev:
> Fick min dom idag (ang påstådd rödljuskörning
> Hornsgatan).
>
> HURRA!
> Åttalet ogillades (med rösterna 2-2)
>
> Nu har åklagaren 3 veckor på sig för ett ev.
> överklagande.
> Men det tror jag inte att det blir.
> (men om det blir så så går jag dit i tempostrut
> igen! :-) )

2-2? Har rättens ordförande utslagsgivande röst, eller måste man fällas med övervikt i röstantalet (dvs 3-1 eller 4-0)?

SuperApe skrev:
> Grattis Jocke! Domarns röst avgör vid lika.

OK! Då vet jag vilka som röstade mot mig. Eftersom den manlige nämndemannen satt och nickade medhållande under min "slutplädering" måste det vara de två tanterna som satt och tittade på mig hela rättegången som om jag vore nåt jävla UFO.

Supertramp skrev:
> måste det vara de två tanterna som satt och
> tittade på mig hela rättegången som om jag vore
> nåt jävla UFO.

Eller så hade dom aldrig sett en tempohjälm innan och tyckte att den där killen var tuff, han ska vi rädda. Nämndemannen däremot, han satt väl och nickade och tänkte på gubben i Lund som körde in i cyklisten och tänkt, -Dig ska jag köra in i.......

MickeS skrev:
> Jobbat övertid på annan ort i veckan, så ingen
> cykelpendling förutom i måndags. Tur att jag har
> världens förkylning just nu då.
>
> Sitter och suktar efter en Singular Peregrine -
> är jag verkligen inte värd en sån i
> 40-årspresent från mig själv?

Ja. Du vet att man får köpa 40-årspresenter åt sig själv från dagen efter man fyller 39, till dagen innan man fyller 41 ;)

Supertramp skrev:
> Fick min dom idag (ang påstådd rödljuskörning
> Hornsgatan).
>
> HURRA!
> Åttalet ogillades (med rösterna 2-2)
>
> Nu har åklagaren 3 veckor på sig för ett ev.
> överklagande.
> Men det tror jag inte att det blir.
> (men om det blir så så går jag dit i tempostrut
> igen! :-) )

Hmmm, det verkar vara en hemsk olycka du orsakat med allt detta rabalder. Hur många tog du livet av egentligen?

På väg hem från jobbet försökte jag mig på en optimerad kränkning uppför Skanstullsbron.

Lång kö med cyklister vid rödljuset vid Ringvägen, och när det blir grönt tar en stressad svettopendlare på racer täten. Han hänger över styret och trampar frenetiskt.

skanstull.gif ht=376

Analys av grafen:
Tar det lugnt ett litet tag och låter offret få en liten lucka. Accellererar sedan i det svaga motlutet upp till ca 48km/t (blå kurva). Växel = 50-13, kadens runt 100. Tajmar omkörningen precis när det börjar branta till (den kränkte ligger väl i runt max 35 skulle jag gissa). Passerar sittandes ca 750W (gul kurva). Lyckas behålla hastihgeten ända upp till körnet. Mjölksyran sprutar och Watten sjunker något när det planar ut, men avslutar ändå i ca 51km/t innan det är dags att svänga av vid Gullmarsplan. Slänger en blick över axeln och svettot syns inte till.

Kränkningen tog ca 50sek. Peak 30sec = 687W (vilket är rätt OK för att vara sittandes).

Senast redigerad av en moderator:
Var på jobbet en stund idag, höll på med något flytande inför en tv-produktion som tyvärrr drog ut något helvetiskt i tid för att vara snabbjobb på en lördag. Men den härliga cyklingen hem genom ett solvarm huvudstad på eftermiddagen blåste bort all irritation. Önskar den blåste bort allt äckelrossel ur halsen och gav mig tillbaka orken igen också :-/ T

Varmare i dag och vindstilla. Skön cykling. Mörkt när klockan ringer vid 4.50. Min B&M-lampa lyser halva vägen innan den slår av automatiskt. När den slår av stiger hastigheten en dryg halv kilometer per timme.

Ett överraskat rådjur dök in i skogen framför mig.

Inga meriterande kränkningar.

Möter samma människor varje dag. En som sitter vid en hållplats, en som sitter i sin bil och läser tidningen vid kiosken i Svärtinge och som kör om mig en kvart senare, en man som går till bussen och en pensionär som är ute på morgonpromenad. Alla möten inom +-200m. Morgonrutiner?

Efter att ha pendlat på racern i i princip i 8 av 10 dagar och klarat mig okränkt (Vem hade förväntat sig något annat? Alla som har möjlighet lör ju på andra tider:-) ), så var det dax att öppna upp för att bli kränkt genom att ta min SC Bullit till jobbet istället. Men icke sa nicke, ingen som var i närheten.

Istället för att köra omvägen på 1,5 timme på asfalt hem ska jag dock ta en 1,5 timmes omväg genom skogen. Lite variation är alltid trevligt

Not till mig själv:
Det är enklare att få upp pulsen med Bulliten och bena får jobba hårdare, varför inte alltid pendla med monstret istället för racern?

/Peter

Det blir inte samma möten riktigt varje dag , men ofta. Jag brukar ta var jag möter mina stammisar som en indikation på uhr jag ligger till tidsmässigt.

48 km/h på cykelbana på Skanstullsbron låter ju sunt och säkert.

Jag blev omkörd av en jäktad Atlas. Han hade mer bråttom än jag. Leve flextiden!

Fikasvettot skrev:
> 48 km/h på cykelbana på Skanstullsbron låter ju
> sunt och säkert.

Du vet väl att jobbpendlingen är den nya tävlingen?

Johan A skrev:
> Du vet väl att jobbpendlingen är den nya
> tävlingen?

Tänkte inte på det. Jag slutade dum-hetspendla för några år sen. Saknar det inte en sekund.

Jag var sen till jobbet och blev förvånad över hur många som fortfarande pendlar. Visserligen verkar merparten vara medvetna 50+ från förorten, eller FunBeat-multisportare som av någon outgrundlig anledning alla kör med ultralåg kadens.

Har fortfarande inte hittat en bra väg till nya jobbet, det blir lite trotoar, lite mot påbjuden färdriktining och andra olagligheter.

Otroligt nog regnade det inte imorse, eftersom jag rengjorde Langstern på "tops-nivå" var jag helt säker på att det skulle vräka ned... Behaglig pendling för övrigt, varmt och skönt och fint klipp i benen.

Senast redigerad av en moderator:
Jo tack, händelserik. Försökte övertyga en ipod-tant om att hon tappat sitt lås. Lättare sagt än gjort. Hon ville till en början inte ens ta ur hörlurarna men efter någon minut tog hon sitt förstånd till fånga och upptäckte att bygeln saknades till låset. Utanför Dramaten blev det en spd-vurpa efter att jag med nöd och näppe lyckats bromsa för en högersvängande taxi som skulle upp på Nybrogatan. Höll på att landa på en japan men han klarade sig. Det gjorde jag också som tur var. Kanske dags att se till att ordinarie pendlarhärket får ett nytt vevlager så jag kan bromsa ordentligt alt att skaffa bättre bromsgummi än BTs sunkgummin till SS:en. Måndagströttheten blåstes bort ganska snabbt.

alldeles för överlastad ryggsäck på måndagsmorgonen.. lite för varmt klädd dessutom.

skönt att hoja iaf och intervallerna satt som upprepade hugg med en ispik i benen. sweet..

perfekt väder, höll på att bli påkörd av en fastnavare. Vanliga cyklister plingar & bromsar, fastnavare skriker & blir arga.

Ganska skön pendling idag. Området vid Ulvsunda ind. område är verkligen inte kul.

Fin morgon men förkylningsseg pendling efter att ha hostat bort nattsömnen :-( T

Lite mörkt i början men väldigt behaglig tempratur, enda negativa var en cyklist som fick för sig att rensa näsan precis framför mig efter slussenbacken......inte så fräscht sa jag -Hur skall jag veta att du är bakom säger han. Kanske kolla först snyta sen!!!!!!!

Om kedjan hänger ner mot asfalten, kuggarna inte är särskilt spetsiga och styret bara går att vrida lite trögt sådär plus att det knakar nånstans i från för varje tramptag man tar, är det dags för en översyn av pendlarcykeln då?

staine skrev:
> Om kedjan hänger ner mot asfalten, kuggarna inte
> är särskilt spetsiga och styret bara går att
> vrida lite trögt sådär plus att det knakar
> nånstans i från för varje tramptag man tar, är
> det dags för en översyn av pendlarcykeln då?

Om man anväder alla cyklar jag ser på väg till jobbet som linjal, så nä absolut inte.

Småsaker som inte behövs fixas:
- Kedjan gnäller som en stucken katt.
- Kedjan hoppar på bakdrevet i uppförsbackar.
- Inga bromsar.
- Sadeln sitter löst.
- Styret sitter på tvären.
- Punka
Listan fortsätter ... pust.

Tydligen måste man lämna in cykeln vid punktering också. Jag antar att det är som med nya bilar med sån digitallåda i sig, att man inte kan fixa det själv. Att ställa in växlar själv ska vi inte ens tänka på. Cykeln kan då självantända eller sprängas.

Kanske en Vuelta d'Älta, bara för att få ur sig lite aggression såhär efter en dag framför datorn. Får se.

Nähä, om man inte ska ta och cykla vuvuältan hemmåt nudå.

SuperApe skrev:
> Nähä, om man inte ska ta och cykla vuvuältan
> hemmåt nudå.

edit: tamefasen om jag inte var tvåa igen.

Drypande dimmig och sval morgonpendling, annars fullständigt händelselös... :-) T

+1, fast jag blev kränkt av nån tjomme på en Goärtjåtti-cross i början på båtfyllohinderbanan innan Slussen. I övrigt händelselös.

Det är vacker utsikt från broarna en sån här morgon.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp