Alice i underlandet och spegellandet

Inte mycket cyklande idag. Ok, inget alls :(

Jag har uppenbarligen slarvat i min roll som fotbollsmorsa på sistone så det blev en sväng till stan med dottern och lite panikshopping inför kommande termin, som börjar nästa vecka (!!).

20180429_143405.jpg

Idag var det lerigt som fan =)
20180501_181125.jpg

Dagens lineup
20180501_173457.jpg

Lillen kämpar på
20180501_175149.jpg

Dottern var inte riktigt in the mood...
"Bajscykel" fick jag höra ett par ggr. Hon fick leka i lekparken istället =)
20180501_175124.jpg

Obs! Jag vet att min dotters cykel saknar pedaler :P Vi håller fortfarande på med balansträning

Att försöka undvika en snigel kan vara livsfarligt. Vi hade nog tur och båda överlevde...
20180501_184408.jpg

"Where should I go?" -Alice.
"That depends on where you want to end up." - The Cheshire Cat.
Lewis Carroll, Alice's Adventures in Wonderland & Through the Looking-Glass

Senast ändrad:
toysc sa:
Bara måste få gnälla lite SLÄNG STÖDET jag vet att det kan vara praktiskt men f-n så fult ;)

Nääää :P Det har tyvärr underlättat det här med att familjecykla med två småbarn som antingen ramlar eller bråkar med varandra 77% av tiden.

For the record: jag vet att det är fult och inte bör finnas i en skogscykel ;)

Senast ändrad:
Fult kanske, praktiskt ja, men brukar inte sånnadär stöd skapa ohyggligt fula märken på ramen? Ser dock inte hur ditt sitter fast.

marr sa:
Fult kanske, praktiskt ja, men brukar inte sånnadär stöd skapa ohyggligt fula märken på ramen? Ser dock inte hur ditt sitter fast.

Fast marr... Än så länge nöjer jag mig med att det sitter fast. Och underlättar mitt liv.
Jag var väldigt försiktig med monteringen och bad min hoj om ursäkt för den här ocoolheten. På riktigt.

=)

Senast ändrad:
CosmicGirl sa:
marr sa:

Fast marr... Än så länge nöjer jag mig med att det sitter fast. Och underlättar mitt liv.
Jag var väldigt försiktig med monteringen och bad min MTB om ursäkt för den här ocoolheten. På riktigt.

=)

Jag struntar med i coolheten. Men var rädd om din fina cykel :)

marr sa:
CosmicGirl sa:
marr sa:

Jag var väldigt försiktig med monteringen och bad min MTB om ursäkt för den här ocoolheten. På riktigt.

=)

Jag struntar med i coolheten. Men var rädd om din fina cykel :)

Jo, jag fattar. Det ska jag göra ;)

I all välmening, lägg gärna upp en bild på hur stödet är monterat. Det sitter en led ute vid navet och mig veterligen brukar sådana där stöd skruvas i både kedjestag och sadelstag. Stor risk för att du leder in elaka spänningar i rören där när fjädringen rör sig med andra ord.

CosmicGirl sa:
toysc sa:
Bara måste få gnälla lite SLÄNG STÖDET jag vet att det kan vara praktiskt men f-n så fult ;)

Nääää :P Det har tyvärr underlättat det här med att familjecykla med två småbarn som antingen ramlar eller bråkar med varandra 77% av tiden.

Jag är helt på det klara med att du tar det (som en man =på rätt sätt) kul läsning och du ska ha en eloge för att du har barnen med dig,jag har inte ens frugan med och hon varken ramlar eller bråkar ;)

H. sa:
I all välmening, lägg gärna upp en bild på hur stödet är monterat. Det sitter en led ute vid navet och mig veterligen brukar sådana där stöd skruvas i både kedjestag och sadelstag. Stor risk för att du leder in elaka spänningar i rören där när fjädringen rör sig med andra ord.

Jag förstår H och uppskattar tanken..Men you should trust me on this one =)
(plus att jag har dubbelkollat detta med min LBS)

20180502_195013.jpg

Senast ändrad:
Haha, ser ut som snigeln gömt sig och inte vågar titta på stödet! :)

toysc sa:
CosmicGirl sa:
toysc sa:

Jag är helt på det klara med att du tar det (som en man =på rätt sätt) kul läsning och du ska ha en eloge för att du har barnen med dig,jag har inte ens frugan med och hon varken ramlar eller bråkar ;)

Haha.. javisst " like a man"..
Ni är roliga =)

Tack!

CosmicGirl sa:
H. sa:

Haha... Blurrade du stödet enkom för att vi ska få fortsätta att killgissa och mansplaina?
:)

Lars.E sa:
CosmicGirl sa:
H. sa:

Haha... Blurrade du stödet enkom för att vi ska få fortsätta att killgissa och mansplaina?

Bingo!

Nog för att det finns ett och annat undantag, meen, LBS är ofta minst lika bra på att killgissa som folk på happy.
Hoppas du har den bättre modellen :p

CosmicGirl sa:
Lars.E sa:
CosmicGirl sa:
H. sa:

Bingo!

Ha!
På bild nummer 3 i första inlägget från 28/4 syns att stödets fäste inte når upp till sadelstaget!
#nörden.

Kul att du tycker det är kul att cykla stig! ☺️

Edit: inte sparka på den Stig som ligger.

Senast ändrad:
CosmicGirl sa:
Lars.E sa:
CosmicGirl sa:
H. sa:

Bingo!

Gillar skarpt.

Der Kaiser sa:
CosmicGirl sa:
Lars.E sa:
CosmicGirl sa:
H. sa:

Bingo!

Ha!
På bild nummer 3 i första inlägget från 28/4 syns att stödets fäste inte når upp till sadelstaget!
#nörden.

Kul att du tycker det är kul att cykla Stig!

Snyggt :P

#viärallanördarhär

Idag har dottern fått en ny hoj.

20180505_141033.jpg

Processen tog typ 14h från att jag fick nog av den gamla cykeln -> Happys Barncykeltråd http://happyride.se/forum/read.php/1/2113443/3340443#msg-3340443 -> google -> sväng till Cykloteket -> till första turen. Pang!

20180505_134810.jpg

Hon valde återigen en grön cykel. Misstänker att det kommer att bli ett gäng gröna cyklar som bara blir större och större framöver.

20180505_135119.jpg

Jag har inte tagit bort pedalerna; hon verkar vara väldigt nära att kunna cykla själv. Testar några ggr till.

20180505_114855.jpg

Frogen väger betydligt mindre än den gamla cykeln och däcken är släta så det var lätt för henne att manövrera och få lite fart. Hon tog på sig extradäcken för att se "tuff ut".

20180505_141805.jpg

Min cykel har också fått en livskvalitetshöjande uppgradering :-)
... Men den berättelsen får vänta tills nästa gång. Om ni inte redan har gissat. Och nej, jag har inte tagit bort stödet :P

Ja, ja... En ny sadel var det (bra jobbat toysc!)

20180506_194515.jpg

Det blir roligt att svara på måndagsfrågan på jobbet "Vad har du gjort i helgen?"
"Jo, jag har mätt avståndet mellan sittbenen".

20180505_123453.jpg

Ännu ett till viktigt nummer att komma ihåg (tillsammans med hela familjens personnummer, längder, vikter och skostorlekar samt ett gäng pinkoder).

20180506_190747.jpg

Dagens tur var 4h lång. Tiden verkligen flyger när man cyklar.

20180506_142418.jpg

Hittade bra stigar idag och delade lekplats med ett gäng MTBikers. Höger eller vänstertrafik? Hur ska man tänka här? Lite vet och etikett tumregler mottages tacksamt.

20180506_134517.jpg

Dagens fokus: inte lägga så mycket vikt på armarna utan på fötterna när jag står och hålla om handtaget mindre hårt. Med ungefar samma kraft som om det var en öl (man vill ju inte att den går sönder).. ...Och tagga ner med fegbromsningen!

20180506_131407.jpg

Det går bättre och bättre tycker jag. Dock har jag börjat utveckla ett gäng dåliga vanor som förtjänar sin egen kapitel. Återkommer.

20180506_124107.jpg

Det härliga vädret innebär också att ändra levande varelser kommer ut och smurfar runtomkring oss människor. Mellan igår och idag fick jag ca. 13 insekter i ögonen och minst 5 i munnen (på tal om ovanor). Behöver skaffa skyddsglasögon ASAP...

"It's a poor sort of memory that only works backwards" Lewis Carroll, Alice's Adventures in Wonderland & Through the Looking-Glass

Senast ändrad:
CosmicGirl sa:
Hittade bra stigar idag och delade lekplats med ett gäng MTBikers. Höger eller vänstertrafik? Hur ska man tänka här? Lite vet och etikett tumregler mottages tacksamt.
Jag låter kanske gammaldags och stel (70-talist som fick "Säker Cykel-undervisning" av Polisen i grundskolan på 80-talet) men jag tillämpar i stort sett alltid högertrafik när jag cyklar. Oavsett om jag är på landsväg, cykelbana, eller skogsväg och stig/led. Undantaget vid möte med t.ex. gående och löpare som tydligt använder vänster sida och alltså kommer på höger sida sett från min synvinkel, då håller jag ut åt vänster vid mötet. Men självklart får man väl använda sunt förnuft beroende på aktuell situation och tänka; ingen regel utan undantag.

CosmicGirl sa:
Det går bättre och bättre tycker jag. Dock har jag börjat utveckla ett gäng dåliga vanor som förtjänar sin egen kapitel. Återkommer.
Härligt, kul att du kommit igång! De dåliga vanorna kan säkert överskuggas av de goda vanorna. Tror jag. :)

CosmicGirl sa:
...

...

Högertrafik. Enda gången vänstertrafik är lämpligt är om man är gående på en väg/stig med blandad trafik, dvs landsväg utan trottoar eller GC-bana.

Edit: bolltvåa. +1 på Örjan Lax

Senast ändrad:
Bengt-re sa:
Glasögon är typiskt en bra grej. Grenar, insekter, fartvind, lera och skit.

Bra läsråd i ämnet...

https://happyride.se/forum/read.php/1/2734834/2736042

Ja, nu är jag övertygad efter att jag såg gren-i-ögat bilden. Jag har allmänt svårt för bl.a. glasögon, handskar och paraplyer. Vet ej varför..

Lars.E sa:
Haha... Vilken tur att det råkade stå en fin gul blomma i en fyrkantig ruta precis där.

Ja, just det :P

Det finns en viss risk att den där Minecraft blomman (eller nåt av liknande kaliber) fotobombar mina cykelbilder framöver...

Örjan Lax sa:
CosmicGirl sa:
Härligt, kul att du kommit igång! De dåliga vanorna kan säkert överskuggas av de goda vanorna. Tror jag. :)

Ja... Det hoppas jag :)
Men det är ändå smart att försöka cykla med stängd mun under insektsäsongen.

Tillbaka
Topp