[½ OT] 3d-skrivare för kolfiber

hm… Cool pryl, men lite skeptisk, den använder ju rätt mjuka termoplaster istället för epoxy som man normalt laminerar med. Ofta brukar man väl vilja göra styva konstruktioner med kolfiber? Med mjuka matrismaterial blir det väl mest … ja vad blir det egentligen? Hoppas jag har fel, nån som har koll?

Callaway och Lamborghini har utvecklat medod med termoplast som matris som formsprutas/pressas. Kallas för Forged composites. Funkar det i bilar och goldklubbor/jordbruksredskap kan det nog funka för cykeldelar.

Det är ju lite det jag menar, termoplaster fyllda med fiber av olika slag finns det ju gott om och såklart funkar det. Men det blir knappas lätt och styvt på samma sätt som "vanliga" kolfiberlaminat.

Men om man ser det som en utveckling av 3d-printing, och inte som en ersättare för konventionell kolfiber så är det ju riktigt intressant.

Tror ni ska dämpa era förhoppningar om att skriva ut era egna cyklar lite.

Antar att det man får fram är någon slags fibre reinforced plastic. Som tidigare påpekats ett välanvänt material inom bilindustrin. Det bör dock ses som en förstärkt plast och inte jämföras med ex alu eller den kolfiber som används i cyklar.

Men det duger säkert till att göra egna spakar till växelreglage...

Den verkar spinna kolfibertråd och plast simultant. Om det är så lär delarna bli väldigt starka om den snålar med plasten. Att plasten som binder är lite mjukare kan möjligtvis påverka slitstyrkan, men hållfastheten sitter ju i fibern, skulle jag tro. :)

Frid!

Tillbaka
Topp