Cykelbanornas hall of shame

fhloston

Aktiv medlem
Kanske är det inte klart för svenskor, men när man som Nederländare för första gången kommer till Sverige är det direkt klart att cykelbanor i Sverige är bara en formalitet: den måste finnas (inte överallt, här och där), men den behöver inte funka.

Jo, som fd pendlingscyklist är det solklart. Cykelbanan verkar vara något de ritar in som sista steg, där det eventuellt får plats.

(nåja, det finns några bra också)

Berk

Aktiv medlem
Jo, som fd pendlingscyklist är det solklart. Cykelbanan verkar vara något de ritar in som sista steg, där det eventuellt får plats.

(nåja, det finns några bra också)

Nu måste jag tänka om det finns några bra. De enda jag känner till kring Stockholm är nästan alla som går bredvid motorväg eller stora trafikled. Men dom är tråkiga att köra. I stan finns det några körfil som gick nyligen från bil till cykel. Dom är jättebra, men tyvärr för korta.

fhloston

Aktiv medlem
Nu måste jag tänka om det finns några bra. De enda jag känner till kring Stockholm är nästan alla som går bredvid motorväg eller stora trafikled. Men dom är tråkiga att köra. I stan finns det några körfil som gick nyligen från bil till cykel. Dom är jättebra, men tyvärr för korta.

Ja, det är sant att de flesta är tråkiga. 😢

Kanske behövs en hall of fame tråd för att lyfta fram bra cykelbanor...

Raemoe

Aktiv medlem
Godkänd cykelväg men förargligt underhåll. Varje höst sopas alla löv över till cykelbanan, och varje vår sopas allt grus dit också. Man tvingas in på gångvägen för att undvika lövhalka. Brukar ligga kvar i flera veckor.

Bilagor

• 2020-10-20 14.17.35.jpg
    2020-10-20 14.17.35.jpg
    1.5 MB · Besök: 62

weldion

Aktiv medlem
Godkänd cykelväg men förargligt underhåll. Varje höst sopas alla löv över till cykelbanan, och varje vår sopas allt grus dit också. Man tvingas in på gångvägen för att undvika lövhalka. Brukar ligga kvar i flera veckor.
Det är vid sådana tillfällen man köper sig en sopvals och drar allt ut i vägbanan.

GoranS

Aktiv medlem
Apropå den mellan Roslagstull och Universitetet: Stod inte en stolpe mitt i banan ganska snart efter en dold 90-graderskurva också i det fallet? Eller minns jag galet?

Berk

Aktiv medlem
Apropå den mellan Roslagstull och Universitetet: Stod inte en stolpe mitt i banan ganska snart efter en dold 90-graderskurva också i det fallet? Eller minns jag galet?

Det fanns en farligt 90-graderskurva när dom byggde däromkring. Minns också något om en stolpe som dök upp där i mitten och varningssaker snabbt efteråt.

ostrand

Aktiv medlem
Där inte bara stolpen problemet. Man kan inte har doppelriktad cykeltrafik på en så smal bana bredvid en mycket trafikerad gatan.
Nja, det är faktiskt cykelbana på andra sidan gatan också. Men det finns många andra riktigt dåliga cykelbane-lösningar i Eslöv. Många som slutar rätt ut i gatan, och en där man tvingas rakt ut i mötande trafik för att korsa gatan. Och just den ligger väldigt nära stans största låg- och mellanstadieskola och passeras dagligen av massor av skolbarn. Hur fan tänker man?

https://www.google.com/maps/@55.840...4!1sJfT7cUJb-_TyHmcby7kV8A!2e0!7i16384!8i8192

1623791254096.png

1623791374606.png

Berk

Aktiv medlem
Nja, det är faktiskt cykelbana på andra sidan gatan också.

Jag vet. Men fortfarande är det för spännande att köra den cykelbanan, det kan alltid hända att någon kommer runt hörnet.

EDIT: Tror att jag har bara cyklat där två gånger, har nästan alltid undvikt den.

Senast ändrad:

NLC

Aktiv medlem
Skrämmande många exempel på dåliga lösningar och det man spontant tänker är ”konstigt att en oskyddad grupp som ofta också har mindre erfarna trafikanter trots det får genomgående sämre förutsättningar än motoristerna både vad gäller framkomlighet, utrymme, sikt, och underhåll”. Det är lite för ofta man som cyklist klarar sig undan olyckor enbart på att trafikvolymen är tillräckligt låg.

NLC

Aktiv medlem
Kanske behövs en hall of fame tråd för att lyfta fram bra cykelbanor...

Den finns, men är av någon outgrundlig anledning väldigt mycket kortare

GoranS

Aktiv medlem
Nja, det är faktiskt cykelbana på andra sidan gatan också. Men det finns många andra riktigt dåliga cykelbane-lösningar i Eslöv. Många som slutar rätt ut i gatan, och en där man tvingas rakt ut i mötande trafik för att korsa gatan. Och just den ligger väldigt nära stans största låg- och mellanstadieskola och passeras dagligen av massor av skolbarn. Hur fan tänker man?

https://www.google.com/maps/@55.840...4!1sJfT7cUJb-_TyHmcby7kV8A!2e0!7i16384!8i8192

Visa bilaga 495840

Visa bilaga 495842
Tänker!? Hur tänkte du nu? Menar du att de som bygger cykelinfrastruktur ska tänka? Galet!

IM

Aktiv medlem
Jag tolkar det som att var och en, med en cykel, får nyttja fållorna efter eget kynne. Det är fint på något sätt, tycker jag.

Karin_P

Aktiv medlem
Jag tolkar det som att var och en, med en cykel, får nyttja fållorna efter eget kynne. Det är fint på något sätt, tycker jag.

"Sluta gnälla över halvmeterdjup snö och potthål stora som varggropar på väg till jobbet. Här har du en ruta, sätt dig där med din cykel och håll tyst."

SocialGimp

Aktiv medlem
Bilder från nära där jag bodde i Spanien för ngt år sedan (Mar Menor/La Manga). Nu kan ju faktiskt även en del trottoarer och t o m bilvägar se ut precis hur som helst dom med.

Överlag i Spanien (i varje fall runt Costa Blanca) tycker jag det finns ganska många o bra cykelbanor. Det känns i varje fall säkrare att cykla där.

1629975782952.png
1629975801590.png

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer