Visa ditt Eddingtontal (E)

• Trådstartare Trådstartare NLC
  • Start datum Start datum
Är det för 2016 vi pratar eller för något tidigare år? Eller är det under alla år man cyklat?

Senast ändrad:
OK, så för att få fram mitt tal ska jag gå igenom alla mina cykelturer sen jag började cykla? Före 2002 hade jag visserligen bara 4 dagar som jag tror kan komma ifråga, men det är ändå ganska många år att titta igenom ...

56 km / 44 miles / 106 minuter

För att ge kontrast till randosnubbarna.

Enligt veloviewer. Vet inte om de räknar rätt.

För så långt strava minns(3 år). Åren innan (26 år) är raderade.

Senast ändrad:
Ah, spräckte i och med en 17-milsrunda i Dolomiterna i fjol 100-gränsen. Har i dagsläget 100 stycken turer på 101,3 miles eller mer.

Börjar dock bli jobbigt att öka så mycket nu. På kul listade jag antalet rundor på x miles som krävs för mig att nå E=x:

101: 1
102: 3
103: 6
104: 10
105: 13
106: 20
107: 23
108: 26
109: 29
110: 31
111: 34
112: 38
113: 44
114: 49
115: 50
120: 60

Är alltså bara halvvägs till 120 trots att jag ligger på 100 - grymt system!

Senast ändrad:
"The Eddington Number is the greatest number of days that you've ridden that distance"

Tex om man har cyklat (minst) 50 km/dag 50 ggr blir E = 50. 100 km/dag 100 ggr ger E = 100.

46... Det var inte mycket att hänga i granen.

Skarmavbild2016-04-02kl.12.53.12.png

Senast ändrad:
Lite mer analys ger att jag har följande E-värden:
139 km
105 romerska milliaria
100 miles
91 nautiska mil
79 gallisk-romerska leagues
68 fjärdingsvägar
47 lieue commune
40 anglosaxiska (sjö)leagues
38 holländska mil
33 saxiska Landvermessermeile
31 geografiska miles
26 hanovriska(?) alte Landmeile
25 mil
24 svenska lantmil
23 norska mil
2 centuries
1 Vätternrunda

Arsozath sa:
68 km. Har ingen som helst aning om hur jag ska förhålla mig till den siffran. Första loggade milen var 2012.

Det är väl inte så illa? Triathleter hade skrattat åt oss, men så är de ju lite tokiga. Var ju ryktesvis en triathlet som började sprida eddington som ett kul mått.

Bengt-re sa:
Arsozath sa:
68 km. Har ingen som helst aning om hur jag ska förhålla mig till den siffran. Första loggade milen var 2012.

Det är väl inte så illa? Triathleter hade skrattat åt oss, men så är de ju lite tokiga. Var ju ryktesvis en triathlet som började sprida eddington som ett kul mått.

Att du skriver "Inte så illa?" tyder på att det är helt kasst :(

Egentligen kan jag tycka att talet är lite missvisande i och med att man får räkna alla cykelturer. Om meningen är att talet ska säga något om hur mycket av en långdistansnötare man är skulle det vara bättre att man räknade ut E per år och gjorde någon slags utjämning av de värdena. Som det är nu påverkar det tämligen mycket hur länge man hållit på och cyklat. Dessutom säger talet inget om hur långa rundorna längre än E km/miles/... varit. I synnerhet om man räknar på kortare tidsperioder missgynnas riktiga långcyklister av detta.

Vad gäller värdena i denna tråd så här långt har jag gynnats av att jag har data sedan 2003 (plus fyra mätpunkter dessförinnan). Många andra har statistik från betydligt färre år vilket inverkar rätt ordentligt.

Arsozath sa:
Bengt-re sa:
Arsozath sa:

Klart att det inte är. Iden med sånna här mått är ju att trigga igång så att man cyklar mer!

Lite puscha för att komma över någon gräns. Det ger ju lite mer, sen att det i praktiken är meningslöst kvittar ju - det är kul att jobba mot mätbara mål - även om de är tomma.

Jeppe_E sa:
Arsozath sa:

Käften. Det var mer än mig. :p

Det är ju bara för att du raderar dina turen innan du ens kommer hem :)

Bengt-re sa:
Arsozath sa:
Bengt-re sa:
Arsozath sa:

Klart att det inte är. Iden med sånna här mått är ju att trigga igång så att man cyklar mer!

Lite puscha för att komma över någon gräns. Det ger ju lite mer, sen att det i praktiken är meningslöst kvittar ju - det är kul att jobba mot mätbara mål - även om de är tomma.

Jag var ironisk :) men tack ändå :)
Men visst, jobba mot tomma mål är jag jävligt bra på.

Arsozath sa:
Jeppe_E sa:
Arsozath sa:

Käften. Det var mer än mig. :p

Det är ju bara för att du raderar dina turen innan du ens kommer hem :)

Bengt-re sa:
Arsozath sa:
Bengt-re sa:
Arsozath sa:

Jag var ironisk :) men tack ändå :)
Men visst, jobba mot tomma mål är jag jävligt bra på.

Du jobbar väl i skogen ibland och den är fan inte tom! ?

25 mil / 101 miles / 139 km

Nej, och det blir värre och värre. Gissar att jag i bästa fall kommer att kunna öka med 1 mil, 2 miles och 4 km i år.

nisseson sa:
GoranS sa:
25 mil / 101 miles / 139 km

Nej, och det blir värre och värre. Gissar att jag i bästa fall kommer att kunna öka med 1 mil, 2 miles och 4 km i år.

25 st 25 milare? Visst, inte världsrekord men respekt banne mig.

Med tanke på att jag hållit på sedan 2002 så är det inte särskilt imponerande. Är ju inte ens två st/år - får banne mig ta och skärpa till mig!

När E ska anges i mil blir jag lite osäker på hur man räknar - om det är är mil/dag eller mil/tur (en 60-milare går ju oftast över 2 kalenderdagar, en 40-milare med kvällstart likaså), men givet att det är per (loggad) tur så har jag skrapat ihop 27 turer på 27 mil (eller mer).

Principiellt är det väl samma problem med miles och km även om det dröjer längre innan man slår i gränsen där. För min del spelar det ingen roll för milresultatet. Två av mina rundor över 25 mil är förvisso Jotunheimen, men även med dygnsgränsen får jag ihop ca 36 mil efter midnatt så de kommer ändå med.

En svårighet om man frångår dygnsbegränsningen är att dra gränsen kring hur lång en paus kan vara innan det blir en ny tur. Att räkna t.ex. Vänern runt som en tur skulle kännas fel. Är en 60-milare en tur även om man sover 2 timmar? 4 timmar? 6 timmar? 8 timmar?

Spontant tänker jag att om man sover i en säng eller annat ordnat boende är det att betrakta som "delad tur", en tupplur i ett dike, busskur eller luftskåp funkar.

Låter som en inte helt dum definition även om den lämnar en liten gråzon.

Det är f.ö. verkligen en illvillig skala det där. Insåg att mina 25 mil inte ens är halvvägs till 30 mil (bara 14 st turer på >=30 mil)!

Ska det bli någon fart på det så får jag nog övergå från internetrandonneur till att bli randonneur på riktigt. Med nuvarande takt så är det ju i snitt ungefär en tur på >=30 mil per år, så då kan jag väl räkna med att ha nått 30 Eddingtonmil i början av 2030-talet!

Tillbaka
Topp