(ot) Elcyklar - för och nackdelar
Jag underkänner inte rapporten i sig, däremot underkänner jag den som argument i denna diskussion.Oskar sa:ooms sa:Rapport fr början 2017, dvs baserad på data fr 2015-2016 i bästa fall, dvs långt innan elcykelbidraget kom. Dvs baserat på inbitna elcyklister. Sådana som skulle köpt elcykel även utan bidraget.Tompot sa:ooms sa:Det är inte de inbitna elcyklisterna jag syftar på, utan den stora massa som köper bara pga bidraget och sedan tröttnar.
Well, that's just, like, your opinion man.
Den genomsnittlige elcyklisten ersätter, alltså inte kompletterar, 55-62 km bilkörning i veckan med elcykeln.
Det tar alltså bara 13 veckor till elcykeln har kompenserat för sina merutsläpp vid produktion (n.b. utsläpp som sker på grund av att batterierna tillverkas med ful-el, vilket inte är en naturlag) jämfört med en vanlig cykel om man ersätter en bil med elcykeln.
Vilket forskningen alltså visar att folk gör 55-62 km i veckan.
Till saken hör också att det är till stora delar en helt ny grupp cyklister, de som förr åkte bil men nu väljer elcykeln. De hade aldrig valt en icke-assisterad cykel alls.
Tabell 6.
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0959652616314822?via=ihub
Jag tror att du har tillräckligt med fakta nu för att omvärdera din negativa syn på elcykeln.
Den är inte den miljöbov som somliga vill få den till.
De köps inte bara för bidraget och sedan ställs i garagen, utan de är på vägarna och används.
Den konverterar bilister till elpendlare.
Det är inte varje grådimmig torsdag som kan bjussa på sådana här insiktsvändningar.
Jag vet inte vilka kretsar ni rör er i, men jag hör flera i min omgivning prata "vi måste köpa elcykel nu när bidraget finns, så vi inte missar chansen", etc. Personer som aldrig nånsin övervägt att cykla, som jag vet är bekväma av sig. Inte en chans att de fortsätter cykla när de upplevt lite dåligt väder. Jag ser redan ett par elcyklar i vårt cykelförråd som bara står, osv. Det finns flera exempel på produkter som hypas, och sedan bara blir stående. Risken är oerhört stor att elcykelbidraget bidrar till det. Om något/några år vet vi hur det gick.
Underkänner en vetenskaplig rapport för att sedan kontra med anekdotisk bevisföring... Bättre kan du.
Jag försöker inte heller bevisa något, däremot bygger jag min hypotes på observationer och erfarenhet. Om den kan bevisas eller inte vet vi om något/några år om/när relevant data finns.
Läs och försök förstå vad som står innan du kommer med påhopp.
/18årsforskningserfarenhet