53/(hur liten liten fungerar)?

pero02

Aktiv medlem
Kör på en 38 fram nu men det är onödigt låg kadens när det blir upp mot 15% stigning.

Tror inte det går att köra större bak än jag har nu på ”klätterhjulen” 10-28 utan att byta växel.

Är det någon som testat 53/34 fram med di2 växlar. Fungerar det bra? Vill inte gärna ha kvar 53.

Skulle vilja få upp kadensen med ~10%

B4435F4A-7CB0-45E5-A478-AA37A01BC86C.png

53 innebär väl 130 BCD. Då kan du inte få lägre på det vevpartiet. Skaffa ett annat vevparti med BCD 110 och 50/34.

Ang TS ursprungsfråga, om det går att köra 53-34. Har ingen erfarenhet, men t.ex. Shimano specar väl max 16t skillnad för framväxeln. 52-36 finns ju och funkar, så jag tycker 53-36 borde funka också. 53-34 däremot kanske blir för mycket, men jag har som sagt inte testat. Och även om det funkar tekniskt, kan det ju bli jobbigt ändå då rejäl motväxling kommer krävas...

Med tanke på hur många vevpartier 53/38 som finns till salu på Köp&Sälj, muttrade han lite för sig själv, är det nog allt för vanligt att allt för många överskattar sina förmågor.
Men för att återkomma till frågan; de flesta LVG-framväxlar klarar 16 kuggar. 53-34=19.

Senast ändrad:
Jag tror snarare att problemet ligger hos bakväxeln snarare än framväxeln.

Det finns ju framväxlar för 3-delat vevparti och då är det väl betydligt fler än 16 kuggars skillnad?

Det största problemet uppstår väl om man väljer en kedja som är lång nog att fixa 53-28, då blir det väldigt slakt i kedjan när man kör 34-11. Det kan väl avhjälpas om man kör long cage på bakväxeln. Sen ska man ju aldrig trampa runt på 34-11 av andra anledningar förstås.

Men byt bakväxel till long cage sätt på 34t och testa. Antagligen behövs det inte ens bytas kedja om den är i rätt längd för 53-28. Det kommer säkert funka, särskilt om man undviker vissa växelkombinationer.

Växelramperna är ju dessutom anpassade för att passa bara mellan de klingor shimano säger att de är matchade för. Givetvis så går det att växla ändå, men kanske inte lika supersmidigt som om man har klingor konstruerade att jobba ihop.

Bengt-re sa:
Växelramperna är ju dessutom anpassade för att passa bara mellan de klingor shimano säger att de är matchade för. Givetvis så går det att växla ändå, men kanske inte lika supersmidigt som om man har klingor konstruerade att jobba ihop.

Precis så tror jag också .
Ska man tävla är det en sak .
Om man av någon anledning vill ha 53-34 när man glassar själv så funkar det fastän med sämre funktion och kanske ( troligtvis) behövs kedjedtyrare .

Bengt-re sa:
Ah, är det så att Shimano tycker att "bara" 53-39, 52-36, 50-34 och 46-36 är fullt funkis? Dvs att t.ex. 52-39 eller 50-36 (som jag ibland funderat på istf 52-36 som jag har nu) visserligen kommer att funka, men inte helt optimalt?

ooms sa:
Bengt-re sa:
Ah, är det så att Shimano tycker att "bara" 53-39, 52-36, 50-34 och 46-36 är fullt funkis? Dvs att t.ex. 52-39 eller 50-36 (som jag ibland funderat på istf 52-36 som jag har nu) visserligen kommer att funka, men inte helt optimalt?

Det är så jag har uppfattat det.

Bengt-re sa:
ooms sa:
Bengt-re sa:

Det är så jag har uppfattat det.

Tror att funktionen till och med kan bli bättre med minskad skillnad ...

Verkar som om det bara är att gilla läget då.

Har P2M vevparti och det blir dyrt att byta ut det. Kör redan med 38t på 130 bultdiameter.

Bakväxel är också dyrt att byta.

Får väl höja FTP lite till istället.

pero02 sa:
Har P2M vevparti och det blir dyrt att byta ut det. Kör redan med 38t på 130 bultdiameter.
Måste du ha effektvevparti i bergen?

pero02 sa:
Bakväxel är också dyrt att byta.
Har precis bytt short cage Red till medium Rival med 11-32 kassett för bergen. Skall testa lite i helgen om jag blivit frisk tillräckligt. Kör man elektroniskt blir det förstås dyrare.

pero02 sa:
Får väl höja FTP lite till istället.
Klart "billigast", men kanske inte enklast.

Bengt-re sa:
Det finns ju en hel del andra tillverkare av vevpartier/klingor med växlingsramper.
Tom det här
CranCmCrank2_A_1346-300x300.jpg

https://www.renehersecycles.com/shop/components/cranks/rh-11-speed-double-cranks/
(Men just det här tror jag inte är intressanta för TS)

/Håkan

bellasoda sa:

Det finns ju framväxlar för 3-delat vevparti och då är det väl betydligt fler än 16 kuggars skillnad?

Det största problemet uppstår väl om man väljer en kedja som är lång nog att fixa 53-28, då blir det väldigt slakt i kedjan när man kör 34-11. Det kan väl avhjälpas om man kör long cage på bakväxeln. Sen ska man ju aldrig trampa runt på 34-11 av andra anledningar förstås.

Men byt bakväxel till long cage sätt på 34t och testa. Antagligen behövs det inte ens bytas kedja om den är i rätt längd för 53-28. Det kommer säkert funka, särskilt om man undviker vissa växelkombinationer.

Om jag läser rätt har TS en DI2 växel och den lär väl inte ens finnas för 3 klingor fram. Hur det ser ut bak har jag inte en susning men Du föreslår ingen billig lösning :-)

Allt är ju möjligt, själv ska jag alldeles strax kränga på ett 46-30 vevpart på en cykel men den är inte tänkt att pinnas på i annat än branta backar. Även där med 16 kuggar mellan klingorna och framväxel för enbart två. Och mekanisk.

växelramper och vid behov nitar för att underlätta växling är buslätt att göra själv. mao du kan ha vilka kombinationer av framdrev som önskas, så länge bakväxeln orkar med omfånget.

kör själv alltid bcd 110, mest för att det är praktiskt att kunna byta runt. av större 110-kransar äger jag och använder 53, 57, 61, 69.

Pfaff sa:
bellasoda sa:

Om jag läser rätt har TS en DI2 växel och den lär väl inte ens finnas för 3 klingor fram. Hur det ser ut bak har jag inte en susning men Du föreslår ingen billig lösning :-)

Nä, hade det varit mekaniska växlar och 110mm fram så hade det varit något annat.

Inte bra, jag gillar ju att föreslå prisbilliga lösningar. :-)

kais01 sa:
kör själv alltid bcd 110, mest för att det är praktiskt att kunna byta runt. av större 110-kransar äger jag och använder 53, 57, 61, 69.

53 och 57 går ju kanske att förstå, men i vilka situationer blir det praktiskt med 61 och 69? Jag är uppriktigt intresserad, stora drev är kul! :-)

bellasoda sa:
kais01 sa:

53 och 57 går ju kanske att förstå, men i vilka situationer blir det praktiskt med 61 och 69? Jag är uppriktigt intresserad, stora drev är kul! :-)
Det är väl på hans Bromptons, antar jag...

Frågar du shimano själva så går det inte att köra den kombinationen. Men jag tror att det funkar. Jag kör själv en klingkombination med ultegra-vev som inte funkar enligt shimano 46/34 Di2 men i praktiken så funkar det hur bra som helst. Lillklinga är ju tämligen billigt men en ny storklinga är betydligt dyrare, knappt så det är värt besväret. Enklast och smidigast är nog bara att byta vevparti och sälja ditt befintliga vevparti .Tex Ultegra brukar gå att hitta på någon av dom där stora tyska sidorna på rea med jämna mellanrum.

Varför inte bara byta klingor till 50/34 när du ska klättra brant, det går ju rätt snabbt? 53/34 skulle inte jag vilja köra med till vardags, även om det gick. Men hur viktig är 53-11? Om du vill undvika byta klingor, klarar du dig verkligen inte utan den så du kan köra 50/34 för jämnan? Som jag ser det är det bara om man tävlar på ganska hög nivå med ambitionen att vinna spurter som man kanske inte vill välja bort den.

Senast ändrad:
Jag saknar erfarenhet av LVG-växlar, men har själv stött på patrull när jag försöktekombinera en framväxel med 18t kapacitet med ett 48-38-28 trippel-parti. Problemet var det vertikala avståndet mellan de två bryggorna som sammanbinder yttre och inre kedjeförare. Det gick inte att hitta en position längs sadelröret där växeln inte skrapade i antingen ovansidan eller undersidan på kedjan.

Supertramp sa:
Varför inte bara byta klingor till 50/34 när du ska klättra brant, det går ju rätt snabbt? 53/34 skulle inte jag vilja köra med till vardags, även om det gick. Men hur viktig är 53-11? Om du vill undvika byta klingor, klarar du dig verkligen inte utan den så du kan köra 50/34 för jämnan? Som jag ser det är det bara om man tävlar på ganska hög nivå med ambitionen att vinna spurter som man kanske inte vill välja bort den.

Tror att en hänvisning till 130mm:s 50/34-klingor kan vara på sin plats .

M

Manurhin2 sa:
Supertramp sa:

M
Vet vi att TS har 130BCD? Det står ju bara Di2, och Shimano har ju åtminstone fr ultegra 6800 och framåt enbart 110BCD (och 4-armars ska väl tilläggas).

ooms sa:
Manurhin2 sa:
Supertramp sa:

M
Vet vi att TS har 130BCD? Det står ju bara Di2, och Shimano har ju åtminstone fr ultegra 6800 och framåt enbart 110BCD (och 4-armars ska väl tilläggas).
Om man läser i tråden så framgår det med all önskvärd tydlighet .

Manurhin2 sa:
ooms sa:
Manurhin2 sa:
Supertramp sa:

M
Om man läser i tråden så framgår det med all önskvärd tydlighet .
Ja j-vlar, missade det inlägget.

Om det är ts värden i första inlägget så skulle jag säga att det funkar bra ändå .

Jag har för mig att jag cyklat med typ 47-kadens och ca 350 w vid strax under 20% i början på Vott ( ca 80 kg)

Med liten lillklinga och stor storklinga är risken att kedjan skrapar i storklingan när den ligger på lillklingan och mindre dreven i kassetten. Det blir extra viktigt att växla upp på stora i tid. (I alla fall i teorin.)

ooms sa:
bellasoda sa:
kais01 sa:

jo, i första hand. men på landsvägshojen har jag 61/13 som högsta. klart eljest, kom till lite av en slump, men svarar lätt och fint, till skillnad från nästan identiska utväxlingen 53/11, som mest känns trög.

men om ts vil ha upp sin kadens är det väl bara att växla ned hellre än att köra vidare på glädjedödaren 11t. om man vill ditcha högsta växeln skulle jag (mycket) hellre ersätta minstadrevet 11t på kassetten med 12t, än att köpa mindre storklinga.

kais01 sa:
ooms sa:
bellasoda sa:
kais01 sa:

jo, i första hand. men på landsvägshojen har jag 61/13 som högsta. klart eljest, kom till lite av en slump, men svarar lätt och fint, till skillnad från nästan identiska utväxlingen 53/11, som mest känns trög.

men om ts vil ha upp sin kadens är det väl bara att växla ned hellre än att köra vidare på glädjedödaren 11t. om man vill ditcha högsta växeln skulle jag (mycket) hellre ersätta minstadrevet 11t på kassetten med 12t, än att köpa mindre storklinga.
Det är till att ha krut i benen! ;-)

inget som man kör distans på iaf. rätt onödigt faktiskt. men medvind, klunga, spurt - och det är plötsligt ganska kul att ha:)

ts hade väl 53/11 på topp, en marginellt högre utväxling. men som sagt, tycker man det är onödigt högt är det mekaniskt, ekonomiskt och miljömässigt sundare att då skippa smådrev bak framför att minska framklingan.

Senast ändrad:
kais01 sa:

Om du kör 61/13, vad har du för storlek på lillklingan och vad är det för kassett du kör?

13-25 alt 13-27 och 46. funkar bra i mälardalen, men har en vev med plats för ett tredje krans för lite backigare äventyr, framväxeln klarar det:) long cage bak förstås.

att köra med 13 är ju inte normalt, men nu hade min cykel det sen tidigare ägare och jag hade en 61a liggande som åkte med mest på skoj, men som visat sig högst njutbar.

för ts skull jag kunna föreslå att behålla framkransarna, byt kassett till sram 1080 som är både 220 g lätt och även hållbar, men byta minsta två dreven till 12 resp 13. det är inte säkert det behövs long cage, men man kan ju annars slänga på en modern cage med stora hjul?

kais01 sa:
13-25 alt 13-27 och 46. funkar bra i mälardalen, men har en vev med plats för ett tredje krans för lite backigare äventyr, framväxeln klarar det:) long cage bak förstås.

Det låter ju inte så dumt! Tänk vad mycket effektivare drivlina du måste få av att bara köra på stora drev! Har du bild på skapelsen?

Det var ju en lösning för att inte få det att se konstigt ut med long cage :-)

(En räcerhoj där kedjan lutar neråt bakåt på undersidan ser ju bara så dum ut :-) )

Tillbaka
Topp