Nya MTB-hjul för någon som är grön på marknaden... tips?

JHenning

Aktiv medlem
Som rubriken. Har tänkt göra en liten försiktig uppgradering av de Bontrager Duster Elite som kom med min Trek Fuel Ex 8. Specifikationerna är:

29 tum
Boost fram och bak (15x110 och 12x148)
Shimano body
Minst 25 mm i intern fängbredd (men inte så stor som 29-30 mm)
För att köras slanglöst
Inte kolfiber (p g a budget)
Cyklar mest skogsstig, ett och annat XC-lopp, men vill gärna kunna slänga på ett par fetare däck för en och annan enduro-tur

Jag har sneglat lite mot DT Swiss M 1900 med 25 mm intern fälgbredd. Verkar ligga rätt i pris, och DT Swiss känns ju pålitligt. Men tar jättegärna emot fler tips!

Det är värt att gå upp en klass så att du får DT-nav med ratchet. Det är billigare med customhjul en byggare jämfört med systemhjulen. Actionsports är snabba och dåligt byggda. DCR Wheels är bra byggda men tar längre tid, ungefär samma pris.

Jag köpte halo sist nöjd ännu å klassiskt märke som ska hålla stryk+ att de har 120 i prickup?

JHenning sa:
Jag har sneglat lite mot DT Swiss M 1900 med 25 mm intern fälgbredd. Verkar ligga rätt i pris, och DT Swiss känns ju pålitligt. Men tar jättegärna emot fler tips!
DT Swiss är bra men M1900 är deras budgethjul. DT370 nav med pawl + oreducerade DT Champ ekrar + nitad fälg. Mitt tips är att köpa bättre hjul.

jofahjalm sa:
Det är värt att gå upp en klass så att du får DT-nav med ratchet. Det är billigare med customhjul en byggare jämfört med systemhjulen. Actionsports är snabba och dåligt byggda. DCR Wheels är bra byggda men tar längre tid, ungefär samma pris.

Okej, och då pratar vi M 1700? Ska kika en del på custom-alternativ också då :)

Sixten Fors sa:
JHenning sa:
DT Swiss är bra men M1900 är deras budgethjul. DT370 nav med pawl + oreducerade DT Champ ekrar + nitad fälg. Mitt tips är att köpa bättre hjul.

Ungefär som ovan - vad är din tanke om M 1700? Finns annat bättre alternativ?

JHenning sa:
Sixten Fors sa:
JHenning sa:

M1700 har bättre nav och ekrar men samma fulfälg som M1900.

WheelProject har DT350 SP IS Boost HG nav + XR391 622x25 mm finfälgar + Sapim Race 2.0/1.8 mm ekrar för samma pris som M1700 systemhjulen. https://www.wheelproject.com/en/whe...r391-wheelset-with-dt-swiss-is-hubs?limit=100

Bilagor

• WP.png
    WP.png
    29.5 KB · Besök: 219
Sixten Fors sa:
JHenning sa:
Sixten Fors sa:
JHenning sa:

M1700 har bättre nav och ekrar men samma fulfälg som M1900.

WheelProject har DT350 SP IS Boost HG nav + XR391 622x25 mm finfälgar + Sapim Race 2.0/1.8 mm ekrar för samma pris som M1700 systemhjulen. https://www.wheelproject.com/en/whe...r391-wheelset-with-dt-swiss-is-hubs?limit=100

Grymt, tack Sixten!

För övrigt, är det rätt att sikta in sig på 25 mm fälgbredd mot bakgrund av det användningsområde jag beskrev inledningsvis? Finns det skäl att gå ännu bredare?

Bilagor

• WP2.png
    WP2.png
    43.4 KB · Besök: 141
Sixten Fors sa:
JHenning sa:
För övrigt, är det rätt att sikta in sig på 25 mm fälgbredd mot bakgrund av det användningsområde jag beskrev inledningsvis? Finns det skäl att gå ännu bredare?
Till en Fuel EX skulle jag absolut välja 30 mm fälg (till 2,25" xc eller 2.4" stigdäck). Finfälgen heter XM481. Allt annat lika. https://www.wheelproject.com/en/whe...-with-dt-swiss-is-straightpull-hubs?limit=100

Okej, tack! Finns det några allmänna riktlinjer hur man bör tänka med fälgbredd i förhållande till däckbredd? Jag kommer nog att befinna mig just i spannet 2,2-2,4 på däcken. Desto bredare, desto bättre? De jag har nu 622x22C och de tycker jag iofs har fungerat bra (men har ju inte heller något annat att jämföra med).

Kom litegrann emellan här, men nu närmar det sig beställning. Men har några funderingar där det vore gött med lite input.

1. Straight-pull eller J-bend?
2. 28h eller 32h?
3. Sapim Race (2-1,8-2) eller Laser (2-1,5-2)?
4. 18t-ratchet (som är standard i 350-navet) eller 36t eller t o m 54t?

Motivera gärna varför! OBS att jag prioriterar hållbarhet framför viktminimering. Tack på förhand!

JHenning sa:
Jag skiter i om det är SP eller J. Jag väljer nav efter navets egenskaper som vikt, flänsbredd, typ av skivfäste, kvalitet, pris etc. och ekertypen blir vad det blir. Pratar vi DT350-nav finns fyra alternativ: Classic IS, Classic CL, SP IS, SP CL. Där Classic IS går bort eftersom det väger betydligt mer än de andra tre. De två CL-naven är båda ok. Men Jag har helst IS-fäste för skivorna så då blir det bara SP IS kvar. Så i detta fall blev det SP-ekrar, som ett resultat av valt nav.

JHenning sa:
28h. För att det räcker. För att 28 ekrar väger mindre än 32. Vissa fälgar finns bara i 32h och då väljer jag oftast en annan fälg som finns i 28h, men det händer att det blir 32h om jag absolut vill ha fälgen. För extrema lättviktsbyggen till lätt cyklist kan det bli 24h fram, men jag kör nog hellre 28h men annan ekring som ger kortare och lättare ekrar (2-kors, mix 2-kors/radial etc.).

JHenning sa:
Aldrig Sapim Laser eller DT Revolution. Sapim D-Light 2.0/1.65 mm eller DT Comp Race 2.0/1.6 ersätter alla tillämpningar där man förr använde runda 2.0/1.5 mm ekrar, marginell skillnad i vikt men starkare och enklare att bygga med. Vill man absolut har vikten från 2.0/1.5 mm ekrar väljer man platta ekrar som CX-Ray eller DT AeroLite.

Jag använde nästan alltid olika ekrar på hårda och lösa sidan av hjulet, och alltid 2.0/1.8 mm höger bak och nästan alltid vänster fram (Sapim Race, DT Comp, DT Aero Comp). Om fälgen har offset (2,5-5 mm) kan jag sträcka mig till att köra tunnare ekrar på båda sidorna fram (D-Light, CX-Ray, DT Comp Race, AeroLite).

JHenning sa:
18T räcker men fler är inte sämre. 36T och 54T spar 10 gram för att de är ihåliga. Fler tänder ger känsligare mekanism, kräver mer underhåll (hålla rent, smörja). 36T är en bra kompromiss.

Senast ändrad:
Man ska ha j-böj för att det är bättre och man kan ha 32 ekrar. Man väljer alltid IS eftersom det inte är töntigt centerlock. Så länge man inte har sämre ekrar jämfört med Sapim Race eller DT Champion är det inte intressant.

Sixten Fors sa:
JHenning sa:
Jag skiter i om det är SP eller J. Jag väljer nav efter navets egenskaper som vikt, flänsbredd, typ av skivfäste, kvalitet, pris etc. och ekertypen blir vad det blir. Pratar vi DT350-nav finns fyra alternativ: Classic IS, Classic CL, SP IS, SP CL. Där Classic IS går bort eftersom det väger betydligt mer än de andra tre. De två CL-naven är båda ok. Men Jag har helst IS-fäste för skivorna så då blir det bara SP IS kvar. Så i detta fall blev det SP-ekrar, som ett resultat av valt nav.

JHenning sa:
28h. För att det räcker. För att 28 ekrar väger mindre än 32. Vissa fälgar finns bara i 32h och då väljer jag oftast en annan fälg som finns i 28h, men det händer att det blir 32h om jag absolut vill ha fälgen. För extrema lättviktsbyggen till lätt cyklist kan det bli 24h fram, men jag kör nog hellre 28h men annan ekring som ger kortare och lättare ekrar (2-kors, mix 2-kors/radial etc.).

JHenning sa:
Aldrig Sapim Laser eller DT Revolution. Sapim D-Light 2.0/1.65 mm eller DT Comp Race 2.0/1.6 ersätter alla tillämpningar där man förr använde runda 2.0/1.5 mm ekrar, marginell skillnad i vikt men starkare och enklare att bygga med. Vill man absolut har vikten från 2.0/1.5 mm ekrar väljer man platta ekrar som CX-Ray eller DT AeroLite.

Jag använde nästan alltid olika ekrar på hårda och lösa sidan av hjulet, och alltid 2.0/1.8 mm höger bak och nästan alltid vänster fram (Sapim Race, DT Comp, DT Aero Comp). Om fälgen har offset (2,5-5 mm) kan jag sträcka mig till att köra tunnare ekrar på båda sidorna fram (D-Light, CX-Ray, DT Comp Race, AeroLite).

JHenning sa:
18T räcker men fler är inte sämre. 36T och 54T spar 10 gram för att de är ihåliga. Fler tänder ger känsligare mekanism, kräver mer underhåll (hålla rent, smörja). 36T är en bra kompromiss.

Tack för det! Tror jag hänger med, låter klokt. Gällande ekrarna står nog valet för mig då mellan D-light och Race istället. Har som sagt ingen vikthets, men det gör ju inget om det kapas lite vikt här och där. Skulle du säga att D-light är tillräckligt för att blanda stigcykling med enduro (av det inte alltför våldsamma slaget), eller är den marginella viktminskningen onödig med tanke på att ekern blir svagare än Race?

jofahjalm sa:
Man ska ha j-böj för att det är bättre och man kan ha 32 ekrar. Man väljer alltid IS eftersom det inte är töntigt centerlock. Så länge man inte har sämre ekrar jämfört med Sapim Race eller DT Champion är det inte intressant.

Så med andra ord ser du IS som det bästa alternativet så länge man inte har svagare ekrar än t ex Race?

JHenning sa:
jofahjalm sa:

Så med andra ord ser du IS som det bästa alternativet så länge man inte har svagare ekrar än t ex Race?

Det finns inget samband mellan skivfäste och dimension på ekrarna, jag förmodar att det var ett meningsbyggnads/syftningsfel från jofa. Dessutom tror jag att DT Champion (2.0 oreducerad) var ett minnes/stavfel, jag tror att jofa menade DT Competition (2.0/1.8 mm). Alltså att det (enligt jofa) aldrig finns någon anledning att välja tunnare ekrar än 2.0/1.8 mm, för aktuell tillämpning.

Förmodar att jofa gillar J-böj för att de är lättare att hitta/köpa som reservdel i godtycklig cykelaffär i bushen?

Det finns för- och nackdelar med båda ekertyperna (SP, J) avseende tillgänglighet, pris, enkelhet att ekra upp resp. bygga hjulen, flexibilitet vid val av ekring (antal kors), belastning/deformation av ekrarna, byta trasig eker utan att först ta bort skiva/kassett etc.

Det finns vettiga CL-skivor från Shimano (funktion, pris, vikt)
RT81 https://www.rosebikes.se/shimano-de...41?product_shape=standard&article_size=Ø180mm
RT99 https://www.rosebikes.se/shimano-xt...20?product_shape=standard&article_size=Ø180mm
Utbudet av skivor med IS 6-skruvfäste är något större, vilket kan vara en fördel.
En ev. fördel med IS är att man slipper ha specialverktyg för att byta skiva, det räcker med vanlig torx T25.
CL-nav är lite lättare men skivorna lite tyngre, IS omvänt.
I övrigt funkar båda typerna utmärkt.

32 ekrar ger hjul som är lättare att hålla vid liv när fälgarna börjar bli buckliga eftersom det finns fler punkter att justera. Viktigt för vissa, inte för andra.

Mina 32 håls med DT Revolution (båda sidor av båda hjulen) har fungerat utmärkt för hård misshandel tills fälgarna blivit för buckliga och det där med svårt att bygga har jag aldrig märkt av heller. Platta ekrar är visserligen bekvämt eftersom det är lätt att hålla emot när man skruvar men de kostar desto mer.

JHenning sa:
Tack för det! Tror jag hänger med, låter klokt. Gällande ekrarna står nog valet för mig då mellan D-light och Race istället. Har som sagt ingen vikthets, men det gör ju inget om det kapas lite vikt här och där. Skulle du säga att D-light är tillräckligt för att blanda stigcykling med enduro (av det inte alltför våldsamma slaget), eller är den marginella viktminskningen onödig med tanke på att ekern blir svagare än Race?
Räkna med 1 gram skillnad per eker mellan Race och D-Light.
Vad väger du?
Om du + cykel + utrustning väger >100 kg hade Jag valt Race.
Om du + cykel + utrustning väger <75 kg hade Jag valt D-Light.

Sixten Fors sa:
JHenning sa:
Vad väger du?
Och om man väger mellan 75 och 100 kg, vad ska man välja då? Blandning av Race och D-Light? För det är vad jag hade valt oavsett.

Sixten Fors sa:
JHenning sa:
Vad väger du?

Väger nog strax över 75 kg fullt utrustad, så utifrån det borde ju då Race vara det bästa.

Men det här med hållbarheten, särskilt av Laser - gör det alltså så stor skillnad att den är 1,5 mm på mitten istället för 1,65/1,8? Kan man kompensera tunnheten med att köra på fler ekrar, d v s kan 32 h med Laser vara att jämföra med 28 h med D-light eller Race?

Rattnalle sa:
32 ekrar ger hjul som är lättare att hålla vid liv när fälgarna börjar bli buckliga eftersom det finns fler punkter att justera. Viktigt för vissa, inte för andra.

Mina 32 håls med DT Revolution (båda sidor av båda hjulen) har fungerat utmärkt för hård misshandel tills fälgarna blivit för buckliga och det där med svårt att bygga har jag aldrig märkt av heller. Platta ekrar är visserligen bekvämt eftersom det är lätt att hålla emot när man skruvar men de kostar desto mer.

Ok, och som jag uppfattat det verkar de vara att jämföra med Laser (enligt vad Sixten skrev ovan om att aldrig använda några av de typerna av ekrar). Kanske kan vara hållbara ändå då...

JHenning sa:
Sixten Fors sa:
JHenning sa:
Vad väger du?

Väger nog strax över 75 kg fullt utrustad, så utifrån det borde ju då Race vara det bästa.

Men det här med hållbarheten, särskilt av Laser - gör det alltså så stor skillnad att den är 1,5 mm på mitten istället för 1,65/1,8? Kan man kompensera tunnheten med att köra på fler ekrar, d v s kan 32 h med Laser vara att jämföra med 28 h med D-light eller Race?
Tunnhet och hållbarhet har inget direkt samband. Det är att hjulet byggs korrekt som är mest utslagsgivande. Dvs hög och jämn ekerspänning.

Angående nipplar så håller jag mig till 2 mm. Det är störst sannolikhet att det är kompatibelt med reservdelar som finns i närheten om man inte har tillgång till en stor välsorterad cykelaffär.

Doctor C sa:
Och om man väger mellan 75 och 100 kg, vad ska man välja då? Blandning av Race och D-Light? För det är vad jag hade valt oavsett.
Jag blandar också, nästan alltid. Men då får man oftast bygga själv för att få det exakt som man vill.

JHenning sa:
Sixten Fors sa:
JHenning sa:
Vad väger du?

Glöm Laser. Meningslös eker.

Sixten Fors sa:
Meningslös i den mening att D-light bara är marginellt tyngre men bättre i de flesta andra avseenden, däribland lättare att bygga med.

Rent tekniskt sett funkar Laser i vissa applikationer. Till exempel på lågspänningssidan i ett hjul som har stor skillnad i spänning mellan de olika sidorna. Anta 1200N på ena sidan och 800N på den andra.

Men som du skriver, egentligen finns det ingen större anledning att välja Laser.

Sixten Fors sa:
Aldrig Sapim Laser eller DT Revolution. Sapim D-Light 2.0/1.65 mm eller DT Comp Race 2.0/1.6 ersätter alla tillämpningar där man förr använde runda 2.0/1.5 mm ekrar, marginell skillnad i vikt men starkare och enklare att bygga med.
Vilken betydelse har, enl dig, den större styrkan hos 1,65mm(eller fetare) ekrar jämfört med 1,5mm ekrar?

Sixten Fors sa:
Vad väger du?
Varför rekommenderar du ekerdimension utifrån belastning (cyklistens vikt)?
Eller snarare, vad sker med ekrarna i ett hjul när hjulet belastas med <75kg och vad sker när det belastas med >100kg?

/Håkan

JHenning sa:
jofahjalm sa:

Inget samband där. Bara det att det finns störst utbud av skivor med IS då det inte är kopplat till Shimano.

Som Sixten påpeka tog jag fel på Champion, jag menade Competition, dvs 2.0-1.8-2.0 mm reducerade ekrar. J-böj eftersom man kan ha 32 ekrar. Jag har aldig fått för mig att det skulle vara bra att bygga mtbhjul med färre ekrar.

Doctor C sa:
Sixten Fors sa:
Meningslös i den mening att D-light bara är marginellt tyngre men bättre i de flesta andra avseenden, däribland lättare att bygga med.

Rent tekniskt sett funkar Laser i vissa applikationer. Till exempel på lågspänningssidan i ett hjul som har stor skillnad i spänning mellan de olika sidorna. Anta 1200N på ena sidan och 800N på den andra.

Men som du skriver, egentligen finns det ingen större anledning att välja Laser.

Haha, okejokej. Det är ju inte jag som ska bygga hjulet, utan en erfaren byggare som jag förutsätter kan hantera även Laser-ekrar. Men alright, då förstår jag i alla fall att Laser inte är poppis här :) Inget måste att ha just den ekern, bara intressant att höra resonemangen. Tack för råd!

JHenning sa:
Det är ju inte jag som ska bygga hjulet, utan en erfaren byggare som jag förutsätter kan hantera även Laser-ekrar.
Det skulle man kunna tro, men det har hänt mer än en gång i världshistorien att customhjul inte är svinbra byggda. Det är för
dyrt (tar får lång tid) att vara väldigt noggrann. Detta gäller för övrigt även systemhjul, inte alla tillverkare har koll på sina processer och sin QA.

Glöm Laser. Låtsas som att de inte finns och aldrig har funnits.

Sixten Fors sa:
JHenning sa:
Det är ju inte jag som ska bygga hjulet, utan en erfaren byggare som jag förutsätter kan hantera även Laser-ekrar.
Det skulle man kunna tro, men det har hänt mer än en gång i världshistorien att customhjul inte är svinbra byggda. Det är för
dyrt (tar får lång tid) att vara väldigt noggrann. Detta gäller för övrigt även systemhjul, inte alla tillverkare har koll på sina processer och sin QA.

Glöm Laser. Låtsas som att de inte finns och aldrig har funnits.

Ok, ska göra mitt bästa!

Rattnalle sa:
Angående nipplar så håller jag mig till 2 mm. Det är störst sannolikhet att det är kompatibelt med reservdelar som finns i närheten om man inte har tillgång till en stor välsorterad cykelaffär.

Ja jösses, det är ju nipplar också... Vad är det som man inte får missa att tänka på där?

Edit: Och ska man ha särskilda brickor också?

Senast ändrad:
Till DT-fälgar som är tänkta att användas med brickor medföljer både brickor och Squorx-nipplar. Bra grejer.

Om man inte kör på DT tycker jag att Sapim Polyax-nipplar ihop med Sapim HM eller Newmen MG funkar mycket bra.

Edit: 2mm såklart.

Senast ändrad:
Alla ekrar och nipplar är 2 mm i gängan.

Man kan totalt bortse från att det även finns andra dimensioner, som t.ex. oreducerade 1,8 mm ekrar. Sådant får Scott hålla på med i sina billiga Syncros systemhjul där ekrarna går av på löpande band i alla hjulen.

Doctor C sa:
Till DT-fälgar som är tänkta att användas med brickor medföljer både brickor och Squorx-nipplar. Bra grejer.

Om man inte kör på DT tycker jag att Sapim Polyax-nipplar ihop med Sapim HM eller Newmen MG funkar mycket bra.

Edit: 2mm såklart.

Yes! Med XM481-fälgen medföljer tydligen det som jag behöver - skönt!

Sixten Fors sa:

Man kan totalt bortse från att det även finns andra dimensioner, som t.ex. oreducerade 1,8 mm ekrar. Sådant får Scott hålla på med i sina billiga Syncros systemhjul där ekrarna går av på löpande band i alla hjulen.

Eller alla lättviktshjul byggda på sapim cx-super, för de går inte heller att använda?

Jag undrar om inte mina Ibis 938 är byggda med DT Competition 1.8/1.6 och de verkar hålla ihop bra.
Ser dock inga signifikanta fördelar med 1.8mm gänga (anser att några grams viktbesparing är försumbar). 2.0mm är standard och lättare att hitta ifall man behöver byta ekrar och nipplar.
Skulle därför aldrig överväga 1.8mm när jag bygger ett nytt hjul.

Crocko sa:
Sixten Fors sa:
Eller alla lättviktshjul byggda på sapim cx-super, för de går inte heller att använda?
Vilka alla?

Kom ihåg trådens ämne: Trek Fuel Ex 8 + skogsstig, ett och annat XC-lopp, men vill gärna kunna slänga på ett par fetare däck för en och annan enduro-tur.

flgar.PNG

Har jag valt bra/rätt val här till min Spark 710+?
Är WP ett bra ställe att handla på? inga konstigheter?
Känns som att det är mest för pengarna eller vad säger expertisen?

Åkerskog sa:
Har jag valt bra/rätt val här till min Spark 710+?
Är WP ett bra ställe att handla på? inga konstigheter?
Känns som att det är mest för pengarna eller vad säger expertisen?
En 710 Plus? Har du tänkt att använda däck som är 2.6” eller bredare? I sådant fall anser jag att XM481 är för smal med sina 30mm Själv föredrar jag 40mm eller bredare för plusdäck.

Edit: Ser nu att det är 29”. Ska det inte vara plus är det en mycket fin fälg.

Senast ändrad:
Jag skulle säga att om man är grön på marknaden, och inte är sugen på nåt särskilt, varför köpa något? Cykla vidare!

Laster i form av krav på POE, lätta breda fälgar och rätt ton på ekerpling kommer med tiden när man upptäcker varför man "måste" ha det. Inget att skynda sig med. Ignorance is bliss.

Tillbaka
Topp