geologen sa:
Det har jag svårt att se. Vad finns det för annat uppåt från adminjobb? Möjligen chefsjobb, men chef vill jag aldrig bli, under några omständigheter.
Ännu ett helt felaktigt uttalande. Jag kan ge ett exempel på motsatsen. Min fru hade ett dåligt betalt rent administrativt jobb i ett riktigt skitföretag (jag vill inte här skriva vilket med det börjar på M och slutar på K och är störst i världen på container-shipping ;-) ). Hon hade en liknande inställning som du och tyckte inte det var någon större idé att söka något nytt jobb för hon skulle ändå inte få det. Jag uppmuntrade henne att söka ändå vilket resulterade i att hon ett par månader senare hade flera jobb att välja på. Hon tog erbjudandet hon fått från den stora biltillverkaren i Torslanda och fick en löneökning på över 10k på ett bräde. Det jobbet var visserligen ett chefsjobb där hon var chef för en liten avdelning på 3-4 pers. (hon hade ingen chefserfarenhet sen tidigare men sökte jobbet ändå)
Hon har dock kommit fram till att det inte är särskilt roligt att vara chef så hon sökte, och fick ett nytt jobb inom företaget. Det nya jobbet är ett "administrativt" arbete inom ett för henne nytt område och på en helt annan avdelning än där hon var tidigare.
Och, hör och häpna, hon fick en löneförhöjning på ytterligare 5k gentemot hennes tidigare chefsjobb, trots att hon inte längre är chef och att det är inom samma företag. Dessutom är det på finansavdelningen och hon har ingen ekonomiutbildning med sig i bagaget sedan tidigare. Hur är detta möjligt?! I den värld du målar upp så borde detta vara omöjligt.
Hon tjänar idag ungefär dubbelt så mycket brutto som hon gjorde när hon började på Maersk för 8 år sedan. Hon är normalbegåvad men flitig och jag tror hennes arbetsgivare tycker hon gör ett bra jobb.
Det är jag ganska säker på att du också skulle göra om du hamnade på rätt plats. Grejen är den att det kan ta några försök innan man hittar rätt. Du känner ju uppenbarligen att du inte är på rätt plats nu i alla fall.
Sanningen är att nästan inget är på förhand omöjligt förrän man åtminstone provat. Det finns en mängd saker här i världen som sades vara omöjligt och som inte skulle ha hänt, funnits eller utvecklats om man lyssnat på belackarna eller där man gett upp efter ett första misslyckat försök. Jag läste i Veckans affärer att James Dyson (uppfinnaren av den påslösa dammsugaren) gjorde över 5000 (misslyckade) prototyper av sin dammsugare innan han fick fram en som fungerade tillräckligt bra. Hans företag är idag värderat till 4,5 miljarder dollar.
Du är ju ganska aktiv här på forumet och genom dina inlägg här har jag lärt känna dig som en inom många områden kunnig person med i de flesta fall genomtänkta och välgrundade åsikter (undantaget är när det diskuteras ämnen med militär anknytning ;-) ) samt har en god analytisk förmåga. Kort sagt, inom många områden en ganska kompetent person.
Detta tycks dock inte gälla när det gäller att ta hand om ditt eget liv och dina möjligheter för framtiden. Där verkar du vara fullständigt inkompetent. Så inkompetent att du borde överlämna ansvaret för detta till någon annan som inte har de låsningar du har och har en mer realistisk syn på dina möjligheter än du själv uppenbarligen har.
Ett konkret förslag: Har du ingen förtrogen inom vänkrets eller familj som kan hjälpa dig med detta. Jag tänker mig en set-up typ, där denna person "bestämmer" vilka jobb du skall söka, vem du skall ringa, etc. etc. och du bara "lyder order" och utför utan att ifrågasätta. "Militäriskt" jag vet (du hatar ju militärer), men ibland krävs det att någon sätter ner foten och pekar med hela handen för att det skall hända saker.
Ovanstående förslag eller liknande kanske har förts fram tidigare i tråden men det är hart när omöjligt att söka igenom en 50 sidor lång tråd, så jag hoppas jag är ursäktad om detta är en upprepning tidigare förslag.