Äntligen en ny cykelmässa

Kommentar från "oijers" kommentarer:

"
Anonymous said...
Det kommer även starta en cykel/triathlonmässa i Helsingborg eller Malmö under 2012. Uppgjort för ett slag som ingen kommer gå segrande ur...?
"

Och det finns också en klassikermässa - http://klassikermassan.com/

Så nu har vi 4 mässor med cykel under hösten 2012.

När 25% av cykelföretagen är på varje mässa istället för 100% på en. Jag gissar att någon eller några mässor kommer vara rätt urvattnade när det kommer till utställare.

Öijer skrev:
-------------------------------------------------------
> När 25% av cykelföretagen är på varje mässa
> istället för 100% på en. Jag gissar att någon
> eller några mässor kommer vara rätt urvattnade
> när det kommer till utställare.

Nja, är det inte ganska naturligt att prio 1 kommer vara cykelmässan som samarbetar med SCF och kanske har någon CX-tävling samtidigt. Att tex Specialized skulle välja en Triatlon mässa i Helsingborg istället eller scott skulle välja sportmässa med simning känns knappast troligt, mest troliga är ju att Cykelmässan blir det stora cykelarrangemanget, att det sedan kommer lite mindre mässor med andra sporter inblandat är ju bara positivt för konsumenterna.

Under 2011 fanns det ju ingen cykelmässa och ingen cykelgala så det är väl inte så konstigt egentligen att SCF letat efter någon som vill arrangera detta..

Mr Cannondale - Du har fel - SCF är INTE MED. Någon skrev så på facebook men de också hade fel.

Jag fick följande från Thomas Rehn och Yvonne Mattsson i SCF styrelse idag.

--------------------------------------
SCF har ingen kontrakt
--------------------------------------

> mest troliga är ju att Cykelmässan blir det stora cykelarrangemanget,

Hmmm de flesta cykelföretag har redan bokat in sig i Elmia his Björn. Jag undrar.

> Under 2011 fanns det ju ingen cykelmässa och ingen cykelgala så det är väl inte så konstigt egentligen att SCF letat efter någon som vill arrangera detta..

Enligt uppgfift var det SCF som tackade nej till ett samarbete med Björn om en cykelgala 2011. Och även om det kallades för sportmässan så var det 80% cykel. Många företag säljer till fler än bara cyklister (t ex skidkläder/skidresor/orienteringskläder osv) och de tyckte det var bra med en sportmässa.

Jag har haft kontakt med Björn, Fredrik och SCF Styrelsen. I övrigt väljer jag att inte säger vad jag tycker om detta.

Senast ändrad:
rekrej skrev:
> Varför kan de inte sammarbeta?

De har försökt tidigare...

Personligen så längtar jag efter ännu en gång få gå på en mässa som är helt för cyklister med samverkan med klubbar, förbund, branschen, lobbyorganisationer, cykelmedia och cykelteam.

Jag gillade svenska cykeldagarna med cykelgalan och tankarna om ett gemensamt möte för alla i svensk cykelsport. Det känns fel om förbundet avstår samarbete. Sporten behöver detta för sitt självförtroende och sin marknadsföring.

Stockholm känns helt rätt om man vill få någon som helst uppmärksamhet från andra medier än http://cyclesport.se och http://www.kadens.se

Måsta vara underbart att ena dagen slänga ur sig nedan text för att nästa dag bestämma sig för att inte säga vad man tycker.....

Garry Jones
Bike what? What? Har Björn fått en konkurrent? Fy, jag orkar inte mer med alla turer. Klart att vi cyklister ska samlas kring Björn som har grundat och etablerat cykelmässan och cykelgalan i Sverige.

Tille skrev:
> rekrej skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Varför kan de inte sammarbeta?
>
> De har försökt tidigare...

Det är som en kräftskiva där alla ligger med alla.

Vadå samlas kring Björn??

Svenska Cykeldagarna finns inte längre. Den mässa som Björn ordnar är en allmän idrottsmässa för alla Riksidrottsförbundets anslutna idrott:

Saxat från följande artikel den 22:a november 2011 på http://www.cyclesport.se/?newsid=14922:
"Nu har den första upplagan av Svenska Sportmässan gått av stapeln. 5.500 besökare kom till Elmia i Jönköping för att se vad de drygt 120 utställarna visade upp. Nu lyfter arrangören mässan ännu ett steg och bjuder in samtliga riksidrottsförbund till mässan som hålls i slutet av oktober 2012."

Mr Cannondale: Jag valde att låta mina kommentar står kvar på Facebook. Då visste jag inte det var Fredrik Jansson. Det fick jag reda på senare. Hade jag känt till att det var Fredrik hade jag inte skrivit det jag skrev.

Då jag fick reda på att det var Fredrik insåg jag att jag ska hålla mig till fakta och ta kontakt med alla part. Det hör till saken att Fredrik och Björn träffades och inledd sitt dåvarande samarbete pga mitt initiativt.

För övrigt även om Björn bjuder in andra idrotter så kan det vara så att det är fortfarande cykel som är störst i Elmia. Missuppfattningen om att SCF ska samarbete med Fredriks är olyckligt. Bra att Rehn skrev tillbaka till mig.

Jag återkommer bara för att korrigera eventuella faktafel.

Johan A skrev:
> Jag vill ha en mässa för icketävlande
> prylgalningar...

är det inte det internet är?

Johan A skrev:
> Inte om man vill klämma och känna..

Det är väl generellt problemet med nöjen på nätet...

per_cyklist1977 skrev:
> Personligen så längtar jag efter ännu en gång
> få gå på en mässa som är helt för cyklister
> med samverkan med klubbar, förbund, branschen,
> lobbyorganisationer, cykelmedia och cykelteam.
>
> Jag gillade svenska cykeldagarna med cykelgalan
> och tankarna om ett gemensamt möte för alla i
> svensk cykelsport. Det känns fel om förbundet
> avstår samarbete. Sporten behöver detta för
> sitt självförtroende och sin marknadsföring.
>
> Stockholm känns helt rätt om man vill få någon
> som helst uppmärksamhet från andra medier än
> http://cyclesport.se och http://www.kadens.se

Håller med. Gillade med Svenska Cykeldagarna, speciellt eftersom jag bodde i Huskvarna då :) Men går ju flyg till Stockholm så de är inte fel de heller :D

Tillbaka
Topp