Cykelförbud på Bogesund!

bjork52

Ny medlem
Cykelförbud på Bogesund!
Jag sitter här med en kall klump i magen.

Hörde idag att den sedan länge planerade reservatsbildningen av Bogesundslandet i Vaxholm hade blivit av.

Gick in på Länsstyrelsen hemsida och tittade i beslutsunderlaget och läste i det under ordningsföreskrifterna att det är förbjudet att cykla i terrängen och på markerade vandringsleder och ridstigar.

http://www.lansstyrelsen.se/stockho...det-2013-10-01-beslut-lattare-med-bilagor.pdf

Se sidan 4, C9.

Då huvuddelen av de cykelbara stigarna på Bogesund är just markerade vandringsleder så innebär det i praktiken att det blir svårt att få till någon vettig runda där.

I inledningen av dokumentet (sidan 2) under "syftet med reservatet" så nämns att "stora möjligheter för ett mångsidigt friluftsliv" och under en punkt "anordningar såsom leder, cykelvägar.."

Det hela är lite underligt då det på flera ställen friluftslivet hålls fram som viktigt och på ett ställe bedöms inte slitagfrågan från besökrna som ett problem då de främst håller sig till de markerade lederna eller befintliga stigar.

Detta är en katastrof för mig som bor i Vaxholm och nästan enbart cyklar på Bogesund.

Jag har för avsikt att överklaga det här och undrar om det är någon som har något tips i största allmänhet.

Cykelförbud på Bogesund!
Jag har inga tips mer än att prata med Oxr. Han har koll sån där kommunikation med icke-cyklister.

Det vore verkligen skittrist för det är ju jättefin cykling och på lagom avstånd(bor i vallentuna).

Edit: Det viktigaste att kolla är väl på vilka grunder de vill förbjuda cykling och ta det därifrån. Skapa någon form av namninsamling kanske, för att visa att det är många cyklister som använder sig av stigsystemet på ön för rekreation.

Senast ändrad:
Cykelförbud på Bogesund!
Vad du än tycker om det som beslutats, bibehåll lugnet. Var saklig, visa respekt för deras intentioner och kom med konkreta förslag

"Syftet med reservatet ska vara att bevara och vårda ett område av stor betydelse för
friluftslivet och naturvården. Området har också ett stort värde för kulturmiljövården.
Reservatets stora möjligheter för ett mångsidigt friluftsliv ska tillvaratas
samtidigt som de höga värdena hos naturmiljön och kulturmiljölandskapet bibehålls
och utvecklas."

Påtala gärna det orimliga att ovanstående syfte helt förfelas i och med att man förbjuder cyklister helt och hållet. Det är en sak att cykla utanför markerade stigar men något helt annat att cykla längs en stig som både promenerande pensionärer, löpare kanske rent av med hund (i koppel då givetvis) och ryttare har tillträde till. Insekter, djur, fåglar och växter störs lika lite, eller mycket av detta.

Lycka till! Håll oss gärna informerade då det här skulle kunna bli verklighet även för andra i framtiden...

Cykelförbud på Bogesund!
Tack, ja det är främst det argumentet jag hade tänkt trycka på. Det orimliga i att man vill ha ett mångsidigt friluftsliv och då sedan undantar en stor del nyttjare.

Jag såg även på Taby mtb:s forum att någon (tomashu?) hade ställt frågan om vad som är terräng. Då man inte får cykla i terrängen eller på markerade stigar, får man då cykla på de andra stigarna eller räknas det som terräng?

Jag har hittat att i trafiklagen är terräng allt som inte är väg.

Cykelförbud på Bogesund!
Det känns lite tunt att som enskild privatperson komma med ett överklagande, det hade varit skönt om det fanns någon organisation eller förening som också kunde driva frågan.

Cykelförbud på Bogesund!
Inte alls bra. Från att ha varit med de som tycker att cykel sliter på stigarna så blir jag numer upprörd över okunskapen att det inte är någon skillnad mot vandrare som trampar "sönder" stigarna och gör det lerigt. Dvs. man borde inte få vandra på stigarna om man vill att de ska vara fina (och såklart kommer att växa igen). Jag var på en stugvärdskurs för STF nyligen där man känner av stämningarna eller skepsisen mot MTB i naturen, främst av äldre. De flesta har inga större argument utan det är mer som SD-anhängare som "känner" att det är fel med invandrare utan att ha något mer konkret att komma med. Tyvärr så är det enda folk ser av 50 spår av kängor och *en* cykel det mönstrade spåret i leran ur en pöl. Väldigt, väldigt tråkigt. Känns som att "nån" måste göra något här.

http://www.lansstyrelsen.se/stockho...det-2013-10-01-beslut-lattare-med-bilagor.pdf

På sista sidan står det att info om överklagan ska postas i bl.a. DN den 16/10 2013. Sedan har man bara tre veckor på sig att överklaga beslutet. BRÅTTOM!

***Länsstyrelsen måste ha fått din skrivelse inom tre veckor från den dag beslutet kungjorts i ortstidning*), annars kan ditt överklagande inte tas upp.***

Vad kan vi göra?

Cykelförbud på Bogesund!
Är det någon som har tillgång eller länkar till någon undersökning om markslitage för cykling (som då är till cyklingens fördel) så kan det kanske vara bra att ha.

Cykelförbud på Bogesund!
Jag kommer troligen inte att dra i detta men begärde just lite förtydligande om varför cykel/MTB helt verkar exkluderas ur området. Skickade detta till inml@ab.lst.se (LÄnsstyrelsen Stockholm). Känns som att det är rätt bråttom att agera. Överklagande måste in senast 6:e november som det verkar. Det kan nog vara bra om fler ställer sina frågor till dem så de förstår att det idag finns ett intresse av att kunna komma ut i naturen på andra sätt än "bara" vandring.

=======================

Hej,

Jag tog alldeles nyss del av beslutet om Bogesundslandets naturreservat, se länk nedan, och ser till min stora förvåning att i princip ingen cykling i terräng eller på stigar är tillåten inom naturreservatet. Jag är själv både vandrare, jägare, fiskare och MTB-cyklist och har läst mycket om (miss)uppfattningen att mountainbikecykling sliter mer på stigarna än t.ex. vandrare. Med dagens låga lufttryck och stor luftkammare i däcken gör man oftast inget synligt avtryck alls till skillnad från vandrare med kängor.

Jag kommer troligen själv eller med underskrift att inkomma med överklagande mot cykelförbudet men skulle vilja veta motiveringen till att cykling nu inte tillåts på de markerade vandringslederna. Jag har själv både vandrat, tältat och cyklat på Bogesund och det har gått väldigt bra att samsas med både vandrare, cyklister och hundfolk. Jag stannar alltid och hälsar och har inte råkat ut för några sura miner eller liknande. Som upplyst stigcyklist finns det många begrepp som ”don’t widen the trail”, dvs. bredda inte stigarna genom att runda hindar och pölar och att visa väldigt stor hänsyn till människor, djur och natur.

Se sid 4 för de skrivelser jag reagerat på:

”Utöver föreskrifter och förbud i lagar och andra författningar är det för allmänheten förbjudet att
9. cykla i terrängen och på markerade vandringsleder och markerade ridstigar,”

Övrigt:
På sidan två står att ”Syftet med reservatet ska vara att bevara och vårda ett område av stor betydelse för
friluftslivet och naturvården” och att ” Syftet ska uppnås genom att: friluftslivet i första hand utvecklas genom enklare anordningar såsom leder, cykelvägar, parkeringsplatser, eldplatser och badplatser”.
Vad menas med cykelvägar? I dagsläget finns i princip bara väg, skogsväg, ridväg/stig och vandringsled. Jag förstår inte riktigt var mountainbike som växt mycket som rekreation och sport ska passa in i detta naturreservat eller är tanken att företeelsen helt ska exkluderas tillgång till området?

Senast ändrad:
Cykelförbud på Bogesund!
Ett tips: http://www.skrivunder.com/

Fixa och du har en namnunderskrift i varje fall

bjork52 skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag sitter här med en kall klump i magen.
>
> Hörde idag att den sedan länge planerade
> reservatsbildningen av Bogesundslandet i Vaxholm
> hade blivit av.
>
> Gick in på Länsstyrelsen hemsida och tittade i
> beslutsunderlaget och läste i det under
> ordningsföreskrifterna att det är förbjudet att
> cykla i terrängen och på markerade
> vandringsleder och ridstigar.
>
> http://www.lansstyrelsen.se/stockholm/SiteCollecti
> onDocuments/Sv/nyheter/2013/bogesundslandet-2013-1
> 0-01-beslut-lattare-med-bilagor.pdf
>
> Se sidan 4, C9.
>
> Då huvuddelen av de cykelbara stigarna på
> Bogesund är just markerade vandringsleder så
> innebär det i praktiken att det blir svårt att
> få till någon vettig runda där.
>
> I inledningen av dokumentet (sidan 2) under
> "syftet med reservatet" så nämns att "stora
> möjligheter för ett mångsidigt friluftsliv" och
> under en punkt "anordningar såsom leder,
> cykelvägar.."
>
> Det hela är lite underligt då det på flera
> ställen friluftslivet hålls fram som viktigt och
> på ett ställe bedöms inte slitagfrågan från
> besökrna som ett problem då de främst håller
> sig till de markerade lederna eller befintliga
> stigar.
>
> Detta är en katastrof för mig som bor i Vaxholm
> och nästan enbart cyklar på Bogesund.
>
> Jag har för avsikt att överklaga det här och
> undrar om det är någon som har något tips i
> största allmänhet.

Cykelförbud på Bogesund!
nikasp skrev:
> Inte alls bra. Från att ha varit med de som
> tycker att cykel sliter på stigarna så blir jag
> numer upprörd över okunskapen att det inte är
> någon skillnad mot vandrare som trampar "sönder"
> stigarna och gör det lerigt.

OT: Men hur är det med dubbdäck under barmarkssäsongen? Sliter det mer eller mindre än vandrarkängor?

OnT: Fy vad tråkigt! Hoppas att det går att organisera ett sansat överklagande. Föreningar har väl, som sagt, en viss tyngd i sådana här situationer? Kontakta Mtb Täby samt övriga Stockholmsklubbar!

Cykelförbud på Bogesund!
Jag skickade ett mail till MTB Täby och kollade om de känner till detta. Jag såg deras barn/ungdomsläger på STF-gården i maj när jag var där och cyklade.

Cykelförbud på Bogesund!
Ibland undrar man om regler är till för att brytas !? Varför denna jakt på cyklister i skogen ? Vi förstör inte mer, vi för inte oväsen.
Är less på dessa obegripliga avstängningar mitt ute i skogen.

Jag rullar på. Sätt mig i fängelse om jag är en sådan förbrytare !

Cykelförbud på Bogesund!
Suck vad trött man blir vi får inte cykla på vägar vi får inte cykla i skogen, vi får cykla på cykelbana men max 16km/h va fan är det som händer ?

Cykelförbud på Bogesund!
Jag är chockad, med magklump och muntorrhet också. Detta är verkligen mycket illa. Det är ju så fint och härligt att MTB:a i Bogesundsskogarna. Fina stigar (bitvis för svåra för mig, men då får man ju träning och blir stark av att bära på sin MTB!) och intressant natur! Jag hade tänkt bege mig dit ut litet senare i höst, och så kommer detta! Usch!
Jag vill gärna skriva på om protestlista kommer.

Cykelförbud på Bogesund!
Tjena!
Detta är inget som kommit till vår kännedom tidigare. Konstigt kan man tycka då vi bedriver både ungdoms och seniorverksamhet på Bogesund. Självklart kommer vi i styrelsen skriva ihop något om detta. Vi vill ju gärna som klubb göra rätt, och inte bryta mot föreskrifterna, men det blir svårt att bedriva verksamhet om man inte får utnyttja stigar, skog och mark. Troligen lägger vi även upp en protestlista på vårt forum.
Vi får se vad som händer med detta!
Tack för infon.
M v h Andreas Derblom
Styrelsen MTB Täby

Cykelförbud på Bogesund!
Jag har börjat att snickra på en överklagan och om jag inte hittar någon som är bättre lämpad eller med lite mer tyngd än mig så skickar jag in den.

Ska i så fall jaga underskrifter på lämpligt sätt men tänkte ha ett utkast klart innan jag startar någon namnlista.

Om någon förening t ex. Täby Mtb också driver frågan är det bra men jag tror att det är bra om det kommer in åsikter från de oorganiserade nöjescyklisterna som idkar friluftsliv med cykel också.

edit. Såg ditt inlägg nu Andreas. Jättebra att ni tar tag i det här också.

Senast ändrad:
Cykelförbud på Bogesund!
Man får väl skicka in ett överklagande var om man har lust? Rätta mig om jag har fel. En sak vore nog bra om ett Vaxholmsgäng gick ihop och skrev ett överklagande. Så det svider lite för kommunen att införa ett förbud också. Kommuner brukar ju gärna vilja vara mån om sina invånare.

Stalle

Cykelförbud på Bogesund!
Om det redan är beslutat och klart finns det tyvärr inget att göra. Då är det bara att hoppas på att föreskriften ska revideras någon gång i framtiden.

Allt man kan göra är att önska kommunen lycka till med att följa upp efterlevnaden av regeln.

Överklaga går inte. Cyklister är inte sakägare. Den saken är tydligt klarlagd från tidigare reservatsbildningar.

Cykelförbud på Bogesund!
Vad trist. Jag cyklar sällan därute men har goda vänner som ofta gör det. Stigarna från Kyrksjön längs sydsidan bort mot Karlsudd är finfina. Hoppas verkligen att ni lyckas mota Olle i grind.

Cykelförbud på Bogesund!
Många gamla nazzar där ute. Antar att banjospelarna i kommunen där hatar cyklister. Se till att rösta in friskt blod vid nästa val är vad jag tänker....

Cykelförbud på Bogesund!
Hej oxr, kommer jag ihåg rätt att du var med och drog igång NICK som jag är glad över att ha (bor hundratal meter bort bara)? Är du helt säker på det där med sakägare? Är det så illa att invånare som inte äger mark inte har något att komma med?

Jag läser att man på ca 14 ställen nämner att det är viktigt att bevara och vårda området som är av "stor betydelse för friluftslivet" o.dyl. Jag blir väldigt störd av att man sitter fast i gamla banor och medvetet verkar exkludera cykel från detta.

"Syftet med reservatet
Syftet med reservatet ska vara att bevara och vårda ett område av stor betydelse för friluftslivet och naturvården. Området har också ett stort värde för kulturmiljövården. Reservatets stora möjligheter för ett mångsidigt friluftsliv ska tillvaratas samtidigt som de höga värdena hos naturmiljön och kulturmiljölandskapet bibehålls och utvecklas"

Angående sakägare:
"Länsstyrelsen har i enlighet med 24, 25 och 26 §§ förordningen om områdesskydd m.m. skickat förslaget till naturreservat på remiss till berörda sakägare och myndigheter. Förslaget till beslut och skötselplan var på remiss från maj till augusti 2008. Tjugosju svar inkom, varav tjugo har varit grund för smärre eller större ändringar i reservatsdokumenten. Ingen remissinstans har avstyrkt förslaget. Mest omfattande ändring har varit avgränsningen av N-områden (strikt skyddad skog), där arealerna har utökats och delvis ändrats.

Slutförande
Efter den bearbetning av beslut och skötselplan som följde av remissynpunkterna har samråd hållits med de sakägare som berörts av ändringarna: Statens fastighetsverk, Vaxholms kommun, Naturvårdsverket, Skogsstyrelsen och Riksantikvarieämbetet. Dessa sakägare har tillstyrkt de reviderade dokumenten inför beslutet."

oxr skrev:
> Om det redan är beslutat och klart finns det
> tyvärr inget att göra. Då är det bara att
> hoppas på att föreskriften ska revideras någon
> gång i framtiden.
>
> Allt man kan göra är att önska kommunen lycka
> till med att följa upp efterlevnaden av regeln.
> Överklaga går inte. Cyklister är inte
> sakägare. Den saken är tydligt klarlagd från
> tidigare reservatsbildningar.

Cykelförbud på Bogesund!
Så man måste vara "sakägare" för att kunna överklaga, det räcker inte med att man är medborgare?

Jag vet att du har skrivit en del om såna här ärenden och sökte lite hastigt efter det idag. Du har inte lust att länka till det?

Om vi inte får någon ändring så får vi börja talibancykla och ducka för stigpoliserna.

Väldigt tråkigt för de relativt få gånger som man träffar någon ickecyklist i skogen så har det hittills nästan alltid varit trevligt (tror faktiskt att det bara är en enda gång som någon mumlat något om förbud osv.) men när folk är medvetna om att det är ett reservat så utgår nog många ifrån att det cykelförbud och kliver i rollen som polis.

Cykelförbud på Bogesund!
Jag tror att de lite slentrianmässigt har kastat in cykelförbudet utan någon egentlig grund eller orsak bara för att någon råkade komma på det typ:

- du Olle, ska vi ha cykelförbud där på Bogesund.
- öh, har inte tänkt på det, reservat skulle det bli va? Ja, vi kör väl på förbud.

Eller så har de en bild av att mountainbikecyklister är ett gäng sextonåriga, omotoriserade motorcrossförare som sladdar fram diken och skrämmer både djur och svampplockare.

Som jag tidigare skrivit så nämner de själva i dokumentet Skötselplan, bilaga 5, att de bedömer att risken för att besökare ska orsaka något större slitage som liten då besökarna kanaliseras till befintliga stigar och leder.

Cykelförbud på Bogesund!
nikasp skrev:
> Hej oxr, kommer jag ihåg rätt att du var med och
> drog igång NICK som jag är glad över att ha
> (bor hundratal meter bort bara)?

ja

> Är du helt
> säker på det där med sakägare?

Ja

> Är det så
> illa att invånare som inte äger mark inte har
> något att komma med?

Ja

> Jag läser att man på ca 14 ställen nämner att
> det är viktigt att bevara och vårda området som
> är av "stor betydelse för friluftslivet" o.dyl.
> Jag blir väldigt störd av att man sitter fast i
> gamla banor och medvetet verkar exkludera cykel
> från detta.

Det man möjligen kan överklaga är att göra ett så kallat kommunalbesvär enligt Kommunallagen. Då begär man en prövning om kommunen har laglig rätt att fatta ett visst beslut. Det kan vara en väg att gå. I miljöbalken finns en möjlighet för kommunen att införa föreskrifter kring vad allmänheten har att iaktta i ett naturreservat, om det behövs för att uppfylla syftet med naturreservatet. Däremot ska kommunen förstås inte göra större inskränkningar än vad som är nödvändigt. Om det inte finns någon motivering i beslutsunderlaget till varför detta förbud behövs kanske det kan vara värt att göra ett kommunalbesvär och få svar på om kommunen har laglig rätt att fatta ett sådant beslut.

För att kunna göra ett kommunalbesvär måste man vara folkbokförd i den kommun där beslutet fattas.

Cykelförbud på Bogesund!
Det är väl bara att cykla ändå. Vad skulle dom göra ifall dom ser en? Tror knappt att polisen ödslar massa folk på att jaga svettocyklister i skogarna.

Cykelförbud på Bogesund!
Om man skall säga ngt om bogesund så är det väl att motorcyklarna förstör karma. Ljudnivå. Otrygghet. Allmän olustkänsla.

Tuffare kläder än oss och därmed får de skjutsa snyggare tjejer också.
Kolla Rosenhill, det är knappast slingerbultencyklisterna som har groupies där.

Cykelförbud på Bogesund!
Om ett år är det val. Försten kränkt vinner. Försök få till en cyklistärkränktartikel i lokaltidningen, där cyklisterna får tolkningsföreträdet. Vill inte Vaxholms kommun att de rena och ej förstörande cyklisterna skall få ta del av den fantastiska miljön som kommunen är så känd för?

Ingen politiker kan vinna en känsloargumentation med sunt förnuft och rationella åsikter.

Cykelförbud på Bogesund!
Jag var en av de ganska snälla hojåkarna där men sålde för några år sedan. Slutade köra den säsongen när vi hjälpte till vid en dödsolycka. En kille i en mötande grupp klarade inte en kurva och körde in i ett träd. Jag parkerade, tog av hjälm och bromsade bilar. Fick tre mer eller mindre utskällningar av bilister, ingen visste hur det gått men vi visste att det var illa, och jag fick på mig hela MC-kollektivets skuld. Oväntat och ruskigt olustigt. Tror inte stigcyklister har i närheten så dåligt rykte men en del verkar kolla lite snett på oss och tror att vi bryter mot förbud. Tyvärr.

Fliken skrev:
> Om man skall säga ngt om bogesund så är det
> väl att motorcyklarna förstör karma. Ljudnivå.
> Otrygghet. Allmän olustkänsla.
>
> Tuffare kläder än oss och därmed får de
> skjutsa snyggare tjejer också.
> Kolla Rosenhill, det är knappast
> slingerbultencyklisterna som har groupies där.

Cykelförbud på Bogesund!
Lösningenär att se cykelförbud ungefär som en hastighetsgräns.
Får man köra i 80 på Essingeleden? Nej.
Gör folk det ändå?

Får man cykla i reservatet?
...?

Cykelförbud på Bogesund!
oxr skrev
>
> Det man möjligen kan överklaga är att göra ett
> så kallat kommunalbesvär enligt Kommunallagen.
> Då begär man en prövning om kommunen har laglig
> rätt att fatta ett visst beslut. Det kan vara en
> väg att gå. I miljöbalken finns en möjlighet
> för kommunen att införa föreskrifter kring vad
> allmänheten har att iaktta i ett naturreservat,
> om det behövs för att uppfylla syftet med
> naturreservatet. Däremot ska kommunen förstås
> inte göra större inskränkningar än vad som är
> nödvändigt. Om det inte finns någon motivering
> i beslutsunderlaget till varför detta förbud
> behövs kanske det kan vara värt att göra ett
> kommunalbesvär och få svar på om kommunen har
> laglig rätt att fatta ett sådant beslut.
>
> För att kunna göra ett kommunalbesvär måste
> man vara folkbokförd i den kommun där beslutet
> fattas.

I det hör fallet är det inte kommunen som har fattat några beslut utan det är väl länsstyrelsen.

Jag tror att det kanske ändå är genom kommunen man ska gå i det här fallet om man som icke sakägare kan överklaga.

Om jag kan få kommunen att tycka att cykelförbudet är fel så kanske den har större möjlighet att påverka länsstyrelsen än vad jag har.

Vaxholm är en liten kommun så det är nog inte omöjligt att komma någon vart den vägen.

Cykelförbud på Bogesund!
Vi kan ju be Ingemar Stenmark yttra sig i lokaltidningen, han har ju setts cykla mtb därute. Tyngre röst är nog svår att hitta.. "Dä ä int lätt å förklar för en som int begrip"

Cykelförbud på Bogesund!
oxr skrev:
> Säker på att det är Länsstyrelsen? Lst
> fastslår kommunala beslut i reservatsfrågor.

Sidan ett i det dokumentet som jag länkar till i mitt första inlägg "...beslutar Länsstyrelsen att förklara det området... som naturreservat. "

Jag har ögnat igenom hela dokumentet och läst noggrant vissa delar. Har nig inte sett kommunen nämnd som någon beslutsfattare någonstans. Det kan kanske ha att göra med att det är staten mark.

Cykelförbud på Bogesund!
Jag blir så trött.

Överallt i dokumenten så nämns friluftslivet som något positivt. I skötselplanen står det att till och med att reservatets Främsta syfte är att tillgodose friluftslivet.

Antar att skogscykling inte är en del av friluftslivet som de vill främja. Det kan också vara så att våra kamrater inom friluftslivet såsom vandrare och ryttare har uttalat sig negativt om cykling och på så sätt fått till förbudet.

Då slitage från cyklar på redan misshandlade ridstigar borde vara en ickefråga och förbudet inte gäller stigar som inte är markerade vandringsleder så är knappast markslitaget huvudanledningen till förbudet utan det känns som man har velat ha bort oss från just "sina" stigar.

Hästgårdarna är sannolikt remissinstanser och någon skogsmulleorganisation har säkert fått uttala sig.

Var finns förståelsen och acceptansen för att alla inte uppleva natur och idka friluftsliv på samma sätt som just dem?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp