Stigfinnare runt Kållered/Finnsjön

Angående http://happymtb.org/forum/read.php/1/1672782/1673636#msg-1673636

Peter: helt riktigt att det finns en stig som går från Hökekärr till vägen (fågeltornet) vid Sjödala. Cyklade den för några år sen, och minns den som inte så jätteskoj. Finns även av rad stigar som går över Tulebo äng, den största har jag ritat in på openstreetmap.

Finns lite andra stigar runt #3 som jag cyklat, men jag har inte hittat nåt som är värt att cykla... än :-)

/niklas

Ridstig Tulebo Höjd
========================

För er som inte redan upptäckt det så har kommunen byggt etapp 2 av ridstigarna uppe på Tulebo Höjd. Den nya finns inritad här: http://www.openstreetmap.org/?lat=57.62091&lon=12.11522&zoom=16&layers=M

"Stigen" är i form av en 3 meter bred, hårdpackad grusväg.

Det som är bra med den är att den ersatt de sämsta (mest sönderkörda) delarna av stigen mellan Tulebo Höjd och Finnsjön. Den del som är kvar är nu cyklingsbar så när som på två blöthål.

Ledningsbygge vid Konti Scan
========================

När jag nu ändå pratar för mig själv här :-)

Vid Konti Scan (den stora elstationen väster om Kållered med den höga relay-masten) så håller dom just nu på att bygga en ny, gigantisk ledningsgata. Som del i detta har dom byggt en 5 meter bred, hårdpackad grusväg rakt upp i skogen. Finns inritad på openstreetmap här: http://www.openstreetmap.org/?lat=57.60937&lon=12.11936&zoom=16&layers=M

Det är den streckade som går i rak nord-sydlig riktining mitt i bild. Blev lätt överraskad när jag råkade cykla på den norrifrån på en liten stig. Har än så länge inte funnit något sätt att knyta ihop den på ett bra sätt, men med tanke på att kraftledningsgatan går iväg längre bort (man kan tex se den korsa Benarebyvägen) så kanske dom bygger vidare på den. När jag var där så stod där en stor grävskopa. Jag ska snart tillbaka och kolla hur det går, säg till om du vill hänga på.

/niklas

Har försökt hålla lite koll på vart de ska bygga ledningen mellan Stenkullen och Lindome, men insåg att det inte kommer beröra områdena där jag cyklar något speciellt.
http://www.svk.se/Projekt/Samtliga-projekt/Stenkullen-Lindome/

Letar för närvarande efter nya stigar så att man kan köra från S.Långvattnet till Finnsjön utan att behöva köra asfalt. Saknar fortfarande ett bra alternativ att ta mig ner till Hårskerödsvägen. Det går att ta sig fram genom skogen, men det var inte direkt någon stig där jag provade.

Nästa steg för mig blir att leta stigar i området mellan Lahall och Hårskeröd precis söder om den lilla mossen.

Den där kartan har jag också suttit och glott på, men utan att få nån riktig ordning på vad exakt dom skulle göra. Tills jag stod där i skogen :-)

S. Långvattnet -> Finnsjön: den ni cyklat mellan Kobackavägen och Lilla Enebackevägen var inget att ha? Det finns en liten, knappt cyklingsbar stig som går lite norr om den ni cyklade (fortsättning på den som viker ner till Pixbovägen), men den är svår även den.

> precis söder om den lilla mossen.

Denna? http://maps.google.com/?ie=UTF8&hq=...2168,12.090518&spn=0.002636,0.005815&t=h&z=18

protocol7 skrev:
-------------------------------------------------------

>
> S. Långvattnet -> Finnsjön: den ni cyklat mellan
> Kobackavägen och Lilla Enebackevägen var inget
> att ha? Det finns en liten, knappt cyklingsbar
> stig som går lite norr om den ni cyklade
> (fortsättning på den som viker ner till
> Pixbovägen), men den är svår även den.

Den mellan Kobackavägen och Lilla Enebackevägen är inte så tokig (uppdaterade OSM med den för snart en månad sedan). Men det är de sista 400-500m till Hårskerödsvägen jag saknar.

>
> > precis söder om den lilla mossen.
>
> Denna?

Syftade på "Hårskeröds mosse" som man har utsikt över när man åker stigen mellan Hårskerödsvägen och Lahallsvägen. Det ser ut att vara några höga klippor även på sydsidan vars kant man borde kunna följa pss som på norrsidan.

soderblom skrev:
> Syftade på "Hårskeröds mosse" som man har
> utsikt över när man åker stigen mellan
> Hårskerödsvägen och Lahallsvägen. Det ser ut
> att vara några höga klippor även på sydsidan
> vars kant man borde kunna följa pss som på
> norrsidan.

Vore kul att hitta nåt där. Har följt ett par stigar där, men de har varit så sönderridna så jag har inte cyklat hela vägen. Kan mycket väl vara någon som går in söder om mossen :-)

/niklas

protocol7 skrev:
> Ridstig Tulebo Höjd
> ========================
>
> För er som inte redan upptäckt det så har
> kommunen byggt etapp 2 av ridstigarna uppe på
> Tulebo Höjd. Den nya finns inritad här:
> http://www.openstreetmap.org/?lat=57.62091&lon=12.
> 11522&zoom=16&layers=M

Glömde att skriva att de även satt upp skyltar med cykling förbjuden på dessa stigar. Sen får man väl själv välja om man vill bry sig om dom...

/niklas

Har en plan att försöka köra en Happyride i området kring Råberget och Finnsjön i sommar men måste ta mig dit å reka lite först.

Jag åker till området imorgon förmiddag för vidare rekning. (Dagens tur blev inte av)
Ridstigarna med cykelförbud kan man delvis undvika genom alternativa vägar vilket jag gjorde för någon månad sedan. Hitta rinte den tråden just nu.
/Peter

Niklas: Den har jag missat, men det var inte den jag menade utan ungefär där jag ritat den rosa linjen...
Capture.JPG

protocol7 skrev:
> Peter: helt riktigt att det finns en stig som går
> från Hökekärr till vägen (fågeltornet) vid
> Sjödala. Cyklade den för några år sen, och
> minns den som inte så jätteskoj. Finns även av
> rad stigar som går över Tulebo äng, den
> största har jag ritat in på openstreetmap.
> /niklas

Senast ändrad:
PeterA skrev:
> Jag åker till området imorgon förmiddag för
> vidare rekning. (Dagens tur blev inte av)
> Ridstigarna med cykelförbud kan man delvis
> undvika genom alternativa vägar vilket jag gjorde
> för någon månad sedan. Hitta rinte den tråden
> just nu.
> /Peter

Menar du dessa söder om Hålsjön? Trots en del regn på senaste var det körbart igår från Hårskeröd till Tulebo med undantag för några nedfallna träd.
http://happymtb.org/forum/read.php/1/1655035/1655193#msg-1655193

Japp. Mellan 30 och 31km går delar av den nya ridvägen. Efter 31km har jag markerat en gul sträcka. Där går en stig vidare som jag inte hann utforska. Men skulle tro att den ansluter till 2km markeringen alternativt drar iväg åt nordost
/Peter

Ah, den rosa känner jag inte till.

Kul tur den 22 maj, hade helt missat den tråden. Mellan 1-3 km på den turen, var det cyklingsbart hela vägen där? Antar att du kom ut på den nybyggda grusvägen?

/niklas

Lite svårt att veta eftersom de inte är utmärkta på gröna kartan. Försöker sätta mig in i hur jag får in mina GPS track i http://www.openstreetmap.org. Problemet är att siten är mycket seg.
(Min strategi var att lägga in några av mina GPS track och sedan rita in stigarna med ledning av GPS track För det är väl så man gör?. Jag har ju en hel del stigar i både Sisjön, Sandsjöbacka, Kållered som inte finns med...)

PeterA skrev:
> (Min strategi var att lägga in några av mina GPS
> track och sedan rita in stigarna med ledning av
> GPS track För det är väl så man gör?.

Antingen så importerade du på siten och ritar i editorn där. Det är klart enklast. Annars finns det applikationer där man kan editera, tex Merkaator eller JOSM. Börja med siten :-)

> Jag har
> ju en hel del stigar i både Sisjön,
> Sandsjöbacka, Kållered som inte finns med...)

Yay!

/niklas

Från dagens "stigfinnartur"
Målet var att köra för mig nya stigar och lägga en grund för en long ride bort till nordsjön/östersjön tor.

Lite funderingar/kommentarer:
Norr om rosenhagen finns det en hel delmindre stigar/rådjurstingar som inte finns med på openmaps.
Finnsjön är tyvärr "överexpoaterat", men det finns massor av stigar kors och tvärs mellan de preparerade spåren.
Roligiaste stigen var definitivt den norr om Rosenhagen. De markerade stigarna vid Råtjärn var oxså fina...

Hela turen:
20110623-2.JPG

Intressanta detaljer:
20110623-3.JPG

/Peter

PeterA skrev:
> Finnsjön är tyvärr "överexpoaterat", men det
> finns massor av stigar kors och tvärs mellan de
> preparerade spåren.

Det finns det :)

PeterA skrev:
> Från dagens "stigfinnartur"
> Målet var att köra för mig nya stigar och
> lägga en grund för en long ride bort till
> nordsjön/östersjön tor.
>
>
> /Peter

Du missade ju stigen med fina utsikten till Rosenhagen (rödmarkerad). ;-)
Kan vara lite svårt att se att den fortsätter upp på klipphällarna.

20110623-3-2.JPG

Det inringade området är det "intressanta området" jag syftade på i ett tidigare inlägg. Ska nog göra ett försök på att hitta lite körbart där nästa vecka.

soderblom: Jag skippade den medvetet för att den såg ut att sluta i tomma intet i openstreetmaps.
Däremot så tror jag inte att hela min lilla "loop" i området strax norrut var cyklad förut. Såg annars färska spår i området. Ditt grönmarkerade område hade jag tänkt besöka på vägen hem, men jag hade memorerat sträckan galet så jasvängde år fel håll på Lahallvägen.

Ska göra ett nytt försök nästa vecka.Då ska jag ta din "röda" stig samt utförska några av de sticksspår jag såg. P åhemvägen blir det sedan det gröna området för att komma ut på vid korsningen med Turebostigen som jag körde idag...
/Peter

PeterA skrev:
> soderblom: Jag skippade den medvetet för att den
> såg ut att sluta i tomma intet i openstreetmaps.
> Däremot så tror jag inte att hela min lilla
> "loop" i området strax norrut var cyklad förut.

Den som slutar i tommma intet enligt OSM går längre söderut. Jag syftade på den blåmarkerade medan du antagligen körde som röd markering. I vilket fall som helst så verkar det finnas mycket trevlig stig i trakten!!

pixbo001.png

Aha. Då är jag med. Jag tänkte först ta den, men sedan kände jag för att vara pionjär och tog en mycket mindre stig. Ska lägga upp alla nya stigar ikväll om jag hinner.
/Peter

Att få PeterA att lägga upp stigar på openstreetmap kommer kraftigt förbättra min cykling :-)

Det hade hänt nåt konstigt med taggarna på de stigar du lagt in Peter (från början hade de rätt tag, som sen ändrats till konstiga taggar som highway:steps och highway:motorway_link), jag har fixat dom i alla fall.

/niklas

Min och sjodells tur tidigare idag. Blev dock inte lika mycket stigletande som planerat kring Lahall pga mekaniska problem. Verkar dock finnas lite intressant i området.

STScreenshot1.jpg

Kan även vara värt att nämna att stigarna utmed sjöns östra strand inte var så tokiga ifall man vill undvika den större grusstigen.

Några bilder hittar ni i denna tråden: http://happymtb.org/forum/read.php/1/1675211

edit: Uppdaterade med karta från openstreetmap istället.

Senast ändrad:
Fram till Enebackevägen går det bra på en stig vi kört ett antal gånger. Sedan följde vi en stig söderut där gatan slutar men efter ett tag så var det knappt antydan till viltstig. Sista biten till Hårskeredsvägen var bara att hoppa av och leda cykeln. Är inte omöjligt att det finns någon stig som går söderut och ansluter den traktorvägen som går in mot Rambo mosse.

protocol7 skrev:
> Att få PeterA att lägga upp stigar på
> openstreetmap kommer kraftigt förbättra min
> cykling :-)
>
> Det hade hänt nåt konstigt med taggarna på de
> stigar du lagt in Peter (från början hade de
> rätt tag, som sen ändrats till konstiga taggar
> som highway:steps och highway:motorway_link), jag
> har fixat dom i alla fall.
>
> /niklas

Jag märkte det. Fattar inte varför det blev så. Dessutom så saknas flera av stigarna som jag la upp. Tack för att du fixade. Ska göra ett nytt försök med ytterligare stigar lite senare.

Dagens tur fortsatte där vi fick avbryta i fredags med lite mer utforskning av stigarna längs Hårskeröds mosse och Lahall innan det blev en avslutning på klassiker längre västerut.

STScreenshot2.jpg

Lite mer detaljerat kring Hårskeröds mosse.
110628.PNG

Kan inte rekommendera stigen längs norrsidan av mossen. Bra stig bitvis men en hel del hinder som man måste släpa cykeln över. Stigarna söderut var desto bättre. Har fortfarande några stigar i området att utforska.

Jag körde en riktig långtur idag. Totalt 47 km och 4h50min cykeltid. Tyvärr så hade jag min Garmin inställd på sekundintervall vilket gjorde att ca 15km av turen föll bort. Synd, för det var en del bitar i Kållered som inte finns med i openstreetmaps:-(

Så här ser den trunkerade turen ut:
20110702.JPG

Här är lite detaljer markerade. De gulmarkerade delarna var nya för mig. Jag tror att några av dem inte finns med i openstreetmaps. Om någon orkar lägga up dem så skicka mig ett PM med mailadress så mailar jag över GPX filen.
20110702-2.JPG

Här är lite detaljer kring Rosenhagen. Tror att de gulmarkerade stigarna saknas i openstreetmaps...
20110702-4.JPG

/Peter

Vilken tur Peter! Skicka gärna GPXen (niklas@protocol7.com) så kan jag jämföra med nuvarande stigar och lägga in. Kul att du hittade en stgi söderut från Horsickan, så man kan kommer ut till stigarna där utan att behöva bada i lera på vägen :-)

Har mailat GPX filen.
Jag tänkte sticka ut i området vid 17:30 tiden. Vill du haka på?
Tänkte köra igenom stigarna från senaste turen i Kålleredsområdet.
/Peter

Jag hänger gärna på, kommer norrifrån via ledningsgatan. Ska jag sikta på 17:30 vid ishallen eller kör ni norrut i början?

/David

Senast ändrad:
Tack för sällskapet:-)
Efter Håle Dals stigen (Synd att den tog slut så tvärt...) körde jag lite (för mig) nya stigar
Jag körde lite nya stigar norr om Rosenhagen. Körde dem från söder till norr vilket var en bra kombination.

Niklas: JAg tror för övrigt att du känner till alla mina stigar som jag rekat. Om vi kört de två stigarna vid vindskyddet är jag säker på att du känt igen den lite ovanligare av dem oxså.

Här är hela turen (som jag cyklade)
20110704.JPG

Här är en intressant uppförstoring av de intressantaste delarna:
20110704-1.JPG

och här kommer en jämförelse med min tur för två dagar sedan. Har high lightat hur vi borde cyklat;-)
20110704-3.JPG

/Peter

Senast ändrad:
Här är de stigar jag kört i Rosenhagsområdet: (De highlightade spåren är de som är "riktiga" stigar.

Rosenhagen.JPG

Så här ser min senaste månad ut i området:
Kllered.JPG

/Peter

Tillbaka
Topp