• Hjulbyggartråden

    Av:
    Little Stereo
    Eftersom jag är sjuk och har långtråkigt som fan tänkte jag det är dags att Happy har en egen hjulbyggartråd. Här kan man ställa frågor som vilka fälgar/nav/ekrar/ekerkors som är lämpligt.
    Fråga om praktiska råd om hjulbyggnad, eller vart man kan få hjälp med att bygga drömhjulen.
    Vart man kan få tag på det man söker, och där det är extra förmånliga priser. Tips om bra hjulbyggnadsutrustning är förstås också välkommet :-) T
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2011-02-12 13:12 av Little Stereo.

  • Re: Hjulbyggartråden.

    Av:
    MTBiker
    Trevligt initiativ. Jag är sugen på att beställa från kina och har följt den tråden. Men nu kanske man får se lite alternativ till Kina hjul, eller är det det enda som gäller?

    ______________________________________________________________

    Jag sysslar med foto oxå.
    www.eskillaago.com eller Instagram: @eskillaago

  • Re: Hjulbyggartråden.

    Av:
    greblleM
    En hastig fråga. Är det stor skillnad i vikt på ekrar för mtb? Tänkte lätta mina DMR-hjul med EX721-fälgar (sparar nästan 150 gram per fälg) och behöver egentligen inte byta ekrar för de har samma bara 1mm skillnad i ERD. Men frågan är om man ska byta ekrar med för viktens skull?
  • Re: Hjulbyggartråden.

    Av:
    geologen
    Jag skulle vilja veta var man får tag i bra ekrar billigt. När jag byggde mina första hjul för snart fem år sen kostade DT Alpine III 4 kr/st hos CycleComponents. Nu kostar de 10 kr!

    ________________________________________________________________
    För övrigt anser jag att alla signaturer automatiskt borde förses med en skiljelinje!

    Betydligt snällare och trevligare i verkligheten än här på forumet - tro det eller ej!

    Min nya blogg: http://wattperkilo.blogspot.se

  • Re: Hjulbyggartråden.

    Av:
    fredrikw
    Billiga ekrar köper jag från http://cnc-bike.de eller http://www.actionsports.de
  • Re: Hjulbyggartråden.

    Av:
    bollen
    var hittar jag erd till mavic open sport?
  • Re: Hjulbyggartråden.

    Av:
    gandhi
    Bra utbud på DT ekrar hittar man på hibike.de
    Skapliga priser också. Lite väl lång leveranstid ibland dock.
    /K

    STULEN!:Transition Rapture


    ************************************
    ~Hjulbryggare~

    What? No. We can't stop here. This is bat country.

  • Re: Hjulbyggartråden.

    Av:
    geologen
    fredrikw skrev:
    -------------------------------------------------------
    > Billiga ekrar köper jag från http://cnc-bike.de
    > eller http://www.actionsports.de

    Toppen, tack!

    ________________________________________________________________
    För övrigt anser jag att alla signaturer automatiskt borde förses med en skiljelinje!

    Betydligt snällare och trevligare i verkligheten än här på forumet - tro det eller ej!

    Min nya blogg: http://wattperkilo.blogspot.se

  • Re: Hjulbyggartråden.

    Av:
    Little Stereo
    bollen skrev:
    -------------------------------------------------------
    > var hittar jag erd till mavic open sport?


    Enligt starbike.com är Mavic Open Sport ERD = 606mm :-) T
  • Re: Hjulbyggartråden.

    Av:
    72
    En hjulbyggartråd utan särskrivning i rubriken kan väl knappast vara en riktig hjulbyggartråd va;)


  • Re: Hjulbyggartråden.

    Av:
    s
    72 (fd Björn72) skrev:
    -------------------------------------------------------
    > En hjulbyggartråd utan särskrivning i rubriken
    > kan väl knappast vara en riktig hjulbyggartråd
    > va;)

    Vi får nöja oss med att det är en punkt i rubriken. Det är illa nog.


  • Re: Hjulbyggartråden.

    Av:
    HåkanC
    72 (fd Björn72) skrev:
    -------------------------------------------------------
    > En hjulbyggartråd utan särskrivning i rubriken
    > kan väl knappast vara en riktig hjulbyggartråd
    > va;)

    Det uppvägs väl av de här rubrikerna
    http://happymtb.org
    http://happymtb.org


    /Håkan
  • Re: Hjulbyggartråden.

    Av:
    72
    s skrev:
    -------------------------------------------------------
    > 72 (fd Björn72) skrev:
    > --------------------------------------------------
    > -----
    > > En hjulbyggartråd utan särskrivning i
    > rubriken
    > > kan väl knappast vara en riktig
    > hjulbyggartråd
    > > va;)
    >
    > Vi får nöja oss med att det är en punkt i
    > rubriken. Det är illa nog.


    Tolkade punkten som om det var punkt för liknande trådar hädanefter. This is it, liksom...


  • Re: Hjulbyggartråden.

    Av:
    Little Stereo
    HåkanC skrev:
    -------------------------------------------------------
    > 72 (fd Björn72) skrev:
    > --------------------------------------------------
    > -----
    > > En hjulbyggartråd utan särskrivning i
    > rubriken
    > > kan väl knappast vara en riktig
    > hjulbyggartråd
    > > va;)
    >
    > Det uppvägs väl av de här rubrikerna
    > http://happymtb.org
    > http://happymtb.org
    >
    >
    > /Håkan

    ---------------------------------------------------------

    Här hade du chansen att briljera och det ovan kärnfulla var allt du kom för dig att skriva ? T
  • Re: Hjulbyggartråden.

    Av:
    bollen
    Little Stereo skrev:
    -------------------------------------------------------
    > bollen skrev:
    > --------------------------------------------------
    > -----
    > > var hittar jag erd till mavic open sport?
    >
    >
    > Enligt starbike.com är Mavic Open Sport ERD =
    > 606mm :-) T

    danke

    jag letar även efter nav till min nya racer
    fälgar (rek av håkan http://velocipeter.se)
    campabody
    färg silver

    gärna lätta men funktion och hållbarhet går före
    vad rekommenderar ni?
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Olof E
    Jag är lite småsugen på att bygga ett par allround-racerhjul. Vill ha fälgar med profil liknande zipp 101 som är billiga. Några tips?
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    surferboy
    passar på att lägga in en annons här då , jag beställde ett par fälgar som var billiga men visste inte att ocr betydde att ekerhålen var förskjutna i sidled ,dom kostade 114kr st skänker bort dom mot fraktkostnad, finns i åsa ,annars om ni vill hämta så jobbar jag i mölndal kan ta med dom dit, oops höll på att glömma ,det är 26 tums ritchey girder xc ocr rim 36 håls köpta på crc kolla där mvh micke 0709221653 el sannumm@bredband.net
    Redigerad 3 gång(er). Senaste ändring 2011-02-13 08:18 av surferboy.

  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Jörgen_A
    Är sugen på att bygga ett par lättare hjul än vad jag har idag (TN 719, DT Comp, XT-nav).

    Tror happyexpertisen att följande skulle fungera för okynnescyklande i hellas för en 65 kilo lätt cyklist med spinkiga ben. Cykeln är en heldämpad 29:er.

    Notubes ZTR Crest fälgar http://www.notubes.com
    crest29erlarge.jpg

    Superstar Components Switch nav http://superstar.tibolts.co.uk
    evo-switch-new.jpg

    Någon som har erfarenhet av superstars nav? Väldigt bra pris och en del bra tester i div MTB-tidningar. Dom har även lite dyrare nav med 120 poe med de verkar ha fått en del kritik på tillförlitligheten.

    När det gäller ekrar vet jag inte om jag ska ta Competition eller Revolution. Blir det för svajigt med rev?

    Och sen alunipplar på detta.

    Kommer jag flyga fram eller kommer allt implodera i ett svart hål?

    /* Jörgen */
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    MZ
    Ta Supercomp,lite mitt i mellan :)

    Mathias

  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    fredrikw
    Prova att bygg med Revolution-ekrar, de flesta som dissar dessa väger definitivt inga 65kg =)

    Själv väger jag några kilo mindre än du, och har byggt alla mina hjul med rev-ekrar. Har inte byggt eller kört 29er dock, så det säger kanske inte så mycket, däremot har jag kört på rev-ekrar på mina fulcrosshjul under två vintrar utan att ha några större problem.

    Att det "måste" vara comp på drivsidan är ännu en sanning som man nog kan ta med en nypa salt om man inte väger speciellt mycket.
  • Re: Hjulbyggartråden.

    Av:
    Oskar
    HåkanC skrev:
    -------------------------------------------------------
    > 72 (fd Björn72) skrev:
    > --------------------------------------------------
    > -----
    > > En hjulbyggartråd utan särskrivning i
    > rubriken
    > > kan väl knappast vara en riktig
    > hjulbyggartråd
    > > va;)
    >
    > Det uppvägs väl av de här rubrikerna
    > http://happymtb.org
    > http://happymtb.org


    Blir det verkligen "rubrikerna" bara för att du länkar till samma tråd två gånger?
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Flatline
    Tipsar om att www.evaldsmtb.se har skapliga priser på ekrar. Brukar oftast handla av Cyclecomponents annars men just ekrarna kostar för mycket där.
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Johan A
    fredrikw skrev:
    -------------------------------------------------------
    > Att det "måste" vara comp på drivsidan är ännu
    > en sanning som man nog kan ta med en nypa salt om
    > man inte väger speciellt mycket.

    Eller väger knappa 90kg om vi pratar racer så för MTB och 65kg lär det ju funka super...

    _______________________________________________
    Världens grymmaste BMX-blogg!

  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    geologen
    Jörgen_A skrev:
    -------------------------------------------------------
    > Någon som har erfarenhet av superstars nav?

    Oj, det rosa navet triggade dräggelreflexen hos mig! Sjukt snyggt!!!

    ________________________________________________________________
    För övrigt anser jag att alla signaturer automatiskt borde förses med en skiljelinje!

    Betydligt snällare och trevligare i verkligheten än här på forumet - tro det eller ej!

    Min nya blogg: http://wattperkilo.blogspot.se

  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Little Stereo
    Jörgen_A skrev:
    -------------------------------------------------------
    > Är sugen på att bygga ett par lättare hjul än
    > vad jag har idag (TN 719, DT Comp, XT-nav).
    >
    > Tror happyexpertisen att följande skulle fungera
    > för okynnescyklande i hellas för en 65 kilo
    > lätt cyklist med spinkiga ben. Cykeln är en
    > heldämpad 29:er.
    >
    > Notubes ZTR Crest fälgar
    > http://www.notubes.com
    > products_id/497
    >
    >
    > Superstar Components Switch nav
    > http://superstar.tibolts.co.uk
    > ath=31&products_id=342
    >
    >
    > Någon som har erfarenhet av superstars nav?
    > Väldigt bra pris och en del bra tester i div
    > MTB-tidningar. Dom har även lite dyrare nav med
    > 120 poe med de verkar ha fått en del kritik på
    > tillförlitligheten.
    >
    > När det gäller ekrar vet jag inte om jag ska ta
    > Competition eller Revolution. Blir det för
    > svajigt med rev?
    >
    > Och sen alunipplar på detta.
    >
    > Kommer jag flyga fram eller kommer allt implodera
    > i ett svart hål?
    >
    > /* Jörgen */

    Varför inte köra Sapim CX-ray, lätta, starka och lättbyggda eftersom dom är profilerade ? :-) T
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    MTBiker
    Jag har funderat på Revolution ekrar. Jag väger 74kg, funkar det till racer?

    ______________________________________________________________

    Jag sysslar med foto oxå.
    www.eskillaago.com eller Instagram: @eskillaago

  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    fredrikw
    Ja.
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Jörgen_A
    Little Stereo skrev:
    >
    > Varför inte köra Sapim CX-ray, lätta, starka
    > och lättbyggda eftersom dom är profilerade ? :-)
    > T

    Mest för att jag inte hade koll på mer än DTs ekrar. Men nu när jag tittat lite tror jag pris också är en faktor, Sapim ekrarna är 4-5 ggr så dyra? Eller har jag bara tittat på fel ställe?

    /* Jörgen */
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Kasper1
    starbike er normalt billige med sapim
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    HåkanC
    Varför inte CN MAC 424 för 1 Euro/st?
    http://cnc-bike.de



    /Håkan
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    geologen
    Vad kommer det sig egentligen att just ekrar - ganska enkla saker egentligen - har ökat så våldsamt i pris på bara några år, utan att en motsvarande prisutveckling skett på andra komponenter?
    Det är ju mest lite ståltråd som knixas till i en maskin!

    ________________________________________________________________
    För övrigt anser jag att alla signaturer automatiskt borde förses med en skiljelinje!

    Betydligt snällare och trevligare i verkligheten än här på forumet - tro det eller ej!

    Min nya blogg: http://wattperkilo.blogspot.se

  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Kasper1
    Eller DT Super Comp for 0,5 € bare trist med 20 € i porto ;o)

    HåkanC skrev:
    -------------------------------------------------------
    > Varför inte CN MAC 424 för 1 Euro/st?
    > http://cnc-bike.de
    > 37&osCsid=d54359d1811f85e771758db802fa5ca2
    >
    >
    >
    > /Håkan
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Oskar
    geologen skrev:
    -------------------------------------------------------
    > Vad kommer det sig egentligen att just ekrar -
    > ganska enkla saker egentligen - har ökat så
    > våldsamt i pris på bara några år, utan att en
    > motsvarande prisutveckling skett på andra
    > komponenter?
    > Det är ju mest lite ståltråd som knixas till i
    > en maskin!


    Frågan är hur stor andel av varans slutpris som utgörs av tillverkningskostnaden.
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    geologen
    Oskar skrev:
    -------------------------------------------------------
    > geologen skrev:
    > --------------------------------------------------
    > -----
    > > Vad kommer det sig egentligen att just ekrar -
    > > ganska enkla saker egentligen - har ökat så
    > > våldsamt i pris på bara några år, utan att
    > en
    > > motsvarande prisutveckling skett på andra
    > > komponenter?
    > > Det är ju mest lite ståltråd som knixas till
    > i
    > > en maskin!
    >
    >
    > Frågan är hur stor andel av varans slutpris som
    > utgörs av tillverkningskostnaden.

    Naturligtvis är tillverkningskostnaden liten i jämförelse, men det förklarar fortfarande inte varför just ekrar, bland tusentals cykelkomponenter, ökat med 150-200 procent i pris på fem år.

    ________________________________________________________________
    För övrigt anser jag att alla signaturer automatiskt borde förses med en skiljelinje!

    Betydligt snällare och trevligare i verkligheten än här på forumet - tro det eller ej!

    Min nya blogg: http://wattperkilo.blogspot.se

  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Flatline
    Tycker nog att många andra komponenter har blivit rejält mycket dyrare också dom senaste åren. Valutakrisen hjälpte ju inte heller till att göra något billigare direkt. Man får ju hoppas att återförsäljarna sänker priserna igen när kronan blir starkare så att man som kund får samma prisläge som innan, istället för att använda dom lägre inköpspriserna till att skapa högre marginaler...
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Niko/Frost
    Ligger i startgropen för ett par lvg-hjul, 572mm ERD, 18h fram och 24h bak. Det som jag verkligen har noll koll på är hur många kors det är lämpligt att ekra framhjulet i... Det blir väl ett nav med flänshöjd omkring 30-40mm gissar jag, och jag vill för komfortens och användningsområdets skull gärna bygga kors hellre än radialt.

    Så... 18 ekrar... 1-kors, 2-kors, 3-kors?!
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    HåkanC
    Det finns en tumregel för max antal ekerkors som är möjliga:
    Dela antalet ekrar med 9
    Denna tumregel gäller (förstås) bara med nav av normal diameter.


    /Håkan
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Niko/Frost
    HåkanC, perfekt & tack! - så maximalt antal kors är 2 i mitt fall - men vad är då istället _optimalt_ antal kors, 1 eller 2? Desto fler, desto bättre? Eller blir 1-kors/2-kors med ganska smal fläns på navet instabilt/flexigt och man kanske borde satsa på radialekrat ändå...?
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2011-02-13 14:46 av Niko/Frost.

  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Ubu
    Jörgen_A skrev:
    -------------------------------------------------------
    > lättare hjul Crest fälgar
    > svajigt med rev?
    > implodera i ett svart hål?
    >
    > /* Jörgen */


    355 i 29er version är bara liiite tyngre (tyvärr smalare också) Kollar man på mtbr så verkar det som Crest är rätt ömtåliga, rätt få poster dock. Nån här som provat?

    Jag byggde med rev ekrar och har inte haft några problem, men fälgvalet borde väl påverka styvheten en del med…
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Little Stereo
    HåkanC skrev:
    -------------------------------------------------------
    > Det finns en tumregel för max antal ekerkors som
    > är möjliga:
    > Dela antalet ekrar med 9
    > Denna tumregel gäller (förstås) bara med nav av
    > normal diameter.
    >
    >
    > /Håkan

    --------------------------------------------------------

    Kan man med det säga att det är 3x som gäller för 28-ekrade hjul ? Och vad är isf mest lämpligt med 28-ekrat och "flangediameter 70mm" som är lite större än genomsnittet (Powertap) ? :-) T
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    RasmusOlofsson
    Hur mycket får ett hjul slå, både i höjdled och sidled, var ligger gränsen?
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    Niko/Frost
    Rasmus, jag drar gränsen vid "synbart vid närmare inspektion" ...men normalt bör man väl ligga inom 1mm i höjdled och 2mm i sidled för att det ska kallas något sånär rakt, men jag tror allvarligt talat det är få som ens märker om ett hjul slår 3mm i höjdled och 6mm i sidled på en mountainbike...
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    HåkanC
    Little Stereo skrev:
    -------------------------------------------------------
    > vad är isf mest
    > lämpligt med 28-ekrat och "flangediameter 70mm"
    > som är lite större än genomsnittet (Powertap) ?

    2X på båda sidor blir bäst.

    Ffa därför att PT-nav måste (minst) 2X-ekras på vänster sida (det är den som överför kraften)
    att 2X-ekra på båda sidor är då det enklaste och ser snyggaste ut, även om det skulle gå att 3X ekra på höger sida så finns det ju ingen anledning till det.

    Kolla själv i manualen, sid 8
    http://www.saris.com

    OBS
    Beroende på vilket nav du har kan ekerspänningsskillnaden mellan sidorna bli väldigt stor,
    Ladda hem SpoCalc och knappa in navets dimensioner http://www.sheldonbrown.com
    välj sedan ekrar vars skillnad i tvärsnittsarea motsv skillnaden i ekerspänning, utgå från (typ) DT Comp-ekrar på höger sida.


    /Håkan
  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    zodah
    RasmusOlofsson skrev:
    -------------------------------------------------------
    > Hur mycket får ett hjul slå, både i höjdled
    > och sidled, var ligger gränsen?


    Får och får...jag tycker det skall vara rakt och runt. Men nu sist så orkade jag inte hela vägen. Det slår sig ser man lätt i riktstället men jag tror att der handlar om en halv mm om jag skulle mäta.
    har man fälgbroms som måste ligga tätt inpå ( som jag) så krävs det att det är väldigt rakt annars så skrapar bromsklossen i.

    -------------------------------------------------

    THE MAXIMUM SMOOTHNESS

  • Re: Hjulbyggartråden

    Av:
    RasmusOlofsson
    Jag är en sån jobbig jävel som verkligen vill ha det spik rakt, men ibland när man ligger där vid 0,5mm off och inte får det rakare blir man knäpp av att stå/sitta där och kolla efter " snuddade den där....eller där, eller var det bara jag som såg något?"

    Min lbs berättade att maximum som ett hjul på en fabrikscykel får slå sig är 5mm i sidled, vilket jag tyckte var extremt.

    tänkte bara kolla var gränsen låg eftersom mitt framhjul är i princip spikrakt i sidled med höjdled kan jag inte se, verkar ligga på mindre än 1mm upp/ner

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in