Cykling i Uganda - nästa år går flyttlasset!

PerryE

Aktiv medlem
Skulle vilja vet om någon cyklat i Uganda - kommer kanske tillbringa en längre tid där och är nyfiken på vilken typ av cykling som gäller - är det någon idé att ta med landsvägshojen till exempel?

Senast redigerad av en moderator:
Ta inte med något. Köp den sunkigaste cykeln du kan där, de kommer klubba ner dig och sno cykel om det är värd mer än 100 kronor.

Aasif_Mandvi skrev:
-------------------------------------------------------
> Ta inte med något. Köp den sunkigaste cykeln du
> kan där, de kommer klubba ner dig och sno cykel
> om det är värd mer än 100 kronor.

ja, dom är helt sjuka i huvudet i Uganda. alla är så.

en sökning på "US crime rate" ger inte heller så upplyftande träffar, men inte fan är det någon som varnar när någon frågar om cykelaffärer i USA. skillnaden är väl att uganda ligger i afrika, eller finns det någon annan viktig skillnad?

Aasif_Mandvi skrev:
> Målade fan på vägen

Fan på vägen:

Deviltourdesuisse.jpg ht=236

För tillfället tror jag det är väldigt svårt att överhuvudtaget ta sig fram, förra veckan rapporterades enorma översvämningar, och dränkta vägar, på BBC.

hur ska du bo? Jag har aldrig varit i afrika men vänner som rest där brukar prata om mycket trevlig och ärlig landsbyggd och samtidigt vissa städer där man inte kan gå ett kvarter utan att bli av med glasögonen på näsan... /J :)

Utlandskontrakt så boendet blir väl i ett compound. Skall kolla lite på länkarna ovan från folk som varit där. Folk har så mycket åsikter om ställen de aldrig varit på - åker själv till Brasilien en gång om året och har aldrig blivit rånad trots att statistiken antagligen ser ganska dålig ut. Första gången jag var där var 1993 ... Skulle inte tveka att flytta till Johannesburg till exempel trots vad en del tycker - känner flera som bott där längre perioder.

Trots många utlandsresor har jag aldrig råkat ut för något tråkigt - enda gången jag blivit nerslagen var 1993 i Göteborg på spårvagnen precis efter att jag flyttat hem från Brasilien - tycker typerna i Kortedala är läskigare än gatubarnen i Rio och Sao Paulo.

Den där herve-länken var bra - verkar inte helt fel!

Here I am in Uganda, this country is called the pearl of Africa and indeed, it is a rare pearl. Hardly passed the border that I'm already noticing the difference. Everything is wilder, the vegetation is much more present and especially people smile much more and are nice with the muzungu (the White man in Swahili).

Det verkar även vara mycket säkrare ;)

Hej Jag var i Uganda under 2004 och stannade i landet i ca 2månader. Jag var främst i och runnt Kampala, men även under ca en månad i mbale ditsriktet. Utöver det åkte jag runt och turistade stora delar utav resterande delar, när jag var i Uganda var det bara dem nordligaste delarna i landet som det var problem i, och som jag förstått det så är det fortfarande där dem största problemen finns kvar. Angående översvämmingen så har jag ingen jätte koll på vilka områden, m.m. som är drabbade och i hur stor utsträckning dem är det.

För att återknuta till cyklingen igen, när jag var i Mbale så cyklade jag dagligen flera mil, dels till mindre byar upp i bergen men också till städerna i provinsen, det man kan säga om Uganda är att vägarna är ganska dåliga, det finns på sina håll en del assfalt, men dem röda "grusvägarna" är nästan att föredra. Så att ta med din lvg hoj skulle förmodligen resultera i massor av punkteringar. Om jag var som du skulle jag köpa en cykel på platts, när jag gjorde det samma så kostade det mig 300kr för en helt ny. Dessa cyklar är importerade från Indien som ungefär allt annat i landet.
Cykeln saknar växlar, har ganska smala däck och ser helt otroligt rolig ut, men den kommer att ta dig runt, dessutom så är det den här cyklen som 95% av alla cyklar runt på i landet, så alla service liknade kan man alltid få hjälp med.

Sen säkerheten, under min resa trotts ganska långa resor på egen hand och i mindre grupper, stötte jag aldrig på ett problem som man inte kunde prata sig ur. Jag blev aldrig rånad, inte heller hotad utav någon, utan upplevde människorna, speciellt då på landsbygden där man inte är lika van med "turister" som sjukt trevlig och hjälpsam.

Dessutom finns det en del äventyrs turism i landet träffade några sydafrikaner som var där med sina kajaker blandannat.

Lycka till på resan, tror att den kommer bli kanon!

(för tipps om ställen att besöka liknade så kan jag skriva mer i tråden om intresse finss.)

//Preben

Bilagor

• isa0261.JPG
    isa0261.JPG
    106.8 KB · Besök: 74
Preben - kul minnen du har! Efter att ha läst lite grann tycker jag också att det verkar vara ett relativt säkert land. Jag kommer alltså inte att resa i landet utan arbeta och bo där - 1 år eller längre. Är inte speciellt sugen på att köpa cykel där eftersom jag trivs med de jag har. I synnerhet uppskattar jag växlar och lätt vikt.

Vilken typ av cykling går det att göra? Finns det single-track och liknande eller är det huvudsakligen grusvägar och dåliga asfaltvägar?

Skriv gärna mer - I PM om du vill.

Preben skrev:

> Dessa cyklar är importerade från Indien

— mmm, det är en Hero, en sådan hade jag när jag jobbade i Nepal.

Jag vet faktiskt inte alls hur det ligger till med mer organiserade banor liknade i Uganda. Dem har ju garanterat miljö och natur för att kunna göra riktigt sköna spår. Men som sagt jag har ingen aning.
Om jag var i dina kläder och vill ta med cykel själv, skulle jag satts på en XC eller kanske en AM hoj, men allt hanslar ju om personlig smak och vad man tycker om att göra på cykel.

Vart i Uganda är det du ska bo i? Det som kan sägas om landet i stort är att det är helt otroligt vackert, klart vackrast i Afrika, och i cykel väg så är landet överlag väldigt kuperat.

I Kampala blir det i så fall. Känns som om det är min Cykelcross samt heldämpade Stumpjumper som gäller. Får se till att ta med stora verktygslådan också ... Har nu hört mycket gott om landet senaste timmarna - börjar kännas mer och mer attraktivt att bo där.

Hej!

Jag bodde i Uganda för några år sedan, och hade med mina och familjens egna MTB som är lämpligare än racer. Men på vanliga vägar skulle säkert hybrid eller cyclocross kunna fungera också. Lokala cyklar kan man skaffa som kuriosa, finns många skojiga singlespeed med hög kultfaktor, men roligare med egna för lite mer seriös cykling.

Och först som sist. Glöm allt fördomsfullt prat om att du omedelbart skulle bli attackerad, bli av med cykeln o s v, även mina barn cyklade ibland själva, fast kanske inte i värsta trafiken förstås.

Dessutom finns i Uganda en cykelkultur, så skulle du åka norrut, t ex til staden Lira, så finns massor av cyklister, mest nyttotrafik förstås, flera cykelaffärer etc. Men reparatörer och reservdelar till moderna utländska cyklar kan man nog inte hitta så lätt, om alls, i så fall troligen nånstans i Kampala, och det är inte butik med stor skylt o websida vi talar om......

I själva Kampala är det rätt stökigt med all trafik, men även där kan man hitta mindre vägar i stans utkanter. Ett bra sätt är att börja från bostaden och utforska vägar o stigar och snart har man sytt ihop en liten slinga som sen kan växa med tiden. Och att bo i någon compound är inte alls nödvändigt, men kanske beror på vad din arbetsgivare erbjuder för boende.

Från Kampala kan man cykla t ex till Port Bell, alltså hamnen nån mil bort, vända via Lake Drive, en trevlig liten ögla som börjar ungefär när man når hamnen.

Strax utanför Kampala, i Munyonyo precis vid Victoriasjön, ligger en stor anläggning med hotell, pool, båthamn mm mm , och med den som utgångspunkt finns vägar o stigar, men inget uppmärkt eller så, man får prova sig fram.

Ca 5 mil öster om Kampala, på vägen mot Jinja, ligger Mabira Forest. Det är ett regnskogsreservat där man bl a hade märkt ut cykelleder, ett mycket bra alternativ.

Ta gärna med nån cykelhållare till bil, då kan du ju ta med hojen vid ev resor till spännande, och minde trafikerade, områden.

Men visst, trafiken kan vara otäck om man ger sig ut på stårre vägar, cyklister förväntas i princip väja ner i diket när stora lastbilar rusar fram. Jag diskuterade med några cyklister som skulle åka runt Victoriasjön, och de funderade på fullt allvar att åka på fel sida av vägen så de hela tiden mötte trafiken i st f att ha den slickandes i ryggen.

En nackdel med att cykla är att man rör sig så pass fort att ormar inte riktigt hinner undan som när man går. Enklast är att dra upp ben o fötter på samma sätt som många gör när de åker genom stora vattenpölar. Men det händer väldigt sällan, trafiken är som vanligt farligast. Ett säkert tips för att slippa mycket trafik är att cykla på söndagsmorgnar, starta vid 6.00 sådär, hm...

Och förresten, grattis till jobbet, vad ska du göra ?

Per Dans

Slutgiltigt beslut tas nästa vecka men i princip är det nu klart att hela familjen flyttar till Uganda början av nästa år. Tack för alla tips!

Träffar du Idi kan ni köra Triathlonstafett om ni får fatt i någon löpare av rang.

Idi är som en flodhäst i vattnet och lika farlig.

Edit! Han är död, men hans son kanske kan axla pappas mantel?

Senast redigerad av en moderator:
Aasif_Mandvi skrev:
> Ta inte med något. Köp den sunkigaste cykeln du
> kan där, de kommer klubba ner dig och sno cykel
> om det är värd mer än 100 kronor.

Grattis!

Du bör tänka på talesättet "bättre att hålla tyst och riskera att folk tror att man är korkad än att öppna käften och visa att dom har rätt"

Som vanligt här på happy var det en mix av inlägg - efter att ha vaskat bort agnarna fanns det en del vetekorn att hämta som var riktigt bra. Blir inte speciellt upprörd över inlägg från folk som inte vet något - det kompenseras av de andra inläggen.

Efter att ha besökt Kampala häromveckan har jag nu en bättre bild av saker och ting. Vad gäller reservdelar till cyklar och verktyg får jag nog se till att släpa med mig så mycket som möjligt själv.

Fredrik - jag skall arbeta på ett större svenskt företag i telekommunikationsbranschen som har huvudkontor i Kista - du får försöka gissa själv ....

ser att den där cykeln har ett skydd så de inte ska stegra för mycket, som dragracingmotorcyklar...

För övrigt ska man undvika ironi och skämt där man låtsas att man inte förstår i textforum. Det händer att folk verkligen går på det. Om det nu inte var dubbelironi såklart. I så fall var det jätteskoj. Verkligen.

btw har Ericsson ("de tre korvarna") huvudkontor i Kista...

Markus F skrev:
> Aasif_Mandvi skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ta inte med något. Köp den sunkigaste cykeln
> du
> > kan där, de kommer klubba ner dig och sno
> cykel
> > om det är värd mer än 100 kronor.
>
> Grattis!