Visa ditt Eddingtontal (E)

• Trådstartare Trådstartare NLC
  • Start datum Start datum
NLC sa:

Det är ju så det är.... fast ibland går det åt lite virituella piller för att ge sig upp klockan fem i minusgrader en tisdagsmorgon i slutet av november...

Bilagor

• HTFU.jpg
    HTFU.jpg
    54.3 KB · Besök: 166
Max 8st/dygn? Skulle inte hjälpa på en superklenis som jag. Jag skulle behöva en hel hink, men det skulle jag aldrig orka få i mig.

eketjall sa:
NLC sa:
Det är ett lömskt tal det där E, beroendeframkallande och tidskonsumerande.
Men det lär väl vara meningslöst att köra kortare sträckor. Satsar man på E=100km är det ju smidigast att köra 100st 100km rundor från början ;-)

Nackdelen är bara att du inte kommit någonstans vad det gäller E=101 med det upplägget! Är verkligen ett diaboliskt sätt att kvantifiera på.

GoranS sa:
eketjall sa:
NLC sa:
Men det lär väl vara meningslöst att köra kortare sträckor. Satsar man på E=100km är det ju smidigast att köra 100st 100km rundor från början ;-)

Nackdelen är bara att du inte kommit någonstans vad det gäller E=101 med det upplägget! Är verkligen ett diaboliskt sätt att kvantifiera på.
Nä, men det hjälper ju inte med en massa kortare rundor heller. Gäller att sätta upp slutmålet från början. :-)

Hm, jag tror att för de som gått ner sig i ett Eddington-beroende så finns inget slutmål utan E+1-regeln är det som gäller, dvs när du uppnått ett E-tal är det nästa som ska övervinnas!

GoranS sa:
25 mil / 101 miles / 139 km

Nej, och det blir värre och värre. Gissar att jag i bästa fall kommer att kunna öka med 1 mil, 2 miles och 4 km i år.

25 mil / 102 miles / 140 km

Lite skavanker har gjort att det inte blivit så mkt till förbättring i år och med tanke på nuvarande skick på gubben och planerna för resten av året skulle jag möjligen kunna öka till 141 km men i övrigt är det med all sannolikhet stopp för i år.

För 2017 får målet bli 26 mil / 105 miles / 146 km. Bäst att vara ute i god tid!

eketjall sa:
GoranS sa:
eketjall sa:
NLC sa:

Nä, men det hjälper ju inte med en massa kortare rundor heller. Gäller att sätta upp slutmålet från början. :-)

Om man tar sin hittills längsta runda som utgångspunkt så skulle jag då gå efter E = 2165km. Om man antar (redan här faller det) att jag håller samma snitt som på årets Sverigetempo så blir det i runda slängar 26 år non-stopcykling....

57Miles? Har jag inte cyklat fler än 57 turer över typ 90km? Misstänker att det är alla korta MTB-turer dom senaste åren som satt stopp :-(
Får gå tillbaka till LVG-cykel igen... får 58 efter velathon i alla fall :-)

73km efter gårdagens runda

Bara 6 +75k rundor kvar för att nå 75... Undrar om det låter sig göras i år? Skall försöka iaf! (och ja, det är meningslöst - men lite roligt)

Jeppe_E sa:
Bengt-re sa:

Bara 6 +75k rundor kvar för att nå 75... Undrar om det låter sig göras i år? Skall försöka iaf! (och ja, det är meningslöst - men lite roligt)

Hejja hejja... Själv har jag 13 rundor kvar till 75...

Det fixar ju du! Du skall ju åka skitfort runt pölen i vår så du lär väl sätta igång träningen inför det snart!?

Äh, möjligt är det där med Eddinttontal lite (eller mýcket) nördigt. Dock innebär det ju att man cyklar och det är ALDRIG meningslöst. ;-)

GoranS sa:
Äh, möjligt är det där med Eddinttontal lite (eller mýcket) nördigt. Dock innebär det ju att man cyklar och det är ALDRIG meningslöst. ;-)

Det är mycket nördigt. Utan tvekan. Men lite roligt om man är nörd!

Bilagor

• rs_caution_geek_man_with_text.png
    rs_caution_geek_man_with_text.png
    7.7 KB · Besök: 165
Eftersom det inte går något vidare med ökningen från 80 till 90 mi, konstaterar jag istället att mitt E-tal för svenska mil ligger på 31.

Äsch. Kontrollräknade, det blev "bara" 30 eftersom jag tydligen har svårt med decimalkommat ... :-( Men 6 av dem i år, så det går ju åt rätt håll :-)

Hade varit väldigt glad om jag haft 30 mil! Blev bara en tur på över 30 mil för mig i år och med den takten lär det dröja rätt många år innan jag är uppe i E=30 mil.

GoranS sa:
Hade varit väldigt glad om jag haft 30 mil! Blev bara en tur på över 30 mil för mig i år och med den takten lär det dröja rätt många år innan jag är uppe i E=30 mil.

Ja, inte ens rundan runt pölen kvalificerar ju in sig... om man nu inte prompt ska in i alla depåer och ANNAT ;)

Men jag har upptäckt en positiv sak med E.. Det blir åtmintone inte sämre om man inte cyklar ;)

Senast ändrad:
Jeppe_E sa:
GoranS sa:

Ja, inte ens rundan runt pölen kvalificerar ju in sig... om man nu inte prompt ska in i alla depåer och ANNAT ;)

Men jag har upptäckt en positiv sak med E.. Det blir åtmintone inte sämre om man inte cyklar ;)

Om du bor en bit från starten/målet så kan ju transportcyklingen göra att VR kan ge ett streck på 30-milsstapeln.

För att råda bot denna misärhindrande egenskap hos E-värdet föreslår jag ett nytt värde, CE (Cruel Eddington). Detta värde betsäms genom att man istället för att bara summera antalet rundor man gjort som är minst E mil istället summerar tidsbaserade vikter för dessa rundor där vikterna t.ex. skulle kunna vara 1/(1+antalet hela år som gått sedan rundan cyklades). Då skulle man inte kunna vila på lagrarna.

Antag att man bara cyklat följande rundor i sitt liv:

3 mi, 2014-10-26
5 mil, 2014-11-10
4 mil, 2015-10-25
3 mil, 2016-01-01

Idag, 2016-10-24, skulle man då med måttstockar <= 3 mil ha viktsumman 1+1+0.5+0.5 = 3. Då detta värde är >= 3 har man åtminstone uppnått E=3 mil. Med alla måttstockar längre än 3 mil får man viktsummor som är <= 1+0.5=1.5 vilket är mindre än måttstockens längd. Därmed är ens E-tal verkligen 3 mil och inte något större.

Imorgon, 2016-10-25 skulle dock rundan 2015-10-25 fylla 1 år och vikterna skulle bli 1+0.5+0.5+0.5=2.5 och man skulle falla ner till E=2,5 mil.

I övermorgon, 2016-10-26, skulle det gå ner ytterligare då 2014-10-26-rundan blir 2 år. Viktsumman blir då 1+0.5+0.5+1/3 = 7/3.

Sen kanske 1/(1+antal hela år) som vikt är lite för hoppig och ev. blir det lite för kraftigt dropp i vikterna initialt. En alternativ modell vore 1/sqrt(1+antal dagar sedan rundan kördes/365)

Tycker det hade varit snyggare med en MA(q) formel här ;-)

F.ö. så har du ju helt rätt i att man får räkna in transportcyklingen också. Å då blev E-miltalet mitt 31 igen. En runda ifrån 32, två för 33.

Man skulle också räkna E i en bestämd enhet. Det är mycket enklare att köra E=30 mil än E=300 km. För att inte tala om grunden meter :-)
Vet inte exakt om E har en enhet bestämt. Är det Miles då eller?

Jeppe_E sa:
Bengt-re sa:

Hejja hejja... Själv har jag 13 rundor kvar till 75...

Jaha vad skall jag göra resten av året nu då? 75 km E fixat och milmålet för året blev klart på samma runda. Jaha ja...

GoranS sa:
Efter 75 kommer 76 ...

Aha! Du tänker så! Jo iofs. Strunta i milen och försöka plocka lite E. Låter som en plan.

Så länge det är vettigt väder så går ju det. Har nya Gilles Berthoud skärmar på väg hem så får man på dem blir inte regnet lika trist.

Tillbaka
Topp