Officiell Planet X / On-One tråd

Detta gäller alltså Planet X så kallade kundservice... Trimate har redan gjort över förväntan i frågan då de erbjöd sig att undersöka om de kunde leverera från sitt lager... Så ingen skugga över Trimate...

Jaha, mer mailkonversation med dem... För varje anledning de framför till varför de inte kan ändra leveransadress till en som funkar - istälelt för den som de inte kommer kunna leverera till eftersom de dragit ut så på tiden - som man avfärdar genom att erbjuda en lösning på deras problem så hittar de på en ny anledning... Känns ganska uppenbart att de inte är det minsta intresserade av att ens försöka lösa problemen man skapar...

En fråga till Trimate: Skulle det vara genomförbart att be dem skicka till er och lösa leverans från er sedan? Jag är så innerligt trött på Planet X nu, fattar inte hur man kan ha en så inkompetent kundtjänst...

e120guru sa:
Jaha, mer mailkonversation med dem... För varje anledning de framför till varför de inte kan ändra leveransadress till en som funkar - istälelt för den som de inte kommer kunna leverera till eftersom de dragit ut så på tiden - som man avfärdar genom att erbjuda en lösning på deras problem så hittar de på en ny anledning... Känns ganska uppenbart att de inte är det minsta intresserade av att ens försöka lösa problemen man skapar...

En fråga till Trimate: Skulle det vara genomförbart att be dem skicka till er och lösa leverans från er sedan? Jag är så innerligt trött på Planet X nu, fattar inte hur man kan ha en så inkompetent kundtjänst...

Yes, we will try and help you if we can! Please email me the order reference and we'll see if we can get it shipped to us on our next order.

Tack.

Nick.

Som lite mer motpol så har alla mina beställningar från planet X /On One gått smärtfritt. Även en kam(p)rat som just beställde en cx tror jag klarade sig utan rabalder. Men de verkar ju lite svajiga.

O andra sidan är det inte säkert att de i kundtjänst faktiskt kan få tag i den information som behövs även om de anstränger sig. Det kan mkt väl vara skit högre upp i leden som gör att frågorna aldrig får svar. Jag har varit med om liknande från andra företag. Det hjälper oftast föga att vara otrevlig mot de supporten, även om man blir upprörd.

Jag misstänker att det är ungefär det här som händer när man har en tillverkare som vill vara så billiga som möjligt och därför anlitar fabriker som är lite si och så och fraktföretag som också är lite si och så, samt jobbar med små lagervolymer för att sitta på stora kostnader.

Jag brukar se till att alltid vara saklig och aldrig otrevlig när jag kommunicerar med leverantörer, däremot drar jag mig inte för att vara rak och ärlig...

I Planet X fall är standardsvaret att "våra rutiner är..." trots att deras rutiner uppenbarligen inte funkat alls sedan ordertillfället... Det finns alltid någon som har möjlighet att få fram informationen som behövs, om man som kundtjänstmedarbetare engagerar sig och vill lösa problemet - då kan man eskalera frågan till någon som kan utkräva svar från andra avdelningar... I det här fallet är ju inte fraktbolag och fabriken inblandade, utan bara helt avsaknad av engagemang från Planet X sida...

Nu har Trimate engagerat sig ingen, creds till dem, eftersom Planet X vägrar uppdatera leveransadress från en address de inte längre kommer kunna leverera till. Så har de nu bett att få cykeln levererad till sig istället, så att jag sedan kan få den därifrån.

Nick: Thanks, I spoke to Luke about it and he included your contact at Planet X... Thanks for the help so far, hopefully it will get sorted....

/Michael

Vernersson sa:
Pga en brand i företagets lokaler i USA finns INGA uppgifter kvar ang detta bultkit och därför kan de inte tillhandahålla vare sig bultar eller måtten på dessa så att jag kan låta tillverka dessa lokalt.
1. Jag litar inte på att detta stämmer, jag är fullkomligt övertygad om att uppgifterna finns men man orkar inte leta fram dom.
2. Om jag har fel ang 1 så är det ett rent under att man ens lyckas överleva öht på marknaden med en så pass sårbar organisation.
Att det brunnit i Oakridge är väl inget att tvivla på - det är et faktum.
Att man inte har samma uppgifter på massa olika ställen samtidigt är väl lika självklart.
Men vissa har ju alltid problem med det andra klarar galant.

emmer sa:
Vernersson sa:
Pga en brand i företagets lokaler i USA finns INGA uppgifter kvar ang detta bultkit och därför kan de inte tillhandahålla vare sig bultar eller måtten på dessa så att jag kan låta tillverka dessa lokalt.
1. Jag litar inte på att detta stämmer, jag är fullkomligt övertygad om att uppgifterna finns men man orkar inte leta fram dom.
2. Om jag har fel ang 1 så är det ett rent under att man ens lyckas överleva öht på marknaden med en så pass sårbar organisation.
Att man inte har samma uppgifter på massa olika ställen samtidigt är väl lika självklart.

Kanske uttryckte mig klantigt, det är inte branden jag tvivlar på. Det jag har tvivel kring är att man enbart har dessa uppgifter på ett ställe och att dessa verkligen har försvunnit i branden.
I min värld (och i merparten av all affärsdrivande verksamheter) är information samma sak som värde.
Information säkras på så vis att man inte står på bar backe vid tex en brand.

Vernersson sa:
emmer sa:
Vernersson sa:
I min värld (och i merparten av all affärsdrivande verksamheter) är information samma sak som värde.
Säkerligen så här oxå. Men det är Oakridge som har hand om back-up och när det inte ens går ringa dit så är det inte lätt att sitta i London och svara till någon som uttrycker sig klantigt :-)

emmer sa:
Vernersson sa:
emmer sa:
Vernersson sa:
Säkerligen så här oxå. Men det är Oakridge som har hand om back-up och när det inte ens går ringa dit så är det inte lätt att sitta i London och svara till någon som uttrycker sig klantigt :-)

Har man backupen on site är det företagsvarianten av Darwin Award kandidatur.

Lite stingslig ikväll? ;)

emmer sa:
Vernersson sa:
emmer sa:
Vernersson sa:

Fasen alltså, du verkar ha stenkoll på hur planet-x är uppbyggt. Hur kommer detta sig?

Förhoppningsvis håller mitt ärende på att lösa sig nu iaf... Blev idag kontaktad av en person som är ett snäpp högre i hierarkien än den person jag tidigare har haft kontakt med... Han började med att be om ursäkt för strulet, redde ut en del bakgrund om vad det var som hade hänt rent logistiskt, erbjöd en vettig lösning, samt rimlig mängd kompensation för strulet....

Bara hoppas att det blir rätt nu...

marr sa:
emmer sa:
Vernersson sa:
emmer sa:
Vernersson sa:
Fasen alltså, du verkar ha stenkoll på hur planet-x är uppbyggt. Hur kommer detta sig?
Det är väl ingen hemlighet att On-OneUK On-OneUS, PlanetX, TitusUS m.fl. hör ihop?
Sen att kalla de stenkoll är ju som att förvånas över att Statoil och CircleK hör ihop på något sätt :-)

emmer sa:
marr sa:
emmer sa:
Vernersson sa:
emmer sa:
Vernersson sa:
Det är väl ingen hemlighet att On-OneUK On-OneUS, PlanetX, TitusUS m.fl. hör ihop?
Sen att kalla de stenkoll är ju som att förvånas över att Statoil och CircleK hör ihop på något sätt :-)

Du verkade mer utge dig att ha koll på hur deras interna support fungerar. Det tyckte jag var intressant. Men så var alltså inte fallet :(

Jag beställde en Planet X Pro Carbon direkt från UK för 2 veckor sedan.

Trodde först att jag skulle få ett byggdatum efter 48 timmar men efter att jag mailat och frågat "hur det gick" fick jag veta att de saknade några delar till cykeln som skulle komma in väldigt snart. När det hade gått en vecka från order så mailade jag igen för att höra hur det gick. Då berättade de att vevpartiet var restat, men om jag ville kunde jag få byta ut det mot ett annat, vilket jag gjorde då det passade mig bättre.

Då ändrades statusen först till "Ready to be picked" för att snabbt övergå till "In picking". Nu har ordern legat i "In picking" sedan i torsdags och jag har idag mailat och bett om senaste lägesrapport. Återstår och se om den blir byggd denna vecka, och/eller om jag måste få ett "bygg-datum-mail" först innan det händer något mer. Ingen aning.

Inte för att jag är extremt stressad men ovissheten i ordergången är såklart lite frustrerande.

Så dök den då tillslut upp från Planet X i England.
Pro Carbon med SRAM Force 22 och Team Vision-hjul med mera godis. :)

IMG_4161_edit_2048px.jpg

IMG_4170_edit_2048px.jpg

IMG_4164_edit_2048.jpg

Rotor sa:
Så dök den då tillslut upp från Planet X i England.
Pro Carbon med SRAM Force 22 och Team Vision-hjul med mera godis. :)

Då man själv kikar på ny hoj blev man ju sjukt sugen på en sån här både estetiskt, ekonomiskt och komponentmässigt.
Riktigt snygg tycker jag och prylarna som sitter på är ju inget fel på. Sen kolfiber ram på det med. Vilken av Pro Carbon modellerna köpte du? Är det denna som nu är i gult utförande? http://www.planetx.co.uk/i/q/CBPXSLPFOR22TO/planet-x-pro-carbon-sram-force-11-road-bike-tour-edition

Jaha. Komforträser med minst shimano 105 eller srams motsvarande, kolram och prisvärt. Tips?

Lite kluven Ang storlek då jag ser stack och reachmåttet. Verkar behöva gå upp i 60 istället för 58.
Längd 189 ben längd 89.

Känner att jag tidigare har tillfört lite negativa vibbar ang Planet X.

Så idag tänkte jag kasta in några positiva istället.
För 6 veckor sedan vurpade jag illa på hojen (inte en från Planet X) ;) och det hela slutade med en fraktur i vänster överarm.

Idag tog jag första "riktiga" cykelturen efter krashen, 25km XC på min Titus Carbon Rockstar köpt just från Planet X.
Det gick inte fort och självförtroendet var inte högt bland stenar & rötter men f-n så befriande det kändes! :-D

DSC_0393-COLLAGE_small.jpg

Senast ändrad:
Vernersson sa:
Känner att jag tidigare har tillfört lite negativa vibbar ang Planet X.

Så idag tänkte jag kasta in några positiva istället.
För 6 veckor sedan vurpade jag illa på hojen (inte en från Planet X) ;) och det hela slutade med en fraktur i vänster överarm.

Idag tog jag första "riktiga" cykelturen efter krashen, 25km XC på min Titus Carbon Rockstar köpt just från Planet X.
Det gick inte fort och självförtroendet var inte högt bland stenar & rötter men f-n så befriande det kändes! :-D

Så jävla skönt att du är påväg tillbaka. Har ju en liten liten kulle jag vill visa dig här hemma :)

Har kikat en del Planet X Pro Carbon hojen nu och är väldigt nära att klicka på beställningknappen. Men står lite i valet och kvalet om Ultegra eller Force gruppen? Vad skulle ni välja? Båda är väll ganska likvärdiga, men Force både väger lite mindre och kostar även mindre. Men sen är det tillgängligheten här i Sverige av Sram. Fast det spelar kanske mindre roll då man nästan alltid beställer på nätet ändå när man ska ha något nytt.

Så... Då äntligen en del strul under försommaren (och nu senare efter att jag varit bortrest på semester och inte kunnat ta emot försändelser) så dök idag cykeln upp... Nu väntar jag bara på paketet med pedalerna också...

image.jpeg

Ett par frågor:
Kan man få en On One Bish Bash Bosh eller London road med flare på styret?
Hur är skillnaden i geometrin mellan Bish Bash Bosh och London road?
Kan man montera stänkskärmar o pakethållare på ovan nämnda hojar?

Tack!

Det är fan inte klokt.

22dagar efter order! Då kommer trimate/planet-x på att ramjäveln inte finns i lager?
Då har de ändå påstått minst två gånger att ramen är påväg till både dem och mig.
Intrycket blir ganska, hmmm, oseriöst?

Har beställt vid två olika tillfällen direkt från Planet X. Bägge gångerna har det jag beställt funnits i lager, men det har som snabbast tagit två veckor och flertalet mail och telefonsamtal innan det kommit fram. Då har jag bägge gångerna betalt lite extra för att det ska gå lite snabbare och gå att tracka försändelsen, men vad har det hjälpt.
Synd då de har mycket prisvärda saker och jag var väldigt sugen på att köpa ett en ny landsvägsram, men efter min senaste erfarenhet nu så kommer jag aldrig mer beställa från Planet X. Möjligtvis från Trimate om de har det jag söker i sitt eget lager. Men om de är beroende på att beställa hem det från Planet X lager ser jag mig garanterat efter annat.

Önskemål: Parkwood SRAM X5 med 27+ hjul. Den 27+ som nu finns har 1x11 GX1, vilket både fördyrar och inte ger de låga växlar som ett 2x10 system har. Det skulle vara väldigt trevligt att kunna köpa en för mig både billigare och bättre 27+ cykel.

Prisskillnaden mellan en Parkwood GX1 och X5 är 3650 kr, drar man av det på de 13449 en 27+ GX1 kostar blir det 9799 kr, vilket hade varit smått löjligt prisvärt och ett toppenval för väldigt många.

Upprepar det jag tidigare skrivit...
On-One är inavlade brittmongon, jag kommer aaaaaaaaaaaaaaaaaaaldrig i hela mitt liv någonsin ever no way handla av dem igen....
Så jävla inkompetenta och sinneslöa.
Fan vilken unken support!

Klavikel sa:
On-One är inavlade brittmongon, jag kommer aaaaaaaaaaaaaaaaaaaldrig i hela mitt liv någonsin ever no way handla av dem igen....

+42

Fick ju äntligen hem min cykel i början av den här veckan - men tidigare i våras/somras när jag mailade med dem höll jag ju på å tokflippa några gånger.... Inte direkt sjukt imponerad av deras logistik och kundtjänst - MEN jag fick iaf vettig kompensation för strulet...

marr sa:
Klavikel sa:

+42

+43

Jag har hela våren scannat av efter en ny cross, och länge hade jag "bestämt" mig för en Pickenflick.
Men efter att ha mejlat en hel del med dom i lite olika frågor (och när jag läste dom svar jag fick) så blev jag riktigt tveksam.
Detta tillsammans med det jag läst i den här tråden och andra trådar på andra forum gjorde att jag till slut tog en annan hoj.

Ingen skugga på Trimate dock, dom verkar reko.

Hojen beställde jag i och för sig från den där andra Brittiska webb-butiken med tvivelaktigt rykte, och jag har inte fått hojen ännu ;-)

marr sa:
Det är fan inte klokt.

22dagar efter order! Då kommer trimate/planet-x på att ramjäveln inte finns i lager?
Då har de ändå påstått minst två gånger att ramen är påväg till både dem och mig.
Intrycket blir ganska, hmmm, oseriöst?

Fyfan va värdelöst, farsan var sugen på lite grövre hoj så tipsade honom om codeine, nu blir det dock något annat.

Luthman Photography sa:
Som lite mer motpol så har alla mina beställningar från planet X /On One gått smärtfritt. Även en kam(p)rat som just beställde en cx tror jag klarade sig utan rabalder. Men de verkar ju lite svajiga.

O andra sidan är det inte säkert att de i kundtjänst faktiskt kan få tag i den information som behövs även om de anstränger sig. Det kan mkt väl vara skit högre upp i leden som gör att frågorna aldrig får svar. Jag har varit med om liknande från andra företag. Det hjälper oftast föga att vara otrevlig mot de supporten, även om man blir upprörd.

Jag misstänker att det är ungefär det här som händer när man har en tillverkare som vill vara så billiga som möjligt och därför anlitar fabriker som är lite si och så och fraktföretag som också är lite si och så, samt jobbar med små lagervolymer för att sitta på stora kostnader.

"Men de verkar ju lite svajiga. " Det där kan vara den största underdrift jag läst på Internet någonsin. Tack för underhållningen!

Och nej, jag har fortfarande inte fått den sadeln som utlovades för ett par år sedan.

I en tid där banköverföringar inte tar mer än en dag.

Så vill jag VÄLDIGT gärna ha mina pengar nu Trimate!!

Tillbaka
Topp