Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du har monterat reglagen aningen för högt och du för rotera fram styret någon liten grad. Har du inte väldigt stora händer bör du nog justera in reach lite på bromsreglagen för att nå bromsarna bekvämt från bocken.Det börjar så sakteliga bli dags att återgå till att cykla till arbetsplatsen. För att göra det lite roligare behövde jag en ny hoj att cykla dit på. Kommer bli allt-i-allo-cykel också.
Först en bild på hela skapelsen:
Visa bilaga 522846
En White gx lite 21 i storlek XL. Jag missade den förra rean när den gick för 6000. Slog till i helgen för 6400.
Nu till saken och anledningen till att jag postar i den här tråden. Det här är min första bockstyrecykel (om man inte räknar den navväxlade crescent som utrustades med bockstyre någon gång på slutet av 80-talet) och jag har ingen koll på hur styre och reglage ska sitta. Men jag tycker att det ser lite konstigt ut som det ser ut nu. Styret pekar lite uppåt och reglagen ännu mer uppåt. Eller ska det vara så? ?
Visa bilaga 522847
Jag har läst igenom tråden och förstår att man ska ställa in så att det blir så som man själv tycker känns bra. Men jag är ute efter en bra standardinställning att utgå från, så att jag sen kan prova mig fram.
Finns det någon bra guide?
Har det framkommit några nya rön på området sedan senaste inlägget i den här tråden för 10 år sedan?
Styret kommer även ganska högt i förhållande till sadeln, men du kanske kommer att höja sadeln? Grundinställningen som jag kör efter är annars övre delen på styret vågrätt, men då med styret lägre.Det börjar så sakteliga bli dags att återgå till att cykla till arbetsplatsen. För att göra det lite roligare behövde jag en ny hoj att cykla dit på. Kommer bli allt-i-allo-cykel också.
Först en bild på hela skapelsen:
Visa bilaga 522846
En White gx lite 21 i storlek XL. Jag missade den förra rean när den gick för 6000. Slog till i helgen för 6400.
Nu till saken och anledningen till att jag postar i den här tråden. Det här är min första bockstyrecykel (om man inte räknar den navväxlade crescent som utrustades med bockstyre någon gång på slutet av 80-talet) och jag har ingen koll på hur styre och reglage ska sitta. Men jag tycker att det ser lite konstigt ut som det ser ut nu. Styret pekar lite uppåt och reglagen ännu mer uppåt. Eller ska det vara så? ?
Visa bilaga 522847
Jag har läst igenom tråden och förstår att man ska ställa in så att det blir så som man själv tycker känns bra. Men jag är ute efter en bra standardinställning att utgå från, så att jag sen kan prova mig fram.
Finns det någon bra guide?
Har det framkommit några nya rön på området sedan senaste inlägget i den här tråden för 10 år sedan?
Tack för bra svar!Du har monterat reglagen aningen för högt och du för rotera fram styret någon liten grad. Har du inte väldigt stora händer bör du nog justera in reach lite på bromsreglagen för att nå bromsarna bekvämt från bocken.
Ja sadeln ska upp en bra bit. Antagligen kommer jag flytta ner styret några spacers också.Ville börja med att få styre och reglage någorlunda.Styret kommer även ganska högt i förhållande till sadeln, men du kanske kommer att höja sadeln? Grundinställningen som jag kör efter är annars övre delen på styret vågrätt eller aningens framåtlutad, men då med styret lägre.
När du sätter händerna på reglagen är det ju fördelaktigt om handlederna håller din naturliga vinkel, så det där är kanske ganska bra.Ja sadeln ska upp en bra bit. Antagligen kommer jag flytta ner styret några spacers också.Ville börja med att få styre och reglage någorlunda.
Låter som om din grundinställning går i linje med föregående råd om att rotera fram styret. Skönt med enighet. ?
Sadeln ska upp en bra bit. Den är standardinställd från fabrik/butik. :-)Har du köpt en för tok stor storlek på cykel, eller är det standard xxlhöjd på stolpen bara?
Ställ in lite som ovan. Det ska kännas naturligt med händerna. Fotade en sån en utanför lokala butiken där styret var... Kreativt . Ska försöka finna bilden.
+1Tror det är bra att sträva efter denna vinkeln ungefär. Det är så de flesta har det.
Tror det är bra att sträva efter denna vinkeln ungefär. Det är så de flesta har det. Detta är en av mina racer. Alla har samma vinkel på styre, reglage och antal spacers. Det folk ofta gömmer är att bocken skiljer sig åt i reach. Allt från 70 mm till 100 mm. D.v.s. 30 mm. bara styret alltså!
75 reach och 100 stam är detta.
Visa bilaga 522873

Cyklarna kommer i kartong med reglage och linda monterat. Styren brukar bara centreras och lite godtyckligt vinklas. Inte mycket tanke spenderat på ergonomi.Ser ut som XXL justerat styret är för personer som inte använder bocken, dvs semipundare.
Historiskt har bockstyren ändrat form och reglagens monteringspunkter flyttats högre upp.
Stort tack för alla råd och tips!
Nu blir nästa steg att skruva lite och testa. Det kan tyvärr komm att dröja ända till helgen. ?
Jag återrapporterar här när jag har labbat lite.
Snyggt monteratTror det är bra att sträva efter denna vinkeln ungefär. Det är så de flesta har det. Detta är en av mina racer. Alla har samma vinkel på styre, reglage och antal spacers. Det folk ofta gömmer är att bocken skiljer sig åt i reach. Allt från 70 mm till 100 mm. D.v.s. 30 mm. bara styret alltså!
75 reach och 100 stam är detta.
Visa bilaga 522873
Hur gick det? Strava skvallrar om premiäråk.Stort tack för alla råd och tips!
Nu blir nästa steg att skruva lite och testa. Det kan tyvärr komma att dröja ända till helgen. ?
Jag återrapporterar här när jag har labbat lite.