(ot) Elcyklar - för och nackdelar

Tompot sa:
me.I.am sa:
Med elcykel kan man liksom inte förhandla bort hur mycket el som måste tillföras.

Låter som att du inte prickat av "testcykla en elcykel" från din bucket list.

Visst kan man välja vilken effekt man vill ha ut från assistansen. Ofta finns olika nivåer av krafttillskott och de bättre systemen ger kraft efter egen insats, dvs. ju hårdare du trampar desto mer drar elmotorn.

Elmotorn är också väldigt effektiv på att omvandla strömmen till rörelse. Det kan man inte säga om människan, det mesta man stoppar i truten blir till värme och en väldigt liten del omvandlas till rörelse.

Ser ingen anledning till att misstro rapportens siffror om energiförbrukning för trampcyklister.

Hmm, nu börjar det bli rörigt. Argumentationen för att elcykel skulle bolma CO2 endast marginellt mer än trampcykel grundar sig på att energin som trampcyklisten måste tillföra också kostar CO2. Jag ifrågasätter detta eftersom _skillnaden_ i hur mycket man äter om man trampcyklar eller inte oftast inte är speciellt stor, och förmodligen inte någon skillnad alls (som konstaterats några inlägg upp - av en elcykelkramare). Nu kommer du och säger att "man kan välja hur mycket assistans". Menar du då att det man "cyklar själv" på en elcykel inte kräver någon tillförd energi som på en trampcykel? I så fall någon ny typ av elcykel som jag inte hört talas om.

Lite märkligt av dig att bryta ut en mening ur mitt inlägg, som då får en lite annan mening än den har när den ingår i ett annat sammanhang.

Supertrevligt avsnitt! Britterna kan göra mysig media :) Och bra info om att det händer saker, utvecklingen går framåt.
lleberg sa:
Senaste Fully Charged Show på youtube handlar om just elcyklar, och visar en hel del modeller och en del av Londons cykelvägar.

johan44 sa:
Supertrevligt avsnitt! Britterna kan göra mysig media :) Och bra info om att det händer saker, utvecklingen går framåt.
lleberg sa:
Senaste Fully Charged Show på youtube handlar om just elcyklar, och visar en hel del modeller och en del av Londons cykelvägar.

London är väl ingen jättebra storstad för cykling. Typ lika bra som Sahara.

Älskar top gear :) Men intrycket av London när vi var däri våras var att det var mycket cyklar, och då var vi ändå där under "the beast", några centimeter snö som upptog all nyhetsbevakning.

Om man trampar mindre själv, eller kanske har en elmoped vilket ju enligt viss argumentation ovan vore det miljövänligaste, får man mindre träningseffekt. Om man för sitt välbefinnande vill ha en viss träningseffekt leder i så fall elhjälpen till att man måste köra extra träningspass utöver den ”cykling” man gör med elhjälp. I extremfallet med elmoped blir mopedåkandet då en rent belastande post på miljökontot. Eller, m.a.o., man får väga miljö mot träning/välbefinnande. Frågan är hur det i slutänden slår om man hela tiden prioriterar miljön på det sättet, t.ex. även ersätter gående med någon slags eldriven transport.

Ja, det vore ju fantastiskt om eldrivet kunde ersätta all fysisk rörelse. Hissar, rulltrappor, och rullband överallt, så behöver vi inte äta alls. Elen ersätter maten helt och hållet! Halleluja!
Eller vänta nu, det där resonemanget att eldrivet är bättre än muskeldrivet visade sig ju inte stämma. Och tur var väl det, för det säger ju sunda förnuftet också.

Efter att ha läst diverse inlägg är jag övertygad om att totala energibehovet för elcykel är nästan noll. Sätt assistansen på 0%, och eftersom det man trampar själv på en elcykel inte drar någon energi så blir det i princip 0 energiåtgång.

Är det inte så enkelt att de flesta som köper elcyklar just nu är ointresserade av cyklar och cykling utan vill ha ett bra, billigt och miljövänligt sätt att transportera sig? Därav är HappyEride rätt tomt för att andelen elcyklister som är intresserade av allt runtomkring (och inte bara lämna barn, handla och ta sig till/från jobbet) är ganska liten (precis som i den vanliga cykelvärlden). Happyride är också ganska litet i förhållande till antalet som cyklar i Sverige, men den kakan är ju trots allt betydligt större så då blir också upptagningsområdet större. Sen är det ju dessutom är ett forum för cykelsportintresserade och då tillkommer ytterligare en publik här.

När/om elcykelrejsing blir en större grej kommer troligen också HappyEride växa. Och samtidigt, om de som vill ha en plats att diskutera elcyklar lämnar så kommer det aldrig att växa heller.

Kanske, det är nog till stor del andra människor. Jag tycker att grannar och "folk i gemen" är intresserade av elcyklar men de hänger nog inte på happy eller andra forum. Men kan hända att fler gör som jag, hoppas av högpulsträningen nån gång vid 50 och blir intresserade elcyklister? Kanske finns det några fler i garderoberna som inte kommit ut? :)

Själv sade jag upp prenumerationen på Bike när de började ta in artiklar om och tester av elcyklar. Det var jag nog inte ensam om, för nu har de skapat en egen tidning om el-moppar och jag är tillbaka som kund.
Det verkar klokt att även lilla Happy gått samma väg.

Tick i boxen, ännu en kollega som köpt elhoj efter lite påverkan. Nummer tre tror jag. Jag tror att vi bara sett början på vanliga pendlares insikt om hur en elcykel för vissa kan vara bästa alternativet för många mil på cykel. Och det är väl bra, många cyklade mil :)

johan44 sa:
Tick i boxen, ännu en kollega som köpt elhoj efter lite påverkan. Nummer tre tror jag. Jag tror att vi bara sett början på vanliga pendlares insikt om hur en elcykel för vissa kan vara bästa alternativet för många mil på cykel. Och det är väl bra, många cyklade mil :)

Säkert en jättebra tråd men ibland undrar jag lite om inte TS är en slags elcykelindustriinducerad bot.

Nej, en vanlig person som gör en hemlig undersökning om hur länge Happy orkar vara unhappy om ett nytt fenomen på cykelbanorna. Och jag trampcyklar också, om du kommer till stan så kanske vi ses på Fornstigen/Ekerö :)

reporter ställer frågor till polis angående elcyklar och farbror blå verkar inte vara glad över att elcyklar finns

johan44 sa:
Gick kollegan fr bil, kollektivtrafik, eller vanlig cykel för sitt pendlande?
Har kollegan kvar bilen?
Hur kommer kollegan göra under vintern och när det regnar?

ooms sa:
Har kollegan kvar bilen?

Ah, lite butbutism!

Det är möjligt att elcykeln inte "fungerar" för alla under den tuffaste av vintrar.
Det är möjligt att man måste ha kvar bil av andra anledningar.

Men varje mil mindre med bil är en bra mil för miljöns skull.
För hälsans skull är varje mil med elcykel bättre än en mil med kollektivtrafik om det var vad kollegan gick ifrån.

Tompot sa:
ooms sa:
Har kollegan kvar bilen?

Ah, lite butbutism!

Det är möjligt att elcykeln inte "fungerar" för alla under den tuffaste av vintrar.
Det är möjligt att man måste ha kvar bil av andra anledningar.

Men varje mil mindre med bil är en bra mil för miljöns skull.
För hälsans skull är varje mil med elcykel bättre än en mil med kollektivtrafik om det var vad kollegan gick ifrån.
Jag tycker det är en intressant fråga. Dvs hur mycket pendling måste elcykeln ersätta för att kompensera den embodied energy som finns i den fr tillverkning (raw mtrl extraction, transporter, fabriken (byggande, drift) etc)? Givet att bilen inte ersätts, så är det trots allt en extra pryl som måste tillverkas och förbruka naturresurser.

ooms sa:
Jag tycker det är en intressant fråga. Dvs hur mycket pendling måste elcykeln ersätta för att kompensera den embodied energy som finns i den fr tillverkning (raw mtrl extraction, transporter, fabriken (byggande, drift) etc)? Givet att bilen inte ersätts, så är det trots allt en extra pryl som måste tillverkas och förbruka naturresurser.

Absolut, en intressant fråga.

Citerar från annorstädes:
"Enligt en metastudie från IVL Svenska Miljöinstitutet släpper tillverkningen av litium-jonbatterier ut 150-200 kilo koldioxid för varje kilowattimme energi som batterierna kan lagra." - debattartikel i Ny Teknik

Det skulle betyda att ett elcykelbatteri på 500 Wh har vid tillverkningen släppt ut 75 Kg CO2e, något som motsvarar 80 mils utsläpp från körning med en miljöklassad bil (95 gram CO2 / km). Så efter 80 mil har elcykeln förtjänat sin existens miljömässigt. I övrigt är det samma miljöpåverkan som från produktionen av en vanlig hoj, förutom motorn men det känns inte som en kalkylvältare i sammanhanget.

Senast ändrad:
ooms sa:

I motsats till vanliga trampcyklar då, som säkert rentav är komposterbara.

ForesterGuy sa:
ooms sa:

Vad har det med saken att göra? Elcykeln köps ju istf bilpendling, och om bilen samtidigt behålls blir det ju en pryl till. Därav intressant var break even ligger.

ooms sa:
ForesterGuy sa:
ooms sa:

Vad har det med saken att göra? Elcykeln köps ju istf bilpendling, och om bilen samtidigt behålls blir det ju en pryl till. Därav intressant var break even ligger.

Om man ersätter en bil med en el-cykel , men behåller bilen så måste man ju räkna på hur mycket tid av bilen man tar bort.

Dvs ersätter man 50% av sträckorna med en el-hoj så måste man ju räkna av 50% av bilens slit på världen , och sen plussa på vad cykeln nu bidrar med + tillverkning.

Men ska du skrota bilen måste man ju räkna på vad det tar i energi. Och sen lägga till det nånstans (man blir fan snurrig av att försöka tänka ut vad som är mest hållbart).

Bäst är väl om vi slutar tillverka bilar , använder det vi har tills dom är slut och sen går över till cykel :) Och slutar flyga...mm

Tompot sa:
ooms sa:

Absolut, en intressant fråga.

Citerar från annorstädes:
"Enligt en metastudie från IVL Svenska Miljöinstitutet släpper tillverkningen av litium-jonbatterier ut 150-200 kilo koldioxid för varje kilowattimme energi som batterierna kan lagra." - debattartikel i Ny Teknik

Det skulle betyda att ett elcykelbatteri på 500 Wh har vid tillverkningen släppt ut 75 Kg CO2e, något som motsvarar 80 mils utsläpp från körning med en miljöklassad bil (95 gram CO2 / km). Så efter 80 mil har elcykeln förtjänat sin existens miljömässigt. I övrigt är det samma miljöpåverkan som från produktionen av en vanlig hoj, förutom motorn men det känns inte som en kalkylvältare i sammanhanget.

Exakt samma miljöpåverkan.
Ja, om man bortser från dom små svarta barnen såklart, som ska bryta kobolten för att få vardagen att gå ihop, den där vanliga logistiken ni vet. Mat, dricksvatten. Tak över huvudet.
Lite skit i rören får man ju räkna med.

johan44 sa:
Aldrig nåt nytt under solen! Påminner om när dottern kallade pedal för trampedal. Ok, trampcykel är nygammalt :)
Det som är konsekvent är väl just att det är motorburna som använder uttrycket trampcykel om cykel. Så också denna gång.

staine sa:
Exakt samma miljöpåverkan.
Ja, om man bortser från dom små svarta barnen såklart, som ska bryta kobolten för att få vardagen att gå ihop, den där vanliga logistiken ni vet. Mat, dricksvatten. Tak över huvudet.
Lite skit i rören får man ju räkna med.

Gruvdriften sker under förfärliga former men det är inte speciella elcykel-gruvor utan det är samma gruvor som förser råmaterialen till alla litium-jon-batterier som tillverkas idag. Vilket är alla uppladdningsbara cykeltillbehör, varenda laptop, mobiltelefon, sladdlös byggmaskin/trädgårdsmaskin m.m.

Det förhoppningsfulla är att det är ett arbetsmiljöproblem som faktiskt går att lösa. Det är inte som fossildrivna bilar och mopeder som släpper ut koldioxid där det idag inte finns någon känd eller ekonomisk teknik för att ta hand om deras skit. Gruvdriften behöver regleras så att arbetarna inte far illa.

Tomopt, klokt. Och det är bråttom, omfattningen av batteritillverkning kommer öka snabbt och det är förstås inte cyklar som är främsta drivkraften. Bilar och lättare transportfordon tror jag är de starkaste volymdrivarna. Men hoppas verkligen att det utvecklas spårbarhet för batterier och råvaror. Samtidigt så är det på gång med ursprungsmärkning av flytande bränslen och det är inte en dag för tidigt, olja är inte heller en snygg bransch...

80 mil bara för batteriet alltså. Hittade en artikel som säger att embodied energy i en elcykel är ca en tredjedel mer än i en vanlig cykel. Grovt räknat innebär det att elcykeln behöver ersätta ca 320 mil bilkörning då, innan den kompenserar sin embodied energi.
Många av de elcyklar som säljs pga bidraget idag aldrig nånsin kommer gå så långt. De kommer gå ett tag i början, sedan hamnar de i garaget när hösten kommer och där blir de kvar. Självklart kommer många även gå betydligt längre än så och därmed vara till nytta för miljön. Men dessa skulle ha köpts ändå av motiverade köpare. Bidraget bidrar bara till att många köper ändå just för att det är bidrag...

80 mil är ingenting, lägger 32-40 mil i veckan på min elcykel.
Att nå upp till 80 mil under en säsong även om man bara använder elcykel under 100 soliga dagar den fina delen av året kräver bara 8 km varje dag. Det är nog rätt få som elcyklar så lite, enligt resvaneundersökningar var snittsträckan för elcykling 12 km (enkel väg) om jag inte minns fel.

Men nu försöker du byta riktning på diskussionen "Elcyklar - för och nackdelar" till att handla om elfordonsbidraget. Aja baja, starta en egen tråd om bidragskritik.

Tompot sa:
80 mil är ingenting, lägger 32-40 mil i veckan på min elcykel.
Att nå upp till 80 mil under en säsong även om man bara använder elcykel under 100 soliga dagar den fina delen av året kräver bara 8 km varje dag. Det är nog rätt få som elcyklar så lite, enligt resvaneundersökningar var snittsträckan för elcykling 12 km (enkel väg) om jag inte minns fel.

Men nu försöker du byta riktning på diskussionen "Elcyklar - för och nackdelar" till att handla om elfordonsbidraget. Aja baja, starta en egen tråd om bidragskritik.
Det är inte de inbitna elcyklisterna jag syftar på, utan den stora massa som köper bara pga bidraget och sedan tröttnar.
Här startas ingen ny tråd, detta var ju menat som offtopic-samlingdtråden om elcyklar. Vill man diskutera elcyklar med likasinnade har ni ett helt eget forum i happyeride.

ooms sa:
Det är inte de inbitna elcyklisterna jag syftar på, utan den stora massa som köper bara pga bidraget och sedan tröttnar.

Well, that's just, like, your opinion man.
thats-just-like-your-opinion-man_1_.jpg

Den genomsnittlige elcyklisten ersätter, alltså inte kompletterar, 55-62 km bilkörning i veckan med elcykeln.

Det tar alltså bara 13 veckor till elcykeln har kompenserat för sina merutsläpp vid produktion (n.b. utsläpp som sker på grund av att batterierna tillverkas med ful-el, vilket inte är en naturlag) jämfört med en vanlig cykel om man ersätter en bil med elcykeln.
Vilket forskningen alltså visar att folk gör 55-62 km i veckan.

Till saken hör också att det är till stora delar en helt ny grupp cyklister, de som förr åkte bil men nu väljer elcykeln. De hade aldrig valt en icke-assisterad cykel alls.

Tabell 6.
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0959652616314822?via=ihub

Jag tror att du har tillräckligt med fakta nu för att omvärdera din negativa syn på elcykeln.
Den är inte den miljöbov som somliga vill få den till.
De köps inte bara för bidraget och sedan ställs i garagen, utan de är på vägarna och används.
Den konverterar bilister till elpendlare.

Det är inte varje grådimmig torsdag som kan bjussa på sådana här insiktsvändningar.

Tompot sa:
ooms sa:

Den genomsnittlige elcyklisten ersätter, alltså inte kompletterar, 55-62 km bilkörning i veckan med elcykeln.

Det tar alltså bara 13 veckor till elcykeln har kompenserat för sina merutsläpp vid produktion (n.b. utsläpp som sker på grund av att batterierna tillverkas med ful-el, vilket inte är en naturlag) jämfört med en vanlig cykel om man ersätter en bil med elcykeln.

Till saken hör också att det är till stora delar en helt ny grupp cyklister, de som förr åkte bil men nu väljer elcykeln. De hade aldrig valt en icke-assisterad cykel alls.

Tabell 6.

Jag tror att du har tillräckligt med fakta nu för att omvärdera din negativa syn på elcykeln.
De köps inte bara för bidraget och sedan ställs i garagen, utan de är på vägarna och används.

Det är inte varje grådimmig torsdag som kan bjussa på sådana här insiktsvändningar.
Rapport fr början 2017, dvs baserad på data fr 2015-2016 i bästa fall, dvs långt innan elcykelbidraget kom. Dvs baserat på inbitna elcyklister. Sådana som skulle köpt elcykel även utan bidraget.

Jag vet inte vilka kretsar ni rör er i, men jag hör flera i min omgivning prata "vi måste köpa elcykel nu när bidraget finns, så vi inte missar chansen", etc. Personer som aldrig nånsin övervägt att cykla, som jag vet är bekväma av sig. Inte en chans att de fortsätter cykla när de upplevt lite dåligt väder. Jag ser redan ett par elcyklar i vårt cykelförråd som bara står, osv. Det finns flera exempel på produkter som hypas, och sedan bara blir stående. Risken är oerhört stor att elcykelbidraget bidrar till det. Om något/några år vet vi hur det gick.

ooms sa:
Rapport fr början 2017, dvs baserad på data fr 2015-2016 i bästa fall, dvs långt innan elcykelbidraget kom. Dvs baserat på inbitna elcyklister. Sådana som skulle köpt elcykel även utan bidraget.
Jag vet inte vilka kretsar ni rör er i, men jag hör flera i min omgivning prata "vi måste köpa elcykel nu när bidraget finns, så vi inte missar chansen", etc. Personer som aldrig nånsin övervägt att cykla, som jag vet är bekväma av sig. Inte en chans att de fortsätter cykla när de upplevt lite dåligt väder. Jag ser redan ett par elcyklar i vårt cykelförråd som bara står, osv. Det finns flera exempel på produkter som hypas, och sedan bara blir stående. Risken är oerhört stor att elcykelbidraget bidrar till det. Om något/några år vet vi hur det gick.

Antalet sålda elcyklar ökar snabbt och det beror inte på bidraget.
År 2015 såldes 30.000 elcyklar
År 2016 såldes 45.000 elcyklar
År 2017 såldes 67.000 elcyklar
(alla siffror september föregående år - augusti markerat år)
Ska bli spännande att se årets försäljning och hur mycket premien kan ha anses dopat den.

Naturligtvis är folk smarta och passar på att göra ett planerat inköp om det finns en ekonomisk fördel under en tidsbegränsad period.
Och jag vet inte vilka kretsar du umgås i, men i mina köper man inte garageornament bara för att de för tillfället kostar 12.000 kr istället för 16.000 kr (baserat på att utbetalda premier i snitt varit cirka 4000 kr).

Och angående cyklar som står overksamma så har jag garanterat sett 1000 cyklar i cykelförråd på varje elcykel-dito. Snittåldern för premiemottagarna är också en bit över 50 år vilket kan tyda på att det är många äldre som köper sådana cyklar. Att de då bara "står" i cykelförrådet varje gång du som förvärvsarbetande dagpendlare är där, är kanske inte så konstigt, de används väl mitt på dagen när det är perfekt att störa arbetarna på deras lunchpaus med lite köer på Ica.

Alla jag känner som skaffat elhoj blir "bitna" och fortsätter. Det är helt enkelt för bra för att lägga ner, ingen vettig stadsmänniska sätter sig i bilkön igen. Jag har en bekant som övergett elcykeln och gått tillbaka till trampcykel men han hade också köpt en biltema med "av/på"-funktion på motorn, inte roligt. Härligt med en faktaspäckad diskussion på slutet, tack! :)

ooms sa:
Tompot sa:
ooms sa:

Tabell 6.

Underkänner en vetenskaplig rapport för att sedan kontra med anekdotisk bevisföring... Bättre kan du.

Tillbaka
Topp