Tips önskas om carbon mtb strl xl

Roger l

Ny medlem
Hej.
Tänkte byta upp mig nu i höst (och kanske göra nåt höstfynd). Det jag söker är en carbon mtb max ca 15000kr storlek xl (alt ca 54 cm el 23tum). Finns ju en del bågar i den kategorin på dom stora siterna (ex bikester, cykellagret m.fl) dock inte 1 enda! i min storlek. Har kollat i fysiska butiker i min närhet men endast smått tyvärr. Om du har sett något i någon butik nära dig som verkar passa min krav, tipsa gärna.
Med vänlig hälsning Roger

Är det inte bra att specificera vad gör sorts cykel du är intresserad av? "MTB" är ju väldigt ospecifikt. Att den är i kolfiber är ju helt ointressant om det inte är rätt cykel för ändamålet.

En inte oviktig faktor att tänka på med den ganska låga budgeten är att en bra aluram är bättre än en dålig kolfiberram.

Roger l sa:
Det jag tänkte mig var en hardtail. Egentligen inga andra premisser.

Det säger inget om geometrin heller. Vad ska du använda den till? Grusvägar, knölig stig eller utförscykling?

XL säger heller ingenting. Det kan skilja många centimeter i hjulbas och reach på två cyklar i samma storlek från olika tillverkare. Beror helt på användningsområdet.

En vänlig hint till TS: Om du skriver vilken typ av cykling du är intresserad av och hur lång du är så får du snart bättre svar.

Japp. 195 lång. Föredrar allt mellan stigar och grusvägar. Inget extremare som tex downhill alltså. Var och tittade på en Scott Scale 935. För liten tyvärr, men beskriver ungefär vad jag är ute efter.

Nej, xl blir bra. Har inte lyckats hitta större än large dock. Gäller liknande mtb åxå. Kanske får ringa till Scotts leverantör och höra mig för.

Inte supermodern men borde väl funka? Inte så att man har 35mm stam på en sån. 70-90mm är väl inga konstigheter. Har det kommit några nya modernare xc HT till 2020? Har inte läst nåt.

465 i reach är högst troligt för lite för dig, jag har en scout 275 som har 475 i reach och det tycker jag är gränsfall. Min mega med 515 i reach är den första cykeln jag haft som på riktigt känts lagom. På en hardtail påstås man ju komma undan med lite kortare reach än på FS, men jag skulle i alla fall siktat på minst 475. Är 194 cm.

För övrigt är stack på 620+ trevligt, men 600 skulle jag sätta som något slags minimum.

På en HT så blir reachen lite längre när man har sag 25% om den inte är mätt i det tillståndet. Men kanske inte ska gå in och peta i såna detaljer som rätt storlek mm. Tror TS har tillräckligt svårt att hitta en HT i kol för under 15' som det är.

Vänta på XXL rea är nog svaret. Sen är det lite skillnad på dödsenduro och xc. Jag är 176 och har ca 465 i reach. Det jag inte har är 90mm stam.
Sixten är 194 och har en övergafflad scale.

Provcyklade en Scale large och den kändes då bättre att sitta på än Meridan jag har idag. Så snäppet upp till xl skulle nog vara acceptabelt. Vill minnas att storleksguiden sa att xl gick upp till 198 cm.

Roger l sa:
Provcyklade en Scale large och den kändes då bättre att sitta på än Meridan jag har idag. Så snäppet upp till xl skulle nog vara acceptabelt. Vill minnas att storleksguiden sa att xl gick upp till 198 cm.

Nu vet vi ju inte vilken Merida du har idag men tittar man på deras HT dom har på sin sida idag så är dom ännu mindre än Scale så är nog inte så konstigt att Scalen kändes bättre.

Roger l sa:
Cube Reaktion C62 23". Rea 13500 kr på bikediscount.de. Kan det vara nåt tror ni?
Är du säker på det?
Menar du inte Cube Reaction C:62
och att handlaren som säljer den är: https://www.bike-discount.de/de/kaufen/cube-reaction-c-62-race-carbon-n-orange-767762

Eftersom du inte har några länkar i ditt inlägg blir det enklare att svara på det om du åtminstone skriver det du menar
Men allra enklast är förstås om du har klickbara länkar i ditt inlägg.

Vad gäller Cube Reaction C:62 så är den kortare i 23" än vad Scott Scale i XL är, jmf själv reach i geometritabellerna
https://www.cube.eu/en/2019/bikes/mountainbike/hardtail/reaction/cube-reaction-c62-greynred-2019/
https://www.scott-sports.com/se/en/product/scott-scale-930-bike?article=274593009#geometry

/Håkan

HåkanC sa:
Roger l sa:
Cube Reaktion C62 23". Rea 13500 kr på bikediscount.de. Kan det vara nåt tror ni?
Är du säker på det?
och att handlaren som säljer den är: https://www.bike-discount.de/de/kaufen/cube-reaction-c-62-race-carbon-n-orange-767762

Eftersom du inte har några länkar i ditt inlägg blir det enklare att svara på det om du åtminstone skriver det du menar

/Håkan

Om priset motsvarar ca 13500 SEK så lär det väl snarare vara https://www.bike-discount.de/en/buy/cube-reaction-c-62-grey-n-red-767724 eller https://www.bike-discount.de/en/buy/cube-reaction-c-62-blue-n-lime-767739 som åsyftas?

HåkanC sa:
Är du säker på det?

Vad gäller Cube Reaction C:62 så är den kortare i 23" än vad Scott Scale i XL är, jmf själv reach i geometritabellerna
https://www.cube.eu/en/2019/bikes/mountainbike/hardtail/reaction/cube-reaction-c62-greynred-2019/
https://www.scott-sports.com/se/en/product/scott-scale-930-bike?article=274593009#geometry

/Håkan

För övrigt glömde du punkt på två ställen.

Örjan Lax sa:
Vem, utom TS, vet eftersom det saknas direktlänkar?

Örjan Lax sa:
Bra två? I så fall går det framåt!
Men länkarna fungerade väl åtminstone?

/Håkan

HåkanC sa:
Örjan Lax sa:
Vem, utom TS, vet eftersom det saknas direktlänkar?

Örjan Lax sa:
Bra två? I så fall går det framåt!
Men länkarna fungerade väl åtminstone?

/Håkan

Ja, dina länkar fungerade.
Tyckte bara det var lämpligare att visa två exempel av Reaction C:62 som närmare motsvarade priset som TS angav, än den dyrare som du visade.

Japp, fel av mig missade både två punkter och ett streck ?. Men angående C:62 an. Några tankar om den? I en review klagades det på billig framgaffel och enklare hjul. Men man kan ju alltids uppgradera om man blir sugen.

Roger l sa:
Japp, fel av mig missade både två punkter och ett streck ?. Men angående C:62 an. Några tankar om den? I en review klagades det på billig framgaffel och enklare hjul. Men man kan ju alltids uppgradera om man blir sugen.
Ja, det läste jag också.
Men det verkar ju vara samma fina ram som de avsevärt dyrare C:62-modellerna, så det är nog en bra grund att i framtiden bygga vidare på.

Nu när dom är nere på ca 13500 kr på rean så är det ju helt okej för pengarna, men för ordinarie pris hade jag inte tyckt dom varit särskilt prisvärda i sin klass.

Roger l sa:
Japp, fel av mig missade både två punkter och ett streck
Du missade även att posta direktlänkar

Roger l sa:
Men angående C:62 an. Några tankar om den? I en review klagades det på billig framgaffel och enklare hjul. Men man kan ju alltids uppgradera om man blir sugen.
Precis. Gaffel + hjul går alltid att byta. Men åtminstone gafflar brukar vara VÄLDIGT dyra att köpa löst.
Men, som jag skrev ovan, storleken på ramen är det som är viktigt och Cube Reaction C:62 är kortare i 23" än vad Scott Scale är i XL

Det här är stack och reach
Stack_o_reach_trek.gif

Mät upp din nuvarande ram så att du har ngt att jmf med

/Håkan

Beror ju på vilken storlek du vill ha.

Samma reach som din nuvarande men lite lägre stack. Kommer nog upplevas mindre än din nuvarande cykel.

Roger l sa:
Vad tror ni om denna? https://www.mhw-bike.com/ghost-lector-2-9-lc-u-2018-hardtail-mountainbike-9552
Visserligen bara Deore komponenter men 23" verkar passa min längd bra..
Tack för länken!

Vad baserar du ditt påstående att en Ghost Lector 2.9 LC U i 23" skulle passa din längd bra på?
För enl geotabellen skall även den ha en kortare reach och högre stack än Scott Scale i strl XL, jmf själv i geometritabellerna (som ovan), https://www.ghost-bikes.com/en/bikes/hardtail/bike/lector-29-lc
Enl vad du har skrivit ovan tycker du att en Scott Scale i strl XL skulle passa dig bra och dess strl skiljer ju en del.

Enl mig och andra, tex MP3-Sthlm https://happyride.se/forum/read.php/1/3628687/3628898#msg-3628898 så kan även en Scott Scale i strl XL vara liten, åtminstone om du inte vill ha en styrtapp >10-12 cm och en sadelstolpe med >25mm setback.
Men det gäller för standardsittpositionen på en XC-MTB för en standardproportionerlig cyklist på 195cm.
Du kanske både har andra proportioner och preferenser vad gäller vilken sittställning som funkar bäst för dig? Sittställningen är viktig och vilken som funkar bäst för dig kan endast du svara på.

Varför inte jmf stack och reach själv INNAN du postar exempel på olika cyklar här?
Men kanske ffa bestämma dig för vilken sittställning (läs: stack och reach) som funkar bäst för dig, en variation på upp till 15 - 20mm brukar funka OK att justera med sadelposition och styrstamslängd/höjd.

/Håkan

När jag väljer bland storlekarna brukar jag helt enkelt gå efter de tabeller som ofta brukar presenteras med cyklarna. För ghosten skrev jag min benlängd 90cm och detta gav rekommendationen 21"=ca 54cm. Är däremot inte alls insatt i stack och reach och andra geometrigrejer. Vilken av stack och reach är viktigast att ha koll på tex, och hur vilka mått är det jag bör sikta på ungefär?

Roger l sa:
Är däremot inte alls insatt i stack och reach och andra geometrigrejer.
Du har redan fått så pass mkt tips här i tråden att du borde kunna läsa in dig/googla fram det grundläggande och viktigaste för ett lyckat cykelköp (åtminstone map sittställning)

Roger l sa:
Vilken av stack och reach är viktigast att ha koll på tex,
De beskriver ju olika saker; höjd resp längd, även om de hänger ihop

Roger l sa:
och hur vilka mått är det jag bör sikta på ungefär?
Det är ju det jag skrev om ovan och som det endast går att ge tabellrekommendationer om.
Detta eftersom den ende som vet hur DU vill sitta är DU!
Men varför inte utgå från stack och reach på din nuvarande cykel och jmf med den Scott Scale du redan har provat och hur mkt som skiljer mellan de.
<REDIGERAT>
Vill du vara RIKTIGT noggrann jmf du inte enbart stack och reach, de är ju mått på ramen, utan den uppmätta längden och höjden
till handtagen, eller åtminstone styret.
En lämplig styrstamslängd för dig är gissningsvis 6-9 cm.
</REDIGERAT>
Hur mkt ytterligare skillnad vill DU ha för att DU skall få en sittställning som DU är nöjd med?

/Håkan

Senast ändrad:
HåkanC sa:
Roger l sa:
Är däremot inte alls insatt i stack och reach och andra geometrigrejer.
Du har redan fått så pass mkt tips här i tråden att du borde kunna läsa in dig/googla fram det grundläggande och viktigaste för ett lyckat cykelköp (åtminstone map sittställning)

Roger l sa:
Vilken av stack och reach är viktigast att ha koll på tex,
De beskriver ju olika saker; höjd resp längd, även om de hänger ihop

Roger l sa:
och hur vilka mått är det jag bör sikta på ungefär?
Det är ju det jag skrev om ovan och som det endast går att ge tabellrekommendationer om.
Detta eftersom den ende som vet hur DU vill sitta är DU!
Men varför inte utgå från stack och reach på din nuvarande cykel och jmf med den Scott Scale du redan har provat och hur mkt som skiljer mellan de.
<REDIGERAT>
Vill du vara RIKTIGT noggrann jmf du inte enbart stack och reach, de är ju mått på ramen, utan den uppmätta längden och höjden
till handtagen, eller åtminstone styret.
En lämplig styrstamslängd för dig är gissningsvis 6-9 cm.
</REDIGERAT>
Hur mkt ytterligare skillnad vill DU ha för att DU skall få en sittställning som DU är nöjd med?

/Håkan

Om bara någon kunde hitta på en formel som man, som nybörjare, kunde använda som utgångspunkt. Vad bra det hade varit.

Fast det funkar ju säkert lika bra att ge svar som ”Du har redan fått så pass mkt tips här i tråden...”

Bonzo sa:
Om bara någon kunde hitta på en formel som man, som nybörjare, kunde använda som utgångspunkt. Vad bra det hade varit.
Om du menar "Den Avstängdes" "avstånd till styret-formel" baserat på kroppslängd och endast kroppslängd så vet jag cyklister, som är kortare än TS och, som formeln ger >60mm fel!
Vad är det för vinst med en formel som i verkligheten kan ge i så mkt som upp till ±5-10cm variation?
Inte ens "Den Avstängde" själv har ju följt sin egen formel på sin Scott Scale, som han har skrivit här om i detalj!

Bonzo sa:
Fast det funkar ju säkert lika bra att ge svar som ”Du har redan fått så pass mkt tips här i tråden...”
I det här fallet har ju TS redan en cykel och har dessutom provat en annan som passade honom bättre.
Varför skulle då TS utifrån dessa sina egna erfarenheter själv bättre kunna välja vilken sittställning som passar honom än en "avstånd till styret-formel" som kan så mkt som ±5-10cm fel? Ett fel som kan vara större än skillnaden mellan TS nuvarande cykel och den han funderar på!
Varför inte ha lite förtroende för TS och hans egna erfarenheter?

/Håkan

Just de här formlerna kan ju luras lite. 42-reachen på min Merida är det ju flera som anser är på tok för lite, trots detta känns styret nästan för långt fram trots att vinkel och längd på styrstång verkar "normal". Jag antar att 1 anledning är att sadeln i optimalt läge hamnar högre än styret. Känner mig inte särskilt missväxt men i teorin kan ju benen vara opropotionellt långa till överkroppen!?
Eftersom Scotten i large kändes ok ska jag göra ett försök att jaga fatt i en xl sådan. Tips om vart mottages gärna.

Roger l sa:
Känner mig inte särskilt missväxt men i teorin kan ju benen vara opropotionellt långa till överkroppen!?
Om det du har skrivit om dina mått tidigare i tråden, längd: 195cm grenmått 90cm, så har du snarare korta ben och lång överkropp.

Åtminstone jmf med det här diagrammet
Inseam-v-Height-Graph.jpg

Från: http://speedtheory.co.nz/the-difference-between-boys-girls-part-1/

Om det stämmer, och du vill ha en sittställning enl "tabellrekommendationerna" så behöver du xtra långt avstånd till styret som dessutom bör vara xtra lågt placerat. Den ovan omtalade formeln hade inte fungerat särskilt bra i detta fallet.
Men det är bara du som vet om du vill ha samma sittställning som "tabellrekommendationerna"

Roger l sa:
Eftersom Scotten i large kändes ok ska jag göra ett försök att jaga fatt i en xl sådan. Tips om vart mottages gärna.
Scott Scale är ofta uppe här, prova att använda sök så kanske du hittar några bra länkar. Annars säljs dden av XXL och de har minst ett par ggr/år xtrapriser, om du har möjlighet att vänta pp ett sådant erbjudande.
Men som jag skrev ovan; en Scott Scale är för kort för dig, åtminstone enl "tabellrekommendationerna".

/Håkan

HåkanC sa:
Om du menar "Den Avstängdes" "avstånd till styret-formel" baserat på kroppslängd och endast kroppslängd så vet jag cyklister, som är kortare än TS och, som formeln ger >60mm fel! Vad är det för vinst med en formel som i verkligheten kan ge i så mkt som upp till ±5-10cm variation?
Ytterst tveksam till ditt påstående. Du säger upp till ±10 cm variation för en specifik cyklist. Det är 20 cm skillnad.

Är du medveten om att det typiskt skiljer 10 cm i avstånd till styret mellan 150 och 200 cm cyklist?

Skillnaden i ramens reach mellan Scale Small och Scale XL är ca 7 cm.

2020 Santa Cruz Tallboy kommer i sex olika storlekar från XS med 400 mm reach (rekommenderas till 142-155 cm cyklist) till XXL med 515 mm reach (rekommenderas till 193-201 cm cyklist), alltså 11,5 cm skillnad i reach. XS har 40 mm stam, Small till XXL 50 mm stam, alltså totalt 12,5 cm skillnad i avstånd till styret. Finns det någon mtb cykel som erbjuder större skillnad mellan storlekarna än Tallboy? Fortfarande väldigt långt från 20 cm skillnad.

HåkanC sa:
Inte ens "Den Avstängde" själv har ju följt sin egen formel på sin Scott Scale, som han har skrivit här om i detalj!
Jaså?
Jag är 194 cm och valde en 70 mm stam som jag hade liggandes (75 mm stam hade också funkat, men hade ingen hemma). Beroende på vald slaglängd (travel spacers) och sag är min position (avstånd till styret) inte speciellt avvikande från de 538 mm som formeln ger vid min längd. Cykeln har rullat 1600 km på tre månader och jag trivs bra med min sittposition.
ScaleXL.png

HåkanC sa:
Enl mig och andra... så kan även en Scott Scale i strl XL vara liten, åtminstone om du inte vill ha en styrtapp >10-12 cm och en sadelstolpe med >25mm setback. Men det gäller för standardsittpositionen på en XC-MTB för en standardproportionerlig cyklist på 195cm.
Ytterst tveksam till ditt påstående.
Om vi börjar med >25 mm setback. Scale har relativt flacka 74-ish grader STA och 425 mm korta kedjestag. Att använda stolpe med setback på Scale är nog inte en jättebra idé, speciellt vid höga sadelhöjder då sadelröret har olika faktisk och effektiv vinkel (lätt böj strax ovan BB).
Jag har en 0 setback (dropper) stolpe och en kortnosad sadel som är framskjuten ca 5 mm på railen.

Vad gäller reach. Jag har 70 mm stam. Du rekommenderar 30-50 mm längre stam, det blir nog väldigt långt för 195 cm cyklist.

Sammantaget ger nog inte Din rekommendation någon standardsittpositionen på en XC-MTB för en standardproportionerlig cyklist på 195 cm.

Tillbaka
Topp