Cykelbanornas hall of shame

feeblesmith sa:
staine sa:
Peth sa:
Danderyd. Inte på värsta viset, men tvärgående kantsten är sällan en bra idé.

Så ser det ut överallt, väl? Helkass.

Övergångsställ enligt Stockholm stad tekniska handbok. I sig är det ju utformat för att skapa färre kantstenspassager för hjulburna men kombinerat med tvärgående GC blir det suboptimering...

Ska det där vara en GC? Ser mer ut som en trottoar. Säg inte att den är dubbelriktad också...

NLC sa:
feeblesmith sa:
staine sa:
Peth sa:
Danderyd. Inte på värsta viset, men tvärgående kantsten är sällan en bra idé.

Så ser det ut överallt, väl? Helkass.

Övergångsställ enligt Stockholm stad tekniska handbok. I sig är det ju utformat för att skapa färre kantstenspassager för hjulburna men kombinerat med tvärgående GC blir det suboptimering...

Ska det där vara en GC? Ser mer ut som en trottoar. Säg inte att den är dubbelriktad också...

Jupp, dubbelriktad. Lite längre fram står ett trafikljus mitt i cykeldelen, och ytterligare en bit fram är det en avspärrning tvärs över cykeldelen, taskigt utmärkt såklart.

stolpskott.jpg

Jag fick den här bilden via facebook. Cykelbana i Finspång. Så, det är inte bara i landets stora städer som man har svårt att tänka rätt, den konsten finns även i de lite mindre orterna. Eller så är det nån politiker som varit på en sån där populär "inspirationsresa"...

Undrar vad som skulle hända om de klämt dit motsvarande konstruktion på en bilväg, d.v.s. en stolpe mitt i vägbanan. Misstänker att det blivit ett ganska rejält ramaskri.

Enduro Fredrik sa:
Asså... Gångbanan korsar ju faktiskt cykelbanan. Så det kanske har med säkerheten för de som är ute och går, att vi cyklister måste sakta ner och tänka lite?

Tur att bilisterna inte behöver sakta ner och tänka lite, så att de inte behövde ställa en likadan stolpe i körbanan.

Enduro Fredrik sa:
Asså... Gångbanan korsar ju faktiskt cykelbanan. Så det kanske har med säkerheten för de som är ute och går, att vi cyklister måste sakta ner och tänka lite?
Jo, det är nog så nån har "tänkt". Men å andra sidan är det (som GoranS skriver) sällan de sätter stolpar mitt i vägbanan så bilarna får sakta ner och väja när gångbanan korsar bilvägen (övergångsställe), och konsekvensen av krock bil-fotgängare borde vara värre än cykel-fotgängare.

Senast ändrad:
frippegubben sa:
Enduro Fredrik sa:
Jo, det är nog så nån har "tänkt". Men å andra sidan är det (som GoranS skriver) sällan de sätter stolpar mitt i vägbanan så bilarna får sakta ner och väja när gångbanan korsar bilvägen (övergångsställe), och konsekvensen av krock bil-fotgängare borde vara värre än cykel-fotgängare.

Finns fartgupp, övergångsställen, rödljus, skyltar, refuger mm för att bilister ska sakta ner och öka uppmärksamheten.

Det borde väl också vara bättre med ett riktigt övergånställe över cykelbanan istället för att använda cykelbanan som vänt område för de som ska gå över vägen som det där verkar vara? Kan stolpen ha något med blinda att göra?

Jimel sa:
Finns fartgupp, övergångsställen, rödljus, skyltar, refuger mm för att bilister ska sakta ner och öka uppmärksamheten.

Exakt. Bilisterna förtjänar såpass mycket hänsyn att man väljer utformning av hinder och anvisningar på ett sådant sätt att man inte skadar bilisten. Om det behövs en skylt för att påverka bilisternas beteende kan man till exempel ställa den mitt i en cykelbana.

Lite OT och har tyvärr inga bildexempel att tillgå just nu (ursäkta grötigheten), men en sak jag funderat en del på är hur de ansvariga tänker när man väljer att låta en kombinerad GC-bana s a s direkt övergå till uppmärkta filer?

I mina ögon kan det här aldrig bli en särskilt trafiksäker lösning då det innebär att trafikanter helt plötsligt ska byta sida trots att deras färdriktning ej ändras.

SGS sa:
Lite OT och har tyvärr inga bildexempel att tillgå just nu (ursäkta grötigheten), men en sak jag funderat en del på är hur de ansvariga tänker när man väljer att låta en kombinerad GC-bana s a s direkt övergå till uppmärkta filer?

I mina ögon kan det här aldrig bli en särskilt trafiksäker lösning då det innebär att trafikanter helt plötsligt ska byta sida trots att deras färdriktning ej ändras.

Tänker???

Mölndal, under det (ganska) nya Essity-huset.
Grönt krossat glas i stora drivor till tveksam nytta. Konstverk? På lite avstånd kan inte jag skilja det från konstgräs. Det är inte direkt någon parkmiljö, utan mer en genomfart och vändplats för spårvagnarna, så jag tror inte det är många som stannar upp och beundrar glaskrosshögarna.
Föga förvånande får det inte ligga ifred i "rabatten" utan hamnar på cykelbanan.
Det tumlade glaset är inte speciellt vasst.... förrän folk trampar på det där det ligger på asfalten.
Mölndal Stad försöker kalla sig "cykelstad", men de har uppenbarligen inga cyklister i projekteringsgrupperna...

Bilagor

• 20181120_134021.jpg
    20181120_134021.jpg
    334.8 KB · Besök: 158
Classe75 sa:
Max_max sa:
Cykelbanan är den stenlagda delen i mitten, suck.
Detta är den första gång- och cykel-rondell som jag sett. Eller finns det mer trafikanter inblandade från andra hållet?
I vilket fall så är ju utformningen inte direkt lämplig.

Motortrafik förbjuden. Nej verkligen inte lämplig.
[Edit] Vägmärke finns som visar cykelbana i mitten. (Gång och cykeltrafik är separerad)

Senast ändrad:
perzzon sa:
Max_max sa:
Är det allmänna vägen?
Den har ju haft rondeller förut men inte riktigt så här illa.
Å andra sidan kanske det inte är en gata man kör mer än 15 på typ.

Det är allmänna vägen, ja det har varit vägarbeten och rondellerna är nästan likadana som förut, men lite mer spännande.
Nej det hade varit bättre om det inte varit cykelbana eller tydligare markeringar. Nu är det mest konfliktfyllt.

Max_max sa:
Eld sa:
Max_max sa:
Den stolpen ser ut som om den står löst ovanpå stenläggningen. Så där ser inte stenläggningen ur runt en riktig stolpe.

Hmm, kanske

Nej den står inte uppe på, den är fast.
Nu har jag tänkt till och kommit fram till att det är enkelriktad cykelbana, med en kortare bit som är dubbelriktad. Stenen står på "rätt" sida om man följer att det är enkelriktat. Det är bara väldigt otydligt och svårt att lista ut. Det är många som cyklar där då det ser ut som dubbelriktad cykelbana.

Senaste exemplen med stolpe inne i cirkulationsplats och glaskross(!) vid cykelbana måste jag ändå säga var sällsynt idiotiskt båda två.

Allmänna vägen-stolpen är väl till för å hindra bilar från genomfartstrafik...

Cykla på GC förra veckan och blev glad över att upptäcka att det gick en cykelbana längs med vägen jag skulle på så jag slapp trafiken, lyckan varade dock inte jättelänge..

DSC_0620.JPG

Kul att två av mina egna Göteborgsfavoriter har dykt upp bara de senaste dagarna! Nå, vem ska nu posta korsningen Linnégatan/Landsvägsgatan/Prinsgatan...?

Singular sa:
Kul att två av mina egna Göteborgsfavoriter har dykt upp bara de senaste dagarna! Nå, vem ska nu posta korsningen Linnégatan/Landsvägsgatan/Prinsgatan...?

Nu får ni sluta kränka Göteborgs stad. Man har ju redan bestämt att man är en cykelstad i klass med Amsterdam och Köpenhamn. Enligt sina egna regler behöver man bara ha bestämt sig så är man.

Kolla även Olskrokseländet. Väjningsskyltar efter cykelbanan, trafikljus som är otydligt placerade.

ensamvarg sa:
Nu får ni sluta kränka Göteborgs stad. Man har ju redan bestämt att man är en cykelstad i klass med Amsterdam och Köpenhamn. Enligt sina egna regler behöver man bara ha bestämt sig så är man.

Kolla även Olskrokseländet. Väjningsskyltar efter cykelbanan, trafikljus som är otydligt placerade.

Glöm inte nya Svingeln som är en fantastiskt kreativ lösning på trafikflödet!

iddqd sa:
ensamvarg sa:

Japp, du har helt rätt. Och Åkarplatsen.

Och Trafikverket som ljugit oss rätt upp i ansiktet i domstolarna för att få igenom Västlänken: ”fotgängare och cyklister kommer att vara prioriterade under bygget”. Skitsnack på ren svenska.

Loftberg sa:
discomike sa:
Cykla på GC förra veckan och blev glad över att upptäcka att det gick en cykelbana längs med vägen jag skulle på så jag slapp trafiken...
Påminner om GC-banan jag hittade i Yokohamas hamnområde för ett par år sen:

WTF?! Undrar om det öppnar upp sig igen. Och hur många som vågar ta chansen. Vem vet vad som döljer sig i buskagen liksom.

SGS sa:
Loftberg sa:
discomike sa:
Cykla på GC förra veckan och blev glad över att upptäcka att det gick en cykelbana längs med vägen jag skulle på så jag slapp trafiken...

WTF?! Undrar om det öppnar upp sig igen. Och hur många som vågar ta chansen. Vem vet vad som döljer sig i buskagen liksom.
Lustigt att du nämner det. Jag vet nämligen vad...
Dessa små krabater. I mängder. Stora som en mellanstor handflata. Hängde i klasar.
IMG_6903-01.jpeg

Loftberg sa:
SGS sa:
Loftberg sa:
discomike sa:

Lustigt att du nämner det. Jag vet nämligen vad...
Dessa små krabater. I mängder. Stora som en mellanstor handflata. Hängde i klasar.

:O

Det har alltid varit GC på vänster sida (gröna pilen). Nu har de byggt nya bostäder och gjort om gångvägen upp till centrum.
Vad betyder de nya skyltarna, att den smala trottoaren blivit en cykelväg f.r.o.m skylten?
Undrar också varför man inte sätter skyltarna i rabatten eller närmare kanten. Lykstolparna längre ner på gatan har fått plats i rabatten.

Bilagor

• cykel.png
    cykel.png
    592.1 KB · Besök: 138
iddqd sa:

Svingeln borde få pris för sämsta möjliga planering. Det är imponerande att ha lyckats göra den kass för ALLA trafikslag (kanske inte för spårvagnarna iofs)!

- Utrymmet för bussarna är för smalt för att de ska kunna komma om ordentligt, vilket ofta leder till att en buss får vänta på framförvarande buss, trots att bussens egentliga hållplats, framför, är ledig. Lagom kul att tvingas vänta på bussen i 20-45 sekunder när man egentligen redan är framme på rätt hållplats (bara inte på exakt rätt "kaj"). Det hade varit bättre att göra Svingeln till en enda lång "kaj" som t ex Brunnsparken, Drottningtorget, Nordstan och många andra platser. Då kör först ankommande buss längst fram, sen fyller senare bussar på bakifrån. Maximalt utnyttjande av platsen, och snabb av- och pålastning av passagerare.

- Biltrafiken förbi får en konstig kombination av vanligt övergångsställe utan ljusreglering och sen några tiotals meter bort ett ljusreglerat övergångsställe, vilket skapar oreda och osäkerhet. Dessutom med dålig sikt mot korsande trafik (gångtrafikanter och cyklister) pga höga staket och busskurer. Vid köbildning blockeras dessutom lätt passagerna...

- Gångtrafikanter måste vänta på grönt vid ena änden av hållplatsområdet, och med tanke på stress till buss leder det till chansningar mellan långsamma bilar när det är röd gubbe. Alla övergångsställen borde ha varit vanliga, utan ljusreglering, för att prioritera gångtrafikanterna i stället för bilisterna.

- På den smala GC-banan mellan vägen och spåren är cykeldelen, som är markerad, asfalterad, medan den smala gångdelen är belagd med ojämn gatsten (och, som sagt, smal!), vilket uppmuntrar till, och inte sällan kräver, att man går ute i cykelbanan. Gatsten borde förbjudas i stadsmiljö!

- Cyklister möts av korsande trafik (bussar, bilar, gångtrafikanter och spårvagnar) från många olika håll, med dålig sikt och med dålig plats, plus tvära svängar (som dessutom är på punkter där många rör sig samtidigt). Och så påverkas utrymmet, som sagt, av det dåliga utrymmet för gångtrafiken som tvingar ut den i cykelbanan.

Men, med tanke på att det är PRAO:n från femte klass på Samskolan som planerat allt, så är det väl bra jobbat ändå.

Senast ändrad:
Oj. Dom ”glömde” varna för staket. Samt att göra en Umleitung. Man får tränga sig förbi på busshållplatsen.
Men skylten är i alla fall kvar.
4685CE79-AD83-4EEF-9DD2-F6F094ACBE31.jpeg

Tillbaka
Topp