[trådefterlysning] justera bockstyre.

dabac

Aktiv medlem
Hej Happy,
Tycker mig minnas en tråd här om olika ideer om hur bockstyren ska riktas in, men hittar den inte. Nån som minns? eller som kan sammanfatta lite elegant?

Snyggast: underdelen horisontellt med överröret
Någons tumregel: änden pekandes på baknavet
Tyvärr vanligt: änden pekandes på framnavet
Toni: änden pekandes på sadeln

Här kanske
w468h313.jpg

http://www.tour-magazin.de/?p=1517

/Håkan

OK, tack.
Provade rikta mot bakhjulet, eftersom det var så långt jag mindes...

Men tyckte det såg konstigt ut. Jag misstänker att ramen är lite stor, och att jag inte får ner styrstammen tillräckligt. Ack ja. Då blir inte projekt pendlarräser färdigt den här helgen heller...

Var just ute och provade lite. Flyttar jag upp handtagen så att nederänden av bromshandtaget hamnar i linje böjens undre del så hamnar handtagen högt ovanför "krönet" på böjen. Ser också konstigt ut, fast på ett annat sätt.

nu är det inte så ofta jag byter styre/handtag/reglage men jag brukar köra olindat ett tag för att enkelt kunna flytta handtagen/reglagen tills jag hitta den "bästa" positionen. Först brukar jag dock försöka hitta en vinkel på styret så det känns någorlunda bra att hålla i bocken, sedan justerar jag handtagen/reglagen i någon kompromiss så det känns bra i "hoodsen" men även att jag når bromsarna i bocken med prio på "hoodsen"

Sedan finns det en mängd med olika former på bockstyren så det är ju inte säkert att just det du har passar optimalt för dig så då kan det vara omöjligt att få till det så det funkar både i bocken och "hoodsen"

Senast ändrad:
sebastian_nurmela skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Sedan finns det en mängd med olika former på
> bockstyren så det är ju inte säkert att just
> det du har passar optimalt för dig så då kan
> det vara omöjligt att få till det så det funkar
> både i bocken och "hoodsen"

Just nu hade jag varit nöjd om det funkat estetiskt...

mzi skrev:
> Snyggast: underdelen horisontellt med överröret
> Någons tumregel: änden pekandes på baknavet

änden pekandes på baknavet? Ser väl inte klokt ut eller har du någon fin bild för att visa de?

cerro skrev:
> mzi skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Snyggast: underdelen horisontellt med
> överröret
> > Någons tumregel: änden pekandes på baknavet
>
> änden pekandes på baknavet? Ser väl inte klokt
> ut eller har du någon fin bild för att visa de?

Va? Det ser väl inte så konstigt ut. Bara lite mer nervinklat än "normalt". Om ändarna däremot pekar på framnavet...!

det är väl olika beroende på vad du har för styre, ett med klassisk form är väl gjort för att vara paralellt med marken medan ett med ergonomisk form gärna pekar lite neråt i bakkant.

Ändarna pekar på bakbromsen har jag sett i någon inställningsguide... Om det är någon hjälp :)

sebastian_nurmela skrev:
> nu är det inte så ofta jag byter
> styre/handtag/reglage men jag brukar köra olindat
> ett tag för att enkelt kunna flytta
> handtagen/reglagen tills jag hitta den "bästa"
> positionen. Först brukar jag dock försöka hitta
> en vinkel på styret så det känns någorlunda
> bra att hålla i bocken, sedan justerar jag
> handtagen/reglagen i någon kompromiss så det
> känns bra i "hoodsen" men även att jag når
> bromsarna i bocken med prio på "hoodsen"
>
> Sedan finns det en mängd med olika former på
> bockstyren så det är ju inte säkert att just
> det du har passar optimalt för dig så då kan
> det vara omöjligt att få till det så det funkar
> både i bocken och "hoodsen"

Tror detta blir min första:
+1

Det viktigaste är ju ergonomin.

Stumpy skrev:
> Det viktigaste är ju ergonomin.

Nja, det sebastina beskriver är ju den personliga passformen, inte ergonomin
Och att den personliga passformen/preferenserna är det viktigaste +1ar även jag.

Till TS:
Har du läst installationsguien jag länkade till ovan?
http://www.tour-magazin.de/?p=1517

/Håkan

Little Stereo skrev:
> Nederänden på styret ska vara horisontell, allt
> annat ser inte klokt ut på en racer... :-) T

+1 Cykel är en stilsport.

HåkanC skrev:
>
>
> Till TS:
> Har du läst installationsguien jag länkade till
> ovan?
> http://www.tour-magazin.de/?p=1517
>
>
> /Håkan

Jag gissar att TS = trådstartaren... OP har jag sett på engelska forum titt som tätt, men TS var nåt nytt...

Och visst, tack. Läste både med Googleöversättning, och på knackig tyska. Styret är ett Modolo av okänd modell. Tillräckligt nytt för att ha flera skarpare böjar istället för de gamla mjuka radierna IAF.
Vet inte om det är nåt problem egentligen. Men för att upprepa från igår: Flyttar jag upp handtagen så att spetsen av bromsspaken hamnar på förlängningen av en imaginär linjen från bockens bakersta/nedersta del så hamnar handtagen högt ovanför "krönet" på böjen. Men det kanske funkar det också...

HåkanC skrev:
> Stumpy skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det viktigaste är ju ergonomin.
>
> Nja, det sebastina beskriver är ju den personliga
> passformen, inte ergonomin
> Och att den personliga passformen/preferenserna
> är det viktigaste +1ar även jag.

Vad dum jag är. Jag inbillade mig att den personliga passformen var en del av ergonomin. Nu vet jag bättre. Tack!

Stumpy skrev:
>> Vad dum jag är. Jag inbillade mig att den
> personliga passformen var en del av ergonomin.

Enl http://sv.wikipedia.org/wiki/Ergonomi
Ergonomi betyder läran om anpassning av arbete och miljö till människans behov och förutsättningar.

Personlig passform går längre än generell ergonomi och är alltså viktigare för den enskilde (cyklisten).
Bara för att ett styre kallas, och kanske tom är, ergonomsikt behöver det inte uppfylla dina personliga krav på passform.
Men det kanske uppfyller mina (eller Sebastians) krav.

/Håkan

Tycker att det Sebastian skriver är exakt enligt Wikipedias definition av ergonomi.
Anpassar styrets och reglagens lägen (miljön) till cyklistens (människans) behov och förutsättningar.
Vad är det jag har missuppfattat i ergonomibegreppet?

Att ett styre kallas "ergonomiskt" är kanske oväsentligt, man kan ju göra ett styre med helvetes mycket drop i concertina och kalla det "ergonomic bar" det betyder väl knappast att det är ergonomiskt?

Precis. Det krävs både att produkten och inställningen är rätt för att det skall bli ergonomiskt för en viss person.

HåkanC skrev:
> Varför inte göra som Sebastian tipsar om
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/1680701/16812
> 25#msg-1681225
> och prova dig fram till det sum funkar för dig?
> (Under förutsättning att du skall ha din cykel
> till att cykla på)

Jodå, så mycket dumslöjd som det ligger i det här bakhjulet är det klart att jag ska använda cykeln själv. Men jag är så stenhårt präglad på raka MTB-styren att jag inte har någon vidare uppfattning om hur det "ska" vara.
Vet inte hur mycket/vilken del av den aviga känslan som beror på min massiva ovana vid bockstyren, och hur mycket som beror på att utrustningen är dåligt monterad eller helt enkelt inte passar ihop särskilt bra.
Har kört två olika storleksberäknare på nätet, och de säger att cykeln som helhet borde funka. Jag är skeptisk....
Men det kanske bara är att slå ihop åbäket och sen samla lite timmar i sadeln och se om man vänjer sig.

Jaha, nu har jag varit på den igen. Att förvänta sig att två italienare skulle rätta sig efter en tysks rekommendationer var kanske en smula naivt....

Campa-handtagen går helt enkelt inte att montera tillräckligt högt upp på böjen på Modolo-styret för att spetsen på bromsspaken ska hamna där Tour rekommenderar. Ja, kanske om jag drar en popnit genom klamman först...
Annars så glider handtagen bara undan när jag drar åt monteringsskruven.

Nåväl, jag slår ihop grejerna bäst det går, det är bara Biltema styrlinda som ska på, så får jag se hur cykeln funkar. Det är ändå inte styret som kommer se konstigast ut ändå.

Det i särklass fulaste jag kan tänka mig då det gäller hur styrstam, styre och bromshandtag sitter i förhållande till varandra är detta. Idealet är en rak linje för min del.

Untitled-1.jpg

Det börjar så sakteliga bli dags att återgå till att cykla till arbetsplatsen. För att göra det lite roligare behövde jag en ny hoj att cykla dit på. Kommer bli allt-i-allo-cykel också.
Först en bild på hela skapelsen:
20211109_205748.jpg

En White gx lite 21 i storlek XL. Jag missade den förra rean när den gick för 6000. Slog till i helgen för 6400.

Nu till saken och anledningen till att jag postar i den här tråden. Det här är min första bockstyrecykel (om man inte räknar den navväxlade crescent som utrustades med bockstyre någon gång på slutet av 80-talet) och jag har ingen koll på hur styre och reglage ska sitta. Men jag tycker att det ser lite konstigt ut som det ser ut nu. Styret pekar lite uppåt och reglagen ännu mer uppåt. Eller ska det vara så? ?
20211109_205646.jpg

Jag har läst igenom tråden och förstår att man ska ställa in så att det blir så som man själv tycker känns bra. Men jag är ute efter en bra standardinställning att utgå från, så att jag sen kan prova mig fram.
Finns det någon bra guide?
Har det framkommit några nya rön på området sedan senaste inlägget i den här tråden för 10 år sedan?

Det börjar så sakteliga bli dags att återgå till att cykla till arbetsplatsen. För att göra det lite roligare behövde jag en ny hoj att cykla dit på. Kommer bli allt-i-allo-cykel också.
Visa bilaga 522846
En White gx lite 21 i storlek XL. Jag missade den förra rean när den gick för 6000. Slog till i helgen för 6400.

Nu till saken och anledningen till att jag postar i den här tråden. Det här är min första bockstyrecykel (om man inte räknar den navväxlade crescent som utrustades med bockstyre någon gång på slutet av 80-talet) och jag har ingen koll på hur styre och reglage ska sitta. Men jag tycker att det ser lite konstigt ut som det ser ut nu. Styret pekar lite uppåt och reglagen ännu mer uppåt. Eller ska det vara så? ?
Visa bilaga 522847
Jag har läst igenom tråden och förstår att man ska ställa in så att det blir så som man själv tycker känns bra. Men jag är ute efter en bra standardinställning att utgå från, så att jag sen kan prova mig fram.
Har det framkommit några nya rön på området sedan senaste inlägget i den här tråden för 10 år sedan?
Du har monterat reglagen aningen för högt och du för rotera fram styret någon liten grad. Har du inte väldigt stora händer bör du nog justera in reach lite på bromsreglagen för att nå bromsarna bekvämt från bocken.

Visa bilaga 522846

Visa bilaga 522847
Styret kommer även ganska högt i förhållande till sadeln, men du kanske kommer att höja sadeln? Grundinställningen som jag kör efter är annars övre delen på styret vågrätt, men då med styret lägre.

Senast ändrad:
Har du köpt en för tok stor storlek på cykel, eller är det standard xxlhöjd på stolpen bara?
Ställ in lite som ovan. Det ska kännas naturligt med händerna. Fotade en sån en utanför lokala butiken där styret var... Kreativt . Ska försöka finna bilden.

Du har monterat reglagen aningen för högt och du för rotera fram styret någon liten grad. Har du inte väldigt stora händer bör du nog justera in reach lite på bromsreglagen för att nå bromsarna bekvämt från bocken.
Tack för bra svar!
Det är alltså inte jag som har monterat. Det såg ut såhär från butik.

Då följer jag dina råd. Rotera fram styret lite. Flytta ner reglagen lite. Och justera in reach på bromsarna (om omöjligt. Tror att det är ganska billiga bromsar som kanske inte har så mycket möjlighet till justering. Får kolla lite.)

Styret kommer även ganska högt i förhållande till sadeln, men du kanske kommer att höja sadeln? Grundinställningen som jag kör efter är annars övre delen på styret vågrätt eller aningens framåtlutad, men då med styret lägre.
Ja sadeln ska upp en bra bit. Antagligen kommer jag flytta ner styret några spacers också.Ville börja med att få styre och reglage någorlunda.
Låter som om din grundinställning går i linje med föregående råd om att rotera fram styret. Skönt med enighet. ?

Ja sadeln ska upp en bra bit. Antagligen kommer jag flytta ner styret några spacers också.Ville börja med att få styre och reglage någorlunda.
Låter som om din grundinställning går i linje med föregående råd om att rotera fram styret. Skönt med enighet. ?
När du sätter händerna på reglagen är det ju fördelaktigt om handlederna håller din naturliga vinkel, så det där är kanske ganska bra.

Hittade bilden! Älskade XXL-cyklister ❤️
20210705_153051.jpg

Har du köpt en för tok stor storlek på cykel, eller är det standard xxlhöjd på stolpen bara?
Ställ in lite som ovan. Det ska kännas naturligt med händerna. Fotade en sån en utanför lokala butiken där styret var... Kreativt . Ska försöka finna bilden.
Sadeln ska upp en bra bit. Den är standardinställd från fabrik/butik. :-)
Jag är 193cm och har normalt apindex, så tror att en XL borde bli bra även om jag läst att cykeln varit lite stor i storlekarna. I alla fall tidigare årsmodeller.

Precis. Det där med "naturligt för händerna" är ju vad jag siktar på. Vill bara börja med en någorlunda normal inställning och sen känna efter och finjustera efter eget tycke därifrån.

Det där ser ut som förra generationen ställt in bockstyret. Då skulle ändarna peka mot baknavet. Annars har du fått bra råd hittills. Jag skulle i denna ordning:

1) Höja sadeln och skjuta fram/bak sadeln tills du är något sånär nöjd.
2) Ta bort några spacers under styret om du känner att det behövs.
3) Vrida bockstyret så att droppen är parallell med marken. 90 graders vattenpass mot styrändspluggen är en bra start.
4) Cykla en sväng, troligen behöver du då flytta upp reglagen så mycket så att bartapen måste bort. I så fall lossar du något på reglagen och cyklar omkring så att du kan flytta dom under färd. Skruva fast dom och cykla hem.
5) Sätt dit bartapen efter några dagar när du är nöjd.

Tror det är bra att sträva efter denna vinkeln ungefär. Det är så de flesta har det. Detta är en av mina racer. Alla har samma vinkel på styre, reglage och antal spacers. Det folk ofta gömmer är att bocken skiljer sig åt i reach. Allt från 70 mm till 100 mm. D.v.s. 30 mm. bara styret alltså!

75 reach och 100 stam är detta.

1636534836001.png

Tror det är bra att sträva efter denna vinkeln ungefär. Det är så de flesta har det.
+1
Försöker få överdelen på reglagestommen i linje med överdelen på bocken. Då brukar framsidan på reglagen vara nästan vertikala. Tror mina styren brukar vara uppvinklade någon enstaka grad i förhållande till @Skogling's. Alla integrerade stam/styre-kombos jag sett har den vinkeln.

Ser ut som XXL justerat styret är för personer som inte använder bocken, dvs semipundare.
Historiskt har bockstyren ändrat form och reglagens monteringspunkter flyttats högre upp.

Tror det är bra att sträva efter denna vinkeln ungefär. Det är så de flesta har det. Detta är en av mina racer. Alla har samma vinkel på styre, reglage och antal spacers. Det folk ofta gömmer är att bocken skiljer sig åt i reach. Allt från 70 mm till 100 mm. D.v.s. 30 mm. bara styret alltså!

Visa bilaga 522873

Absolut övre delen av bocken och reglagen i liv. Själv föredrar jag nog att hålla vinkeln vågrätt. Men har förstås andra styren med mindre reach och mer krusiduller.

79B66365-BC53-422B-B7CE-C17E0FEE4202.jpeg

Edit, vid närmare eftertanke. På denna cykel är vinkeln rentav aningen negativ, lite neråt. Jag justerar styret efter nedersta delen av bocken där jag ligger mest. Samma styrmodell på gruscykeln där dock styret är 6 cm bredare och då blir vinkeln aningen uppåt. Det skall kännas bra.

Senast ändrad:
Överdelen av bocken vågrätt (vattenpass). Det funkar alltid bra som utgångspunkt. Det finns ju så konstiga styren och ramar nuförtiden men att den ytan är i våg har inte förändrats ?

Ser ut som XXL justerat styret är för personer som inte använder bocken, dvs semipundare.
Historiskt har bockstyren ändrat form och reglagens monteringspunkter flyttats högre upp.
Cyklarna kommer i kartong med reglage och linda monterat. Styren brukar bara centreras och lite godtyckligt vinklas. Inte mycket tanke spenderat på ergonomi.

Stort tack för alla råd och tips!
Nu blir nästa steg att skruva lite och testa. Det kan tyvärr komma att dröja ända till helgen. ?
Jag återrapporterar här när jag har labbat lite.

Senast ändrad:

Visa bilaga 522873
Snyggt monterat
Snygg cykel
Snygg bild

???

Tillbaka
Topp