[0T] kopiera disketter

Johan

Medlem
[0T] kopiera disketter
Hej

Jag kommer ihåg att det fanns något dosbaserat program som kopierade disketter exakt, alltså klonade eller vad man ska säga. Typ lägg licensen för ett program på disket och kopiera disketen för att ha i backup. Har för mig att det hette Jims disk copy eller något liknande, troligtvis inte Jim utan något annat namn. Någon som vet?

Tack

/Johan

[0T] kopiera disketter
Jag har visserligen inte använt kommandot detta sekel men jag vill
bestämt minnas att det ser ut så här:

diskcopy a: a:

D v s Det bör fungera om du kör någon Msdos- eller MsWindows-variant
och har en diskettläsare i datorn.

/Fedde (varför minns man detaljer som är fullständigt onödiga att minnas?)

[0T] kopiera disketter
xcopy a: tror jag gör en ganska exakt kopia. Om det inte är så att det ligger en licensnyckel på disketten som bara programmet kan läsa. Sånt förekommer. Jag vet inte om man trixat med filsystemet eller nåt.

[0T] kopiera disketter
dcf var grymt bra när disketterna inte följde standard riktigt. Typ installationsdisketterna till OS/2 som de tryckt in typ 1.7MB på. Annars funkar ju diskcopy fint.

Det är inte alls omöjligt att dd fixar biffen.

[0T] kopiera disketter
Eftersom jag inte hade tillgång till linux på min arbetsplats så blev det davecopy istället, men jag tror att dcf hade funkat lika bra, däremot skulle diskcopy inte fungerat alls.

/Johan

[0T] kopiera disketter
Gör som min kompis jobbarkompis gjorde för 20 år sen när han blev tillsagd att kopiera disketen som han fick i handen.

-Ahh visst, de kan jag väll göra..

Sagt å gjort lade han disketen i kopiatorn och tog en kopia på den..
Han fick tydligen höra väldigt många skämt om kopiering efter det. Undrar varför??

Tillbaka
Topp