(ot) Elcyklar - för och nackdelar

johan44

Aktiv medlem
EDIT, det här får bli samlingstråd för prat om dödsbatterier, hur mycket CO2 det egentligen blir och annat, ok? :)

-------------------------------------------------------

Happyebike samlar inga massor och jag kan inte förstå varför elcyklar ses som så annorlunda att de ska krävas ett eget forum. Dessutom så finns det ju en tråd om allt på härliga happy, stekpannor, skäggtrimmers osv... :) Så jag försöket med en tråd om elcyklar så slipper andra trådar kanske infiltreras.

Jag kör en monark eco köpt beggad 2012. Helt underbar. Så ful att jag aldrig är nervös när den står ensam på stan och samtidigt en arbetshäst. Rullar året om i alla väder. Köpt efter trampcykelpendlande sen 1989, så skönt att sitta upprätt och inte bry sig om det är motvind hem tre veckor på raken en höst (det var så cykeln kom till en gång i världen..)

OBS, det går att trampcykla också även om man äger en elhoj, i skogen älskar jag min stumpjumper evo 26.

Bilagor

• eco.jpg
    eco.jpg
    45.6 KB · Besök: 192
Senast ändrad:
Du måste förstå att det finns en massa här som har svårt för elcyklar. Man får tydligen ha trådar om allt på detta forum, trots att det finns specialforum för just det området, förrutom just elcyklar.

Vet inte varför det är så, men det är typ någon religös föreställning, kanske som homofober som är rädda för att de ska börja suga kuk om de ser en prideflagga...

Lars.E sa:
TBone sa:
...
Vet inte varför det är så, men det är typ någon religös föreställning, kanske som homofober som är rädda för att de ska börja suga kuk om de ser en prideflagga...

Nu blev jag sugen...
På poppcorn.

Och jag blev sugen på dammsugare så jag far förbi Lidl och inhandlar några punchrullar senare... :)

Örjan Lax sa:
Lars.E sa:
TBone sa:
...

Nu blev jag sugen...
På poppcorn.

Och jag blev sugen på dammsugare så jag far förbi Lidl och inhandlar några punchrullar senare... :)

Damsugare?
Jag har sugit upp poppcornen jag hade under soffan. Damen jag hade på besök blev inte sugen när hon satt på en stol och tittade under soffan. Nu är det iallafall rensugit.

Örjan Lax sa:
Lars.E sa:
TBone sa:
...

Nu blev jag sugen...
På poppcorn.

Och jag som ska ligga hela dag i sovsäcken för det regnar som fan ute och cykelns batteri är tom så behöver ladda upp migsjälv med kilos godis, ska följa tråden med :)

De flesta elcykeltrådar har inte varit OT-markerade vilket jag tror kan ha bidragit till "irritationen". Sen förstår jag inte varför det skulle vara en nackdel med ett speciellt elcykelforum för de som har den typen av fordon som sitt huvudintresse.

Om nu det egna forumet inte samlar några massor är det väl för att det inte finns nåt intresse. Så jag ser inte varför det skulle finnas nåt intresse här heller då, annat än att många som inte gillar elcyklar kommer att vädra sitt missnöje med följd att elcykelförespråkarna blir upprörda. Men vill ni ha det så så... kom bara inte och klaga sedan att "tråden blir förstörd", osv.

Lars.E sa:
Örjan Lax sa:
Lars.E sa:
TBone sa:
...

Nu blev jag sugen...
På poppcorn.

Damsugare?
Jag har sugit upp poppcornen jag hade under soffan. Damen jag hade på besök blev inte sugen när hon satt på en stol och tittade under soffan. Nu är det iallafall rensugit.
Va?

Bilagor

• DSC00487.JPG
    DSC00487.JPG
    330.6 KB · Besök: 156
Jag tror att en del av friktionen beror på att forumreglerna inte tydligt avgränsar vad som är OT eller inte, så var och en kommer ha sin egen uppfattning om vad som gäller. Jag tror i alla fall att ämnet för forumet är cyklar och cykling, men vad är då en cykel? För vissa är cykeln ett idrottsredskap och då hör elcyklar absolut inte dit. För andra är den ett transportmedel, och då kan vissa få uppfattningen att cykelbegreppet innehåller de fordon som lyder under cykelns regler i trafikförordningen.

I ett inlägg på happyeride (tack ooms eller GoranS eller vem det nu var som skickade dit mig!) har en Martin_Akesson utvecklat varför det forumet finns:

Martin_Akesson sa:
Vi har skapat HappyEride för att vi tror att det finns utrymme och ett behov för en dedikerad sajt för El-cykel.

När det gäller moderering på Happyride så är den begränsad, oavsätt om det gäller El-cyklar eller inte. Om rena personangrepp dyker upp så försöker vi vara där och moderera men tyvärr finns ibland en tråkig attityd mot elcyklar och elcyklister som inte bara går att moderera bort (det råder fortfarande åsiktsfrihet). Självklart är alla välkomna att skriva i forumet på Happyride även om det gäller elcykelrelaterade ämnen, men ibland tror vi det kan vara skönt att riskera onödiga tråkiga kommentarer som ibland dyker upp, och då får rena elcykeltrådar en fristad på nya HappyEride.

Valet som vi tagit har inte alls varit lätt men ser man internationellt hur andra cykelmedia har gjort så verkar det som vår lösning är den vanligaste. I framtiden tror vi också att elcykelforumet kommer få fart som Happyride, med tanke på hur snabbt elcyklarna blir allt vanligare. Vi har inte gjort det här för att separera och skapa två grupper, ett "vi och dom" är det sista vi vill ha.

Hoppas ni ska trivas både här och på Happyride!
/ Martin & Co.

Om det är sant som Martin säger, att elcykelrelaterade ämnen är välkomna även på happyride, så vore det kanske smidigt om det stod något i reglerna om vad som gäller så att inte alla behöver bestämma själva vad som är OT eller ej. Men jag hör också vad Martin säger om åsiktsfrihet, och jag finner mig gärna i att vissa tycker att jag är lat och dum för att jag har en elcykel.

Och så är det ju naturligtvis så att elcykeltrådarna fyller en viktig funktion även för de mest inbitna elcykelhatarna. En person som är hälsosamt ointresserad av elcyklar hoppar naturligtvis över en tråd med "elcykel" i rubriken, men vi kan också skänka en tanke åt de som njuter av att bli upprörda och få klaga. Varje tråd som är tydligt utmärkt med "elcykel" i rubriken för att den ska vara lätt att undvika drar ändå till sig elcykelhatare som flugor till en komocka. Alla blir nöjda, även de som älskar att klaga! Och så har ju Lex Vardagsrum ett helt fantastiskt kryphål... man behöver inte vara ett dugg trevligare här än man själv är på en vanlig hemmafest!

Jag skäms inte jättemycket över att jag hänger på happyride. Jag har massor av saker på cykeln som inte är elektriska och som tycks kräva samma kunskap om underhåll som motsvarande komponenter på en riktig cykel. Pedaler, bromsar, däck, ekrar, styrstam... och jag har en GPS som är elektrisk men som verkar vara tillåten ändå på något sätt! Det finns massor av kunskap att hämta på happyride om dessa.

Egentligen borde vuxna människor kunna lösa det här på ett smidigt sätt, men jag tror att vi har något bra på gång här. Jag föreslår att vi som pratar elcykel bör bete oss som folk genom att:
* Använda ordet elcykel i rubriken på elcykelspecifika trådar så att man inte lurar dit någon ointresserad (t.ex. inte sätta rubriken "problem med bromsarna" på ett inlägg som handlar om ABS-bromsar från Bosch/Magura)
* Inte hålla på med trams som att tipsa om en elcykel när någon uppenbart el-ointresserad frågar om tips om vilken pendlare man ska köpa.

Jag tänker så här nu när det finns ett forum för el så ska väll elfolket använda det så folk som gillar el hittar till el snabbare och smidigare. Där kommer problematiken in för det som gillar el skriver här och klagar på att det är för tomt i elforumet. Om ni håller er där så kommer det ju bli fler där istället för att springa över hit som om att det är Västberlin här.

Roligt hur ett forum med rabiat motstånd mot uppdelning / kategorier helt plötsligt propagerar för att en grupp skall vara någon annan stans.
Tycker VERKLIGEN lagliga elcyklar kan stanna här.

(Terrängåkare och speed-freaks kan väl hålla sig på Flashback tänker jag.)

perzzon sa:
Roligt hur ett forum med rabiat motstånd mot uppdelning / kategorier helt plötsligt propagerar för att en grupp skall vara någon annan stans.

Det är väl en del av problemet, många ser/förstår inte skillnaden mellan el-assist och ren el-"mc"?

42Hz sa:
perzzon sa:

Det är väl en del av problemet, många ser/förstår inte skillnaden mellan el-assist och ren el-"mc"?

Exakt.

Att helt "förbjuda" trådar kring elcyklar kan jag i princip hålla med om är inkonsekvent med tanke på hur mycket andra saker som diskuteras i OffT-trådar. Däremot tycker jag inte det a priori är givet att att elcyklar är OnT på detta forum.Där handlar det om gränsdragning och olika människor har garanterat olika åsikter. Personligen skulle jag tycka att man kan skapa OffT-märkta elcykeltrådar.

Att man sen ger en länk till happyeride till någon som startar en elcykel-tråd här kan ju ses som information till TS om att det finns ett forum speciellt för elcyklar och att det kanske är större chans att få svar där och/eller slippa diskussioner om elcykelfrågor hör hemma på detta forum. Min gissning är i alla fall att personer som ställt elcykelrelaterade frågor på detta forum fått en ganska hög kvot mellan icke-intressanta och intressanta svar.

Tack för respons som jag uppfattar som modererad och positiv på det hela, som van happyläsare :) Väljer att besvara en kommentar; om ett särskilt forum hade skapats för dirt eller 29 tum heldämpat 120-150 mm slaglängd eller liknade så tror jag inte att det hade hänt så mycket där heller. Happys styrka är en forumsida med massa trådar = det har alltid hänt nåt nytt när man går in och kollar.
(och jag hoppas att orken för för-och emot-tjatet kommer att tryta...:)
ooms sa:
Om nu det egna forumet inte samlar några massor är det väl för att det inte finns nåt intresse. Så jag ser inte varför det skulle finnas nåt intresse här heller då, annat än att många som inte gillar elcyklar kommer att vädra sitt missnöje med följd att elcykelförespråkarna blir upprörda. Men vill ni ha det så så... kom bara inte och klaga sedan att "tråden blir förstörd", osv.

Tack för påminnelsen ;-)

En annan sak, jag ser framför mig att elcyklandet växer så att i framtiden så säger man inte "cykla", man säger "elcykla" eller "trampcykla". Sätter en tjuga på att det är med i SAOL 2025!

Att det är dålig action på HappyEride är inte en konsekvens av att det finns dåligt intresse för elcyklar. Försäljningen av elcyklar ökar explosionsartat och snart sagt ingen verkar fundera på en ny köttcykel längre. Det finns flera stora Facebookgrupper på svenska för elcyklare och det är väldans drag på inläggen där.

HappyRide som site har missat tåget när det gäller elcyklar. Man har aldrig tagit tag i den vitt spridda mobbningen mot inlägg om elassisterade cyklar som förekommit länge nog på detta forum. Istället för att ha konsekvent tagit det fåtal vuxenmobbare i örat och berett plats åt en ny skara cyklister (elcyklisterna) så kastade man helt sonika in handduken i hörnan för konflikträdsla och startade ett separat forum för elcyklister. Ett separat forum med krav på nytt konto och där man hör sina egna tankar, så tyst som det är.

Det är väldigt synd. Väldigt många komponenter delas av elassisterade cyklar och köttcyklar. De flesta faktiskt. Och inte bara komponenter. Bra tips om semestermål, cykelleder, infrastrukturbehov med mera. Så mycket kunskap som finns här. Men vem vill fråga när varenda tråd om elcyklar ballar ur inom 5 inlägg till bilder på mopeder och annat trams på fyraåringars nivå.

Finns bara en bra förklaring på det vitt spridda hatet bland köttcyklister mot elcyklar.
Sårat ego.

"I’ve spent a lifetime developing this level of grumpy snobbishness about bicycling, and in one fell swoop the e-bike has deflated my ego balloon with the flip of a pedal-assisted switch. They’ve made me so paranoid that my first look now isn’t to see whether the overtaking bicycle (there didn’t used to be any!) is Dura-Ace, SRAM, or Campy, but whether the huge, ugly battery is in the hub or the down tube. And those rolling, fat-tire abortions that go as fast as a Tarmac? It’s all I can do not to break down and cry when they pass."

https://pvcycling.wordpress.com/2018/03/17/i-hate-your-e-bike/amp/

Senast ändrad:
perzzon sa:

+1
Väldigt många trådar här på happy har ju handlat om elmtb och/eller trimning; att folk reagerar och säger ifrån kring sådana rena olagligheter är ju bara sunt. Problemet är ju att många inte kan ta det påpekandet, utan ska käfta emot vilket skapat dålig stämning.

Mycket handlar ju också om att en ot-tråd om öl, datorer, eller +ANNAT inte handlar om något som på sikt kan få mtb förbjudet eller starkt begränsat.

Det finns folk nuförtiden som använder datorer utan att ha lärt sej programmera först. Dessutom använder de grafiska användargränssnitt...och färgskärmar!

42Hz sa:
staine sa:
42Hz sa:
staine sa:
Bensinassisterad cykel då, får dom vara med?

Knallert eller? Posta en bild på vad du menar.

Typ sånna hära

Precis min poäng, folk fattar inte vad skillnaden är. Oavsett om den där går på el eller bensin är den ej "assisterad".

Vet inte. Måste assistera både med handvridningar och pedaltrampande för att den ska funka. Om man nu ska vara petig.
;)
Men ok en Velosolex är ju mera passande då.

Tack Tompot för inlägg ;-) Bytte drivpaket igår och det är lika enkelt och blir samma känsla av ny cykel på en elis. Har mekat lite panasonic nu och det är ett robust system. Snart hemåt via tranebergsbron i evig medvind.

Bilagor

• 9.jpg
    9.jpg
    5.2 KB · Besök: 160
johan44 sa:
Tack Tompot för inlägg ;-) Bytte drivpaket igår och det är lika enkelt och blir samma känsla av ny cykel på en elis. Har mekat lite panasonic nu och det är ett robust system. Snart hemåt via tranebergsbron i evig medvind.

"evig medvind" tills du får slut på batteri och får riktig motvind.

Jag hade en chef som sa "den svenske mannen tycker han är smart när han hittar ett fel på något". (hans poäng var att det inte är en kreativ inställning) Det är lite kul att ha i bakhuvudet när man umgås med män som är (mentalt) 50+ ;-)

johan44 sa:
Jag hade en chef som sa "den svenske mannen tycker han är smart när han hittar ett fel på något". (hans poäng var att det inte är en kreativ inställning) Det är lite kul att ha i bakhuvudet när man umgås med män som är (mentalt) 50+ ;-)

Och du är som de flesta elcykelförespråkare. Lättstött och kör med härskartekniker där du försöker projecera negativa epitet på de som inte delar din trångsynta uppfattning om vad som är rätt.

Men det är ett vanligt beteende hos människor som begår moraliskt tveksamma handlingar att kalla de som inte dunkar rygg inför ens handlingar nedsättande saker.

De frågor kring elcyklar som är gemensamma med icke-elcyklar torde ju gå att ställa i el-neutral form som OnT på detta forum utan att någon reagerar och om den stora delen av frågor kring elcyklar är av denna art torde det ju vara ett ganska litet problem att elcykelspecifika frågeställningar ses som OffT.

Sen behöver det ju inte i sig vara något problem att happyride inte är med på elcykeltåget. Någonstans dras gränsen kring vad som är OnT kontra OffT, såvida det inte ska vara ett forum där allt är OnT, och kanske går happyrides gräns vid elcyklar!?

Tompot sa:
Att det är dålig action på HappyEride är inte en konsekvens av att det finns dåligt intresse för elcyklar. Försäljningen av elcyklar ökar explosionsartat och snart sagt ingen verkar fundera på en ny köttcykel längre. Det finns flera stora Facebookgrupper på svenska för elcyklare och det är väldans drag på inläggen där.

HappyRide som site har missat tåget när det gäller elcyklar. Man har aldrig tagit tag i den vitt spridda mobbningen mot inlägg om elassisterade cyklar som förekommit länge nog på detta forum. Istället för att ha konsekvent tagit det fåtal vuxenmobbare i örat och berett plats åt en ny skara cyklister (elcyklisterna) så kastade man helt sonika in handduken i hörnan för konflikträdsla och startade ett separat forum för elcyklister. Ett separat forum med krav på nytt konto och där man hör sina egna tankar, så tyst som det är.

Det är väldigt synd. Väldigt många komponenter delas av elassisterade cyklar och köttcyklar. De flesta faktiskt. Och inte bara komponenter. Bra tips om semestermål, cykelleder, infrastrukturbehov med mera. Så mycket kunskap som finns här. Men vem vill fråga när varenda tråd om elcyklar ballar ur inom 5 inlägg till bilder på mopeder och annat trams på fyraåringars nivå.

Finns bara en bra förklaring på det vitt spridda hatet bland köttcyklister mot elcyklar.
Sårat ego.

"I’ve spent a lifetime developing this level of grumpy snobbishness about bicycling, and in one fell swoop the e-bike has deflated my ego balloon with the flip of a pedal-assisted switch. They’ve made me so paranoid that my first look now isn’t to see whether the overtaking bicycle (there didn’t used to be any!) is Dura-Ace, SRAM, or Campy, but whether the huge, ugly battery is in the hub or the down tube. And those rolling, fat-tire abortions that go as fast as a Tarmac? It’s all I can do not to break down and cry when they pass."

https://pvcycling.wordpress.com/2018/03/17/i-hate-your-e-bike/amp/
Fast kan du inte fråga dessa frågor utan att blanda in elcykel då? Det borde minska risken att tråden spårar (risken är aldrig lägre än 26% på Happy).

I övrigt så tycker jag att det nog finns två sidor av det här myntet. Att gnälla över att trampcyklister är elaka mot e-cyklister och påstå att det beror på ”sårat ego” är... antingen en medveten provokation (vilket väl vore kontraproduktivt) eller ett tecken på okunskap. Vi har våra (enligt oss högst rimliga) skäl.

johan44 sa:
Mycket sanning i detta! Även på Happy.

Freddie L sa:
johan44 sa:
Mycket sanning i detta! Även på Happy.

Och den som inte hittar felet och kör på är intelligent på riktigt då? Det är bara käbbel.

johan44 sa:

Ska det inte vara ett stort "H" efter punkten, även om meningen sedan inleds med en parentes, i denna sekvens 'något". (hans '?

Tillbaka
Topp