(ot) Elcyklar - för och nackdelar

RicoShredderKowalski sa:
Freddie L sa:
johan44 sa:
Jag hade en chef som sa "den svenske mannen tycker han är smart när han hittar ett fel på något". (hans poäng var att det inte är en kreativ inställning) Det är lite kul att ha i bakhuvudet när man umgås med män som är (mentalt) 50+ ;-)
Mycket sanning i detta! Även på Happy.

Och den som inte hittar felet och kör på är intelligent på riktigt då? Det är bara käbbel.

Det skrev jag inte. Men kul att du ”hittade felet” i min åsikt. ;-)

Freddie L sa:
Fast kan du inte fråga dessa frågor utan att blanda in elcykel då? Det borde minska risken att tråden spårar (risken är aldrig lägre än 26% på Happy).

Man kunde ju tro det, men om någon till exempel har köpt en elcykel och har problem med en bromsslang så är elpolisen där direkt och ska jaga bort vederbörande från forumet. Men det är klart, vederbörande skulle säkert ha sin elektrifierade tantcykel från Biltema till terrängkörning någonstans utan tillstånd från markägaren. Min okunskap om detta problem grundar sig i att jag själv bara kör på lagliga vägar, så jag ser aldrig de där horderna av eltantcyklister som svinar runt på trails i Hellas.

Jag tror att den sakliga kritiken mot olämpliga elcykelrelaterade beteenden skulle tjäna på om den fokuserades just mot de som förespråkar eller åtminstone erkänner sånt, och inte slentrianmässigt drabbar alla andra som äger en elcykel men ändå sköter sig.

Zorg sa:
...
Min okunskap om detta problem grundar sig i att jag själv bara kör på lagliga vägar, så jag ser aldrig de där horderna av eltantcyklister som svinar runt på trails i Hellas.

Vad jag har hört så är dom på tisdagsrajder och suger hjul i uppförsbackarna, inte snyggt.

Zorg sa:
Freddie L sa:
Fast kan du inte fråga dessa frågor utan att blanda in elcykel då? Det borde minska risken att tråden spårar (risken är aldrig lägre än 26% på Happy).

Man kunde ju tro det, men om någon till exempel har köpt en elcykel och har problem med en bromsslang så är elpolisen där direkt och ska jaga bort vederbörande från forumet. Men det är klart, vederbörande skulle säkert ha sin elektrifierade tantcykel från Biltema till terrängkörning någonstans utan tillstånd från markägaren. Min okunskap om detta problem grundar sig i att jag själv bara kör på lagliga vägar, så jag ser aldrig de där horderna av eltantcyklister som svinar runt på trails i Hellas.

Jag tror att den sakliga kritiken mot olämpliga elcykelrelaterade beteenden skulle tjäna på om den fokuserades just mot de som förespråkar eller åtminstone erkänner sånt, och inte slentrianmässigt drabbar alla andra som äger en elcykel men ändå sköter sig.
Om du ställer frågan om bromsslangen och inte nämner att det är en elcykel har jag svårt att tänka mig att någon ”elpolis” skulle dyka upp.

GoranS sa:
Om du ställer frågan om bromsslangen och inte nämner att det är en elcykel har jag svårt att tänka mig att någon ”elpolis” skulle dyka upp.

Ja, den TS jag talar om gjorde misstaget att berätta vad det var för en cykel. Men jag tycker det verkar fånigt att behöva hemlighålla sånt och klä in känsliga delar av elcykeln i pappkartonger och skynken när man fotograferar den till tråden. Jag håller helt med Freddie L om att det är jävligt onödigt när elcyklister försöker förklara andras skepsis i termer av "sårat ego", men den som vill hjälpa elcyklisterna att undvika såna tankar kan dra sitt strå till stacken genom att själva undvika de mest irrationella och känslomässiga formerna av elcykelkritik, och istället tänka ut lite mer välriktad och befogad elcykelkritik där det behövs.

Zorg sa:
GoranS sa:

Ja, den TS jag talar om gjorde misstaget att berätta vad det var för en cykel. Men jag tycker det verkar fånigt att behöva hemlighålla sånt och klä in känsliga delar av elcykeln i pappkartonger och skynken när man fotograferar den till tråden. Jag håller helt med Freddie L om att det är jävligt onödigt när elcyklister försöker förklara andras skepsis i termer av "sårat ego", men den som vill hjälpa elcyklisterna att undvika såna tankar kan dra sitt strå till stacken genom att själva undvika de mest irrationella och känslomässiga formerna av elcykelkritik, och istället tänka ut lite mer välriktad och befogad elcykelkritik där det behövs.
Bra skrivet!

Jag tänker att vi inte behöver ta det snacket en gång till i den här tråden. Jag tycker att den här [ot]-tråden har en plats på forumet, om vi undviker att hamna i den fällan.

Tackar för visat intresse för tråden! Det blir mer och mer självklart att det behövs en tråd om elhojar :) På gatan upplever jag symbios, har inte stött på nån som reagerar negativt på en laglig elcykel, det är bara här. Trim som drar förbi i 40 blås däremot är rätt provocerande tycker även jag. Skriv på och vädra ut allt, så kanske det blir en tråd som kort och gott handlar om elcyklar och inte i betydelsen för och emot :)

Intressant tråd...

Så länge HappyMTB var HappyMTB på riktigt, utan utrymme för någon annan cykling, så var det inte orimligt att betrakta elcyklar som OT, eftersom terrängcykling med elcykel inte omfattas av allemansrätten, utan därmed bara är tillåtet på specifikt upplåtna stigar/banor.

Samt att elcyklar på den tiden dessutom varken existerade eller var lagliga över huvud taget...

Men i och med att HappyMTB fick en bredare användarbas och det blev officiellt accepterat att cyklar kan användas även till annat, t.ex. till det som dom cyklar ursprungligen är till för, dvs att ta sig själv och eventuell packning från punkt A till punkt B, och att HappyMTB så småningom tog steget till att bli Happyride för alla cyklister, även dom som cyklar utan att tävla, så kan elcyklar knappast längre anses vara mer OT än exempelvis helpeduell DH, Lvg, cykelpendling, mm.

Accepterar man att en cykel kan användas till annat än att tävlingsköra i skogen, och då inte bara till att även tävlingsköra nedför kullar eller tävlingsköra på landsväg. Utan att cyklar faktiskt också har en funktion där det inte förekommer något inslag av tävling alls. Till exempel för att komma till och från jobbet, affären, kolonilotten, svampstället, eller helt enkelt bara bara för att komma ut och röra lite på sig i friska luften, så kan man knappast säga något negativt om elcyklar.

Sedan är det alltid amuserande att läsa om hur cyklister som anser sig själva vara "elit" blir så fruktansvärt kränkta när dom blir omkörda av en elcyklist. Nyhet till er som blir det: Kommer du inte upp i 25 km/h på din svindyra kokosraket, trots lycraklädsel, rakade ben och en sittställning där du inte ser längre fram än en halvmeter framför ditt eget framhjul (och kör därefter) så kanske du skall ta en rejäl funderare på att HTFU istället för att klaga på dom som sparar energi och miljö genom att ta lite hjälp av en elmotor till och från jobbet!

Sparar man därmed jättemycket energi och miljö om man tar jättemycket hjälp av en elmotor till och från jobbet?

tmalm sa:
GoranS sa:
Sparar man därmed jättemycket energi och miljö om man tar jättemycket hjälp av en elmotor till och från jobbet?

Jämfört med att ta bilen? JA!

/T
Något förvirrad här. Om man låter energiåtgången vara b Joule om man åker bil, j Joule om man åker med jättemycket elmotorhjälp och l Joule om man åker med lite hjälp så har vi alltså att man sparar b-j Joule om man åker med jättemycket hjälp och b-l Joule om man åker med lite hjälp. Ni säger då att b-j > b-l, vilket är ekvivalent med att l > j, dvs en energibesparing är större än en jättestor energibesparing. Jag tolkar detta som att jätte som prefix ändrat betydelse sedan igår och numera har en förminskande effekt.

Vi har aldrig påstått att b-j skulle vara större än b-l, det har du hittat på själv. Vi har sagt att b >> än både såväl j som l.

/T

En indikation är att en tesla har typ 90 kWh batteri och ett stort elcykelbatteri är ca 0,5 kWh. Alltså runt 200 elcykelbatterier på ett elbilsbatteri. Nu går ju bilen längre än cykel så ekvationen fortsätter... jag tror att en elbil drar nära 2 kWh/mil i verkligheten och cykeln kanske 0,1 kWh, min gissning... Om jag har gissat rätt så drar elcykel storleksordningen en tjugondel alltså. Stämmer grovt med vikten också, uppskattning 2 ton mot 100 kilo i väldigt runda slängar förstås. Kanske nån är vassare på ellära och sånt på forumet? :)

tmalm sa:
Vi har aldrig påstått att b-j skulle vara större än b-l, det har du hittat på själv. Vi har sagt att b >> än både såväl j som l.

/T
Besparingar handlar rimligen om skillnader. Min fråga rörde besparing och jag fick två i mitt tycke förvirrande svar kring detta och utgick då från att svaren berörde det jag frågade kring. Om svaren handlade om något annat tycker jag det var lite onödigt att citera min fråga.

johan44 sa:
En indikation är att en tesla har typ 90 kWh batteri och ett stort elcykelbatteri är ca 0,5 kWh. Alltså runt 200 elcykelbatterier på ett elbilsbatteri. Nu går ju bilen längre än cykel så ekvationen fortsätter... jag tror att en elbil drar nära 2 kWh/mil i verkligheten och cykeln kanske 0,1 kWh, min gissning... Om jag har gissat rätt så drar elcykel storleksordningen en tjugondel alltså. Stämmer grovt med vikten också, uppskattning 2 ton mot 100 kilo i väldigt runda slängar förstås. Kanske nån är vassare på ellära och sånt på forumet? :)

Du får inte glömma att en bil oftast opererar i högre hastigheter vilket medför en kvadratisk ökning i luftmotstånd.

GoranS sa:

Energiförlusterna från kraftverk till cykelmotor via elnät och batteriladdning är mindre än energiförlusterna från det att du stoppar limpskivan i munnen till att du snurrar på benen. Och då är inte ens produktionen av maten inräknad.

Så ja, jämfört med en trampcykel sparar du mycket energi och miljö med en elcykel.

Loadrunner sa:
GoranS sa:

Energiförlusterna från kraftverk till cykelmotor via elnät och batteriladdning är mindre än energiförlusterna från det att du stoppar limpskivan i munnen till att du snurrar på benen. Och då är inte ens produktionen av maten inräknad.

Så ja, jämfört med en trampcykel sparar du mycket energi och miljö med en elcykel.
Produktionen av elen i kraftverket då? Och produktionen av själva kraftverket samt kraftledningarna? För att inte tala om produktionen av ditt batteri, drivpaket, och transportera pryttlarna hit fr Kina?

ooms sa:
Produktionen av elen i kraftverket då? Och produktionen av själva kraftverket samt kraftledningarna? För att inte tala om produktionen av ditt batteri, drivpaket, och transportera pryttlarna hit fr Kina?

I jämförelse med energiåtgång och miljöbelastning vid produktion, transport och lagring av mat så kan nog produktionen av den lilla mängd el som går åt till att ladda elcykeln betraktas som försumbar. I alla fall generellt sett.

Å andra sidan är elcykeln tyngre än den ellösa, så det går åt mer energi för framförandet, även om skillnaden inte är jättestor, men tänker du ett ännu tyngre elfordon så kommer det en gräns där den faktorn blir avgörande för energiåtgången.

Kraftverket och elledningarna behövs även för maten, möjligen frånsett vid extrem självhushållning.

Energin som åtgår vid tillverkning och leverans av motor och batteri är en påtaglig faktor, som dock blir mindre ju mer man cyklar.

Å andra sidan, om man cyklar för nöjjes skull, och inte bara då det föreligger ett reellt transportbehov, så är all tillförd energi rena förlusten oavsett typ av cykel. Dock är det tveksamt om det är bättre att internetcykla på Happy, datorn drar ju också en del ström, men man kan ju läsa en bok istället. Så länge det är dagsljus alltså... :-)

Loadrunner sa:
men man kan ju läsa en bok istället. Så länge det är dagsljus alltså... :-)
Men alla träd då, som får stryka på foten för att producera en massa böcker... Tänk på skogen! :)

Loadrunner sa:
ooms sa:

I jämförelse med energiåtgång och miljöbelastning vid produktion, transport och lagring av mat så kan nog produktionen av den lilla mängd el som går åt till att ladda elcykeln betraktas som försumbar. I alla fall generellt sett.

Å andra sidan är elcykeln tyngre än den ellösa, så det går åt mer energi för framförandet, även om skillnaden inte är jättestor, men tänker du ett ännu tyngre elfordon så kommer det en gräns där den faktorn blir avgörande för energiåtgången.

Kraftverket och elledningarna behövs även för maten, möjligen frånsett vid extrem självhushållning.

Energin som åtgår vid tillverkning och leverans av motor och batteri är en påtaglig faktor, som dock blir mindre ju mer man cyklar.

Å andra sidan, om man cyklar för nöjjes skull, och inte bara då det föreligger ett reellt transportbehov, så är all tillförd energi rena förlusten oavsett typ av cykel. Dock är det tveksamt om det är bättre att internetcykla på Happy, datorn drar ju också en del ström, men man kan ju läsa en bok istället. Så länge det är dagsljus alltså... :-)

Då måste jag göra något fel. Använder trampcykel, men trivselvikten minskar inte, jämfört med perioder när jag inte cyklar. Energiintag lika i båda fallen.
Annars gillar jag såna där krystade argument för att vinna miljöpåverkansdiskussioner, och andra...

me.I.am sa:
Då måste jag göra något fel. Använder trampcykel, men trivselvikten minskar inte, jämfört med perioder när jag inte cyklar. Energiintag lika i båda fallen.

Nej, det är väl allmänt känt att motion inte ger någon större effekt på kroppsvikten. Inte för att det har någon bäring på den här diskussionen, men ändå...

Den största anledningen till olika forum torde vara att det finns intäkter att hämta på elcykel. De uteblir om allt blir sågat av användarna. Bättre med ett i huvudsak positivt forum istället.

Senaste Fully Charged Show på youtube handlar om just elcyklar, och visar en hel del modeller och en del av Londons cykelvägar.

European Cyclist Federation har räknat på miljöpåverkan från cykling och elcykling i sin rapport "Cycle more often 2 cool down the planet".
https://ecf.com/sites/ecf.com/files/ECF_CO2_WEB.pdf

Som vanligt är det lite "beror på"-svar.

För vanlig köttcykel så beräknas utsläppen vara 21 gram CO2e per km.
Denna siffra är högst beroende av vilket klimatavtryck maten man stoppar i truten har. Veganer med lokalproducerad kost lär sänka summan rejält.

För elassisterad cykel beräknas utsläppen vara 22 gram CO2e per km.
Denna siffra i sin tur är högst beroende av vilken typ av el man tankar batteriet med. 22 gram är med en europeisk elmix med mycket fossila bränslen i. Tankar man med fin svensk vattenkraft eller kärnkraft lär den siffra mer än halveras.

Båda siffrorna räknar med produktion, underhåll och energi för framdrivning.

Så Loadrunners uttalande att man "sparar mycket energi och miljö med elcykel jmf med trampcykel" var, som väntat, ren bullshit.

Loadrunner sa:

Ooms:
Detta är inte ren bullshit, som sagt enligt rapporten är det 21 gram utsläpp per kilometer för en köttcyklist baserad på en genomsnittlig europees kostvanor. 22 gram för elcyklisten för en vanlig europeisk elmix. Så ja, lite högre för en elcyklist på kontinenten. Med betoning på lite.

Dock ändras detta till elcykelns fördel i Sverige då vår kost fortfarande i genomsnitt har hög klimatbelastning medans vår el är väldigt ren. Då lär en svensk elcyklist spara på miljön jämfört med en svensk köttcyklist med genomsnittlig kost.

Köttcyklisten kan dock minska på sin miljöpåverkan genom att äta mat med låg miljöpåverkan, så som vegetarisk/vegansk mat. Fast hur kul är det, då spar jag hellre på miljön med min elcykel.

Om man cykelpendlar i ett normalt tempo (lite högre än Svensson) så är det väl ganska marginellt hur mycket mer man behöver äta jämfört med buss (till från hållplats), bil (högt blodtryck p.g.a cyklister) eller elcykel. Om man dessutom har trampassistans så tar det lite energi.

Vet iofs inte hur dom räknat fram hur mycket _extra_ mat man måste få i sig för trampcykel, men jag är skeptisk till resultatet, känns lite teoretiskt. Typ som VWs miljöbilstester.

Jag för min del äter inte mer de perioder jag cykelpendlar, går heller inte ner något då, vilket som konstateras några inlägg tidigare. Med elcykel kan man liksom inte förhandla bort hur mycket el som måste tillföras.

me.I.am sa:
Med elcykel kan man liksom inte förhandla bort hur mycket el som måste tillföras.

Låter som att du inte prickat av "testcykla en elcykel" från din bucket list.

Visst kan man välja vilken effekt man vill ha ut från assistansen. Ofta finns olika nivåer av krafttillskott och de bättre systemen ger kraft efter egen insats, dvs. ju hårdare du trampar desto mer drar elmotorn.

Elmotorn är också väldigt effektiv på att omvandla strömmen till rörelse. Det kan man inte säga om människan, det mesta man stoppar i truten blir till värme och en väldigt liten del omvandlas till rörelse.

Ser ingen anledning till att misstro rapportens siffror om energiförbrukning för trampcyklister.

Tompot sa:
Loadrunner sa:

Ooms:
Detta är inte ren bullshit, som sagt enligt rapporten är det 21 gram utsläpp per kilometer för en köttcyklist baserad på en genomsnittlig europees kostvanor. 22 gram för elcyklisten för en vanlig europeisk elmix. Så ja, lite högre för en elcyklist på kontinenten. Med betoning på lite.

Dock ändras detta till elcykelns fördel i Sverige då vår kost fortfarande i genomsnitt har hög klimatbelastning medans vår el är väldigt ren. Då lär en svensk elcyklist spara på miljön jämfört med en svensk köttcyklist med genomsnittlig kost.

Köttcyklisten kan dock minska på sin miljöpåverkan genom att äta mat med låg miljöpåverkan, så som vegetarisk/vegansk mat. Fast hur kul är det, då spar jag hellre på miljön med min elcykel.
Också du behöver läsa en gång till. Det är ordet "mycket" som loadrunner använde som visade sig vara bullshit. Det visade sig ju tvärtom vara "lite" åt andra hållet. Och varför ska vi begränsa oss till Europa, eller ännu värre pluttlandet Sverige (vad vi gör här har globalt sett i princip noll effekt på klimatet). I t.ex. Kina är elmixen (än så länge) ännu mer fossil än Europa och maten typiskt sett mer vegetarisk, så där har du nog ännu större fördel trampcykeln.

Om jag kommer ihåg ska jag förresten be min kollega som är expert på miljöbelastning och LCA ta en titt på studien och se vad han tycker. Jag misstänker fortf att det är hål i den (till trampcykelns nackdel).

ooms sa:
Kristoffer R sa:
GoranS sa:

Jämför du med cykel eller bil? :D
Det här är ju ett cykelforum, så det måste ju självklart vara cykel man jämför med!

Lol!

Jag använder elcykel och trampcykel till jobbet, dock inte samtidigt. Jag orkar dock inte trampcykla varje dag, och med elcykeln får bilen får stå och vila sig allt oftare, så i mitt personliga fall är elcykeln ett bra miljöval. :)

Kristoffer R sa:
ooms sa:
Kristoffer R sa:
GoranS sa:

Det här är ju ett cykelforum, så det måste ju självklart vara cykel man jämför med!

Lol!

Jag använder elcykel och trampcykel till jobbet, dock inte samtidigt. Jag orkar dock inte trampcykla varje dag, och med elcykeln får bilen får stå och vila sig allt oftare, så i mitt personliga fall är elcykeln ett bra miljöval. :)
Möjligtvis bra för klimatet, men vetef-n om det är bra för miljön med ytterligare en tillverkad pryl och förbrukning av naturresurser. Kom igen när du gjort dig av med bilen :-)

ooms sa:
Kristoffer R sa:
ooms sa:
Kristoffer R sa:
GoranS sa:

Lol!

Möjligtvis bra för klimatet, men vetef-n om det är bra för miljön med ytterligare en tillverkad pryl och förbrukning av naturresurser. Kom igen när du gjort dig av med bilen :-)

Kom igen när du slutat köpa nya trampcyklar.

ForesterGuy sa:
ooms sa:
Kristoffer R sa:
ooms sa:
Kristoffer R sa:
GoranS sa:

Lol!

Hahaha... jag får sälja allt och börja springa barfota på stigarna istället.

Kristoffer R sa:
ForesterGuy sa:
ooms sa:
Kristoffer R sa:
ooms sa:
Kristoffer R sa:
GoranS sa:

Lol!

Hahaha... jag får sälja allt och börja springa barfota på stigarna istället.
Nej, nej. Den ÄKTA miljövännen köper gamla bilar, kylskåp och allt annat miljöfarligt och låter det skrotas så ingen annan heller kan vara en miljöfara.

ooms sa:
Det är ordet "mycket" som loadrunner använde som visade sig vara bullshit. Det visade sig ju tvärtom vara "lite" åt andra hållet.

Jag är mycket skeptisk till att dom fått med all miljöpåverkan från livsmedelsproduktionskedjan, inklusive transporter och förvaring i den analysen, och även om dom bara tittat på energitillförseln så är min känsla att dom har räknat för lågt. Skulle det ändå visa bli ungefär samma klimatpåverkan från utsläpp av CO2 så kvarstår jorderosion, användning av bekämpningsmedel, färskvattenförbrukning mm att ta med i helheltsbilden av köttcykelns miljöpåverkan..

Senast ändrad:
Hur mycket jag än gillar elcyklar så har jag svårt att tro att de skulle ge mindre utsläpp per kilometer än en vanlig cykel (och nej, jag har inte lusläst den där rapporten). Som andra har påpekat så fungerar människokroppen inte så enkelt att man kan räkna på det sättet rakt av. Och för att ytterligare problematisera det som sagts ovan om elcykelns energiförbrukning så tror jag man gör det lite för enkelt för sig om man bara tittar på elen ur vägguttaget. Min elcykel så som jag använder den drar 0,055kWh/mil, motsvarande 3,6 öre per mil. Samtidigt är den beräknade kostnaden för slitage på batteriet omkring 1 krona per mil. Jag vet inte hur mycket av den kostnaden som är energikostnader i produktionssteget och hur mycket som går till gåslever och champagne åt direktörerna på Bosch, men jag gissar att energiförbrukningen vid produktion av batteriet åtminstone är i samma storleksordning som den energi batteriet kommer lagra under sin livstid. Så den energin ska också räknas med, och den kommer troligen från andra länder och smutsigare källor än den svenska elmixen (som inte heller är koldioxidfri om någon trodde det).

Det som gör att _min_ elcykel orsakar mindre utsläpp än min vanliga cykel är att den ersätter fler fossilbränsledrivna resor än min vanliga cykel gjorde. Och även det är svårt att räkna på eftersom man måste stapla en massa antaganden på varandra för att komma fram till ett resultat. Å ena sidan åker jag aldrig buss till jobbet nu, men å andra sidan åker bussen där ändå trots att jag inte åker med, men å tredje sidan kanske den minskade trängseln på bussen gör att någon före detta bilpendlare står ut med att åka buss... och så vidare. Men elcykeln har ersatt en och annan flygresa eftersom jag har lärt mig uppskatta turistande i närområdet mer, istället för att slentrianmässigt flyga iväg och odla hudcancer på någon strand bara för att alla andra gör det.

Räknar man på någon annans cykel kan resultatet bli ett helt annat.

På det hela taget så tycker iallafall jag att det är ointressant att klyva hårstrån om el- och trampcyklar. Fördelen alla cyklar framför bil är så monumental, framförallt om man också tittar på hälsa, buller, olycksrisk tredje part, partiklar och andra hälsorisker osv osv. Kan vi inte bara komma överens om att fordon som väger storleksordningen 10-30 kg är väldigt mycket bättre än fordon som vägen 1000-2000 kg för att transportera en person och sen gå vidare?

johan44 sa:
På det hela taget så tycker iallafall jag att det är ointressant att klyva hårstrån om el- och trampcyklar. Fördelen alla cyklar framför bil är så monumental, framförallt om man också tittar på hälsa, buller, olycksrisk tredje part, partiklar och andra hälsorisker osv osv. Kan vi inte bara komma överens om att fordon som väger storleksordningen 10-30 kg är väldigt mycket bättre än fordon som vägen 1000-2000 kg för att transportera en person och sen gå vidare?
Det beror ju på hur långt personen ska transportera sig. För pendling 2-3 mil i t.ex. storsthlm ja, för pendling 5-10 mil på Norrlands landsbygd nej.

Ok, där det är möjligt osv osv... glömde att skriva att det gäller vardagspendling rimliga sträckor, my bad, efter alla år på happy... :)

ooms sa:
Det beror ju på hur långt personen ska transportera sig. För pendling 2-3 mil i t.ex. storsthlm ja, för pendling 5-10 mil på Norrlands landsbygd nej.

Menar du att det ska vara olika lösningar för olika förutsättningar? Har aldrig hört på maken! Alla ska vara lika!

Tillbaka
Topp