(ot) Elcyklar - för och nackdelar

Oskar sa:
ooms sa:
Tompot sa:
ooms sa:
Det är inte de inbitna elcyklisterna jag syftar på, utan den stora massa som köper bara pga bidraget och sedan tröttnar.

Well, that's just, like, your opinion man.

Den genomsnittlige elcyklisten ersätter, alltså inte kompletterar, 55-62 km bilkörning i veckan med elcykeln.

Det tar alltså bara 13 veckor till elcykeln har kompenserat för sina merutsläpp vid produktion (n.b. utsläpp som sker på grund av att batterierna tillverkas med ful-el, vilket inte är en naturlag) jämfört med en vanlig cykel om man ersätter en bil med elcykeln.
Vilket forskningen alltså visar att folk gör 55-62 km i veckan.

Till saken hör också att det är till stora delar en helt ny grupp cyklister, de som förr åkte bil men nu väljer elcykeln. De hade aldrig valt en icke-assisterad cykel alls.

Tabell 6.
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0959652616314822?via=ihub

Jag tror att du har tillräckligt med fakta nu för att omvärdera din negativa syn på elcykeln.
Den är inte den miljöbov som somliga vill få den till.
De köps inte bara för bidraget och sedan ställs i garagen, utan de är på vägarna och används.
Den konverterar bilister till elpendlare.

Det är inte varje grådimmig torsdag som kan bjussa på sådana här insiktsvändningar.
Rapport fr början 2017, dvs baserad på data fr 2015-2016 i bästa fall, dvs långt innan elcykelbidraget kom. Dvs baserat på inbitna elcyklister. Sådana som skulle köpt elcykel även utan bidraget.

Jag vet inte vilka kretsar ni rör er i, men jag hör flera i min omgivning prata "vi måste köpa elcykel nu när bidraget finns, så vi inte missar chansen", etc. Personer som aldrig nånsin övervägt att cykla, som jag vet är bekväma av sig. Inte en chans att de fortsätter cykla när de upplevt lite dåligt väder. Jag ser redan ett par elcyklar i vårt cykelförråd som bara står, osv. Det finns flera exempel på produkter som hypas, och sedan bara blir stående. Risken är oerhört stor att elcykelbidraget bidrar till det. Om något/några år vet vi hur det gick.

Underkänner en vetenskaplig rapport för att sedan kontra med anekdotisk bevisföring... Bättre kan du.
Jag underkänner inte rapporten i sig, däremot underkänner jag den som argument i denna diskussion.
Jag försöker inte heller bevisa något, däremot bygger jag min hypotes på observationer och erfarenhet. Om den kan bevisas eller inte vet vi om något/några år om/när relevant data finns.
Läs och försök förstå vad som står innan du kommer med påhopp.
/18årsforskningserfarenhet

Jag håller med om att man ska vara kritisk men det är lätt att vara lite väl kritisk kring nya saker. Kan vi inte komma överens om att både trampcyklar och elcyklar är bra sätt att transportera en människa, till skillnad från tvåtaktmopeder som gjorde en stor come back när eu-moppen kom, SUV:ar som dök upp från ingen stans för typ 20 år sedan och framför allt massbilismen som raderade masscyklandet på mindre än ett årtionde på 50-talet... (den här är så läsvärd, kan finnas på bibblan: https://www.bicycling.se/blogs/kristerisaksson/trafikslag-pa-undantag.htm)

Kanske har du där ett skäl till att människor på detta forum inte är elcykel-frälsta!? Elcyklar är i mångt och mycket transportredskap. Icke-elcyklar kan förvisso också vara rena transportredskap men det finns också de som primärt sett har helt andra mål med sitt cyklande än att förpassa sig från A till B. Bland dessa tror jag många gillar konceptet att ta sig fram "för egen maskin" och jag tror att denna grupp utgör en ganska stor del av de som hänger här.

GoranS sa:
Icke-elcyklar kan förvisso också vara rena transportredskap men det finns också de som primärt sett har helt andra mål med sitt cyklande än att förpassa sig från A till B. Bland dessa tror jag många gillar konceptet att ta sig fram "för egen maskin" och jag tror att denna grupp utgör en ganska stor del av de som hänger här.

Det ligger säkert något i detta.
Happyride är ett forum för entusiastcyklister i första hand. Inte den stora massan av cyklister som bara cyklar till jobbet på vad som helst, en Biltema-damhoj eller en elcykel. Den mängd cyklister som troligtvis med råge cyklar de flesta antalet mil sammanlagt. Det är i denna grupp som elcyklandet växer enormt för tillfället. Förra året var 12 % av cyklarna sålda i Sverige elcyklar. I Tyskland är var tredje såld cykel en elcykel, i Holland varannan, i Frankrike var femte..

Men forumet har ändå slogan "Sveriges trevligaste cykelforum" och borde vara öppet för all sorts cykelsnack, inte bara för de som är intresserade av hur man justerar sag på en gaffel.

Kan det inte vara så att Happys historia sprungen ur skogsmulle-träsket, spär på den generella tveksamhet som finns mot elcykeltrenden? Vi har väl flera gånger konstaterat att elcykel till pendling och dylikt är 'helt okej', men att det inom MTB-segmentet fortfarande råder stridigheter. Mina två korvören.

Hehe, nä happy är inte alltid happy initialt, men jag tycker det börjar räta på sig och bli en bra diskussion. Mer sånt :)
Tompot sa:
Men forumet har ändå slogan "Sveriges trevligaste cykelforum" och borde vara öppet för all sorts cykelsnack, inte bara för de som är intresserade av hur man justerar sag på en gaffel.

Senast ändrad:
johan44 sa:
Jag håller med om att man ska vara kritisk men det är lätt att vara lite väl kritisk kring nya saker. Kan vi inte komma överens om att både trampcyklar och elcyklar är bra sätt att transportera en människa, till skillnad från tvåtaktmopeder som gjorde en stor come back när eu-moppen kom, SUV:ar som dök upp från ingen stans för typ 20 år sedan och framför allt massbilismen som raderade masscyklandet på mindre än ett årtionde på 50-talet... (den här är så läsvärd, kan finnas på bibblan: https://www.bicycling.se/blogs/kristerisaksson/trafikslag-pa-undantag.htm)
För mig är bil och cykel två skilda saker, finns inget konkurrensförhållande dem emellan:
- Cykeln är i första hand ett träningsredskap, och nåt jag gör för att det är kul. Ibland även för att transportera mig inom staden.
- Bilen använder jag för att transportera mig längre sträckor i landet.
- Pendlar gör jag med kollektivtrafik (i mitt fall 6 mil enkel med tåg).
Elcykeln fyller således inget behov för mig.
Däremot är ju elcykel bra om det kan få folk att överge bilen som pendlingsfordon. Jag tror dock att den lider rejält när det gäller komfort, och därför kommer det bara slå inom begränsade kretsar i Sverige.

Man kan tycka olika. Jag tycker elcykel är sjukt komfortabelt utifrån att man kan klä sig varmt, regntätt osv utan att bli kokt efter några km. Och så känslan av att slippa lite sittande, jag tror att fler och fler blir medvetna om att sittande är "den nya rökningen" och att som kontorsslav hoppa in i bilen känns inte... fräscht. http://www.ds.se/Om-oss/Nyheter/Stillasittande-lika-farligt-som-rokning/

ooms sa:
Elcykeln fyller således inget behov för mig.

Så är det säkert för dig och väldigt många andra, att oavsett elcykelns förträfflighet så har den inget plats i vardagen. Och det kan man ju inte klandra någon för.

ooms sa:
Däremot är ju elcykel bra om det kan få folk att överge bilen som pendlingsfordon. Jag tror dock att den lider rejält när det gäller komfort, och därför kommer det bara slå inom begränsade kretsar i Sverige.

Undrar nyfiket vad du menar att den lider rejält av när det gäller komfort?
Menar du i jämförelse med en landsvägsracer, en Audi A8 eller en öronlappsfåtölj hos SJ?

I valet "elcykel" och "fet soffa + chips och öl" hade jag valt det sistnämnda när som helst, om det inte vore för att jag måste till jobbet och soffan tar mig inte dit. I ljuset av det erbjuder min elcykel mig så god komfort som jag bara kan önska mig.

Tompot sa:
I valet "elcykel" och "fet soffa + chips och öl" hade jag valt det sistnämnda när som helst, om det inte vore för att jag måste till jobbet och soffan tar mig inte dit. I ljuset av det erbjuder min elcykel mig så god komfort som jag bara kan önska mig.
Även när det blåser och regnar småspik? Jag tror många hoppar tillbaka till bilen/bussen/tåget under de betingelserna. Och de betingelserna är ganska vanliga i Sverige...

ooms sa:
Tompot sa:
Även när det blåser och regnar småspik? Jag tror många hoppar tillbaka till bilen/bussen/tåget under de betingelserna. Och de betingelserna är ganska vanliga i Sverige...
Är vädret så mycket "bättre" i Köpenhamn?

Jag tror du har rätt men hoppas att många ska upptäcka möjligheten att bokstavligen klä sig för alla väder och komma fram i full komfort med elhoj. En av mina bästa turer var mitt i natten 2.5 mil ösregn och torr som fnöske på hela kroppen. Härligt!
ooms sa:
Tompot sa:

Mina bästa turer är i stort sett tvärtemot den där turen på alla sätt. Ytterligare ett bevis på att smaken är olika hos olika människor.

DaK sa:
ooms sa:
Är vädret så mycket "bättre" i Köpenhamn?

Nej det är ju inte det. Många Köpenhamnare pendlar året om med cykel.

Cykelpendlade året om i Malmö under 10 år och det gick utmärkt, det är än värre än Köpenhamn en stad där det blåser åt något håll hela tiden, jämt och 5 sekundmeter betraktas som vindstilla. Men vädret är milt, även om regnet och duggandet är vanligt så är det sällan någon riktig tuff vinter i stan. Minusgrader ja, snöglopp nja.

Problemet med dåligt väder är inte att man måste frysa eller bli blöt; det finns det bra kläder som skyddar emot. Det är istället dålig sikt och försämrade cykelvägar. Har man glasögon är regnet inte alls kul, särskilt i mörker med massor med ljuspunkter i staden som helt förstör sikten. Regn och snö gör naturligtvis även vägarna osäkrare, generösa grusmängder som halkbekämpningsmetod är också tveksamt.

Nej, skulle inte se "dåligt väder" som ett generellt hinder för cykelpendling.

Kanske samma hoj som testas i
som nån länkade till tidigare? Helt klart så kommer utvecklingen att gå fort med fler och ännu bättre elcyklar :)

johan44 sa:
Kanske samma hoj som testas i
som nån länkade till tidigare? Helt klart så kommer utvecklingen att gå fort med fler och ännu bättre elcyklar :)

Hojen i videon är en Desiknio, inte samma som Evo länkade till.
Desiknio finns att åskåda här, i Pinion-version http://desiknio.com/pinionurban/

URB0752.jpg

ooms sa:
Oskar sa:
ooms sa:
Tompot sa:
ooms sa:
Det är inte de inbitna elcyklisterna jag syftar på, utan den stora massa som köper bara pga bidraget och sedan tröttnar.

Well, that's just, like, your opinion man.

Den genomsnittlige elcyklisten ersätter, alltså inte kompletterar, 55-62 km bilkörning i veckan med elcykeln.

Det tar alltså bara 13 veckor till elcykeln har kompenserat för sina merutsläpp vid produktion (n.b. utsläpp som sker på grund av att batterierna tillverkas med ful-el, vilket inte är en naturlag) jämfört med en vanlig cykel om man ersätter en bil med elcykeln.
Vilket forskningen alltså visar att folk gör 55-62 km i veckan.

Till saken hör också att det är till stora delar en helt ny grupp cyklister, de som förr åkte bil men nu väljer elcykeln. De hade aldrig valt en icke-assisterad cykel alls.

Tabell 6.
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0959652616314822?via=ihub

Jag tror att du har tillräckligt med fakta nu för att omvärdera din negativa syn på elcykeln.
Den är inte den miljöbov som somliga vill få den till.
De köps inte bara för bidraget och sedan ställs i garagen, utan de är på vägarna och används.
Den konverterar bilister till elpendlare.

Det är inte varje grådimmig torsdag som kan bjussa på sådana här insiktsvändningar.
Rapport fr början 2017, dvs baserad på data fr 2015-2016 i bästa fall, dvs långt innan elcykelbidraget kom. Dvs baserat på inbitna elcyklister. Sådana som skulle köpt elcykel även utan bidraget.

Jag vet inte vilka kretsar ni rör er i, men jag hör flera i min omgivning prata "vi måste köpa elcykel nu när bidraget finns, så vi inte missar chansen", etc. Personer som aldrig nånsin övervägt att cykla, som jag vet är bekväma av sig. Inte en chans att de fortsätter cykla när de upplevt lite dåligt väder. Jag ser redan ett par elcyklar i vårt cykelförråd som bara står, osv. Det finns flera exempel på produkter som hypas, och sedan bara blir stående. Risken är oerhört stor att elcykelbidraget bidrar till det. Om något/några år vet vi hur det gick.

Underkänner en vetenskaplig rapport för att sedan kontra med anekdotisk bevisföring... Bättre kan du.
Jag underkänner inte rapporten i sig, däremot underkänner jag den som argument i denna diskussion.
Jag försöker inte heller bevisa något, däremot bygger jag min hypotes på observationer och erfarenhet. Om den kan bevisas eller inte vet vi om något/några år om/när relevant data finns.
Läs och försök förstå vad som står innan du kommer med påhopp.
/18årsforskningserfarenhet

Underkännandet av rapporten som argument i diskussionen och bruket av "observationer" gjorda i din omgivning är båda två delar av din retorik mot elcykelbidraget. Att rapporten är för gammal för att säga något om elcykelbidragets effekter är ju självklart, men dina observationer från din omgivning säger ju inte heller någonting utan påminner mest om klassisk politikerretorik.

Du påstår plötsligt att du inte försöker bevisa något, men har ändå här ovan slagit fast att det finns en stor "massa som köper [elcyklar] bara pga bidraget och sedan tröttnar". Eller vill du kanske göra en retorisk reträtt och påstå att det konstaterandet istället är en "hypotes"?

En elcykel kan absolut ersätta en pendlarbil. Jag har 37km enkel väg till jobbet, och cyklar 1-2 ggr i veckan med en vanlig gammal racer. Förra vintern gick det bra fram tills snön kom i slutet av januari, jag får inte plats med dubbdäck på racern, och min gamla mtb är lite för tungcyklad för att cykla så pass långt till jobbet, det tar för mycket tid helt enkelt. Nån gång i veckan funkar som sagt, mer än så blir det lite slitet i kroppen. Självklart är jag lite klen förstås... Det syntes på tiden på cykelvasan med. Men mörker och regn och kyla är inga problem egentligen.

Nu har jag klickat hem en ny Superior elcykel, jag räknar med att kunna cykla 3-4 ggr i veckan istället i snitt, hälften åtminstone ersätter bilen rätt av. Klart att det är bättre!

https://superiorbikes.eu/se/2018/e-sport/exp-909/matte-radioactive-yellow-black-red

Kollektivtrafik funkar inte där jag bor, det går fortare att cykla 37km på en vanlig cykel än att åka buss/tåg tyvärr.

Bilen kommer att vara kvar ändå, jag orkar inte dra husvagnen efter cykeln är jag rädd. Men alla mil jag cyklar gör att jag kan behålla bilen längre, så det är positivt för miljön osv ändå, och min plånbok.

Bertilsson sa:
En elcykel kan absolut ersätta en pendlarbil. Jag har 37km enkel väg till jobbet, och cyklar 1-2 ggr i veckan med en vanlig gammal racer. Förra vintern gick det bra fram tills snön kom i slutet av januari, jag får inte plats med dubbdäck på racern, och min gamla mtb är lite för tungcyklad för att cykla så pass långt till jobbet, det tar för mycket tid helt enkelt. Nån gång i veckan funkar som sagt, mer än så blir det lite slitet i kroppen. Självklart är jag lite klen förstås... Det syntes på tiden på cykelvasan med. Men mörker och regn och kyla är inga problem egentligen.

Nu har jag klickat hem en ny Superior elcykel, jag räknar med att kunna cykla 3-4 ggr i veckan istället i snitt, hälften åtminstone ersätter bilen rätt av. Klart att det är bättre!

https://superiorbikes.eu/se/2018/e-sport/exp-909/matte-radioactive-yellow-black-red

Kollektivtrafik funkar inte där jag bor, det går fortare att cykla 37km på en vanlig cykel än att åka buss/tåg tyvärr.

Bilen kommer att vara kvar ändå, jag orkar inte dra husvagnen efter cykeln är jag rädd. Men alla mil jag cyklar gör att jag kan behålla bilen längre, så det är positivt för miljön osv ändå, och min plånbok.

Låter bra men tidsaspekten slipper du ju inte ifrån med en laglig elcykel, blir ju en och en halv timme enkel väg. Är det inte smartare att köra på nåt lite snabbare?

Erik O sa:
Låter bra men tidsaspekten slipper du ju inte ifrån med en laglig elcykel, blir ju en och en halv timme enkel väg. Är det inte smartare att köra på nåt lite snabbare?

Snittar omkring 30 med racern, 1 timme och en kvart med den eller 1,5 timme med elcykel spelar inte så stor roll. I praktiken kanske det inte blir så stor skillnad alla dagar ändå, alltid "medvind" och utan uppförsbackar, där tar jag igen en del.

Men visst, jag har tittat lite efter någon vettig elcykelmoped (speedbike), men de kostar dubbla pengen för att spara en halvtimme, och cykla med moppehjälm känns sådär... Inte riktigt värt det.

Bertilsson sa:
Men visst, jag har tittat lite efter någon vettig elcykelmoped (speedbike), men de kostar dubbla pengen för att spara en halvtimme, och cykla med moppehjälm känns sådär... Inte riktigt värt det.

Får hoppas att Sverige följer efter de ledande cykelländerna Holland och Danmark där man försökt underlätta för Speed pedelecs på olika sätt. I Holland är de tillåtna på en hel del cykelbanor, i Danmark på alla cykelbanor samt man behöver inte registrera in dem eller ha speciella hjälmar.

Många är knasigt rädda för Speed pedelecs, man tror att de går i 45 km/h mitt i Slussenombyggnaden. Så är det naturligtvis inte, de går lika sakta som alla andra cyklar i trånga stadsmiljöer. Även en icke-assisterad cykel kan man framföra i trafikfarliga hastigheter.

Där Speed pedelecs excellerar är långa sträckor på glest trafikerade vägar. Det är ett fantastiskt fordon för de som vill slippa bilen, få vardagsmotion och har 2-4 mil enkel som pendling till jobbet i huvudsakligen utanför väldigt tätbebyggd miljö.

Märkligt. Jag har flera gånger både som fotgängare och cyklist, ljudlöst i innerstadsmiljö blivit omkörd av elcyklister i extremt olämpliga farter. Det måste varit på låtsas.

Tompot sa:
Bertilsson sa:

Får hoppas att Sverige följer efter de ledande cykelländerna Holland och Danmark där man försökt underlätta för Speed pedelecs på olika sätt. I Holland är de tillåtna på en hel del cykelbanor, i Danmark på alla cykelbanor samt man behöver inte registrera in dem eller ha speciella hjälmar.

Många är knasigt rädda för Speed pedelecs, man tror att de går i 45 km/h mitt i Slussenombyggnaden. Så är det naturligtvis inte, de går lika sakta som alla andra cyklar i trånga stadsmiljöer. Även en icke-assisterad cykel kan man framföra i trafikfarliga hastigheter.

Där Speed pedelecs excellerar är långa sträckor på glest trafikerade vägar. Det är ett fantastiskt fordon för de som vill slippa bilen, få vardagsmotion och har 2-4 mil enkel som pendling till jobbet i huvudsakligen utanför väldigt tätbebyggd miljö.
Får det inte säljas elmopeder idag? Eller vad menar du? Ska det helt plötsligt bli ok att åka runt på oreggade fordon i 45 km/h bara för att de går på el?

ooms sa:
Får det inte säljas elmopeder idag? Eller vad menar du? Ska det helt plötsligt bli ok att åka runt på oreggade fordon i 45 km/h bara för att de går på el?

Jo det får säljas elmopeder. Och det får säljas Speed pedelecs.
Jag menar precis det som jag skrev, att Europas föregångsländer för cykling har insett vinsten av Speed pedelecs och lättat på restriktionerna för dem så att det blir lättare att använda dem. Något jag hoppas att Sverige tar efter.

Tompot sa:
ooms sa:

Jo det får säljas elmopeder. Och det får säljas Speed pedelecs.
Jag menar precis det som jag skrev, att Europas föregångsländer för cykling har insett vinsten av Speed pedelecs och lättat på restriktionerna för dem så att det blir lättare att använda dem. Något jag hoppas att Sverige tar efter.
Ur trafiksäkerhetssynpunkt ser inte jag nån större skillnad på om fordon som går 45 km/h drivs av ren elmotor, bensinmotor, eller elassistans. Självklart ska det vara krav för att få använda dem.

Europas föregångsland för bilar, dvs Tyskland, har fri fart på Autobahn. Med samma argument borde vi alltså införa det på våra motorvägar också, eller? Åtminstone för elbilar iaf?

Min bil går att köra i 140 km/h, den får ändå köras utanför ett dagis med hastighetsbegränsningen 30 km/h.
Varför skulle inte samma princip fungera för cyklister av olika slag?

Hastighetsbegränsning efter plats och till slut landar även ansvaret i förarens omdöme, vilket är så det fungerar för biltrafiken idag.
Förstår mycket väl att det är olämpligt att framföra fordon på trånga vältrafikerade cykelbanor i innerstaden i 45 km/h.

Men för det första - Speed pedelecs har en mycket lägre hastighet än riktiga mopeder. Undersökningar visar att Speed pedelec-cyklister håller runt 29-33 km/h. Det är förstås för fort för innerstäderna men på bra cykelvägar utanför tätorterna ser jag inget som helst problem med det. Eller att gammaldags fossilmopeder kunde dela cykelbanan i dessa fall.

För det andra, man måste inte färdas i 45 km/h för att fordonet kanske klarar av det med stor ansträngning av föraren. Speed pedelecs är inte som mopeder med gasreglage. Man får trampa. Ordentligt. Därav den relativt låga hastigheten ändå.

För det tredje. Vad skiljer en trampcyklist i 40 km/h från en elassisterad cyklist i 40 km/h? Båda har i praktiken samma rörelseenergi. Samma reaktionstider och -sträckor. Det är riktigt riktigt konstigt att en elassisterad cykel inte skulle få framföras i 40 km/h i samma trafikmiljö där en trampcykel får göra det samma.

Loftberg sa:
Märkligt. Jag har flera gånger både som fotgängare och cyklist, ljudlöst i innerstadsmiljö blivit omkörd av elcyklister i extremt olämpliga farter. Det måste varit på låtsas.
Jag har samma erfarenhet även med icke el-cyklister. Företrädesvis med bockstyre, Strava-app, och åtsittande kläder...

Tompot sa:
Min bil går att köra i 140 km/h, den får ändå köras utanför ett dagis med hastighetsbegränsningen 30 km/h.
Varför skulle inte samma princip fungera för cyklister av olika slag?
Tycker inte liknelsen riktigt håller ihop. Din bil går i 140 km/h och en speed pedelec går i 45 km/h. Hastighetsbegränsningen bilen måste hålla sig till är 30 km/h, d.v.s. klart lägre än 140 km/h, medan speed pedelec:en ska hålla sig till en hastighetsbegräsning av ... vaddå? Finns mig veterligen ingen generell hastighetsbegräsning på cykelbanor.

GoranS sa:
Tycker inte liknelsen riktigt håller ihop. Din bil går i 140 km/h och en speed pedelec går i 45 km/h. Hastighetsbegränsningen bilen måste hålla sig till är 30 km/h, d.v.s. klart lägre än 140 km/h, medan speed pedelec:en ska hålla sig till en hastighetsbegräsning av ... vaddå? Finns mig veterligen ingen generell hastighetsbegräsning på cykelbanor.

På cykelbanor utan hastighetsskyltning gäller samma generella hastighetsgränser som på andra vägar utan skyltad hastighet: 50 i tättbebyggt område och 70 annars. I praktiken är dock cykelbanor konstruerade på ett sådant sätt att man måste köra mycket långsammare för att inte bryta mot trafikförordningen 3 kap 14-15 §, alltså paragraferna som säger att man inte får köra snabbare än vad som är säkert utifrån rådande omständigheter. Det krävs alltså att man använder sitt eget omdöme. Det är bland annat därför jag själv tycker att den danska modellen för snabba elcyklar är fel väg att gå. Jag tycker man ska ha ett körkort som man kan bli av med om man missköter sig.

Apropå dagis så elcyklar jag själv förbi ett sånt på vägen till jobbet och det skulle aldrig falla mig in att hålla så hög hastighet som varken 30 (skyltat) eller 25 (där assistansen lägger av). Det är alldeles för många bilskjutsande föräldrar som felparkerar på och intill övergångsställena mellan dagiset och den intilliggande låg- och mellanstadieskolan för att man ska kunna köra så snabbt där. I mitt fall funkar omdömesbaserad hastighetsanpassning fint eftersom jag vet att trafiken inte är en tävling, något man borde påpeka oftare i dagens-pendling-tråden.

Precis, det finns ingen generell hastighetsbegränsning varvid liknelsen haltar. Dessutom är de gränser som ges i absoluta termer (beroende på var det är) så höga att de inte i praktiken är något som en person som framför en (icke-trimmad) speed pedelec kommer att nå upp i.

Om cykelbanan går utefter en bilväg som är skyltad med en viss hastighet så är det den hastigheten som gäller även på cykelbanan.
Vilket är fallet med väldigt många cykelbanor inne i tätorterna. Det vill säga en Speed pedelec med teoretisk elassisterad topphastigher på 45 km/h (fortare än så om man trampar upp den i högre hastighet) får inte framföras i med än 30 km/h utanför en 30-skyltad sträcka ändå.

Håller med om att något slags förarbevis bör finnas och det borde gälla för vanliga cyklister med. Har man detta är sanktionsmöjligheterna större.

Det går många S-pedelecs längs min pendlingsväg och ingen hittills har kört med skylt eller korrekt hjälm. Med nåt undantag är de väldigt o-störiga och bara en av dem låg verkligen på solida 45km/h uppför, nån tysk premiumpjäs som jag inte hade en chans att hänga med på min CX. Han körde dessutom på vägbanan, inte GC. De flesta andra verkar hålla sig till 35-40km/h på platten och det är standardstuk på cyklar och mogen stil på förarna.

25 km//h elcyklar är det tjockt med och när jag kör min ligger vi på rad i samma fart. bara acceleration och backtagning skiljer, frontmotorcyklarna är oftast slöast.

Jag hade gärna haft 30 när jag börjar tugga distans utanför centrala Göteborg. Då brukar jag trampa på själv, men i stan är 25 alldeles tillräckligt.

Tiden får visa om fulkörning av S-pedelecs kommer bli ett ”problem”. EU-mopederna som fulkörs på GC körs oftast fortare och mindre moget...

Tompot sa:
Om cykelbanan går utefter en bilväg som är skyltad med en viss hastighet så är det den hastigheten som gäller även på cykelbanan.
Vilket är fallet med väldigt många cykelbanor inne i tätorterna. Det vill säga en Speed pedelec med teoretisk elassisterad topphastigher på 45 km/h (fortare än så om man trampar upp den i högre hastighet) får inte framföras i med än 30 km/h utanför en 30-skyltad sträcka ändå.

Håller med om att något slags förarbevis bör finnas och det borde gälla för vanliga cyklister med. Har man detta är sanktionsmöjligheterna större.
Barn?

Så bra det är med elcyklar!
Äntligen har frkvensen av cyklister med lyse på hojen ökat från 33 till 66%....

Synd bara att de inte har vett att rikta ljuset så det inte bländar all motgående trafik men man ska kanske inte begära för mycket.

Jag är visserligen verkligen ingen förespråkare av elcyklar, men till deras försvar måste jag säga att jag, under dessa år med pendlande genom smeten i centrala Göteborg, hittills inte sett en enda elcykel med så stark belysning att den bländar. Men så är jag precis på väg att skaffa glasögon också, så mitt omdöme kanske inte är trovärdigt.

Tillbaka
Topp