me.I.am
Aktiv medlem
(ot) Elcyklar - för och nackdelar
Tompot sa:me.I.am sa:Med elcykel kan man liksom inte förhandla bort hur mycket el som måste tillföras.
Låter som att du inte prickat av "testcykla en elcykel" från din bucket list.
Visst kan man välja vilken effekt man vill ha ut från assistansen. Ofta finns olika nivåer av krafttillskott och de bättre systemen ger kraft efter egen insats, dvs. ju hårdare du trampar desto mer drar elmotorn.
Elmotorn är också väldigt effektiv på att omvandla strömmen till rörelse. Det kan man inte säga om människan, det mesta man stoppar i truten blir till värme och en väldigt liten del omvandlas till rörelse.
Ser ingen anledning till att misstro rapportens siffror om energiförbrukning för trampcyklister.
Hmm, nu börjar det bli rörigt. Argumentationen för att elcykel skulle bolma CO2 endast marginellt mer än trampcykel grundar sig på att energin som trampcyklisten måste tillföra också kostar CO2. Jag ifrågasätter detta eftersom _skillnaden_ i hur mycket man äter om man trampcyklar eller inte oftast inte är speciellt stor, och förmodligen inte någon skillnad alls (som konstaterats några inlägg upp - av en elcykelkramare). Nu kommer du och säger att "man kan välja hur mycket assistans". Menar du då att det man "cyklar själv" på en elcykel inte kräver någon tillförd energi som på en trampcykel? I så fall någon ny typ av elcykel som jag inte hört talas om.
Lite märkligt av dig att bryta ut en mening ur mitt inlägg, som då får en lite annan mening än den har när den ingår i ett annat sammanhang.