Nya MTB-hjul för någon som är grön på marknaden... tips?

Senast ändrad:
erik h sa:
Jag skulle säga att om man är grön på marknaden, och inte är sugen på nåt särskilt, varför köpa något? Cykla vidare!

Laster i form av krav på POE, lätta breda fälgar och rätt ton på ekerpling kommer med tiden när man upptäcker varför man "måste" ha det. Inget att skynda sig med. Ignorance is bliss.
Instämmer. Låt kraven uppstå först. Vad de nu kan tänkas vara. Att det gamla blivit rakt som en taco t ex.

att uppgradera i kostnad utan egentlig förbättring är ett vanligt och onödigt shoppingbeteende.

men ett andra hjulpar är en klar tillgång när vädret inte vill bestämma sig för vinter eller inte. skönt då att för dagen smidigt kunna välja dubb eller inte.

eller under sommaren ha ett par för lättare snabbare turer, kanske långlopp, och ett grövre när det vankas stök och sprängsten.

för övrigt trivs jag bra med 40i.

Rattnalle sa:
erik h sa:
Jag skulle säga att om man är grön på marknaden, och inte är sugen på nåt särskilt, varför köpa något? Cykla vidare!

Laster i form av krav på POE, lätta breda fälgar och rätt ton på ekerpling kommer med tiden när man upptäcker varför man "måste" ha det. Inget att skynda sig med. Ignorance is bliss.
Instämmer. Låt kraven uppstå först. Vad de nu kan tänkas vara. Att det gamla blivit rakt som en taco t ex.

Håller med om att okynnesshopping bör undvikas. För min del har jag börjat uppleva att min fälg med 22,5 mm innerbredd blir för orolig när man bombar fram i skog, särskilt kurvor och utförslöpor. Tycker inte heller att jag får det grepp med däcken som jag borde kunna ha (vilket jag föreställer mig delvis har att göra med att däcken inte får tillräckligt stöd av fälgen). Dessutom har jag tröttnat på det klonkande och glapp som jag får med ett standard Shimano-3-pawl-nav, vid teknisk cykling över stock och sten. Jag föreställer mig att mitt tilltänkta nya hjulset kommer att råda bot på dessa oönskade egenskaper.

Men avråd mig gärna, om det finns någon som anser att det rör sig om en onödig uppgradering som inte kommer att ge några betydande skillnader för upplevelsen :) PS. De nuvarande fälgarna ser inte ut som tacos. DS.

Edit: Jag är inte sarkastisk, utan vill gärna veta om någon anser att ett nytt hjulset i min situation är en onödig investering.

Senast ändrad:
JHenning sa:
För min del har jag börjat uppleva att min fälg med 22,5 mm innerbredd blir för orolig när man bombar fram i skog, särskilt kurvor och utförslöpor. Tycker inte heller att jag får det grepp med däcken som jag borde kunna ha (vilket jag föreställer mig delvis har att göra med att däcken inte får tillräckligt stöd av fälgen).
...
Edit: Jag är inte sarkastisk, utan vill gärna veta om någon anser att ett nytt hjulset i min situation är en onödig investering.
Det är en onödig investering, cykla mer istället.

mkallstrom sa:
JHenning sa:
För min del har jag börjat uppleva att min fälg med 22,5 mm innerbredd blir för orolig när man bombar fram i skog, särskilt kurvor och utförslöpor. Tycker inte heller att jag får det grepp med däcken som jag borde kunna ha (vilket jag föreställer mig delvis har att göra med att däcken inte får tillräckligt stöd av fälgen).
...

Okej! Du menar alltså att den skillnad som ett nytt hjulset kommer att ge inte är värt pengarna?

JHenning sa:
mkallstrom sa:
JHenning sa:
...

Okej! Du menar alltså att den skillnad som ett nytt hjulset kommer att ge inte är värt pengarna?
Det är rätt svårt att säga men du har ju ändå identifierat några rätt konkreta saker du vill ha annorlunda och det lär du kunna märka skillnad på.

Sedan finns det en del andra variabler som val av däck, tryck, att bara bestämma sig för att det finns grepp gör förvånansvärt mycket det också..

För egen del var steget från 19-25 mm innerbredd klart märkbart. Från 25-30 gjorde ingen större märkbar skillnad.

Från glappigt nav till ett helt och stabilt märks inte direkt. Från helt med 18t till helt med 54t poe ingen jättegrej heller men det låter kul.

med den måttliga merbredd som förslagits härovan är skillnad i egenskaper liten, jämfört med det du redan har. du kan lika gärna öka trycket lite, och köpa däck med bra grepp och samtidigt bra rull, som t ex nobby nic addix.

men ett andra hjulpar har som sagt andra fördelar.

vill du märka egentlig skillnad i bättre rull, kunna köra lägre tryck och få på fetare däck utan att det blir sladdrigt är mitt förslag att gå vidare i fälgbredd till åtminstone 35i.

Rattnalle sa:
För egen del var steget från 19-25 mm innerbredd klart märkbart. Från 25-30 gjorde ingen större märkbar skillnad.

Från glappigt nav till ett helt och stabilt märks inte direkt. Från helt med 18t till helt med 54t poe ingen jättegrej heller men det låter kul.

Jag förstår, tack för tankarna!

JHenning sa:
mkallstrom sa:
JHenning sa:
...

Nej, jag tror att träna på tekniken (och laborera med däck och däcktryck som Rattnalle skriver) ger mer än några mm mer innerbredd.

kais01 sa:
med den måttliga merbredd som förslagits härovan är skillnad i egenskaper liten, jämfört med det du redan har. du kan lika gärna öka trycket lite, och köpa däck med bra grepp och samtidigt bra rull, som t ex nobby nic addix.

vill du märka egentlig skillnad i bättre rull, kunna köra lägre tryck och få på fetare däck utan att det blir sladdrigt är mitt förslag att gå vidare i fälgbredd till åtminstone 35i.

Uppfattat. Jag tyckte steget från 22,5 till 30 lät ganska stort, men kanske inte det då i realiteten. Men 35 är väl snarast för plusdäck? Min plan är nog att som största däck köra 2,6 och snarare ligga mer i intervallet 2,25 - 2,4.

Jättebreda fälgar verkar främst vara en stor grej bland Jerrys på happy. Man ser det inte på duktiga cyklister i skogen.

folk är väl nöjda med det de har. har inte provat, och har redan investerat. det ör inte natt och dag heller. och nya cyklister gör som sina mer rutinerade kamrater. men det kommer jofa. cyklister är ett trögt släkte.

köpte själv mellanmjölken 40i för att prova 3,0 och upptäckte att till den dimensionen är det egentligen för smalt. tyvärr. man kan inte gå ner i tryck så mycket som man skulle önska. men 40i är mumma till 2,4 och 2,6.

nyligen monterade jag över 2,4or från smalfälg till 40i och det gjorde stor och positiv skillnad.

När jag började cyklar hade jag fälg med 19 mm innerbredd och körde Schwalbe 2,35". Det var inte alls optimalt, men det gick. Det finns väl ingen kritisk gräns för vad du kan ha på den fälgen, men plusdäck är säkert ingen höjdare. Ska du ha en ny fälg kan du helt klart ta något som är lite bredare, men att folk ska ha 40 mm-innerbredd för stigcykling är jättekonstigt. Då står kantdubbarna på många vanliga stigdäck rakt upp.

JHenning sa:
kais01 sa:

Uppfattat. Jag tyckte steget från 22,5 till 30 lät ganska stort, men kanske inte det då i realiteten. Men 35 är väl snarast för plusdäck? Min plan är nog att som största däck köra 2,6 och snarare ligga mer i intervallet 2,25 - 2,4.
30-35 mm är vettigt. Men 35 mm blir ofta 50-100 gram tyngre på ett hjulset jmf. med 30 mm så jag hade nog valt XM481 som är en riktigt fin fälg. Mina senaste exemplar vägde 517 + 527 = 1044 gram.
190408_XM481_1044g.jpg

Att jämföra med e*thirteen TRS Plus 622 x 35 mm som vägde 547 + 554 = 1101 gram, vilket är riktigt lätt för 35 mm fälgar.
190520_TRSplus_622x35_fram.jpg

190520_TRSplus_622x35_bak.jpg

Men mina 622 x 29 mm CF-fälgar är ännu lättare

Bilagor

• 190425_EiE_29mm.jpg
    190425_EiE_29mm.jpg
    169.5 KB · Besök: 197
jofahjalm sa:
När jag började cyklar hade jag fälg med 19 mm innerbredd och körde Schwalbe 2,35". Det var inte alls optimalt, men det gick. Det finns väl ingen kritisk gräns för vad du kan ha på den fälgen, men plusdäck är säkert ingen höjdare. Ska du ha en ny fälg kan du helt klart ta något som är lite bredare, men att folk ska ha 40 mm-innerbredd för stigcykling är jättekonstigt. Då står kantdubbarna på många vanliga stigdäck rakt upp.

Enligt DTs storlekstabell verkar det som att 30 mm vore perfekt för mig i alla fall.

https://dycteyr72g97f.cloudfront.net/uploads/WXD10000000866S/MAN_WXD10000000866S_WEB_ZZ_001.pdf

Ca: 2.1-2.7-däck.

För 22,5-fälg rekommenderas inte bredare än 1,95-däck.

jofahjalm sa:
Går det att få paketpris på sjuk breda fälgar och en Met Parachute med tillhörande solglasögon?
När jag var liten, som du är nu, körde jag också smala fälgar nedför berg i Åre, Trysil, alperna, usa, canada etc. Mycket har hänt de senaste 20-30 åren, hjulen har blivit större och fälgarna bredare. Du borde testa någon gång? ;)

Met Parachute? Hjälmen var knappt uppfunnen på den tiden. Men efter några år och smällar skaffade jag hjälm, en Met såklart.

Senast ändrad:
det är ju ett visst viktstraff med bredare fälgar, här en reservfälg till min 29a.

men givet ett önskemål om större irl däckbredd lär det vara mindre än om man sätter fetare däck på smal fälg.

Bilagor

• 4D603DC1-80E8-4B17-9D34-DBAC7151BB65.jpeg
    4D603DC1-80E8-4B17-9D34-DBAC7151BB65.jpeg
    372.9 KB · Besök: 175
Sixten Fors sa:
När jag var liten, som du är nu, körde jag också smala fälgar nedför berg i Åre, Trysil, alperna, usa, canada etc. Mycket har hänt de senaste 20-30 åren, hjulen har blivit större och fälgarna bredare. Du borde testa någon gång? ;)

Met Parachute? Hjälmen var knappt uppfunnen på den tiden. Men efter några år och smällar skaffade jag hjälm, en Met såklart.

Det är konstigt att folk i WCDH eller EWS inte använder jättebreda fälgar: https://enduro-mtb.com/en/racing/bike-checks/

Men det är nog ingen indikation. Dom försörjer sig bara på att cykla.

Mycketvillhamer sa:
Är det enkelt att konvertera dt 350-nav från 12x142/15x100 till boost?
Nej, det är omöjligt. Det går att sätta fuldistanser som gör att de går att montera/använda på en boost-cykel, men det blir fortfarande inga boost-nav med bredare flänsavstånd som ger styvare/starkare hjul som är en av fördelarna med boost.

Sixten Fors sa:
Mycketvillhamer sa:
Är det enkelt att konvertera dt 350-nav från 12x142/15x100 till boost?
Nej, det är omöjligt. Det går att sätta fuldistanser som gör att de går att montera/använda på en boost-cykel, men det blir fortfarande inga boost-nav med bredare flänsavstånd som ger styvare/starkare hjul som är en av fördelarna med boost.

Nä, det förstår jag såklart, det var mer fulmoddningen jag var ute efter.

jofahjalm sa:
Sixten Fors sa:
Det är konstigt att folk i WCDH eller EWS inte använder jättebreda fälgar: https://enduro-mtb.com/en/racing/bike-checks/
Men det är nog ingen indikation. Dom försörjer sig bara på att cykla.
Ca 30 mm är väl standard på 2019/2020 års WCDH/EWS cyklar, precis som WC XCO. Och 99% kör 29", förutom ev väldigt korta cyklister som måste ha 27,5" bak för rövfrigång.

30 mm är inget konstigt, men det är också så breda fägarna som används blir. 25-30 mm är det folk generellt använder. Det är vanligare med 30 mm än 25 mm.

jofahjalm sa:
30 mm är inget konstigt, men det är också så breda fägarna som används blir. 25-30 mm är det folk generellt använder. Det är vanligare med 30 mm än 25 mm.
Både du och jag gillar XM481. För att det är en väldigt bra och allround fälg.

Ja, det är inga konstigheter. Jag känner inte heller någon skillnad med 25 och 30 mm innerbredd när jag har pumpat däcken. Den bra fälgen heter däremot inte Raceface Arc40.

Rattnalle sa:
XM481 är väl en sån där mjuk fälg som slutar vara rund lokalt ganska snabbt?

Jag körde en dylik på enduron i nåt år, den höll sig rätt bra. Den fick någon buckla men inget som hindrade att jag fortsatte köra med den. Jag kör visserligen inte med sånt där modernt fislågt tryck.

Luthman Photography sa:
Rattnalle sa:

Jag körde en dylik på enduron i nåt år, den höll sig rätt bra. Den fick någon buckla men inget som hindrade att jag fortsatte köra med den. Jag kör visserligen inte med sånt där modernt fislågt tryck.
Det gör inte jag heller tycker jag men fälgarna blir mos ändå. Efter senaste resan till Spanien verkar bak ha klarat sig trots en genomslagspunks men fram är åtminstone en rejäl ny buckla trots att jag inte punkterat..

Rattnalle sa:
Luthman Photography sa:
Rattnalle sa:

Det gör inte jag heller tycker jag men fälgarna blir mos ändå. Efter senaste resan till Spanien verkar bak ha klarat sig trots en genomslagspunks men fram är åtminstone en rejäl ny buckla trots att jag inte punkterat..

Då kör du ju med för lågt tryck ju :)

Luthman Photography sa:
Rattnalle sa:
Luthman Photography sa:
Rattnalle sa:

Då kör du ju med för lågt tryck ju :)
Mjo men inte modernt fislågt, 1,6-1,7 fram och 1,8-1,9 bak på en sån resa. Med astjocka däck.

JHenning sa:
kais01 sa:

Ca 75 kg fullpackad.

då väger du ganska lätt, behöver inte högt tryck bara pga kroppstyngden, och kan eventuellt ha glädje av en förhållandevis bredare fälg.

alltså det låter som 35 vore bra för dig? åtminstone om det inte är för tävling, då kan du ha smalare (högre tryck) eller om du inte tänker gå förbi eller har plats för mer än 2,4 max 2,6 tum. då kan du enligt min mening gärna köpa bredare.

det är ändå rätt stora marginaler när det gäller vad som funkar. de verkligen skämtsmala fälgar som gällt ett antal år har ju gått att använda de med:)

Tillbaka
Topp