Scott ångest

Scott ångest
Det kom en groteskt stor låda med DHL i morse, killen hjälpte till att bära in i huset. Cykeln var färdigmonterad, tom sadel med fullt utskjuten dropper på plats, framhjulet vid sidan. Bra emballage, snyggt jobbat! Varför LBS när det är bättre service on-line?
Lev.jpg

Edit: Jäkla krångel att nya cyklar inte kommer i lösa delar. Sådärja, nu är cykeln nerplockad i sina beståndsdelar, alla komponenter är vägda, och vissa av dem kommer inte att sättas tillbaka. Byte till 1x11 med xD 10-42T kassett sparade 400 gram. TwinLock bort och skumgrgrepp sparade 162 gram. Fula FOX-klibbor på gaffeln bort, sparade 2 gram till. Andra hjul och skivor ca 300 gram. Noll problem att få plats med NN 29x2,35" som mäter 61,5 mm på 30 mm XM481-fälg (bilden). Cykeln väger 11170 gram med 29x2,25" Rocket Ron. Det blir bra :)
180719_005_xs.jpg

180719_006_xs.jpg

Senast ändrad:
Scott ångest
Ser bra ut den där... det rycker verkligen i köpfingret just nu med dessa rabatter, men jag sneglar mer på spark 720 plus och spark 710.

Plushjul vs Bättre komponenter och lättare hoj

Vad ger mest för pengarna mellan dessa? Trängen som ska bemästras är lättare än både lida och den i Hellas då jag cyklar mest på järvafältet.

Scott ångest
GetLucky sa:
Varför tar man frivilligt bort TwinLock för att spara på sin höjd säg 50 gram?
Det sparade mig för övrigt 162 gram. Fult med sju sladdar till styret när det räcker med fyra. Varför köpa en FulSus om man vill använda den som NoSus?

Bilagor

• Twin.jpg
    Twin.jpg
    68.7 KB · Besök: 163
  • Grepp1.jpg
    Grepp1.jpg
    82.3 KB · Besök: 155
  • Grepp2.jpg
    Grepp2.jpg
    80.6 KB · Besök: 167
  • BBB_Foam.jpg
    BBB_Foam.jpg
    55.9 KB · Besök: 160
Scott ångest
Som svar på fråga via PM. Mediumram levereras med 170 mm vevar på 597 g.
34T klinga 58 g + skruv 5 g samt 24T klinga 22 g + skruv 12 g = 97 gram totalt.
Framväxel + fäste + framvxlreglage + vajer + hölje = 308 gram totalt.
M8000-B-170mm.jpg

Senast ändrad:
Scott ångest
Sixten Fors sa:
Som svar på fråga via PM. Mediumram levereras med 170 mm vevar på 597 g.
34T klinga 58 g + skruv 5 g samt 24T klinga 22 g + skruv 12 g = 97 gram totalt.
Framväxel + fäste + framvxlreglage + vajer + hölje = 308 gram totalt.
Vad väger vågen?

Scott ångest
Örjan Lax sa:
Cykeldelar ;)
Dottern blir förbannad när hon skall baka bullar och vågen alltid är i garaget, men det är faktiskt MIN våg! Hon får väl köpa sig en egen våg om det nu är så himla viktigt att smeten blir perfekt.

Om du undrar hur mycket vågen väger har jag faktiskt ingen aning. Jag får väl lägga den upp-å-ner och kolla.

Scott ångest
Sixten Fors sa:
Örjan Lax sa:
Cykeldelar ;)
Dottern blir förbannad när hon skall baka bullar och vågen alltid är i garaget, men det är faktiskt MIN våg! Hon får väl köpa sig en egen våg om det nu är så himla viktigt att smeten blir perfekt.
Haha! :D

Sixten Fors sa:
Om du undrar hur mycket vågen väger har jag faktiskt ingen aning. Jag får väl lägga den upp-å-ner och kolla.
Jo jag tänkte också på den idén, att lägga den upp-å-ner. Men det var egentligen mest en tramskommentar... :()

Scott ångest
Sixten Fors sa:
NickPick sa:
50 procent rabatt på en två år gammal bevisligen ganska svårsåld cykel är ju kanon :)
Hade plus gått hem mer k
Hos konsumenterna hade det nog varit annorlunda.
Andra hjul passar som tur är. :)
Allt står i relation till vad fan får jag för pengarna?
Att Start Fitness har bra priser just nu beror mest på att 1) de är inte #1 go-to cykelbutiken för breda massan, 2) det sitter Contessa-klistermärke på ramen vilket gör okunniga killar rädda, och det är killar som köper cyklar samt 3) Start Fitness har för vana att dra på med bra rea när de väl rear.

Det är riktigt fina cyklar för drygt 17 K. För samma pengar är det inte lätt att hitta något som är i närheten av så modernt eller kompetent.

NickPick sa:
Absolut. Men rean känns väl ändå högst befogad?
Pang för pengen, absolut!

Sixten gör helt rätt analys. Jag är en av dem som hade dissat det hela pga att Contessa ska vara en s.k. dam-modell. Om jag har förstått det hela rätt så är det som i praktiken skiljer färgsättningen och olika sadel. Vilken färgsättning man föredrar är ju högst individuellt. Hade inte Sixten delat med sig av sitt kunnande hade jag missat det här klippet.

Neden refererar jag till Scott Spark 710 plus som kostar 1999 pund.

Som referens kan man jämföra med Evans. De reade ut herrmodellen för 2869 till 3899 pund. Westbrook cycles har en small kvar för 2499 pund. En kompis köpte häromåret en Spark 720 strl M av Evans med 35% rabatt. Den maximala rabatten hos Evans för 710 plus var 30%. Det är knappast något sensationellt för föregående års modell. De resterande 20% hos Start Fitness kan med stor sannolikt tillskrivas de argument Sixten framför. Min gissning är att begreppet Contessa står för en stor del av det.

Så nej, en så stor prissänkning är inte befogad. Och som du skriver "Pang för pengen, absolut!", jag kunde inte ha formulerat det bättre själv.

Spark710PlusEvans.PNG

Spark710PlusStartFitness.PNG

https://www.evanscycles.com/scott-spark-710-plus-2017-mountain-bike-EV286134

https://www.westbrookcycles.co.uk/s...&utm_medium=Affiliate&utm_campaign=pricespyuk

https://www.startfitness.co.uk/cycl...0-plus-womens-mountain-bike-black-249715.html

Scott ångest
Sixten Fors sa:
Start Fitness har för övrigt varit min leverantör av joggingskor (från Adidas och Asics) sedan flera år tillbaka. Alltid bra service.

Det börjar onekligen bra. Mejlade och bad dem montera bromsreglagen enl "svensk" standard. Inom två timmar kom svaret att det gör vi alltid för cyklar som skickas utanför UK.

Scott ångest
Bele sa:
Sixten Fors sa:
Start Fitness har för övrigt varit min leverantör av joggingskor (från Adidas och Asics) sedan flera år tillbaka. Alltid bra service.

Det börjar onekligen bra. Mejlade och bad dem montera bromsreglagen enl "svensk" standard. Inom två timmar kom svaret att det gör vi alltid för cyklar som skickas utanför UK.

Haha, jag gjorde samma sak igår... Snart måste de börja undra varför cyklarna säljer som smör i solsken till Sverige :-) Vi borde hänvisa till Sixten och se till att han får lite återbäring på sitt köp...

Scott ångest
Köpte en spark contessa 720 plus i april när cykelkraft hade bra pris på dom. Bytt handtag och sadel. Supernöjd även om inte lila accentfärg är mitt förstaval.

Härligt grepp med breda däck och nu när det varit torrare har jag kört med x-king 2.35 och
raceking 2.25 för lite bättre rull.

Bakdämparen är anpassad för lättare cyklister på contessa men inga bekymmer med mina 80kg.

Scott ångest
Färgen är ju mycket snyggare än herrmodellerna, men jag hade nog kostat på en omshimsnig. Kan ju inte finnas mycket returdämpning överhuvudtaget om man pumpat upp den för en 80 kg cyklist?

Senast ändrad:
Scott ångest
Hur lång var leveranstiden?
Tänkte beställa en Scott Contessa Scale 710 Plus till tjejen som precis fått upp ögonen för det här med att cykla i skogen.

Hon är för övrigt 163cm lång, är small rätt ramstorlek?

Scott ångest
ajajkapten sa:
Tänkte beställa en Scott Contessa Scale 710 Plus till tjejen som precis fått upp ögonen för det här med att cykla i skogen.

Jag beställde måndag 16:00, DHL hämtade fredag em, leverans onsdag morgon. Alltså 8 dagar från order.

Rätt storlek för 163 cm är väl Small, men gränsen mellan S och M går väl ungefär där.
S med 41 cm sadelrör levereras med 100 mm dropper, M med 44 cm sadelrör och 125 mm dropper, L med 49 cm sadelrör och 150 mm dropper. Vilken sadelhöjd har hon när hon sitter och trampar, mätt från vevcentrum till topp av sadel? Lägsta sadelhöjd med fullt utskjuten dropper blir väl ca 64 cm på S och ca 69 cm på M.

Vill man åt den större ramens längre hjulbas och reach kan man alltid välja M och byta dropper från 125 till 100 mm. Att sälja en ny 125 mm Fox Transfer på Happy K&S är nog inte jättesvårt, en ny CB Highline 100 mm kostar ca 2500 kr https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=228641 och har låga beslag som bygger lite och hela stolpen lär få plats i sadelröret. Kanske 65 cm lägsta sadelhöjd (fullt utskjuten) i M ramen.

Har inte mätt så noga, men i runda slängar.

Scott ångest
Sixten Fors sa:
ajajkapten sa:

Jag beställde måndag 16:00, DHL hämtade fredag em, leverans onsdag morgon. Alltså 8 dagar från order.

Rätt storlek för 163 cm är väl Small, men gränsen mellan S och M går väl ungefär där.
S med 41 cm sadelrör levereras med 100 mm dropper, M med 44 cm sadelrör och 125 mm dropper, L med 49 cm sadelrör och 150 mm dropper. Vilken sadelhöjd har hon när hon sitter och trampar, mätt från vevcentrum till topp av sadel? Lägsta sadelhöjd med fullt utskjuten dropper blir väl ca 64 cm på S och ca 69 cm på M.

Vill man åt den större ramens längre hjulbas och reach kan man alltid välja M och byta dropper från 125 till 100 mm. Att sälja en ny 125 mm Fox Transfer på Happy K&S är nog inte jättesvårt, en ny CB Highline 100 mm kostar ca 2500 kr https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=228641 och har låga beslag som bygger lite och hela stolpen lär få plats i sadelröret. Kanske 65 cm lägsta sadelhöjd (fullt utskjuten) i M ramen.

Tack, då hinner den tyvärr inte komma innan vi åker på fjällsemester.

Det är alltså ht cykeln, Contessa scale 710 plus som hon kikat på. Det står i specen att den kommer med syncros dropper 120mm.

https://m.startfitness.co.uk/cycle/...-scale-710-plus-womens-mtb-purple-249709.html

Senast ändrad:
Scott ångest
ajajkapten sa:
Sixten Fors sa:
ajajkapten sa:

Det är alltså ht cykeln, Contessa scale 710 plus som hon kikat på. Det står i specen att den kommer med syncros dropper 120mm.

https://m.startfitness.co.uk/cycle/...-scale-710-plus-womens-mtb-purple-249709.html
Sorry, jag missade Scale och var insnöad på Spark.

Scott ångest
Sixten Fors sa:
ajajkapten sa:
Sixten Fors sa:
ajajkapten sa:

Sorry, jag missade Scale och var insnöad på Spark.

Det är lugnt ?.
Nu är den beställd! Blev en S. Det kommer bli ett rejält lyft jämfört med cykeln hon har lånat än så länge. Får tacka Sixten som tipsade om denna sidan!

Scott ångest
marr sa:
Sixten Fors sa:
GetLucky sa:
Varför tar man frivilligt bort TwinLock för att spara på sin höjd säg 50 gram?
Det sparade mig för övrigt 162 gram. Fult med sju sladdar till styret när det räcker med fyra. Varför köpa en FulSus om man vill använda den som NoSus?

Du har nog missuppfattat meningen med lockout via remote.

Håller med totalt.

Angående färgen så är Scott bäst på fula färger(?), men dessa i tjejfärger är faktiskt snyggare.

Scott ångest
ajajkapten sa:
baggy sa:
Det var den sista i S. Tänkte köpa en till sambon jag också.
Jaså? För mig står det fortfarande "In stock" på small?
Scale Small är en barncykel för 145-155 cm barn. Typ. Min son 10 år / 150 cm, Mediumram, 45 mm stam, RS Recon Gold 120 mm.
Scale26_M.png

En till Medium med sadel inställd för 155 cm cyklist. Här med 27,5x2,1" hjul, 45 mm stam, RS SID 120 mm gaffel.
180708_Scale2a.jpg

180708_Scale3a_s.jpg

Senast ändrad:
Scott ångest
Sixten Fors sa:
ajajkapten sa:
Men va!? Enligt Scotts egna "find your size" funktion så ska hon med sina mått ha en small.. Går det alltså inte att lita på?
Nope

Ringde precis till Start fitness. Kom fram direkt och fick prata med en trevlig tjej i supporten. Det var inga problem att byta till en Medium. Fick lite panik där.
Hoppas att det blir rätt storlek för henne nu.

Alltså borde en S finnas i lager nu ?

Scott ångest
ajajkapten sa:
Sixten Fors sa:
ajajkapten sa:
Men va!? Enligt Scotts egna "find your size" funktion så ska hon med sina mått ha en small.. Går det alltså inte att lita på?
Nope
Ringde precis till Start fitness. Kom fram direkt och fick prata med en trevlig tjej i supporten. Det var inga problem att byta till en Medium. Fick lite panik där. Hoppas att det blir rätt storlek för henne nu. Alltså borde en S finnas i lager nu ?
Grattis! Scale Plus Small är läskigt kort med bara 389 mm reach.

Scott ångest
Sixten Fors sa:
ajajkapten sa:
Sixten Fors sa:
ajajkapten sa:
Nope
Ringde precis till Start fitness. Kom fram direkt och fick prata med en trevlig tjej i supporten. Det var inga problem att byta till en Medium. Fick lite panik där. Hoppas att det blir rätt storlek för henne nu. Alltså borde en S finnas i lager nu ?
Grattis! Scale Plus Small är läskigt kort med bara 389 mm reach.

Jag har lite dålig koll på det där med ramgeometri. Hoppas bara hon kan använda droppern som man ska nu, så inte sadeln hamnar för högt.

Scott ångest
ajajkapten sa:
Jag har lite dålig koll på det där med ramgeometri. Hoppas bara hon kan använda droppern som man ska nu, så inte sadeln hamnar för högt.
Dropper är alltid klurigt 1) om man är riktigt kort och 2) ramen konstruerades utan dropper i åtanke och har för långt sadelrör i relation till ramstorlek (reach).

Contessa Scale 710 Plus för 911 EUR är en riktigt fin och löjligt prisvärd cykel. Riktiga boost-axlar fram/bak, RS Recon 120 mm gaffel, 35 mm fälgar med toppklass Maxxis-däck (kostar 700 kr/st), dropper. https://www.startfitness.co.uk/scott-2017-contessa-scale-710-plus-womens-mtb-purple-249709.html
Scale710Plus.png

Senast ändrad:
Scott ångest
baggy sa:
Jag missförstod nog. Tittade på 710 plus.
Scale HT eller Spark FS? Det är lätt att prata om varandra om man inte är TYDLIG när man skriver... eller läser för den delen.

Scale är mindre i storlek (kortare reach) än Spark. Scale har rakt sadelrör, så trots samma längd på 44 cm (medium) går det att skjuta ner mer stolpe (dropper) i Scale- än Spark-ramen.

Scott ångest
Sixten Fors sa:
baggy sa:
Jag missförstod nog. Tittade på 710 plus.
Scale HT eller Spark FS? Det är lätt att prata om varandra om man inte är TYDLIG när man skriver... eller läser för den delen.

Scale är mindre i storlek (kortare reach) än Spark. Scale har rakt sadelrör, så trots samma längd på 44 cm (medium) går det att skjuta ner mer stolpe (dropper) i Scale- än Spark-ramen.

Det ser ju ut att vara en liten knäck på sadelröret även på scalen. Den kanske är tillräckligt långt ner för att hela droppern ska få plats ändå?

IMG_20180712_111819_1.jpg

Detta är cykeln som hon lånat hittils. Det är en M. Sadeln sitter något lägre än den borde på bilden. Den har en reach på 403mm och en ganska lång styrstam. Sadelröret är 410mm. Tror ni att en M scale blir för hög med 440mm sadelrör + dropper?

Scott ångest
ajajkapten sa:
Det ser ju ut att vara en liten knäck på sadelröret även på scalen. Den kanske är tillräckligt långt ner för att hela droppern ska få plats ändå?
Detta är cykeln som hon lånat hittils. Det är en M. Sadeln sitter något lägre än den borde på bilden. Den har en reach på 403mm och en ganska lång styrstam. Sadelröret är 410mm. Tror ni att en M scale blir för hög med 440mm sadelrör + dropper?

Du ser. Lånad cykel med reach 403 mm + stam 80 mm = 483 mm.
Scale Plus Small, reach 389 mm + original stam 50 mm = 439 mm.
Scale Plus Medium, reach 412 mm + original stam 60 mm = 472 mm.

Jag noterade att det var en knäck även på nyare Scale, jag har fyra äldre Scale utan knäck.

Hur som helst, Small med 389 mm reach är en för liten cykel om man är 165 cm, så den ramen är bara att glömma. Det är ingen idé att köpa en för liten cykel för 10 K, det är alla pengar i sjön.

Om 120 mm droppern går ner i ramen (med marginal), men sadelröret är 1-2 cm för långt, är det bara att såga av sadelröret och flytta ner sadelklämman.

Om det inte funkar med 120 mm dropper kan man sälja droppern (eller sätta den på en annan cykel som man äger, men saknar dropper) och köpa en 100 mm dropper istället.

Olika sadlar bygger också olika mycket, kan skilja 1-2 cm från en platt till en fet sadel.

Lösningen är INTE fel ramstorlek med en svinkort cykel.

Senast ändrad:
Scott ångest
Sixten, vad är det för dropperreglage och var har du gjort av det? På din bild med emballage ser det ut att sitta uppepå höger sida, men sen är det borta... Går det montera under styret på vänster sida om man plockar bort allt jox som du gjort?

Scott ångest
dnleriksson sa:
Sixten, vad är det för dropperreglage och var har du gjort av det? På din bild med emballage ser det ut att sitta uppepå höger sida, men sen är det borta... Går det montera under styret på vänster sida om man plockar bort allt jox som du gjort?
Reglaget är "borta" för att jag dragit kabeln ur ramen då den var dragen på fel sida av styrhuvudet om man vill ha reglaget på vänster sida. Reglaget som följer med är detta https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=179340 vill man ha reglaget under styret finns andra reglage t.ex. detta https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=179326 som har bättre form/ergonomi, eller annat reglage från annan leverantör. Fox Transfer 125 mm ser ut såhär, mycket fin dropper men den bygger för mycket för min cyklist.
20180721_170434.jpg

Det kommer att hamna en Crankbrothers Highline 100 mm på denna cykel, som har lägre stackhöjd 100+47=147 mm (jmf. med 125+61=186 mm på Fox Transfer 125 ovan) samt ett reglage med riktigt bra ergonomi https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=228641 och så är den 35 gram lättare.
20180731_135215.jpg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp