Artikelserie: Veckans verktyg

• Trådstartare Trådstartare oxr
  • Start datum Start datum

oxr

Aktiv medlem
HappyMTB-redaktionen gör en djupdykning i verktygslådan med artikelserien Veckans verktyg. En gång i veckan presenterar vi de självklara verktygen och de lite mer ovanliga som bara dyker upp ibland. Hela den här tråden avhandlar alla Veckans verktyg, så bläddra till slutet av tråden om du vill se det mest aktuella verktyget.

http://happymtb.org/

Senast redigerad av en moderator:
Lite tunn artikel, det finns mycket att skriva om insexnycklar. Som längd/momentfaktor, material, raka v. runda ändar, vad göra åt trasiga skruvskallar och ett par bra exempel på inköp, som exempel på uppslag bara. No hard feelings, happy rockar!

Jag kan säga att min allmänna livskvalitet ökade med 13.46% (enligt TÜV-norm) då jag köpte en uppsättning Park Tools PH-1. Grum kvalitet. Grum känsla.

jag har tre satser med insex i alla storlekar. ändå saknar jag alltid den jag behöver :)

en sak jag alltid undrat: Varför finns torx när det finns insex? är det ngt jag missat?

Torx har en större anläggningsyta och därmed mindre risk för sönderdragna skruvar, torxen är dessutom något konad och glappar därför mindre. Bättre helt enkelt. Nackdelen skulle vara att torxen kräver rak införing av mejseln i skruven då, något som är att föredra med insec oxå men inte nödvändigt med rundade insexmejslar. Typ.

oxr skrev:
-------------------------------------------------------
> Bra insexnycklar kostar från cirka 70 spänn och uppåt

En hobbymekare klarar sig i många år med de här för 60:-
10-996_l.jpg

http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=996&iItemId=80460

Det finns billigare, även hos Biltema (från 17:-!), men dessa har ena änden rundad och 10 års garanti.

/Håkan

Ibland benämns skiten även hex-key på engelska, kan vara bra att veta kanske.

Kör själv med två multitools från Crank Brothers. Funkar kalojs.

Precis som gram så har jag tre uppsättningar med insexnycklar. Alla köpta på biltema faktiskt.

Ett hopfällbart set som är perfekt att ta med sig på turen.

Ett gäng lite dyrare insexhylsor för jobben som kräver lite kraft.

En uppsättning med rundad skalle för svåråtkomliga insexbultar.

Är jädrigt svag för insex... :D

efter tusentals varv med halvdana insexnycklar slog jag till på ett lyx-set från sifverts. säkerligen onödigt hög kvalitet för hemma-meckande, men med tanke på att man använder dem till allt och jag antagligen aldrig mer behöver köpa nya så känns det som en trevlig vardagslyx.

gram skrev:
> okey då, torx är bäst. synd bara att insex inte
> passar i dom!!!!!!
>
Men tvärtom funkar faktiskt vilket INTE är att rekommendera.

Håller med FredrikW, att Sifwerts insexsatser/torxsatser är outstanding, det har de alltid varit.
Man kan pruta på mycket när det gäller verktyg och hemmameckaren klarar sig mycket bra med mellankvalitet från t.ex. Biltema gällande det mesta.
MEN när det gäller insexnycklar, torxnycklar och skruvmejlslar, är det dumsnålt att köpa billigt.

Jag tror alla känner igen sig över den frustration man känner när man har runddragit en krysspårsskruv eller en insexa på något som är viktigt att kunna få dit eller loss.

Däremot erkänner jag att trots att jag har rätt kvalitativa torx och insexor, ändå har med mig en Biltema kit, men de vanligaste nycklarna. Anledningen, är att de sitter ihop i en smidigt verktyg, anpassat för cyklar och då betyder det att man inte saknar just den där nyckeln som man behöver vid det där speciella tillfället. Men jag förstår att jag får vad jag betalar för, så i känsliga sitationer åker bättre verktyg fram

/putte

Biltemakitet på bilden är kalasbra, jag har två. Det är inte superbilligt utan kostar ca 70kr. 10 års garanti säger de.

Oscar skrev:
> Tills du tappar dom...

jag vet inte hur ditt golv ser ut där du meckar, men hemma hos mig är den inga problem att plocka upp en sak igen från golvet som man har tappat :)

> själv har ja CB:s multi som va bra tills jag tog
> i och hela verktygsramen blev sned

det låter ju bra... :-/

multiverktyg funkar bra när man är ute och behöver nädlösningar, men de är oftast inte tillräckliga när det handlar om riktigt meckande.

Skitbra artikelidé! Jag har ändå några förslag på förbättringar:

- Länka till diskussionen i slutet på artikeln (det gäller alla artiklar i varje fall de som handlar om prylar eller ställen). Ofta kan diskussionen bli ett bra komplement till artikeln.

- Inled med en engels och en tysk översättning av vad verktyget heter. Ibland kollar man ju engelska, eller rentav tyska, sidor/blaskor för att få tips och idéer och då kan det vara bra att här se vad verktygen heter. Om det finns flera namn på de små liven lägg för all del in de vanligaste.

- Ge exempel på när verktyget brukar behövas. Det är såklart en bedömningsfråga i allra högsta grad, men vissa verktyg är bra att alltid ha med sig, andra är bra att ha hemma, ytterligare andra är sådana som är kul att ha om man vill meka mer själv, men som man klarar sig utan om man kan leva med att ta hjälp av en verkstad med vissa saker.

Som sagt, en klart lovande artikelserie. Ser fram emot fortsättningen. :D

/Jocke.

Oskar, några kollegor kom förbi och tittade över axeln när jag läste på startsidan. Nu är jag firmans mobboffer och ärkenörd :/

En featureartikel om insexor blev helt enkelt för mycket... :o

Djävla materialtekniknörd, vax är väl vax och ingeting man behöver läsa featureartiklar om, sade Ikaros ...

Fjärdebrunn skrev:
> Oskar, några kollegor kom förbi och tittade
> över axeln när jag läste på startsidan. Nu är
> jag firmans mobboffer och ärkenörd :/

Välkommen i klubben!

"Skruvskalleförstörarbenägenhet" ... snyggt! Borde kanske sorteras in i samma terminologins "hall of fame" som "trikåspejsad"?

JH skrev:
> "Skruvskalleförstörarbenägenhet" ... snyggt!
> Borde kanske sorteras in i samma terminologins
> "hall of fame" som "trikåspejsad"?

japp.tillsammans med oomkullrunkelig,och en favvo ur clas ohlson's sortiment,
"klickomkastare"
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=391903

apoteket har ju nåt som heter klick, är det det man ska kasta omkring, eller?
http://images.google.se/imgres?imgu...=/images?q=klick+apoteket&svnum=10&um=1&hl=sv

nu fattar man än mindre av klyschan "det sa bara klick"

Intermezzo skrev:
> Jag tror alla känner igen sig över den
> frustration man känner när man har runddragit en
> krysspårsskruv eller en insexa på något som är
> viktigt att kunna få dit eller loss.
>

I princip håller jag med dig, men runddragna skruvar har oftast att göra med att folk använder fel mejsel till fel skruv. Pozidriv-mejsel till Phillips-skruv och tvärt om, eller Phillips 1-mejsel till Phillips 2-skruv osv... Glappar det det minsta så har man fel mejsel.
Dåliga toleranser kan vara svårt att värja sig mot dock, men där kan även fin-mejslar vara dåliga. Bacho tex slarvar med sina Phillips 2:or och slipar huvudena lite för grovt ibland så att de inte riktigt går ner i skruvskallen. Mkt irriterande.
Använder, dagligen i jobbet, en mejsel från Sandvik som jag haft i nära 10 år men i princip skulle det gå lika bra med en Biltemavariant om jag bara trivdes med handtaget.

Fredrik Larsson skrev:
> Bah, man behöver 10mm insex till Shimanobodys och
> till WTB bodys behöver man 12mm...

ok. vi höjer ribban då.-

bra ide, artilerna behver inte vara så långa (såg att nån tyckte den va för tunn), ja menar, man måste ju inte skriva en avhndling på 900 sidor om en skruvmejsel så att säga :D

anmäler mig att skriva om ett verktyg, en synvinkel :D

Mårten skrev:
> När tar ni upp händerna som två viktiga
> verktyg? :)

Funkar inte för mig...
För små händer, fattar ingenting
För stora fötter, går på allting

/putte

Om du köper billigt kasettverktyg med genomgående hål; lås fast det med Quickreleasen när du drar åt/lossar.

-Tack till Johrn för tipset, funkar fin-fint! (och ja, min kasett sitter bra nu)

Kassettvertyg med centrumpinne är himla smidigt, lättare att fixera och man behöver inte pilla till det med QR. Var en revolution i vertygslådan när den damp ner.

Är det inte ännu smidigare med ett kassetverktyg utan pinne men med fast hävarm så man slipper fippla med en block/skiftnyckel? Jag har aldrig tyckt det varit problem att det fattas pinne även om kasetten sitter så man behöver ta allt vad man orkar med en sådan.

Tillbaka
Topp