Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del tre

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Det blev en tur via Slagsta och Ekerö på vägen hem. Försökte följa min tilltänkta rutt i Edge 500an, men det gick sådär. Om någon har tips på en mer naturskön väg mellan Söder och Slagsta så får ni gärna hojta till. Om den råkar va längre så är det inte direkt en nackdel :) Totalt blev det knappt 69 km jobbcykling idag. Känns bra i själen :)

http://connect.garmin.com/activity/47017952

Som ett spjut till jobbet på crossen, tämligen svalt ute -framförallt på Gärdet in i dimman... T

En försmak av den bra varianten av Höst. Svalt. Klart. Dimslöjor som dröjer sig kvar över vattnet.

Men vad mycket joggare, är det "1:a september skall jag börja mitt nya liv efter semesterns slapphet och lådvin"?

+1 på kalasväder.

Spottade en rysligt fin röd Singular-cross med skivor och skärmar i nordvästlig riktning längs Kungsholms strand.

/Johan

Såg en kille i 40 årsåldern som tryckte på hårt och ansträngde sig för att komma om till varje pris. När jag kommer närmare honom ser jag att det är en elcykel. Han höll väl ett respektabelt tempo, men det var ju ingen moppefart direkt. Hur fort går de där egentligen?

Soligt och majsigt med ylle. Tar en kaffe på OKQ8 Mörby då det gick snabbare än förväntat.
Höll på att bli överkörd av ett par cyklister som brände mot rött på vägen hit men det händer så ofta att det knappt behövs nämnas.

JojjeM skrev:
-------------------------------------------------------
> Spottade en rysligt fin röd Singular-cross med
> skivor och skärmar i nordvästlig riktning längs
> Kungsholms strand.

Det var nog Stampe på min förra cross.

Johan A skrev:
> JojjeM skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Spottade en rysligt fin röd Singular-cross med
> > skivor och skärmar i nordvästlig riktning
> längs
> > Kungsholms strand.
>
> Det var nog Stampe på min förra cross.

Aha, sedär. Det ringde en Happyklocka men jag kunde inte placera den ur minnet :)

Ett retroaktivt hej till Stampe i så fall.

/Johan

Senast redigerad av en moderator:
Johan A skrev:
> Soligt och majsigt med ylle. Tar en kaffe på OKQ8
> Mörby då det gick snabbare än förväntat.
> Höll på att bli överkörd av ett par cyklister
> som brände mot rött på vägen hit men det
> händer så ofta att det knappt behövs nämnas.

OKQ8 i Mörby, inte den genaste vägen till ditt jobb va ? :-/ T

Little Stereo skrev:
> OKQ8 i Mörby, inte den genaste vägen till ditt
> jobb va ? :-/ T

Kundbesök i Danderyd.

Bättre klädd idag med väst istället för jacka. Dock fortfarande för varmt.
Nära krock med bil som korsade min körbana när han svängde vänster. Bara tur att jag hann väja. Adrenalinhöjare.

Fikasvettot skrev:

>
> Men vad mycket joggare, är det "1:a september
> skall jag börja mitt nya liv efter semesterns
> slapphet och lådvin"?

Japp, helt förkastligt. Starten gick ju 16 aug.

JojjeM skrev:
> Johan A skrev:
> -----
> > JojjeM skrev:
> >
>
> > -----
> > > Spottade en rysligt fin röd Singular-cross
> med
> > > skivor och skärmar i nordvästlig riktning
> > längs
> > > Kungsholms strand.
> >
> > Det var nog Stampe på min förra cross.
>
> Aha, sedär. Det ringde en Happyklocka men jag
> kunde inte placera den ur minnet :)
>

> Ett retroaktivt hej till Stampe i så fall.
>
> /Johan

Eller så var det jag på min 2 veckor gamla Singular... stämmer bra med Kungsholms strand.

Mötte en kille i sumpan på SIBA-cykel och med lite lustiga kläder. På lite närmare håll såg jag att han hade cykelhjälm, vanliga gympadojjor och full MC-ställ, ett vitt raceställ från Alpinestars.../J :)

Mycket skön pendling idag verkar ha hittat en tidslucka med rimligt mycket folk på cykelbanan utan att behöva kliva upp i svin ottan. Avfärd senast 0645 verkar vara bra.

JayKay skrev:
>
> Eller så var det jag på min 2 veckor gamla
> Singular... stämmer bra med Kungsholms strand.

Aha, så var det nog. Hojen såg verkligen sprojlans ut :)

/johan (på skramlig crescent)

tog långa vägen över västerbron, spottade någon med rött skägg på singlespeed titan? med gröna fälgar & skivbromsar som susade om ner till marievik. Måste vara en happyit, MZI har rött skägg va?

mycke folk ute, det är härligt!

Hejade på Bruse på götgatan och mötte han som vurpade igår (edfors?) på Sportson för ett tag sen när jag pendlade hem..

Spottade några jag kände igen vid korsningen Karlavägen/Sturegatan. Elmander, Källström och Iskasson. Inte van att se dem i civila kläder. Blöt i rumpan blev jag också. Oklart om det hade något att göra med Stargazeingen.

Idag slog hammaren till på vägen hem. Körde ett pass på lunchen och han inte få i mig någon mat. När jag sen skulle cykla hem så märktes tydligt bristen på kolhydrater, helt omöjligt att få pulsen över 80%. Lyckades undivka en kränkning iallafall. Note to my self: Det går inte att köra tre pass på en frukost bestående av en macka och latte.

Första pendlingen efter 3 månaders föräldraledighet... faktiskt första pendlingen på cykel sen jag pluggade i Linköping i början av 90-talet... och nytt jobb också...

Det var rätt ensamt på sträckan Gustavsberg till Skuru, sen dök det upp lite mer cyklar. Kändes bra ända in till jobbet. Hyfsat mycket rörigare på vägen hem, men inga större problem. Nu fattar jag vad alla skriver om i den här tråden (map bilister, andra cyklister, och gångtrafikanter) :-)

Jag har smygtränat lite i sommar, men min kondition och styrka är väl inte direkt på topp (ännu!), så pendlingen tar ju en stund, men fan vad skönt det är!

JojjeM skrev:
> JayKay skrev:
> -----
> >
> > Eller så var det jag på min 2 veckor gamla
> > Singular... stämmer bra med Kungsholms strand.
>
>
> Aha, så var det nog. Hojen såg verkligen
> sprojlans ut :)
>
> /johan (på skramlig crescent)

Stämmer nog, har inte lagt på några skärmar för hösten ännu, dessutom kommer jag Södermälarstrand/skeppsbron in mot city.

orm skrev:
> tog långa vägen över västerbron, spottade
> någon med rött skägg på singlespeed titan? med
> gröna fälgar & skivbromsar som susade om ner
> till marievik. Måste vara en happyit, MZI har
> rött skägg va?

Jag har en SS-titanjonne och rött skägg, men jag har så vitt jag vet inte gröna fälgar eller varit på västerbron idag... Däremot körde jag mot trafiken på Klarastrandsleden igår, och det var lite läskigt :)

Premiärinlägg!

Cyklar numera till jobbet (gett bort min gamla bil till bättre behövande), sedan ungefär fem månader. Jag har jag knappast tränat det minsta på säkert 4-5 år innan vårens cykelköp. Tyvärr har jag bara 5 km till jobbet, men till och från "genar" jag ett par mil extra.

Det känns förbannat bra att ha kommit igång en smula. Förutom att ha tappat i runda slängar 14 kilo så har jag även satt upp lite delmål, och dessutom uppfyllt en del av dem. Första var att cykla tio mil, vilket gick bra trots lite träningsvärk. Nästa tog jag på väg hem från jobbet, vilket var att snitta över 30 km/h i över 20 km. Första försöket gav 31 km/h på 21 km, inget att skryta om här kanske, men bra för mig i alla fall.

Två nya mål är nu uppsatta 35km/h+ under minst 20 km, och 30 km/h på tio mil. Betydligt tuffare gissar jag!

För övrigt har jag bestämt mig för att skippa ny bil till vintern och bita ihop istället. Bara cykel med andra ord. Om man hade lite längre till jobbet bara...

Ps
Trevlig(t) tråd/forum att inspireras av!
ds

Trabobank Duroplast

Plingade på kvinna med hund, körde förbi samtidigt som en fräser körde om emellan, han tackade genom att över höger axel tömma sin hals på slem. TACK
Försökte köra ikapp och tacka ordentligt men han blev så rädd att jag aldrig kom ikapp.

superjudge skrev:
> Första pendlingen efter 3 månaders
> föräldraledighet... faktiskt första pendlingen
> på cykel sen jag pluggade i Linköping i början
> av 90-talet... och nytt jobb också...
>

Pendlade och där i början av 90-talet. Från T1 genom Rydsskogen. Gick på ekonomlinjen.

Äntligen! Första pendlingen på evigheter. Det känns bra att istf 500 km till jobbet ha 8 km... Och sen att pendlingen går rakt genom Delsjöområdet gör inte saken sämre :-)

Iskall nordan, regn, sol, regnbåge, tröttast ben. Det här leendet kommer inte att försvinna innan lunch:)

Kallt och motvind, men sol och fint. Konstigt lite bilar i stan, men mycket cyklar.

Ska ta ned en katt från ett träd som den suttit fast i i fyra dagar. Brandkåren kan inte komma fram dit där den sitter. Det gick inte fort till jobbet med en jätteryggsäck fylld med 60 meter rep, sele, quickdraws och annat godis. Tur att det är kul att klättra i träd.

Tror inte att Thaiboxningspasset igår gjorde mina redan slitna ben mer utvilade. Men det gick väldigt fort hem när man redan var genomvarm. Vääääälidgt sakta i dag dock som sagt.

Ont i halsen och seg idag, övervägde nästan att stanna hemma i morse och tog det lugnt med mtbn till jobbet :-( T

Kallt. Armvärmare räcker inte när det är 6 grader, ska försöka komma ihåg det till en annan gång. Var OK när solen låg på dock. Körde lågintensivt på tom mage igen, funkar ganska OK om man är disciplinerad och inte tar i för mycket. Rutt: Stuvsta - Flemingsberg - Pålamalm - Tungelsta - Stav - Väster och Öster Haninge - Brandbergen - Vendelsö - Tyresö - Älta - Skanstull.

Thomas

gny skrev:
> Ska ta ned en katt från ett träd som den suttit
> fast i i fyra dagar. Brandkåren kan inte komma
> fram dit där den sitter. Det gick inte fort till
> jobbet med en jätteryggsäck fylld med 60 meter
> rep, sele, quickdraws och annat godis. Tur att det
> är kul att klättra i träd.
>

Vilken vardagshjälte heja!!!

Totteman skrev:
> Det blir dubbbäck på min Kona Dew i vinter.
>
> Lurar på att shoppa
> http://www.cyclecomponents.com/10/sv/artiklar/noki
> an-hakkapeliitta-w106-700.html som jag tror blir
> perfekt på cykeln.
>
> Det som är intressant är kombinationen
> pris/kvalite.

Hade 106-or när jag började vinterpendla. Minst trögrullade av de dubbdäck jag testat hittills. Som Nokias övriga inget märkbart slitage av barmarkskörning. Alla dubbar kvar. För pendlarcyklande märkte jag ingen skillnad i greppet på torrt heller. Det pigga knattrandet från dubbar mot asfalten annonserade ens närmande på ett bra sätt gentemot fotgängare som var någorlunda alerta.
Antalet dubb tyckte jag var för lite. De var ett bra stöd om isfläckar passerades med stor anpassning av cyklingen, men för lite för mer förutsättningslös körning. Även om man var beredd så var de rätt veka på t.ex. spårig, återfrusen snösörja. Tror att de skulle kunna duga som backdäck dock. Mindre kritiskt med greppet och kanske mer glädje av rullegenskaperna. Funkade dåligt i kramsnö, för smala och för tätt mönster.

Oh! Dubbdäcksdiskussioner den 2 september redan. W240 säger jag.

Men varför ersätts reflexvästarna av svarta regnjackor när de faktiskt skulle fylla en funktion? Med huva dessutom så folk vrider på huvudet och ser insidan av huvan när de skall kolla vad som gnisslar bakom dem?

En kollega som åker komunalt till jobbet berättade att på Saltsjöbanan i morse så satt en tant och gjorde rent tänderna med tandtråd!
Ytterligare ett argument att cykla till jobbet...

Supertramp skrev:
> En kollega som åker komunalt till jobbet
> berättade att på Saltsjöbanan i morse så satt
> en tant och gjorde rent tänderna med tandtråd!
> Ytterligare ett argument att cykla till jobbet...

+1 Cyklade trots att halsen känns blä, allt för att slippa alla stinkande morgonpendlare... Hemcyklingen blev dock i segaste laget :-/ T

Supertramp skrev:
> En kollega som åker komunalt till jobbet
> berättade att på Saltsjöbanan i morse så satt
> en tant och gjorde rent tänderna med tandtråd!
> Ytterligare ett argument att cykla till jobbet...

Jag ska aldrig åka saltsjöbanan. När jag pendlade på pendeltåg en gång i tiden satt det alltid en man och dukade upp frukost på sina knän. Han var väldigt, väldigt lång vilket gjorde att hans knän var väldigt nära ansiktet på den som satt mittemot. Han tuggade dessutom med öppen mun.

Kallt +4 Näradödenupplevelse med mötande tant i cykelglasögon på cykel med korg! Ont i kroppen. Har dock bara 10km enkel väg men fina sega backar att ta ut mig på.

Smutt med tandtrådspetande i lokaltrafiken! Fråga kollegan om hon hittade något! Det är till och med värre än när folk sitter och äter bulle och dricker Cola till frukost och så har dem en Pressbyråpåse med mellis bestående av ytterligare Cola och Snickers och ciggpaket!

Uppenbarligen var man inte intresserad av det skrev:
> superjudge skrev:
> -----
> > Första pendlingen efter 3 månaders
> > föräldraledighet... faktiskt första
> pendlingen
> > på cykel sen jag pluggade i Linköping i
> början
> > av 90-talet... och nytt jobb också...
> >
>
> Pendlade och där i början av 90-talet. Från T1
> genom Rydsskogen. Gick på ekonomlinjen.

Ahh, vilka minnen! Själv pendlade jag bara från Flamman, så det var inte så långt. Gick Datateknik.

Äntligen cykeln igen. Tävling förra helgen å så halvsjuka barn som halverade min sömntid gjorde att jag helt enkelt inte orkade cykla förrän i dag. Går upp 4.50 för att vara på jobbet i tid.
Svalt, skulle haft något på huvudet som täckte öronen. Sedan hade någon tryckt i segt fett i mina nav för det gick rätt långsamt, tror också att det var lite svag smygmotvind. Eller så är jag bara svag.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp