Bigmollos Derosa-tråd. Vilken Brooks, Swift eller Professional?

tillbaka till brooks sadeln,
jag är på jakt efter en ny sadel till min räser, jag har ju ingen tuff retrocykel utan en ny. Jag har kollat på fizik arione, men en svart brooks kanske kunde vara något, pinsamt att ha en brun på en ny cykel, men jag vill ju ha den för att den ska vara skön. visserligen skall bigmollo cykla VR på den, men är den lämpad för racercyklar över lag?

Ni som har en, vad säger ni?

Jag har på min Trek en Selle Italia Flite gel flow. Den har öppning i mitten, men jag undrar om det egentligen är det bästa... den är nämligen perfekt i bredd för mina sittknölar. Precis som den svarta Brooks professional jag har på retroräsern. Dock är min sadel på mtb:n för smal (SLR XC), men man jobbar ju mycket mer ur sadeln på en mtb så det gör ju egentligen inget.

Skjut tillbaka arslet och vila på sittknölarna. Funkar det? Topp! Annars - skit i den och prova en annan.

Edit: Johan, du är välkommen att prova min Professional, men jag tror kanske du vill ha en swift på en modern räser...

Senast redigerad av en moderator:
Markus F skrev:
-------------------------------------------------------
> Honky: Ledsen om jag måste göra dig besviken, men
> tullen finns inte längre och östblocket ingår i
> samma ekonomi som oss numera. Och att Hallmans
> lägger ner lagret är från väldigt trovärdig källa,
> det är tyvärr inget skämt!

Måste missat nåt här! Vad har en ev. nedläggning av Shimanos (fd. Hallmans) lager i Uppsala med dem som distributör av Brooks och Selle Italia(som numera är ett företag) sadlar, tröjor mm?
Självklart skulle jag köpa av Phil (om det nu var så att jag skulle handla några Brooks prylar...)! Shimano säljer trots allt inte dirrekt till kunden ;)
Ses i morgon!
Go´natt!

Honky Dory skrev:

> Måste missat nåt här! Vad har en ev. nedläggning
> av Shimanos (fd. Hallmans) lager i Uppsala med dem
> som distributör av Brooks och Selle Italia(som
> numera är ett företag) sadlar, tröjor mm?
Även om Hallmans inte var världens bästa företag tidigare, och att lösningen med stora lager i småländer år passé, så innebar det ju ändå att om Hallmans hade ett eget lager att dom kunde ha någon kunskap om sina produkter.. och att dom som jobbade på lagret visste vad det var för produkter dom jobbade med.

Vad händer om lagret hamnar hos Schenker?

Holy shit! Frakten kostar 375 dolares! Mamma varför kan jag inte hålla fingrarna i styr när jag druckit vin?
/J

Det måste gå att skicka billigare, runt 100 dollar brukar det kosta att skicka en ram med typ FedEx..

USPS Air Mail Parcel Post var överlägset billigast för att skicka ram från USA till Schweiz. "Vanligt" paket med samma företag var ännu billigare (fast då tar transporten uppåt 4-5 veckor).

Hos USPS kan du själv kolla priserna för att skicka paket, bara knacka in mått och vikt på lådan på webben och ut ploppar ett pris.

jomper skrev:
> Hos USPS kan du själv kolla priserna för att
> skicka paket, bara knacka in mått och vikt på
> lådan på webben och ut ploppar ett pris.

Får man rabatt om man skickar Trekcyklar av årsmodell <= 2004?

Aj caramba! Det är alltid bäst att komma överens om fraktkostander innan man bjuder hem prylar.

Hoppas lådvinet va gott. ;)

bigmollo skrev:
> Lådvin är alltid gott, men det är sista gången jag
> köper cyklar på fyllen...
> /J

aldrig mer köpa hojar?

Men kolla upp ett fraktalternativ från avsändarens delstat hem till dig. Sedan skickar
du den informationen till säljaren. Du kan ju iaf. försöka föra en diskussion med säljaren
och påpeka att hans frakt är dyr.

Det är många på ebay som vill tjäna en hacka på frakten. Svårt att kontrollera vad frakten har kostat säljaren.

bigmollo skrev:
> Lådvin är alltid gott, men det är sista gången jag
> köper cyklar på fyllen...
> /J

....så sa du säkert om lådvinet oxå ;)

Ringde och snackade med Fedex. De ville ha 4000 spänn för ett snabbpaket. Och 3000 för ett segopaket. Shit asså ingår hotell och frukost då? Nu hoppas jag att cykeljäveln är skön att hoja på iaf.
/J

Men som nån föreslog tidigare... US Postal Service? (USPS)? För 4000 spänn får du ju för f*n en 40-fots container över atlanten ;)

USPS Parsel post och Global express är långsamma, pålitliga och billiga(re). Ca $100-$130 borde det gå på för en cykel runt 10kg. Lite kinkigt med dimentionenra iofs. Dock kan du ju inte kräva av säljaren att han skall skicka med posten. Budföretagen hämtar oftast hos säljaren och han kanske bor på prärien eller något och inte vill släpa sig till posten. Som någon sa ovan, fråga innan nästa gång.

//Erik

Sådär nu har grisen i säcken kommit. Otvättad och repig var första intrycket. Efter tvätt, puts och lite pillande så ser den ganska skaplig ut. Fortfarande repig dock. Men denär riktigt mullig att hoja på. Till min förvåning satt det ett fult trippelvevparti på den. Lillklingan skall skruvas bort och grävas ner så fort jag köpte en borttagare. Bilder kommer när jag har lindat om styret.
/J

Så här ser hojen ut. Jag ska byta styrlindan till en vit och däcken blir nya.

pbpic642466.jpg

/J

Snugg!

Men du får nog byta hjulen till ett par med klassisk ekring för att den skall bli riktigt vacker.

Senast redigerad av en moderator:
Jag är nog benägen att hålla med Viktor. De där rymdhjulen ser inte så retro ut.
Väldigt fin annars! (om man tänker bort den där antennen vid bakhjulet alltså)
Brooksen blev ju hur smutt som helst, såklart.

Bra grundmaterial.
Nya hjul, nya däck, ny styrstam, dubbelklinga fram (om du inte ska köra fixed/ss alltså), ramväxlar, nya bromshandtag, rundare styre, snugg linda så kommer det där bli hur porrigt som helst!

JLarsson skrev:
> Är det Rolf-hjul?

Japp.

Amen sweet Mollo!

Tur att de va lite grejjer att fixa med så du slipper bli rastlös. Andra hjul å lite små detaljer så blir det ju übersweet.

Grattis. :)

Det blir ett mulligt vinterprojekt. Planen är klar. Jag måste köpa en ram till. Och de grejerna som ska bytas förståss.
Tänkte ta en sväng förbi Frankfurt vid 14 - 14.30 idag. Nån annan förrutom JLarsson kommer?

Har en kollega som av någon anledning har en svinfin Brookssadel på fönsterbrädan hemma hos sig. Hon sa att den ingick i huset när de köpte det. Ska försöka övertala henne att skänka den till mig.:)

Kneecap skrev:
> Tjena!
>
> Hur gick det, fick Linda reda på vad De Rosan
> kostade eller?

Nä. Jag gömde den först i förådet. Men hon hittade den efter två veckor. Då fick jag ljuga och säga att det var ett kap. Cykelskrället har jag bara använt en gång. :)
/J

JLarsson skrev:
> Den gick en BSB va?

Japp. Och en gång till Frankfurt tror jag.

Tillbaka
Topp