Kantigt är det nya aero...? [Ultegra 8000]

emmer

Ny medlem
Det verkar som om även Ultegra snart kommer bli "DuraAce -kantigt".
[ http://road.cc/content/tech-news/221907-new-shimano-ultegra-groupset ]
screen-shot-2017-05-02-09.36.25.png

Bah. Nu måste ju jag skjuta på nycykelköpet tills denna är släppt. Kan ju inte köpa gamla Di2 nu när man vet att det finns en ny runt hörnet :(

Spacekitty sa:
Bah. Nu måste ju jag skjuta på nycykelköpet tills denna är släppt. Kan ju inte köpa gamla Di2 nu när man vet att det finns en ny runt hörnet :(
Lagom tills den släpps så kommer det ryktas om 105 - 7000 som är nästan lika bra men billigare.
Och lagom tills den släpps så kommer rykten om DA - 9200 som kommer med massa juste godis.
Och lagom tills den släpps så kommer rykten om Ultegra - 8100 som kommer med mycket av DA-godiset.
Och du kommer aldrig kunna köpa något.
[Och personligen så tycker jag redan Ultegra 6800 var kantig och ful så det räckte...]

Men den formen är ju apful. Har aldrig tyckt att shimano är speciellt snygga men här har man ju verkligen misslyckats med designen. Eller vilka droger gick man på när man snidade ihop det där?

Undrar om de lyckas krympa storleken på hoodsen lite för kombon Di2 + hydrauliska bromsar. Då börjar det bli intressant, tycker de är apfula idag! Nya Red eTap HDR tycker jag ser ok ut, men de är ju så förbannat dyra. Hoppas det kommer en Force variant snart :)
Fast det kanske bara var nya Ultegra vi skulle diskutera nu..

Hoodsen, vad det nu heter på svenska, ser lite mindre ut på bilderna. Antagligen är några gram bortskalade på alla delar, speciellt ok och skivor. Snabbare och energisnålare motorer i växelförarna kanske. Det är väl dags att Shimano släpper en egen effektmätare som passar i vevarna.

emmer sa:
Spacekitty sa:
Lagom tills den släpps så kommer det ryktas om 105 - 7000 som är nästan lika bra men billigare.
Och lagom tills den släpps så kommer rykten om DA - 9200 som kommer med massa juste godis.
Och lagom tills den släpps så kommer rykten om Ultegra - 8100 som kommer med mycket av DA-godiset.
Och du kommer aldrig kunna köpa något.

Den trickle-down-effekten är ju nästan grafiskt tydlig: https://en.wikipedia.org/wiki/Shimano#Road_groupsets

Shimano.PNG

Tycker den är apful. Värst är att den uppenbart är designad för att sticka ut och inte för funktion.

/T

Funderar lite på om Shimano är lika muppiga som de var mellan 9000 och 9100 - att det kommer vara snarlika men inte samma klingor (ytter) mellan 6800 och 8000.

Tillbaka
Topp