Freddan_mg99
Medlem
Scott ångest
@Sixten
Tack för alla goda råd och allt tålamod. Nu klickar jag hem en Genius.
Tack för alla goda råd och allt tålamod. Nu klickar jag hem en Genius.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det sparade mig för övrigt 162 gram. Fult med sju sladdar till styret när det räcker med fyra. Varför köpa en FulSus om man vill använda den som NoSus?GetLucky sa:Varför tar man frivilligt bort TwinLock för att spara på sin höjd säg 50 gram?
Sixten Fors sa:Det sparade mig för övrigt 162 gram. Fult med sju sladdar till styret när det räcker med fyra. Varför köpa en FulSus om man vill använda den som NoSus?GetLucky sa:Varför tar man frivilligt bort TwinLock för att spara på sin höjd säg 50 gram?
Vad väger vågen?Sixten Fors sa:Som svar på fråga via PM. Mediumram levereras med 170 mm vevar på 597 g.
34T klinga 58 g + skruv 5 g samt 24T klinga 22 g + skruv 12 g = 97 gram totalt.
Framväxel + fäste + framvxlreglage + vajer + hölje = 308 gram totalt.
Cykeldelar ;)Örjan Lax sa:Vad väger vågen?
Haha! :DSixten Fors sa:Cykeldelar ;)Örjan Lax sa:Vad väger vågen?
Dottern blir förbannad när hon skall baka bullar och vågen alltid är i garaget, men det är faktiskt MIN våg! Hon får väl köpa sig en egen våg om det nu är så himla viktigt att smeten blir perfekt.
Jo jag tänkte också på den idén, att lägga den upp-å-ner. Men det var egentligen mest en tramskommentar... :()Sixten Fors sa:Om du undrar hur mycket vågen väger har jag faktiskt ingen aning. Jag får väl lägga den upp-å-ner och kolla.
Sixten Fors sa:Allt står i relation till vad fan får jag för pengarna?NickPick sa:50 procent rabatt på en två år gammal bevisligen ganska svårsåld cykel är ju kanon :)
Hade plus gått hem mer k
Hos konsumenterna hade det nog varit annorlunda.
Andra hjul passar som tur är. :)
Att Start Fitness har bra priser just nu beror mest på att 1) de är inte #1 go-to cykelbutiken för breda massan, 2) det sitter Contessa-klistermärke på ramen vilket gör okunniga killar rädda, och det är killar som köper cyklar samt 3) Start Fitness har för vana att dra på med bra rea när de väl rear.
Det är riktigt fina cyklar för drygt 17 K. För samma pengar är det inte lätt att hitta något som är i närheten av så modernt eller kompetent.
NickPick sa:Absolut. Men rean känns väl ändå högst befogad?
Pang för pengen, absolut!
Sixten Fors sa:Start Fitness har för övrigt varit min leverantör av joggingskor (från Adidas och Asics) sedan flera år tillbaka. Alltid bra service.
Bele sa:Sixten Fors sa:Start Fitness har för övrigt varit min leverantör av joggingskor (från Adidas och Asics) sedan flera år tillbaka. Alltid bra service.
Det börjar onekligen bra. Mejlade och bad dem montera bromsreglagen enl "svensk" standard. Inom två timmar kom svaret att det gör vi alltid för cyklar som skickas utanför UK.
ajajkapten sa:Hur lång var leveranstiden?
Tänkte beställa en Scott Contessa Scale 710 Plus till tjejen som precis fått upp ögonen för det här med att cykla i skogen.
Hon är för övrigt 163cm lång, är small rätt ramstorlek?
Sixten Fors sa:ajajkapten sa:Hur lång var leveranstiden?
Tänkte beställa en Scott Contessa Scale 710 Plus till tjejen som precis fått upp ögonen för det här med att cykla i skogen.
Jag beställde måndag 16:00, DHL hämtade fredag em, leverans onsdag morgon. Alltså 8 dagar från order.
Rätt storlek för 163 cm är väl Small, men gränsen mellan S och M går väl ungefär där.
S med 41 cm sadelrör levereras med 100 mm dropper, M med 44 cm sadelrör och 125 mm dropper, L med 49 cm sadelrör och 150 mm dropper. Vilken sadelhöjd har hon när hon sitter och trampar, mätt från vevcentrum till topp av sadel? Lägsta sadelhöjd med fullt utskjuten dropper blir väl ca 64 cm på S och ca 69 cm på M.
Vill man åt den större ramens längre hjulbas och reach kan man alltid välja M och byta dropper från 125 till 100 mm. Att sälja en ny 125 mm Fox Transfer på Happy K&S är nog inte jättesvårt, en ny CB Highline 100 mm kostar ca 2500 kr https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=228641 och har låga beslag som bygger lite och hela stolpen lär få plats i sadelröret. Kanske 65 cm lägsta sadelhöjd (fullt utskjuten) i M ramen.
Har inte mätt så noga, men i runda slängar.
Sorry, jag missade Scale och var insnöad på Spark.ajajkapten sa:Sixten Fors sa:ajajkapten sa:Hur lång var leveranstiden?
Jag beställde måndag 16:00, DHL hämtade fredag em, leverans onsdag morgon. Alltså 8 dagar från order.
Rätt storlek för 163 cm är väl Small, men gränsen mellan S och M går väl ungefär där.
S med 41 cm sadelrör levereras med 100 mm dropper, M med 44 cm sadelrör och 125 mm dropper, L med 49 cm sadelrör och 150 mm dropper. Vilken sadelhöjd har hon när hon sitter och trampar, mätt från vevcentrum till topp av sadel? Lägsta sadelhöjd med fullt utskjuten dropper blir väl ca 64 cm på S och ca 69 cm på M.
Vill man åt den större ramens längre hjulbas och reach kan man alltid välja M och byta dropper från 125 till 100 mm. Att sälja en ny 125 mm Fox Transfer på Happy K&S är nog inte jättesvårt, en ny CB Highline 100 mm kostar ca 2500 kr https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=228641 och har låga beslag som bygger lite och hela stolpen lär få plats i sadelröret. Kanske 65 cm lägsta sadelhöjd (fullt utskjuten) i M ramen.
Tack, då hinner den tyvärr inte komma innan vi åker på fjällsemester.
Det är alltså ht cykeln, Contessa scale 710 plus som hon kikat på. Det står i specen att den kommer med syncros dropper 120mm.
https://m.startfitness.co.uk/cycle/...-scale-710-plus-womens-mtb-purple-249709.html
Sixten Fors sa:Sorry, jag missade Scale och var insnöad på Spark.ajajkapten sa:Sixten Fors sa:ajajkapten sa:Hur lång var leveranstiden?
Tack, då hinner den tyvärr inte komma innan vi åker på fjällsemester.
Det är alltså ht cykeln, Contessa scale 710 plus som hon kikat på. Det står i specen att den kommer med syncros dropper 120mm.
https://m.startfitness.co.uk/cycle/...-scale-710-plus-womens-mtb-purple-249709.html
baggy sa:Det var den sista i S. Tänkte köpa en till sambon jag också.
marr sa:Sixten Fors sa:Det sparade mig för övrigt 162 gram. Fult med sju sladdar till styret när det räcker med fyra. Varför köpa en FulSus om man vill använda den som NoSus?GetLucky sa:Varför tar man frivilligt bort TwinLock för att spara på sin höjd säg 50 gram?
Du har nog missuppfattat meningen med lockout via remote.
Scale Small är en barncykel för 145-155 cm barn. Typ. Min son 10 år / 150 cm, Mediumram, 45 mm stam, RS Recon Gold 120 mm.ajajkapten sa:Jaså? För mig står det fortfarande "In stock" på small?baggy sa:Det var den sista i S. Tänkte köpa en till sambon jag också.
Nopeajajkapten sa:Men va!? Enligt Scotts egna "find your size" funktion så ska hon med sina mått ha en small.. Går det alltså inte att lita på?
Sixten Fors sa:Nopeajajkapten sa:Men va!? Enligt Scotts egna "find your size" funktion så ska hon med sina mått ha en small.. Går det alltså inte att lita på?
Grattis! Scale Plus Small är läskigt kort med bara 389 mm reach.ajajkapten sa:Ringde precis till Start fitness. Kom fram direkt och fick prata med en trevlig tjej i supporten. Det var inga problem att byta till en Medium. Fick lite panik där. Hoppas att det blir rätt storlek för henne nu. Alltså borde en S finnas i lager nu ?Sixten Fors sa:Nopeajajkapten sa:Men va!? Enligt Scotts egna "find your size" funktion så ska hon med sina mått ha en small.. Går det alltså inte att lita på?
Sixten Fors sa:Grattis! Scale Plus Small är läskigt kort med bara 389 mm reach.ajajkapten sa:Ringde precis till Start fitness. Kom fram direkt och fick prata med en trevlig tjej i supporten. Det var inga problem att byta till en Medium. Fick lite panik där. Hoppas att det blir rätt storlek för henne nu. Alltså borde en S finnas i lager nu ?Sixten Fors sa:Nopeajajkapten sa:Men va!? Enligt Scotts egna "find your size" funktion så ska hon med sina mått ha en small.. Går det alltså inte att lita på?
Dropper är alltid klurigt 1) om man är riktigt kort och 2) ramen konstruerades utan dropper i åtanke och har för långt sadelrör i relation till ramstorlek (reach).ajajkapten sa:Jag har lite dålig koll på det där med ramgeometri. Hoppas bara hon kan använda droppern som man ska nu, så inte sadeln hamnar för högt.
Scale HT eller Spark FS? Det är lätt att prata om varandra om man inte är TYDLIG när man skriver... eller läser för den delen.baggy sa:Jag missförstod nog. Tittade på 710 plus.
Sixten Fors sa:Scale HT eller Spark FS? Det är lätt att prata om varandra om man inte är TYDLIG när man skriver... eller läser för den delen.baggy sa:Jag missförstod nog. Tittade på 710 plus.
Scale är mindre i storlek (kortare reach) än Spark. Scale har rakt sadelrör, så trots samma längd på 44 cm (medium) går det att skjuta ner mer stolpe (dropper) i Scale- än Spark-ramen.
ajajkapten sa:Det ser ju ut att vara en liten knäck på sadelröret även på scalen. Den kanske är tillräckligt långt ner för att hela droppern ska få plats ändå?
Detta är cykeln som hon lånat hittils. Det är en M. Sadeln sitter något lägre än den borde på bilden. Den har en reach på 403mm och en ganska lång styrstam. Sadelröret är 410mm. Tror ni att en M scale blir för hög med 440mm sadelrör + dropper?
Reglaget är "borta" för att jag dragit kabeln ur ramen då den var dragen på fel sida av styrhuvudet om man vill ha reglaget på vänster sida. Reglaget som följer med är detta https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=179340 vill man ha reglaget under styret finns andra reglage t.ex. detta https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=179326 som har bättre form/ergonomi, eller annat reglage från annan leverantör. Fox Transfer 125 mm ser ut såhär, mycket fin dropper men den bygger för mycket för min cyklist.dnleriksson sa:Sixten, vad är det för dropperreglage och var har du gjort av det? På din bild med emballage ser det ut att sitta uppepå höger sida, men sen är det borta... Går det montera under styret på vänster sida om man plockar bort allt jox som du gjort?
Grattis till en riktigt fin cykel och en bra affär :)Winfrozz sa:Köpte https://m.startfitness.co.uk/cycle/...ssa-spark-rc-700-womens-mtb-black-249710.html
Priset lockade. Hoppas den är bra.