Cykelbanornas hall of shame

ForesterGuy

Aktiv medlem
geologen sa:
ForesterGuy sa:
En massa koner mitt i vägen, och...
Det där är väl ändå rimligt med tanke på att det verkar vara stor risk för att det brister om man är för nära kanten. I stället för att stänga vägen helt markerar man ut faran och gör det möjligt att åtminstone passera.

Var är bilden tagen?
Det är svårt med ironi på nätet. ;-D
Falu kommun, enligt polarn som skickade bilden från en tidningsartikel.
https://www.dt.se/logga-in/delar-av...art-vad-som-hander-ligger-inte-i-vart-uppdrag

Jocke77

Aktiv medlem
ForesterGuy sa:
geologen sa:
ForesterGuy sa:
Det där är väl ändå rimligt med tanke på att det verkar vara stor risk för att det brister om man är för nära kanten. I stället för att stänga vägen helt markerar man ut faran och gör det möjligt att åtminstone passera.

Var är bilden tagen?
https://www.dt.se/logga-in/delar-av...art-vad-som-hander-ligger-inte-i-vart-uppdrag
Ja, det är utanför Falun mellan Hosjö och Danholn. Dock skulle jag inte kalla det cykelväg, snarare en gångväg i grus.

peranders

Medlem
H. sa:
Cykelbanan i Arninge är fixad!
Visst är det skönt!

Ibland lönar det sig att tjata. Jag blev faktiskt uppringd av Täby kontaktcenter (efter en kort mailkonversation) och personen var helt med på att det skulle lösas bättre och att betongen var tillfällig. Jag påtalade att andra bilhinder inte ser ut sådär, och skulle vi åtminstone kunna ställa dem på längden istället...osv, osv.

Det kommer nog upp en bom eller nåt så småningom, men det kan man leva med.

weldion

Aktiv medlem
Jocke77 sa:
ForesterGuy sa:
geologen sa:
ForesterGuy sa:

Var är bilden tagen?
Ja, det är utanför Falun mellan Hosjö och Danholn. Dock skulle jag inte kalla det cykelväg, snarare en gångväg i grus.
Var är det där då? Först är det ju gamla järnvägen från Pumpen mot Hosjöholmen och där går det ut på asfalten igen. Är det där någon grusstump vid Backa typ?

Alfakrull

Medlem
Träffade på denna godingen påväg till SBR #38. Kom alltså från hållet som bilden är tagen åt, från GC-bana till gräs bredvid motorled utan någon som helst förvarning (med en trappa upp åt sidan för gående)

Bilagor

argungu

Medlem
Senast ändrad:

Alfakrull

Medlem
argungu sa:
Alfakrull sa:
Träffade på denna godingen påväg till SBR #38. Kom alltså från hållet som bilden är tagen åt, från GC-bana till gräs bredvid motorled utan någon som helst förvarning (med en trappa upp åt sidan för gående)
Lidingövägen södergående vid Ropsten.

Google Street View har mycket lämpligt fångat en förvirrad cyklist på bilden:
https://www.google.se/maps/@59.3566...4!1s96w8YcYcWG5pKbwk5Ybn8A!2e0!7i13312!8i6656
Stämmer bra, riktigt illa när det till och med förevigats av Google...

GoranS

Aktiv medlem
Vad är problemet? Bara att svänga höger och applicera denna teknik

Skämt åsido var det där nästa komiskt i all sin idioti.

Elhojtok

Aktiv medlem
I sumpan har man gett sig fan på att inte hamna i den här tråden.
IMG_20190602_185152.jpg

IMG_20190602_191621.jpg

Bilderna gör inte vägmarkeringarna rättvisa, då det fanns många fler cyklar och pilar ditmålade utanför bilderna. En smula överarbetat kan jag tycka. ?

jesperC

Aktiv medlem
Elhojtok sa:
I sumpan har man gett sig fan på att inte hamna i den här tråden.
...
På andra sidan Sundbyberg, i ghettot, slösar de däremot inte med skyltning och markeringar.
Här är en bild som jag tog för något år sedan i samband med att någon tyckt att det var en bra ide med ett byggstängsel över halva vägen:
DmvmoSpWwAAcIDQ.jpg

De ska dock ha en eloge för att de, till slut, monterade dit reflexmarkeringar på betongklumparna (byggöverfarten, som de ursprungligen skulle skydda, finns inte längre kvar men klumparna har fortfarande en säkerhetshöjande funktion i och med att de håller ner hastigheten på cykelstråket).

//jesper

Jocke77

Aktiv medlem
weldion sa:
Jocke77 sa:
ForesterGuy sa:
geologen sa:
ForesterGuy sa:

Var är bilden tagen?
Var är det där då? Först är det ju gamla järnvägen från Pumpen mot Hosjöholmen och där går det ut på asfalten igen. Är det där någon grusstump vid Backa typ?
De byggde en "grusväg" från Hosjöholmen (som en fortsättning på g:a järnvägen) till Backa för några år sedan. Raset har skett några hundra meter innan fyrvägskorsningen vid Backa.

Lejon

Aktiv medlem
Kanske överspelat nu när Täby kommun ordnat det tidigare omtalade livsfarliga hindret som uppenbarligen fler än jag reagerat på.
Före och efter bilder, hindret satt alltså skymt och utan reflexer efter en kurva efter en nedförsbacke. Det var inte en bra utformning. Om man protesterar mot det vet jag inte hur man resonerar.
(Bild nr två är alltså tagen före ändringen och jag står ungefär där den nya asfaltsbeläggningen börjar, hindret står mitt över vägen och skymtar precis på min bild)

Bilagor

Senast ändrad:

staine

Aktiv medlem
Torsgatan ut mot Solnabron - jaså?

Nu var det lördag och inga bilar. Men annars då? Måste vara lätt skrämmande att behöva slänga sig ut i trafiken helt plötsligt. Eller är jag bara kinkig?

137FCAD6-6A2A-4CEB-9DC3-D14AE2B3F053.jpeg

WSMC

Aktiv medlem
staine sa:

Nu var det lördag och inga bilar. Men annars då? Måste vara lätt skrämmande att behöva slänga sig ut i trafiken helt plötsligt. Eller är jag bara kinkig?
Ca 20-30 meter bakom bilden är tagen finns en anvisning att använda vägbanan samt nylagd asfalt ut mot vägbanan.
I alla fall senast jag rullade där.
Det är utför och inga speciellt höga farter på bilarna, så jag tycker att det flyter på rätt bra.

staine

Aktiv medlem
WSMC sa:
staine sa:

Ca 20-30 meter bakom bilden är tagen finns en anvisning att använda vägbanan samt nylagd asfalt ut mot vägbanan.
Det är utför och inga speciellt höga farter på bilarna, så jag tycker att det flyter på rätt bra.
Det stod bara en kon där. Ingen skylt. Nu är jag inte överbegåvad så fattade inte alls att man skulle ut i gatan. (Dessutom fortsätter eländet en bra bit, ända bortom KS.)
Men aja, bra om de som cyklar där dagligen tycker det är ok.

WSMC

Aktiv medlem
staine sa:
WSMC sa:
staine sa:

Det stod bara en kon där. Ingen skylt. Nu är jag inte överbegåvad så fattade inte alls att man skulle ut i gatan. (Dessutom fortsätter eländet en bra bit, ända bortom KS.)
Men aja, bra om de som cyklar där dagligen tycker det är ok.
Man lär sig leva med eländet, kanske är en bättre beskrivning av hur jag upplever infrastrukturen just där...:)

GoranS

Aktiv medlem
Det där, fast i mindre och omvänd skala existerar på GC-banor runtomkring där jag bor. Man har en nersänkning precis där det är in/utfart till en villa varifrån det kör in/ut någon bil per dag.

Finns även på en del ställen där det inte ens finns något hus utan mest verkar vara någon förberedelse för någon i framtiden möjligen tillkommande ”väg”.

xyz-saft

Aktiv medlem
Det där, fast i mindre och omvänd skala existerar på GC-banor runtomkring där jag bor. Man har en nersänkning precis där det är in/utfart till en villa varifrån det kör in/ut någon bil per dag.

Finns även på en del ställen där det inte ens finns något hus utan mest verkar vara någon förberedelse för någon i framtiden möjligen tillkommande ”väg”.
Något liknande här också på ny och fin cykelbana med gott om plats att göra rätt. Nivåskillnad 10-20 cm mot körbanan bredvid. Vid varje sidoväg har man valt att skapa en ramp som är 10-20 cm lång istället för att förlänga den så att det blir en mjuk övergång. Väldigt konstigt...

jesperC

Aktiv medlem
Nu är den hatade plåtbron över Enköpingsvägen i Rissne borta.
Ersätts förhoppningsvis av någonting nytt om ett par tre år.
Själv saknar jag den redan.

//j

Screenshot_20200511-232212_Maps.jpg

Kanske synts i tråden innan. Cykelbanan mellan Lilla och Stora Essingen. Ca 20cm bred och går lite omväxlande i höjd med trottoaren eller vägbanan.

WSMC

Aktiv medlem
Uppfarten till Västerholmsbron är alltid ett spännande överlevnadsmoment när man kommer i pilens riktning på morgonen.

Västerbron?
Jag håller med, men tycker ändå att bilisterna är rätt duktiga på att lämna fri väg där.
Det gäller bara att få ögonkontakt och tacka när de stannar:)
Dock är det ett extra finger på bromsen när den passagen ska korsas.

izzianity

Medlem
Västerbron?
Jag håller med, men tycker ändå att bilisterna är rätt duktiga på att lämna fri väg där.
Det gäller bara att få ögonkontakt och tacka när de stannar:)
Dock är det ett extra finger på bromsen när den passagen ska korsas.
Haha - Liljeholmsbron! Men vad gäller egentligen för rödmarkeringen? Är det ett officiellt övergångsställe?

WSMC

Aktiv medlem
Haha - Liljeholmsbron! Men vad gäller egentligen för rödmarkeringen? Är det ett officiellt övergångsställe?
Vad gäller övergångsstället vid den röda pilen är jag inte helt säker, men någon annan kanske vet vad som gäller där.
Vågar nog ändå påstå att det är uppfarten till Västerbron och inte Liljeholmsbron dock:)

izzianity

Medlem
Vad gäller övergångsstället vid den röda pilen är jag inte helt säker, men någon annan kanske vet vad som gäller där.
Vågar nog ändå påstå att det är uppfarten till Västerbron och inte Liljeholmsbron dock:)
Haha, för helvete, jag skyller på semesterbrist. Höll på att mecka med ett screenshot för uppfarten till Liljeholmsbron först. Sorry. Där är övergångsstället jag menar, och platsar väl också i den här tråden.

Deus

Aktiv medlem
Haha, för helvete, jag skyller på semesterbrist. Höll på att mecka med ett screenshot för uppfarten till Liljeholmsbron först. Sorry. Där är övergångsstället jag menar, och platsar väl också i den här tråden.
Jag cyklar cykelbanan mellan liljeholmsbron ner mot tvärbanan och det är alltid en intressant upplevelse då många cyklister inte räknar med mötande trafik åt det hållet och gör vågade omkörningar. Men korsningen på bilden är minst sagt konfliktskapande...

izzianity

Medlem
Jag cyklar cykelbanan mellan liljeholmsbron ner mot tvärbanan och det är alltid en intressant upplevelse då många cyklister inte räknar med mötande trafik åt det hållet och gör vågade omkörningar. Men korsningen på bilden är minst sagt konfliktskapande...
Vägen övergår från dubbeltrafik till enkelriktad typ bakom hållplatsen ju, utan någon som helst förvarning. Why be suprised though...

MartinRF

Aktiv medlem
Uppfarten till Liljeholmsbron är alltid ett spännande överlevnadsmoment när man kommer i pilens riktning på morgonen.

För några år sedan kom jag med bil som lastbilen på bilden. Det var en sen, mörk, sensommarkväll. Den cyklist jag inte mejade ner räddades av att jag i sista stund såg hans svagt upplysta ansikte. Han tittade på sin 'smartphone' samtidigt som han for nedför Västerbrons östra sida. Inget lyse, inga reflexer, ingen hjälm, inget förstånd. Bara tur.

/Martin

Makten

Aktiv medlem
Vore det inte bättre om man gav fan i att gjuta in hala rör i cykelbanan från början? De fyller alltså ingen som helst funktion och sattes dit då banan byggdes, som nån slags "konst". Nån som tror att man nöjt sig med en varnande skylt om en vägbana byggdes felaktigt och med fara för bilisters säkerhet helt utan anledning?

20200721_161043.jpg

NLC

Aktiv medlem
Vore det inte bättre om man gav fan i att gjuta in hala rör i cykelbanan från början? De fyller alltså ingen som helst funktion och sattes dit då banan byggdes, som nån slags "konst". Nån som tror att man nöjt sig med en varnande skylt om en vägbana byggdes felaktigt och med fara för bilisters säkerhet helt utan anledning?
Hur menar du? Att man skulle bygga cykelinfra med syfte att göra det säkrare för cyklisterna istället för att inte "vara i vägen" för motoristerna? Med kurvradien och hinderfri bredd på den cykelbanan är väl rören bara grädde på moset ;-)

Berk

Aktiv medlem
Hur menar du? Att man skulle bygga cykelinfra med syfte att göra det säkrare för cyklisterna istället för att inte "vara i vägen" för motoristerna? Med kurvradien och hinderfri bredd på den cykelbanan är väl rören bara grädde på moset ;-)
Som i Nederländerna, kanske?
Har swemestered lite och har, tyvärr, sett att det är relativt bra i Stockholm.

GoranS

Aktiv medlem
Äh, de rören ligger ju vid sidan av banan i alla fall. I Nice hade de ungefär samma form på saker som separerade gångdelen och cykeldelen fast gjorda i glatt sten och människorna gick minst lika mycket i cykelfältet som på gångdelen så man var tvungen att byta mellan de två fälten, om man inte ledsnade och tog bilvägen istället. Bilden är inte en jättebra illustration av det, men man ser i alla fall lite av hur det såg ut i nederdelen av bilden.
PA160654.JPG

Pfaff

Aktiv medlem
Äh, de rören ligger ju vid sidan av banan i alla fall. I Nice hade de ungefär samma form på saker som separerade gångdelen och cykeldelen fast gjorda i glatt sten och människorna gick minst lika mycket i cykelfältet som på gångdelen så man var tvungen att byta mellan de två fälten, om man inte ledsnade och tog bilvägen istället. Bilden är inte en jättebra illustration av det, men man ser i alla fall lite av hur det såg ut i nederdelen av bilden.Visa bilaga 430994
Så här, menar du?
2AD05118-6DE2-4EBB-8AC7-5515302516E3.jpeg

Det gick ju alldeles utmärkt :-)

Makten

Aktiv medlem
Äh, de rören ligger ju vid sidan av banan i alla fall. I Nice hade de ungefär samma form på saker som separerade gångdelen och cykeldelen fast gjorda i glatt sten och människorna gick minst lika mycket i cykelfältet som på gångdelen så man var tvungen att byta mellan de två fälten, om man inte ledsnade och tog bilvägen istället. Bilden är inte en jättebra illustration av det, men man ser i alla fall lite av hur det såg ut i nederdelen av bilden.Visa bilaga 430994
Så många frågor! Varför är det cykelförbud på cykelbanan? Varför står det helt meningslösa stolpar i styrhöjd? Ska soptunnan stå mitt i cykelbanan?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer