[Redo för 2019!] Smuggler 2018 - long, low & slack och ett as till #enduro

• Trådstartare Trådstartare H.
  • Start datum Start datum
Det verkar som om Transition bara slängde dit ISCG-fästena utan att faktiskt prova att montera nåt i dem. Idag anlände 77-styraren men även där blev det problem. Det finns ingenstans att göra av växelvajern...

20171206_214430.jpg

20171206_214413.jpg

Till slut fick jag till en kompromiss där vajern är dragen mellan klingan och styraren. Inte mycket marginal och jag måste undersöka närmare hur det beter sig när länkaget rör sig.

Bättre gick det med en del andra uppgraderingar...

20171206_212920.jpg

20171206_213011.jpg

xyz-saft sa:
Surt med dålig passform. Det går inte att dra wiren på ovansidan av kedjestaget då?

Eller mellan styraren och sadelröret, in under dämparen? Väldigt svårt att se på bilderna om det finns plats eller inte.
I värsta fall går det väl att dra den under vevlagret.

Det är intern dragning i kedjestaget och det sitter en klämma precis bakom main pivot som måste användas om jag ska dra den i kedjestaget. Alternativet är i så fall att köra utvändigt till bakväxeln, men just kring kedjan är det ju rätt trevligt med skyddad vajer.

På förra sidan finns lite fler bilder.

77-styraren ser så lång ut, en med typ samma utformning som OneUp har kanske skulle passa bättre?

Snakepit sa:
77-styraren ser så lång ut, en med typ samma utformning som OneUp har kanske skulle passa bättre?
Det är inte själva styraren, utan fästplattan till styraren, som är problemet. Plattan hamnar så nära infästningen till kedjestaget att vajern inte ryms bakom...

Jag ska kontakta Transition och fråga hur det är tänkt...

H. sa:
Det är intern dragning i kedjestaget och det sitter en klämma precis bakom main pivot som måste användas om jag ska dra den i kedjestaget.

Men om du struntar i klämman då? Jag antar att du menar "klykan" där kabeln fäster med buntband i kedjestaget precis framför utgångshålet. I så fall borde det väl funka att dra kabeln under BB istället?

Kan du inte bara strunta i en övre kedjestyrare då?
Sätt på en undre så kommer väl kedjan inte fara omkring lika mycket ändå.

Om inte annat så är det enklare att testa utan än att bygga om o ha sig. Och får du kedjetapp så sitter du inte sämre till än nu.

Makten sa:
H. sa:
Det är intern dragning i kedjestaget och det sitter en klämma precis bakom main pivot som måste användas om jag ska dra den i kedjestaget.

Men om du struntar i klämman då? Jag antar att du menar "klykan" där kabeln fäster med buntband i kedjestaget precis framför utgångshålet. I så fall borde det väl funka att dra kabeln under BB istället?

Det provade jag med e13-styraren. Då flärpar vajerhöljet ut lite och börjar gnaga mot klingan istället. Så om jag ska köra intern dragning i CS måste jag använda klämman/buntbandet.

Övre kedjestyrare är ett måste. Cykeln ska duga i bikeparks och på tävlingar. N/W-klingor har i mitt tycke inte eliminerat behovet av styrare men det har inneburit att styrarna kan bantas i storlek och komplexitet.

Luthman Photography sa:
Lösningen är alltid att spendera mera: http://www.hopetech.com/product/finger-chain-guide/

Det där löser ju de flesta av dina, cykelrelaterade, problem. Visserligen är den tänkt att användas med bash, men så länge du monterar den tillräckligt tight så att kedjan inte kan hoppa uppåt så lär den fungera även utan bash.

Frågan är hur den monteras. ISCG-fästena känns ju mer för syns skull...

Med klämman. Tyvärr verkar ju inte sadelröret vara runt på din cykel, så det kanske blir svårt. Du får göra nåt hemmameck med en slangklämma och en skärbräda.

Luthman Photography sa:
Med klämman. Tyvärr verkar ju inte sadelröret vara runt på din cykel, så det kanske blir svårt. Du får göra nåt hemmameck med en slangklämma och en skärbräda.

Men gött med ny och fräsch cykel ändå! #hemmameck

Men seriöst:
Maila Transition och fråga hur de tänkt att det ska gå till, som du säger så ser det ju inte ut att ens gå att sätta en styrare där, det borde de ju vara tydliga med i så fall...

Det där känns ju som en ganska kass miss av Transition. Även om få hojar har styrare original är det ju ganska många som sätter dit dem. Du kan inte skaffa en klinga med lite mer ofset, shimsa ut hela styraren istället för bara toppen och få plats bakom den då med kabeln?

edvin_m sa:
Det där känns ju som en ganska kass miss av Transition. Även om få hojar har styrare original är det ju ganska många som sätter dit dem. Du kan inte skaffa en klinga med lite mer ofset, shimsa ut hela styraren istället för bara toppen och få plats bakom den då med kabeln?

Jo, jag gissar att det är vägen man måste gå. Men trist att behöva försämra kedjelinjen för att de inte löst kabeldragningen bättre.

Har mailat Transition.

H. sa:
edvin_m sa:

Jo, jag gissar att det är vägen man måste gå. Men trist att behöva försämra kedjelinjen för att de inte löst kabeldragningen bättre.

Har mailat Transition.

Fast cykeln är väl byggd för boost?
Det kanske är där problemet ligger?

Alla de nya SBG-hojjarna har samma konstruktion kring kedjestaget, den här killen verkar ha lyckats med att montera en styrare på sin Patrol:

http://forums.mtbr.com/transition-b...ide-review-build-specs-love-bike-1059667.html

Jo. Det låter ju onekligen som det. Tycker bara det är konstigt eftersom drev och hjul kommer från gamla hojen och där funkade det med styrare. Men det var iofs ett annat vevparti (fast också RaceFace). Kanske ligger problemet där, att gamla vevpartiet hade en inbyggd offset i vevarna?

Men en klinga med 3 mm offset skulle nog lösa problemet, så det är väl den vägen jag får gå på.

Tack för hjälp!

AddeN sa:
Hade den gamla ramen boost?
Japp. Kollade lite mer när jag kom hem. Ser ut som klingan har 3-4 mm offset. Körde utan distanser till styraren på gamla hojen.

Det jag tycker är lite konstigt är att det inte går att montera styraren utan distanser mot ISCG-fästet. Borde de då inte flyttat ut fästet?

Äh' va' inte sån fegis, dra om interna dragninge till ett hål på CS översida ;)

Fick svar från Transition. Så nu är dragningen enligt deras förslag. Funkar ju men särskilt snyggt är det inte...

Fattar inte varför de inte designade svingen med urtaget för kabeln på detta sätt på en gång bara.

20171207_194950.jpg

20171207_195618.jpg

PS: gamla fullösningen:

20171207_193610.jpg

Senast ändrad:
H. sa:
Fick svar från Transition. Så nu är dragningen enligt deras förslag. Funkar ju men särskilt snyggt är det inte...

Trevligt att de svarade snabbt. Kalas om det funkar, Sticker ju inte precis i ögonen där det sitter.
Klart bättre än att flytta ut kedjelinjen.

/Johan

Hur går bygget? Suktar också efter en smuggler, står i kö på en sentinel men ska nog avbeställa den och bygga en smuggler istället..

Bygget står lite still för stunden. Ska beställa lite dämparfix, skicka stolpen på rutinservice och korta av bromsslangarna. Sen är den nog klar.

Blir d trimmad yari?
Grymt nyfiken på den där.
Har ju en yari och en diamond och dvon lirar helt klart i en annan liga men man är ju nyfiken på hur yarin blir med lite trim.

glitch sa:
Blir d trimmad yari?
Grymt nyfiken på den där.
Har ju en yari och en diamond och dvon lirar helt klart i en annan liga men man är ju nyfiken på hur yarin blir med lite trim.

Trimmad Revelation blir det. Väldigt spännande att testa iaf. Risken för placebo är.väl dock överhängande men det ska väl inte heller underskattas... :)

H. sa:
Trimmad Revelation blir det. Väldigt spännande att testa iaf. Risken för placebo är.väl dock överhängande men det ska väl inte heller underskattas... :)

Och att den har lilaeloxerade detaljer är inte heller att underskatta... ;)

Jaha. Det känns som det direkt blev tydligt att grejen är fransk och inte tysk. Ser superkreativ ut, men diametern på kolven som man ska mula ner i innerbenet är 30.5 mm och innerdiametern på innerbenet tycks vara 30 mm.

Så ännu ingen uppgradering på gaffeln. :)

H. sa:
Jaha. Det känns som det direkt blev tydligt att grejen är fransk och inte tysk. Ser superkreativ ut, men diametern på kolven som man ska mula ner i innerbenet är 30.5 mm och innerdiametern på innerbenet tycks vara 30 mm.

Så ännu ingen uppgradering på gaffeln. :)

Haha! Fransåserna alltså :D :D
Å' andra sidan, var det inte just detta som gjorde att Öhlins backade på sin retrofit-dämparenhet till RS Pike?
Dvs. att variationerna på innerbenens diameter är för stora...

Tillbaka
Topp