Bigmollos Derosa-tråd. Vilken Brooks, Swift eller Professional?

bigmollo

Aktiv medlem
Nu kan jag inte hålla mig längre. Jag känner att jag verkligen måste ha en Brooks sadel. Ända sedan jag testade Boes sadel så har jag suktat efter genuint läder mot mina skinkor. Men frågan är, ska jag köpa en Swift med titan och skit, eller ska jag köpa en Professional? Jag tänkte ha den på en mullig räser för långa turer. Swiften är ju hyffsat lätt och så men är den lika bekväm och mullig som Proffen?

Swift.
42_1_b.JPG

Professional.
1f_1_b.JPG

Snälla bullen vad ska jag göra?
/Johan

Senast ändrad:
Testa hos G:a stans cykel eller ta den som e snuggast?

Annars finns det festliga artiklar om hur man konverterar honungsfärgad B17 till Swift-look'a'like.
Om du vill va en snål-mollo. ;)

Det lutar åt Swiften. Cal, jag vill inte vara en snål-Mollo. ;o)
Men vad är egentligen skillnaden? Är Swiften lika bekväm?
/J

Jag får sova på saken. Swiften kostar dubbelt så mycket. Men då får man titan rejls. Och man ska ha titan nära häcken har jag hört..
/J

Vilken sadel du än väljer, ta den honungsfärgade/ljusbruna om du vill få en "antikbrun" färg. Den upplaga som redan är mörkbrun (antikbrun enligt deras färgsschema) blir nästan svart när man fettat in den. En säljare på ebay fick förklara för hugade spekulanter att sadeln faktiskt var mörkbrun (infettad) och inte svart som en del trodde.

Sedan, en icke omskuren Swift väger runt 366 gram... inget för den som jagar vikt. New Swallow ti väger "bara" 337 gram men då får man betala nästan en tusenlapp utöver Swiftpriset, om du får tag i ett exemplar.

Jag känner ingen komfortskillnad mellan dom som nya (vilket är en lite meningslös tidsram för att jämföra med en Brooks, man har dom ju för livet liksom). Proffesional känns som den formas snabbare. Men Swiften är rejält mycket lättare.

Mollo! Ha i åtanke att det är en viss inkörnings period på brooks sadlarna. De känns glatta och jäkligt hårda i början. Dock sätter de sig efter rövva efter en stunds intensivt gnidande. Sadeln blir då utformad efter förarens ändalyckt. Min swift känns perfekt för mig sen jag kört in den medans jag hört testförare som uttryckt en oerhörd frustration över den stenhårda och obekväma sadeln......

Trevligt val måste tilläggas!

Frid!

Mollo:

Kom du över DeRosan? För jag antar att det är ett sånt projekt som sadeln ska sitta på...

Jag tänkte ha den på pendlarhojen för att köra in den under vintern Sen letar jag efter en snygg retroräser. Har spanat in en De Rosa på Ebay. Men de brukar bli så jäfla dyra.
/J

Amatör skrev:
-------------------------------------------------------
> Mollo:
>
> Kom du över DeRosan? För jag antar att det är ett
> sånt projekt som sadeln ska sitta på...

Nej den skenade iväg totalt. Slutade på 1400 dolares! Lunch idag?
/J

Synd på DeRosan...

Mollo:
Tyvärr är jag så poppis att jag redan har en lunchdate och en till i reserv. Jag hajar ingenting, stod det nåt om "okänd lottomiljonär i Enskede" på löpet i morse?

Nästa vecka?

För att hålla inlägget någorlunda cykelorienterat kan jag meddela att min nya ram ligger hos Schenker i Spånga och körs ut på måndag....

Sådär nu är man en stolt ägare av en Brooks Professional. Jag sladdade in på Gamlastans cykel. (mullig butik) Och de hade bara en svart Swift. Jag hade ju spetsat in mig på en lusbrun. Den här väger några gram mer, så nu har jag nåt att skylla på iaf.. Nu ska det gnidas läder!
/Johan

Menar du att ljusbrun väger mindre än svart? ;-)
Snacka om vikt freak, he he

Du kommer inte bli missnöjd tror jag.

Vad kostade den där?

> Nu ska det gnidas läder!

Ämen förfan mollo. Skärpning! Det finns kids här på forumet.

Både jag och rumpan är nöjda efter dagens omgång. Sadeln ser jävligt malplacerad ut på min vidriga scott montana.
I´m rich biatch!!

Den måste ju köras in Kaijan. Sen ska den sitta på en svinmullig räser. Men den har jag inte köpt än. :) Jag har alltså vintern på mig att mysa till sadeln.
Jag kan PM:a lite bilder på Scotten Kaijan. Du verkar gilla den.. ;o)
/J

Nu har du skaffat dig en snyygg Brooks, men vill ändå säga att det vore väldigt cool med en fjädrrat Brooks, de är ju ändå så tunga och retro så varför inte gå hela linan ut?

Har några Swift som jag verkligen gillar. Tar längre tid att köra in än Professionalen men det tjockare lädret lär hålla längre. Tyvärr är de svarta allihop och när dom blir äldre har de en förmåga att färga av sig på ljusa plagg. Speciellt efter när hojen stått i sommarsolen och kokat ett tag. Så smöj inte in dem för ofta då djurfettet i Proffiden som löser upp lite av färgen i lädret.

Sheldon har en bra guide om man har svårt att bestämma sig: http://sheldonbrown.com/harris/saddles.html

Är man händig kan man både spara vikt och få en bekvämare sadel gemom att skära bort lite av lädret:
http://www.wallbike.com/content/butchering.html
http://www.fixedgeargallery.com/articles/brooks.htm

Hörde att importören Hallman(numera Shimano) kommer att ha Brooks i sitt sortiment. Lär då även då ta in deras andra produkter som tex. ulltröjor:
http://www.wallbike.com/brooks/brooksjersey.html

patterson.jpg

Jaha då har man skaffat en cykel till sadeln också. Det blev en De Rosa från 1985. En mullig liten stålfröken. Budade hem den från Ebay tidigt som fan imorse. Bilder kommer om några veckor.
/Johan som skenar loss på Ebay. :)

Honky Dory skrev:

> Är man händig kan man både spara vikt och få en
> bekvämare sadel gemom att skära bort lite av
> lädret:
Är du tokig, med ett sånt kilopris skär man inte bort ett gram om det inte går att sniffa!

> Hörde att importören Hallman(numera Shimano)
> kommer att ha Brooks i sitt sortiment. Lär då även
> då ta in deras andra produkter som tex.
> ulltröjor:

Hörde att Hallmans lägger ner hela sitt lager och bara kommer att ha ett säljkontor. Schenker kommer att ta över lagerhållningen, så gå hellre till Dr Spoke och beställ en ulltröja med Brooksloggan...

Här kommer lite bilder.
e6_1.JPG

cb_1.JPG

9b_1.JPG

1e_1.JPG

0a_1.JPG

f5_1.JPG

Det var Shimano ultegra på den. Jag får se hur länge växlarna sitter kvar. Den ska iaf ta mig runt Vättern i sommar. Sen kanske Paris-Brest-Paris om den sköter sig..
/J

Snyggt Mollo!

Brooks sadeln kommer sitta som en smäck på den där.
Klart du ska ta bort de där konstiga växlarna, den blir bättre utan!

Snyggt.

Den där kommer bli suverän som fixed. :)

Ungefär hur mycket fick du ge?

Man ska inte köpa grejer på nätet när man druckit vin. Jag vet inte årtal eller rör. Men 650 dollars gick den på. Ingen aning vad dollars ligger i just nu. Sen lär det väl kosta en förmögenhet att få hem den.. Men en De Rosa är alltid en De Rosa. Jag var på gång med en svinmullig SCIC långärmad ulltröja också men hoppade av på 165 dollars. Ebay is da shit!!
Har inte sagt nåt till tjejen än. ;o)
/J

Det kan vara värt att kika på ebay i Tyskland också. Ofta är europeiska cykelfabrikat dyra i USA och vice versa.

<http://cgi.ebay.de/Rennrad-de-Rosa_W0QQitemZ5246381131QQcategoryZ9194QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem>

Markus, märker att dina kontaketer inte är de samma som mina. Varenda hålighet i långtradare från forna västblocket lär nämligen vara fullpackade med brooks sadlar, tröjer och sadelväskor! Tullen har bara set början på dena våg av retro-prylar.
Även polisen på plattan har svårt att skaffa sig en bild över det ökande missbruket då de har slöa gamla P3:or med Exel-program som inte snackar med varandra.
Boe, hörde att de även att snart slår till mot en lädersadel sniffande kvart vid hornstull!
Kanske vi skulle ändra mötes plats för morgondagens lädersniffarresa? ;D

Senast redigerad av en moderator:
Handla på rödtjut verkar grumt! Satan så smutt hojjpa du har kirrat.. 650 zloty eller 650 dollares spelar ju inte så stor roll när du har den där mellan benen.

Kaijan skrev:
> Paris-Brest-Paris???!!!
> Du är galen?

Det finns en masterplan Kaijan, och du är välkommen att ta del av den :)
PBP 2007 is da sheit man!

/Jonas

JLarsson skrev:
> Kaijan skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Paris-Brest-Paris???!!!
> > Du är galen?
>
> Det finns en masterplan Kaijan, och du är
> välkommen att ta del av den :)
> PBP 2007 is da sheit man!
>
> /Jonas
>
>
> ----------------------------------
> Tydligen kan man ha för många cyklar.

Aldrig!!!
Jag är ännu för ung=)

PBP har aldrig lockat mig.
Inte ens VR är jag sugen på.
Men ska nog köra nästa år för att kunna svara ja på frågan som alltid dyker upp när man säger att man cyklar=)

Kaijan skrev:

> Aldrig!!!
> Jag är ännu för ung=)

Fast du kanske ska börja med Vätternrundan först ;) Se nu för f.n till att fixa starttid 0400 med hofvet så kör vi!

JLarsson skrev:
> Kaijan skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Aldrig!!!
> > Jag är ännu för ung=)
>
> Fast du kanske ska börja med Vätternrundan först
> ;) Se nu för f.n till att fixa starttid 0400 med
> hofvet så kör vi!
>
>
>
>
> ----------------------------------
> Tydligen kan man ha för många cyklar.

Det blir att köpa på Blocket för min del.Mina pengar kommer att hamna i Fidels kassa innan Januari=(

Kaijan skrev:

> Det blir att köpa på Blocket för min del.Mina
> pengar kommer att hamna i Fidels kassa innan
> Januari=(

Det är bara att vara kall isf... jag köpte min vätternstart några veckor före loppet för 900 spänn. Det kommer att droppa av folk från hofvetstarterna...

Honky Dory skrev:
> Markus, märker att dina kontaketer inte är de
> samma som mina. Varenda hålighet i långtradare
> från forna västblocket lär nämligen vara
> fullpackade med brooks sadlar, tröjer och
> sadelväskor! Tullen har bara set början på dena
> våg av retro-prylar.
Honky: Ledsen om jag måste göra dig besviken, men tullen finns inte längre och östblocket ingår i samma ekonomi som oss numera. Och att Hallmans lägger ner lagret är från väldigt trovärdig källa, det är tyvärr inget skämt!

Larsson och Mollo: Om ni ska vara med i PBP får ni nog skaffa mera skägg, jag har hört att det är ett krav.

Kaijan: Ja, du måste tyvärr köra det där clownloppet för att få tyst på omgivningen. Men en gång borde räcka.

Kaijan skrev:
> PBP har aldrig lockat mig.
Inte mig heller. Tidigare. Men nu blir det lång-långa lopp för mig och mollo.

> Inte ens VR är jag sugen på.
> Men ska nog köra nästa år för att kunna svara ja
> på frågan som alltid dyker upp när man säger att
> man cyklar=)
Jag körde VR av exakt den anledningen. Sen gick nåt snett...

Tillbaka
Topp