Hej!
Jag bodde i Uganda för några år sedan, och hade med mina och familjens egna MTB som är lämpligare än racer. Men på vanliga vägar skulle säkert hybrid eller cyclocross kunna fungera också. Lokala cyklar kan man skaffa som kuriosa, finns många skojiga singlespeed med hög kultfaktor, men roligare med egna för lite mer seriös cykling.
Och först som sist. Glöm allt fördomsfullt prat om att du omedelbart skulle bli attackerad, bli av med cykeln o s v, även mina barn cyklade ibland själva, fast kanske inte i värsta trafiken förstås.
Dessutom finns i Uganda en cykelkultur, så skulle du åka norrut, t ex til staden Lira, så finns massor av cyklister, mest nyttotrafik förstås, flera cykelaffärer etc. Men reparatörer och reservdelar till moderna utländska cyklar kan man nog inte hitta så lätt, om alls, i så fall troligen nånstans i Kampala, och det är inte butik med stor skylt o websida vi talar om......
I själva Kampala är det rätt stökigt med all trafik, men även där kan man hitta mindre vägar i stans utkanter. Ett bra sätt är att börja från bostaden och utforska vägar o stigar och snart har man sytt ihop en liten slinga som sen kan växa med tiden. Och att bo i någon compound är inte alls nödvändigt, men kanske beror på vad din arbetsgivare erbjuder för boende.
Från Kampala kan man cykla t ex till Port Bell, alltså hamnen nån mil bort, vända via Lake Drive, en trevlig liten ögla som börjar ungefär när man når hamnen.
Strax utanför Kampala, i Munyonyo precis vid Victoriasjön, ligger en stor anläggning med hotell, pool, båthamn mm mm , och med den som utgångspunkt finns vägar o stigar, men inget uppmärkt eller så, man får prova sig fram.
Ca 5 mil öster om Kampala, på vägen mot Jinja, ligger Mabira Forest. Det är ett regnskogsreservat där man bl a hade märkt ut cykelleder, ett mycket bra alternativ.
Ta gärna med nån cykelhållare till bil, då kan du ju ta med hojen vid ev resor till spännande, och minde trafikerade, områden.
Men visst, trafiken kan vara otäck om man ger sig ut på stårre vägar, cyklister förväntas i princip väja ner i diket när stora lastbilar rusar fram. Jag diskuterade med några cyklister som skulle åka runt Victoriasjön, och de funderade på fullt allvar att åka på fel sida av vägen så de hela tiden mötte trafiken i st f att ha den slickandes i ryggen.
En nackdel med att cykla är att man rör sig så pass fort att ormar inte riktigt hinner undan som när man går. Enklast är att dra upp ben o fötter på samma sätt som många gör när de åker genom stora vattenpölar. Men det händer väldigt sällan, trafiken är som vanligt farligast. Ett säkert tips för att slippa mycket trafik är att cykla på söndagsmorgnar, starta vid 6.00 sådär, hm...
Och förresten, grattis till jobbet, vad ska du göra ?
Per Dans