[Garmin] Edge 540/840

[Garmin] Edge 540/840
Samma här, har inget behov av träningsgrejer.

Jag har en edge 25 idag och är rätt nöjd med den egentligen. Mitt use-case är att jag planerat en rutt i förväg, på dator, vid längre turer, och skickar den till min garming. Sen navigerar jag efter den. Det är touring/bikepacking/dagsturer/utflykter på mestadels landsväg och grus.

Edge 25 har dock inte kartor. Den är lite bökig att navigera efter. Händer att man får ta upp telefonen ibland för att man inte fattar vilken väg den menar. Mest därför jag tittat på 530.

Jag ville vänta in "nästa generation" på grund av "fear of missing out". Trist att köpa en 530 och sen en vecka efter kommer en ny enhet med någon ny "killer feature".

Nu fanns det ingen sån, för mig.

Om det skulle bli någon "väsentlig skillnad" mot en 530 (för mitt användningsområde) hade jag nog velat gå till 840 solar, för pekskärm (och knappar, de hade jag inte velat vara utan, hellre bara knappat än bara pekskärm) och sol-laddning.

Men sen var det priset.

Hittade en begagnad (i nyskick) 530 för 1600kr. En 840 solar kostar ~7000kr. Det kändes det absolut inte som att det var värt. Slog till på 530an. :)

[Garmin] Edge 540/840
träningsfunktionerna i Garmin är imo totalt värdelösa. Nu har jag matat min Fenix7 med över 1 års data, genomsnitt 2h cykel VARJE dag och uppskattningen av Stamina är fortfarande inte rätt. Skulle jag träna efter Garmin skulle jag förmodligen cykla mindre än hälften och mycket mer bas. Om jag jämför det med XERTs dagliga rekommendationer är det som dag och natt. Micro USB kan jag gott lever med eftersom Radarn har samma och skräptelefonen för träning också. Bra att bara behöver en sladd på långa turer för att ladda grejerna med navdynamo.
Priset för 840 är ju ett skämt. 540 vet jag inte varför de ens lanserade.

[Garmin] Edge 540/840
Ja knappar på 840 tillsammans med bättre GPS, usb-c och inte minst climb-pro som inte behöver att man navigerar efter en rutt är ju ett gäng trevliga features. Men inte värt pengarna om man idag har en 530...

[Garmin] Edge 540/840
Fundering: Jag hart två Garminenheter, en Edge510 och en Edge1000. Vad är det dessa saknar och som man får i tex en Edge530? Kanske i första hand i jämförelse mot Edge1000.

[Garmin] Edge 540/840
Har man sin Edge för träning, eller navigation/loggning.

Själv har jag snudd på 0 intresse för alla träningsfunktioner :p
Har man sin Edge ffa för navigering tycker jag att skärmens strl och upplösning är väldigt viktig.
Även den äldre och långsammare Edge 1000 kan fungera bra, tom bättre jmf med nyare o snabbare modeller men med mindre skärmar.

[Garmin] Edge 540/840
Jag vet inte. Informationen är bristfällig. Recensionerna som finns fokuserar inte på det jag är intresserad av och det finns inget officielkt stöd för trailforks vad jag vet. Dessutom tycker jag att dom fått till en pinsam skärmyta/storlek.
Trailforksstödet på 1030+ och Edge 2 är så vitt jag kan se samma — man kan installera Trailforks kartlager och så kan man använda IQ-appen för att hämta rutter o dyl.

3.0" skärm istf 3.5" är väl lite surt, men å andra sidan är det halva priset.

[Garmin] Edge 540/840
Jag vet inte. Informationen är bristfällig. Recensionerna som finns fokuserar inte på det jag är intresserad av och det finns inget officielkt stöd för trailforks vad jag vet. Dessutom tycker jag att dom fått till en pinsam skärmyta/storlek.
Under fliken "kompatibla enheter" står Explore 2 med.
Var inne på en sån i höstas men avvaktade uppdatering av 830 och tänker mig nu en 840....men har inte tryckt på köp än.
Stor skärm är nog bra, men vill inte heller ha nåt för klumpigt.
Explore 2 verkar lite "vingklippt"...rätt mycket funktioner som inte är med där, som man troligen inte behöver...men man vet ju inte vad man saknar förrän man börjar använda den...
Knappar som komplement till touch verkar bra oxå. Är så trött på att ta av touch(o)kompatibla handskar för att hantera telefonens touch....

[Garmin] Edge 540/840
Explore 2 verkar lite "vingklippt"...rätt mycket funktioner som inte är med där, som man troligen inte behöver...men man vet ju inte vad man saknar förrän man börjar använda den...
Äh, kör du inte strukturerad träning eller kopplar den till elektroniska växlar är det väl bara FOMO ? Den enda funktionen jag använder på 1030+ som inte finns på Explore 2 är wifi-sync, och det funkar ändå inte varje gång eftersom jag har dålig täckning i garaget.

[Garmin] Edge 540/840
Äh, kör du inte strukturerad träning eller kopplar den till elektroniska växlar är det väl bara FOMO ? Den enda funktionen jag använder på 1030+ som inte finns på Explore 2 är wifi-sync, och det funkar ändå inte varje gång eftersom jag har dålig täckning i garaget.
tja... just det där "väl" och så brukar det dyka upp nåt man vill åt och så tänker man "fan, skulle köpt en som inte saknar en massa saker"... och explore 2 finns bara i vitt och eftersom elektronik ska vara svart måste man ha extra överdrag...som ändå inte gör den helsvart... och så det där med knappar... så jag är ändå inne på 840...

[Garmin] Edge 540/840
Structured workouts är ju väldigt trevligt om man kör intervall-pass. Annars känns väl Explore 2 i det närmaste perfekt?

[Garmin] Edge 540/840
hmmm... såg i några trådar på annat håll att Garmins mtb-fäste bara är specat till 31.8 mm styre... men jag tror jag sett såna på 35mm...?
Funkar det?

[Garmin] Edge 540/840
Det är bara för 31.8 mm, därför funkar det för mitt styre när jag köpte garmin edge 530
hmmm...skrevs precis med en som kört det på 35...han hade inte läst på och då funkade det...hade bestämt för mig att jag sett det. Nån på nåt annat forum skrev att det funkade om man körde utan gummi ?

Edit/add: R2 listar det som 35mm-kompatibelt, så det borde nog funka. Chansar nog på det:

Senast ändrad:
[Garmin] Edge 540/840
[Garmin] Edge 540/840
Det där är en annan variant än den som följde med min 530.
chattade med Garmin Sverige och de hävdade bestämt att moutainbike-fästet (det med led på) passar på 25.4, 31.8 och 35. Då ska det vara lugnt.

Edit 25.4 är det smalaste, inte något med 27, för det är väl sadelstolpar

Senast ändrad:
[Garmin] Edge 540/840
chattade med Garmin Sverige och de hävdade bestämt att moutainbike-fästet (det med led på) passar på 27.2, 31.8 och 35. Då ska det vara lugnt.
Låter rimligt i så fall. Men jag fick inte varianten med led i min 530 bundle. I och för sig inte mtb-bundle.
Men som @N_sandstrom säger så förstår jag inte varför man skulle vilja ha den typen av fäste på en Mtb som har 35mm styre. Kanske om man bara nöter grus, men då kör man väl inte så grovt styre?

[Garmin] Edge 540/840
Jag har det ledade så kallade mtb-fästet som ingår i 530 mtb bundle och det ligger som sagt en liten distans för att passa mitt 31.8 mm styre. Utan den verkar det vara 35

Varför styrets diameter avgör vilken typ av fäste man kan tänkas vilja ha, det förstår jag inte däremot

[Garmin] Edge 540/840
IMG_20230417_190536.jpg

Det medföljande outfront passar 35mm, det följer med ett gäng shims för både 31.6 och 25.4
Även tunna och lite tjockare shims till det lösa 1/4-turn fästet.
16817515096368193728605761420176.jpg

IMG_20230417_191731.jpg

Den är smalare men större än 820, vet dock inte riktigt hur stor en 830 är.

Senast ändrad:
[Garmin] Edge 540/840
Jag har det ledade så kallade mtb-fästet som ingår i 530 mtb bundle och det ligger som sagt en liten distans för att passa mitt 31.8 mm styre. Utan den verkar det vara 35

Varför styrets diameter avgör vilken typ av fäste man kan tänkas vilja ha, det förstår jag inte däremot
35 mm styre är vanligare på mer utförsorienterade cyklar. På dem är det vanligare att man kraschar. Kraschar man vill man att datorn sitter så skyddat som möjligt. Utstickande framför styret är ganska utsatt.

[Garmin] Edge 540/840
Fast det går väl bara på långa styrstammar (70/80mm?), vilket nog knappt ens finns till 35mm.
1681793036414.png

bild från garmin.com
Tror enheten kommer ganska centrerad mellan top cap och styre på en väldigt kort stamm.

Edit:
Här är en bild med en tämligen kort stamm.
Förvisso med en liten 130 monterad, men fästet är ju ganska centrerat under edge och man kan nog vrida fästet kring styret och anpassa leden för att justera några mm fram och tillbaka. Jag tror en 840 kan komma att sitta ganska mitt uppepå en 45-50-stamm.
Man vill väl inte ha den så den sticker ut bakåt heller, för då kan man ju slå knäna i den om man går omkull...

Senast ändrad:
[Garmin] Edge 540/840
Visa bilaga 620362
bild från garmin.com
Tror enheten kommer ganska centrerad mellan top cap och styre på en väldigt kort stamm.

Edit:
Här är en bild med en tämligen kort stamm.
Förvisso med en liten 130 monterad, men fästet är ju ganska centrerat under edge och man kan nog vrida fästet kring styret och anpassa leden för att justera några mm fram och tillbaka. Jag tror en 840 kan komma att sitta ganska mitt uppepå en 45-50-stamm.
Man vill väl inte ha den så den sticker ut bakåt heller, för då kan man ju slå knäna i den om man går omkull...

Ok, det där ser kanske lite bättre ut än att ha dom små gummibanden runt styret. Men gillar inte att den inte kan rotera vid en smäll, helst hade man kanske velat ha den på ena sidan bredvid stammen, med en led så att den lätt kan tryckas nedåt.

Men ja, då har man ju knän. Dom stryker med oavsett :p

[Garmin] Edge 540/840
Ok, det där ser kanske lite bättre ut än att ha dom små gummibanden runt styret. Men gillar inte att den inte kan rotera vid en smäll, helst hade man kanske velat ha den på ena sidan bredvid stammen, med en led så att den lätt kan tryckas nedåt.

Men ja, då har man ju knän. Dom stryker med oavsett :p
Ok... nu börjar jag vara med på vad du menar.
Men gummiband tycker jag känns lite flimsigt.. som att man kan behöva hoppas på crash replacement efter att det skumpat runt lite och/eller att den vrider sig medan man kör. Gummiband/o-ringar tenderar ju att utveckla små sprickor och sen plötsligt gå av oxå.

Man får hoppas på att hojen inte studsar på stammen/datorn helt enkelt. Att ha ömtålig elektronik med sig är väl dumt tänkt från början, men det verkar skoj och praktiskt och någon form av kompromiss måste man ju välja, så jag testar med ett sånt fäste så får jag se.

[Garmin] Edge 540/840
Ok... nu börjar jag vara med på vad du menar.
Men gummiband tycker jag känns lite flimsigt.. som att man kan behöva hoppas på crash replacement efter att det skumpat runt lite och/eller att den vrider sig medan man kör. Gummiband/o-ringar tenderar ju att utveckla små sprickor och sen plötsligt gå av oxå.

Man får hoppas på att hojen inte studsar på stammen/datorn helt enkelt. Att ha ömtålig elektronik med sig är väl dumt tänkt från början, men det verkar skoj och praktiskt och någon form av kompromiss måste man ju välja, så jag testar med ett sånt fäste så får jag se.

Jag har kört massor med gummiband, och vid flera vurpor har dom vridit sig lite praktiskt men aldrig gått av.
Körde inte ens med lilla snöret runt styret då.

Tyvärr landade cykeln med skärmen rakt på en sten, då var det kört.
Enheten höll ut med sprucken skärm nåt år, men efter en liknande landning igen var det kört.

Nya enheten får hålla sig på ramen istället!

[Garmin] Edge 540/840
Jag har kört massor med gummiband, och vid flera vurpor har dom vridit sig lite praktiskt men aldrig gått av.
Körde inte ens med lilla snöret runt styret då.

Tyvärr landade cykeln med skärmen rakt på en sten, då var det kört.
Enheten höll ut med sprucken skärm nåt år, men efter en liknande landning igen var det kört.

Nya enheten får hålla sig på ramen istället!
På min ram hänger överröret och diagonalröet ihop rätt mycket första biten, så då skulle man behöva dra nåt runt alltihopa. Rejält långa gummiband...så jag börjar nog med den på stammen och hoppas att cykeln inte voltar för mycket...

[Garmin] Edge 540/840
Förutom att styrstammen på en modern stig/"enduro"-cykel alltid är för kort för gummibands fästena så gillar jag dem på mtb, eftersom de har 2 band så faller den inte av om ett går av, de kan vrida sig vid en krash och sticker inte ut. Men fästet får som sagt inte plats.
Jag gillar och använder ett Specialized-fäste.
Finns i både 31.8 och 35 mm.
Dess enda nackdel är att de måste matas över hela styret så är lite meckigt om man har pushon-grepp....
Annars billigt och lätt, trot eller ej med tanke på tillverkaren...

Här i 35mm-version på 50mm stam och Edge Explore.
Inkl kattunge.
IMG_20230418_134301~2.jpg

Senast ändrad:
[Garmin] Edge 540/840
Förutom att styrstammen på en modern stig/"enduro"-cykel alltid är för kort för gummibands fästena så gillar jag dem på mtb, eftersom de har 2 band så faller den inte av om ett går av, de kan vrida sig vid en krash och sticker inte ut. Men fästet får som sagt inte plats.
Jag gillar och använder ett Specialized-fäste.
Finns i både 31.8 och 35 mm.
Dess enda nackdel är att de måste matas över hela styret så är lite meckigt om man har pushon-grepp....
Annars billigt och lätt, trot eller ej med tanke på tillverkaren...

Här i 35mm-version på 50mm stam och Edge Explore.
Inkl kattunge.
Visa bilaga 620430
Snygg hoj, då får jag väl slänga upp en bild på min också!

20230418_150512.jpg

Absolut inte den elegantaste lösningen. Men den har överlevt bra mycket därifrån :p

Den gröna färgen är pga "temporär prototyp"

Tillbaka
Topp