Cykelbanornas hall of shame

GoranS

Aktiv medlem
Dom behövde ju plats för soptunnor. Cykelbanan slutar där och börjar igen efter stolparna tolkar jag det som. Inget konstigt alls?
Angående cykelbanan som börjar och slutar är det nog helt korrekt. Har sett den konstruktionen tämligen frekvent i Frankrike, Spanien och Italien. Tolkningen är, gissar jag, något i stil med ”Se upp, nu kan det komma korsande trafik och du kan inte bara dundra på för då kan det smälla”. Åtminstone är det min tolkning numera.

Angående soptunnan så var det väl någon som såg en ledig plats och ställde den där. Såg senast häromdagen samma sak i Huddingetrakten, dvs en soptunna som stod helt galet långt ut i stället för att stå i kanten eller, om det nu funkar, på början av uppfarten till huset.

Stolparna är marigare. Konstverk? Rundningsstolpar för hundar som tränar agility? Hinder för att bilar inte ska parkera på cykelbanan? Grund för kommande hus som ska stå på pålar? ...

Senast ändrad:

xyz-saft

Aktiv medlem
Angående cykelbanan som börjar och slutar är det nog helt korrekt. Har sett den konstruktionen tämligen frekvent i Frankrike, Spanien och Italien. Tolkningen är, gissar jag, något i stil med ”Se upp, nu kan det komma korsande trafik och du kan inte bara dundra på för då kan det smälla”. Åtminstone är det min tolkning numera.

Angående soptunnan så var det väl någon som såg en ledig plats och ställde den där. Såg senast häromdagen samma sak i Hudfingetrakten, dvs en soptunna som stod helt galet långt ut i stället för att stå i kanten eller, om det nu funkar, på början av uppfarten till huset.

Stolparna är marigare. Konstverk? Rundningsstolpar för hundar som tränar agility? Hinder för att bilar inte ska parkera på cykelbanan? Grund för kommande hus som ska stå på pålar? ...
Stolparna kanske bara är en billig variant av lamp-kontroll för cyklisterna? Fuskar man med framlampa när det är mörkt ska det kännas?

ooms

Aktiv medlem
Ang soptunnor i Sverige (iaf vissa delar av landet) så kan det vara så enkelt att det var tömningsdag, då måste de ställas långt ut så att sopbilens arm/anordning som tömmer dem enkelt når dem. Syns direkt på vissa villagator när det är tömningsdag, fullt med soptunnor halvvägs ute i gatan. Är väl nån arbetsmiljö/effektiviseringsåtgärd. Missar man ställa ut den tillräckligt långt är man rökt, då blir den otömd.

GoranS

Aktiv medlem
Förhåller mig tveksam då det var en soptunna som, bokstavligen, stod mitt i GC-banan medan övriga stod ute i kanten av densamma. Har svårt att tro att alla andra skulle ha missat placeringen medan denna enda husägare gjort rätt.

Pfaff

Aktiv medlem
Ser ut att vara ”promenaden” och kravallstaketen får mig att misstänka att det kan vara avstängt för i annat fall skulle det vara cykling mot trafikriktningen. Skulle kunna vara Paris-Nice som har avslutningsetapp?!
Nja, det var avslutningen på nåt sorts triatlonspektakel som hölls i fjol.
Jag har fö fortfarande ett litet men efter att blivit touchad av en tricyklist som tyckte att det var OK att tävla utanför programmet på en GC-bana som den du visade. Inga soptunnor var involverade.

H.

Aktiv medlem
Nu har dom fixat cykelbanan vid arninge igen:
Visa bilaga 435828
Helt ok grind som viker sig om man skulle åka på den.

Visa bilaga 435829
I kurvan lite längre fram, jättetydlig utmärkning så att motorfordon inte råkar åka fel.
Täby kommun är bra på sånt här.

Visa bilaga 435830
Visst blir det fint!
Ska jag gå och knuffa den åt sidan innan jag åker hem från jobbet? Känns som den står bättre i gräset ute vid kanten till höger i bild...

staine

Aktiv medlem
På fiiina Strandvägen cyklar väl bara söndagsflanörer men ändå. Cb slutar abrupt mitt i en rondell. Till vänster är det spårvagnsspår som man kan åka ner i om man vill. Hur det öht är tänkt för fotgängare... hmm, passar kanske ev för söndagsflanörer då också?
68FD170E-FF5A-49A6-938D-554AFF706BD3.jpeg

Classe75

Medlem
Söderforsgatan, Uppsala. Borde inte reflexer och varningsskyltar sitta framför avspärrningen? Och så skylten..
Visa bilaga 444395
Den skyltningen/ avspärrningen hör hemma i kursmaterialet, för utmärkningsansvariga, under kapitlet "hur det absolut inte får se ut". Tänk mörker och regn = allvarligt skadad oskyddad trafikant. Tänker att den borde rendera i ganska kraftigt vite från väghållaren mot ansvarig entreprenör.

sih

Aktiv medlem
Den skyltningen/ avspärrningen hör hemma i kursmaterialet, för utmärkningsansvariga, under kapitlet "hur det absolut inte får se ut". Tänk mörker och regn = allvarligt skadad oskyddad trafikant. Tänker att den borde rendera i ganska kraftigt vite från väghållaren mot ansvarig entreprenör.
Ja, verkligen. Jag har felanmält. Kommunen har varit snabba att fixa förut när jag felanmält trafikfarliga saker.

peranders

Medlem
ÖstraBanvägenDanderyd.jpg

Den här platsar rätt högt på usla, cykelovänliga utformningar: Danderyd vid östra banvägen på gränsen till täby, här ska det inte cyklas! Vi cyklister är ju flexibla så de uberlånga, trånga grindarna som bara hindrar cyklister (de viker sig om man åker mot dem med bil) har vi tidigare cyklat förbi på sidan av grinden. Men det fick vi inte göra.

Tack för felanmälan.
Ditt ärende 2020KC23793; Betongklumpen på plats spärrar inte cykelvägen. Den spärrar av för att man inte ska avvika från cykelvägen.

Nu har jag även felanmält grinden, man är ju avtrubbad, så jag felanmälde betongen, eller jag var lite syrlig och bad dem att flytta stenen lite så att vi kom emellan där, vilket man gör precis men inte många cm marginal vilket funkar söderut då det är uppför, men inte nerför. Ni som cyklar här, hjälp gärna till om ni har lust :-) -> Felanmälan Danderyd

Pqz

Aktiv medlem
Söderforsgatan, Uppsala. Borde inte reflexer och varningsskyltar sitta framför avspärrningen? Och så skylten..
Visa bilaga 444395
Tyvärr väldigt vanligt, och särskilt farligt eftersom den typen av avspärrningar ofta dyker upp plötsligt och oannonserat.
En fördel med Corona är att det inte är några publika evenemang på Friends, för då travas det ut kravallstaket utan reflexer hejvilt...😡

Pqz

Aktiv medlem
Visa bilaga 445768
Den här platsar rätt högt på usla, cykelovänliga utformningar: Danderyd vid östra banvägen på gränsen till täby, här ska det inte cyklas! Vi cyklister är ju flexibla så de uberlånga, trånga grindarna som bara hindrar cyklister (de viker sig om man åker mot dem med bil) har vi tidigare cyklat förbi på sidan av grinden. Men det fick vi inte göra.

Tack för felanmälan.
Ditt ärende 2020KC23793; Betongklumpen på plats spärrar inte cykelvägen. Den spärrar av för att man inte ska avvika från cykelvägen.

Nu har jag även felanmält grinden, man är ju avtrubbad, så jag felanmälde betongen, eller jag var lite syrlig och bad dem att flytta stenen lite så att vi kom emellan där, vilket man gör precis men inte många cm marginal vilket funkar söderut då det är uppför, men inte nerför. Ni som cyklar här, hjälp gärna till om ni har lust :-) -> Felanmälan Danderyd
Framkomligheten är bättre väster om järnvägen, plus att man slipper bommarna vid Portvägen.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer